Arminius versus Gomarus

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 23:51

mohamed schreef:Dus volgens jou is de koning van Tyrus iemand anders dan de vorst van Tyrus? Begrijp ik dat nou goed?

Ja eerst gaat het over de vorst en dan over de koning, zijn in de grondtekst ook 2 verschillende woorden, maar hier lijkt het net of het over dezelfde gaat door de kopjes die ze erbij hebben gezet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 23:53

mohamed schreef:Calvijn? Ik weet niet wat die allemaal geloofde maar volgens mij was hij geen full pretrist. Dan nog eerder orthodoxe jood ;)

Hij leerde predestinatie. Dan vertrouw ik het al direct niet.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Boerin » 21 sep 2014 23:58

mohamed schreef:Wat ik geloof is dat de gebeurtenissen zoals die beschreven staan in de bijbel precies zo moesten gebeuren als ze zijn gebeurd. Dat ze als een draaiboek werden voltrokken. Een soort waargebeurde film, met spelers die werden geleefd en zelf alleen in de illusie verkeerden dat ze een keuze kregen. Wél ben ik er van overtuigd dat deze mensen in een andere tijd geheel vrijwillig tot geloof waren gekomen en de ongelovigen evenmin tot geloof.

Maar dat maakt God toch tot een leugenaar? Hij zegt: Gij hebt niet gewild. Hij zei: Eet niet van die boom. Hij zegt dat Hij het een wil (dat iedereen gered wordt, dat ze niet naar de duivel luisteren), maar ondertussen had Hij stiekem een andere wil.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2014 00:00

mohamed schreef:Dus volgens jou is de koning van Tyrus iemand anders dan de vorst van Tyrus? Begrijp ik dat nou goed?

Boerin schreef:Ja eerst gaat het over de vorst en dan over de koning, zijn in de grondtekst ook 2 verschillende woorden, maar hier lijkt het net of het over dezelfde gaat door de kopjes die ze erbij hebben gezet.

Vorst en Koning zijn synoniemen.

mohamed

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mohamed » 22 sep 2014 00:01

mohamed schreef:Wat ik geloof is dat de gebeurtenissen zoals die beschreven staan in de bijbel precies zo moesten gebeuren als ze zijn gebeurd. Dat ze als een draaiboek werden voltrokken. Een soort waargebeurde film, met spelers die werden geleefd en zelf alleen in de illusie verkeerden dat ze een keuze kregen. Wél ben ik er van overtuigd dat deze mensen in een andere tijd geheel vrijwillig tot geloof waren gekomen en de ongelovigen evenmin tot geloof.

Boerin schreef:Maar dat maakt God toch tot een leugenaar? Hij zegt: Gij hebt niet gewild. Hij zei: Eet niet van die boom. Hij zegt dat Hij het een wil (dat iedereen gered wordt, dat ze niet naar de duivel luisteren), maar ondertussen had Hij stiekem een andere wil.

God een leugenaar? Lees de bijbel en oordeel zelf. Ik ga niet verder met je strijden over woorden, ik vind het prima dat je het beter weet dan ik. Dat ik blind ben en jij ziet, geen enkele moeite mee. :)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 11:51

Maar hoe het ook zij, de uitspraak van Jezus; "Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen" zou totaal overbodig geweest zijn volgens Gomarus' leerstellingen, want deze uitspraak bevat een voorwaarde die het besluit tot gehoorzamen toch echt bij de mens legt.
''Wie Ik tot Mij trek, zal ik geenszins uitwerpen'', had er dan gestaan.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor elbert » 22 sep 2014 13:30

elbert schreef: Hoe beleef ik dit? Allereerst dat zowel het heil, als hoe dit heil me toegeëigend wordt (nl. door het geloof) niet van mijzelf komt, maar van God. Het heil komt van God de Vader die mij al van eeuwigheid op het oog had, God de Zoon die voor mij gekomen, geleden, gestorven en opgestaan is en God de Heilige Geest die mijn hart verandert en vervult. Hem komt alle eer toe. Bovendien troost het me dat Hij me al van eeuwigheid in Zijn Zoon op het oog had en dat Hij daarbij niet naar mijn prestaties (ook niet mijn gelovige prestaties) keek, maar enkel naar Zijn Zoon. Dat ik geloof, is daarbij de verbinding die God met mij legt en de weg waarin ik mag antwoorden op Zijn liefde.
benefietdiner schreef:Tja… het komt op mij theoretisch over. Ik wil op de theorie die je stelt (alles komt van God) niets af doen want het is een grondbeginsel maar voor mij geen praxis.
(...)
De theorie moet de rode draad van de praktijk duidelijk maken.
Als je mijn bijdrage "theoretisch" vindt, vind je het begin van de Efezebrief dan ook theoretisch? Daar spreekt Paulus er ook over wat God allemaal gedaan heeft, waar wij helemaal niet bij waren. Paulus had ook kunnen zeggen: "tja, wat er achter de schermen gebeurd is, daar moet ik maar niet over uitweiden, maar het belangrijkste is dat jullie een mooie beslissing hebben genomen en daar moeten we maar blij mee zijn". Op het gevaar af dat dit veroordelend klinkt: ik vind dit blijdschap die nogal aan de oppervlakte blijft. De Schrift zegt dat de Geest alle dingen onderzoekt, zelfs de diepten van God. Mag je in het geloof dan niet uit die openbaring putten?
Maar het gaat niet om theorie, maar om wat de Bijbel over God en over ons zegt. Dus geen valse tegenstelling tussen theorie en praktijk, maar ervaring van wat de Bijbel ons openbaart: bevinding dus van de Schrift, ook op het punt van de uitverkiezing. Eerder in dit topic schreef ik het volgende:
elbert schreef:Waar deze leer (van de uitverkiezing) wel voor bedoeld is, is het volgende:

- Bijbels onderwijs (het is gewoon Bijbels te onderbouwen)
- verwondering
- ootmoed, eerbied en ontzag
- zekerheid (!!)
Dat kun je ook heel eenvoudig ervaren als je je heil van God afkomstig weet, zeker als je beseft dat het feit dat ik nu geloof oorspronkelijk nou niet bepaald mijn idee was.
mealybug schreef:Maar hoe het ook zij, de uitspraak van Jezus; "Wie tot Mij komt, zal ik geenszins uitwerpen" zou totaal overbodig geweest zijn volgens Gomarus' leerstellingen, want deze uitspraak bevat een voorwaarde die het besluit tot gehoorzamen toch echt bij de mens legt.
''Wie Ik tot Mij trek, zal ik geenszins uitwerpen'', had er dan gestaan.
Ik vind dit een wonderlijke gevolgtrekking. Het is alsof je zegt: wie kan lopen, heeft geen vader of moeder nodig, want een mens moet zelf lopen. Natuurlijk moet een mens zelf lopen. Maar besef je wel dat je zonder vader of moeder niet kan leven, laat staan lopen? Zo is het ook met het geloof: wij moeten zelf geloven en tot Christus komen, maar zonder God zouden we niet geloven en ook niet tot Christus komen. Als God je Vader is, betekent dat, dat je alleen kind van Hem bent omdat Hij dat wilde en Hij ervoor gezorgd heeft. Wat dat betreft is het niet zoveel anders als bij je aardse ouders.

Op deze manier vind ik het ook vreemd dat er over Gods voorkennis gesproken wordt in de trant van "God weet wel wat er kan gebeuren en op basis daarvan kiest Hij". Dat is toch wel een beetje vreemd als je beseft dat Hij ook de Schepper van hemel en aarde is en dus ook van ons mensen. Uiteraard weet Hij wat wij zullen kiezen. Hij heeft ons toch Zelf gemaakt? Ik neem aan dat Hij ons niet willekeurig gemaakt heeft, maar zo dat wat Hij met ons van plan was ook zou gebeuren. Het overkomt Hem allemaal niet, Hij werkt alle dingen volgens Zijn voornemen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor benefietdiner » 22 sep 2014 14:23

elbert schreef:Als je mijn bijdrage "theoretisch" vindt, vind je het begin van de Efezebrief dan ook theoretisch? Daar spreekt Paulus er ook over wat God allemaal gedaan heeft, waar wij helemaal niet bij waren. Paulus had ook kunnen zeggen: "tja, wat er achter de schermen gebeurd is, daar moet ik maar niet over uitweiden, maar het belangrijkste is dat jullie een mooie beslissing hebben genomen en daar moeten we maar blij mee zijn". Op het gevaar af dat dit veroordelend klinkt: ik vind dit blijdschap die nogal aan de oppervlakte blijft. De Schrift zegt dat de Geest alle dingen onderzoekt, zelfs de diepten van God. Mag je in het geloof dan niet uit die openbaring putten?
Maar het gaat niet om theorie, maar om wat de Bijbel over God en over ons zegt. Dus geen valse tegenstelling tussen theorie en praktijk, maar ervaring van wat de Bijbel ons openbaart: bevinding dus van de Schrift, ook op het punt van de uitverkiezing. Eerder in dit topic schreef ik het volgende:
We verschillen ook totaal niet van mening dat alles van God komt wat Hij voor de grondlegging van de wereld bepaald heeft. Het gaat om de manier hoe wij er over spreken en praktisch mee leven. Ik kom bijvoorbeeld ook wel mensen tegen, gereformeerden vooral, die zeggen ‘zo de Heere wil en wij leven’ als je wat in de toekomst wil afspreken. Of ook wel Deo Volente op die datum spreken wij af. Dat is natuurlijk goed en waar. Maar denk ik daarbij iedere seconde, minuut of uur dat de Heere mij het leven en de adem in mijn neus geeft, nee toch. De ademhaling gaat vanzelf en mij hart pompt het bloed in mijn lichaam rond zonder dat ik daar bij nadenkt dat het allemaal gebeurt en toch…. God geeft mij dat alles. Daar moet je wel eens even bij stilstaan, bij nadenken en vooral dankbaar zijn. Mensen die overvloedig de woorden ‘zo de Heere wil en wij leven’ of D.V. gebruiken zijn voor mij theoretische mensen. Het is waar maar geen praktijk van het leven.

Maar…. in het dagelijkse leven gebruik ik de teksten die een actie inhouden zoals: bekeert u en gelooft het evangelie, klop en u zal open gedaan worden, zoekt en gij zult vinden, enz. enz. Dat zijn Arminiaanse teksten die een Bijbels opdracht inhouden die wij moeten doen. Daarna komt Gomarus om de hoek kijken en wordt je indachtig dat jou iets gegeven wordt. Je bent wel in actie gekomen maar het is God Geest die in je werkt beiden het willen en het werken. Dit is voor mij de praktijk. Als je het andersom gaat stellen zoals ‘wacht maar tot God Geest in je gaat werken’ en ‘bid er maar veel om’ ben je verkeerd bezig want afwachten is verkeer maar verwachten is goed.
Ik wil maar even zeggen dat na Arminius Gomarus komt, ze horen bij elkaar!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor elbert » 22 sep 2014 15:26

benefietdiner schreef: Dat zijn Arminiaanse teksten die een Bijbels opdracht inhouden die wij moeten doen. Daarna komt Gomarus om de hoek kijken en wordt je indachtig dat jou iets gegeven wordt.
Ik begrijp wat je wil zeggen, alleen het opdelen in Arminiaanse en Gomariaanse teksten vind ik een verkeerde manier van met de Bijbel omgaan. Bovendien doe je daarmee zowel Arminius als Gomarus geen recht. Alsof zij de teksten die je noemt niet in hun Bijbel hadden staan en alsof Arminius dan zou staan voor activisme en Gomarus voor lijdelijkheid. Alsof Arminius zou staan voor "dagelijks leven" en Gomarus voor "theorie". Dat is wel een heel stuk verwijderd van hoe ze er zelf over dachten. We moeten ons bedenken dat hun strijd een theologische strijd was, niet een strijd over de vraag welke bijbeltekst is juist en welke niet. Nee, het ging hun erom hoe je alle bijbelteksten in hun samenhang moet verstaan. Het gaat dus om het totaalplaatje, niet om de vragen: "wat heb ik er in de praktijk aan en hoe moet ik de achtergrond zien", alsof die twee los van elkaar te zien zijn.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 15:36

elbert schreef: Alsof Arminius zou staan voor "dagelijks leven" en Gomarus voor "theorie". Dat is wel een heel stuk verwijderd van hoe ze er zelf over dachten. We moeten ons bedenken dat hun strijd een theologische strijd was, niet een strijd over de vraag welke bijbeltekst is juist en welke niet. Nee, het ging hun erom hoe je alle bijbelteksten in hun samenhang moet verstaan. Het gaat dus om het totaalplaatje, niet om de vragen: "wat heb ik er in de praktijk aan en hoe moet ik de achtergrond zien", alsof die twee los van elkaar te zien zijn.


Arminius vertaalt het menselijk aandeel voorafgaand aan de bekering, en Gomarus meent het goddelijke aandeel achteraf te kunnen beschrijven.
Ik meen dat Arminius meer recht heeft op de beschrijving van de menselijke verantwoordelijkheid dan dat Gomarus gaat boven hetgeen geschreven staat en behoort tot Gods ondoorgrondelijkheid.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor elbert » 22 sep 2014 15:43

mealybug schreef:Arminius vertaalt het menselijk aandeel voorafgaand aan de bekering, en Gomarus meent het goddelijke aandeel achteraf te kunnen beschrijven.
Beide beweringen zijn onjuist. Arminius spreekt net zoveel als Gomarus over het goddelijk aandeel en Gomarus spreekt net zoveel als Arminius over het menselijke aandeel. Het verschil van mening zit hem in de inhoud daarvan.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor mealybug » 22 sep 2014 18:48

elbert schreef:Beide beweringen zijn onjuist. Arminius spreekt net zoveel als Gomarus over het goddelijk aandeel en Gomarus spreekt net zoveel als Arminius over het menselijke aandeel. Het verschil van mening zit hem in de inhoud daarvan.

En je vindt niet dat beiden in dat geval boven hetgeen geschreven staat, gaan, met al hun theologische constructies en theorietjes?

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor Speedy » 22 sep 2014 19:06

elbert schreef:Beide beweringen zijn onjuist. Arminius spreekt net zoveel als Gomarus over het goddelijk aandeel en Gomarus spreekt net zoveel als Arminius over het menselijke aandeel. Het verschil van mening zit hem in de inhoud daarvan.


Toch is het frappant dat Arminius verder ging dan Gomarus. Arminius ging in de weg van William Perkins met zijn uitleg, terwijl Gomarus de man was die zei 'stoppen, je komt en raakt aan het Welbehagen Gods'. En nu AD 2014 krijgt Gomarus het verwijt dat die in de uitverkiezing is gaan wroeten. Het blijft apart met de verwijten.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor benefietdiner » 23 sep 2014 19:28

Edgar Holder over de vrije wil, Gods plan met uw leven en uw medewerking. http://www.levendesteenministries.nl/wp ... 944&id=289
De muziek ben ik niet zo weg van o.a. vanwege de zeer velen herhalingen.
Maar Edgar geeft naar mijn mening een juist evenwicht tussen onze vrije wil en toch door God ingeschakeld.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Arminius versus Gomarus

Berichtdoor elbert » 24 sep 2014 07:18

benefietdiner schreef:Edgar Holder over de vrije wil, Gods plan met uw leven en uw medewerking.
AfbeeldingAfbeelding
Nu begrijp ik ook waarom mensen dan spreken over "God heeft een plan met je leven". Want Hij heeft blijkbaar wel een plan, maar niet de macht om dat plan uit te voeren zonder toestemming van mensen. Een niet-almachtige God dus die geen harten kan veranderen zonder medewerking van verloren mensen.
Wat zou Paulus van Tarsus daarvan vinden? (Hand. 9)

Maar God is niet alleen groter dan onze omstandigheden (zoals Edgar Holder zegt), Hij is ook groter dan onszelf en onze (on)wil en Hij kan ook dat veranderen. Hij kan onwillige en zelfs vijandige mensen (Paulus!) veranderen in mensen die Hem liefhebben. En dat zonder dat ze Hem daar eerst toestemming voor geven.
In de Bijbel zegt Jezus: "zonder Mij kunt u niets doen" (Joh. 15:5).
Maar de leer van de vrije wil laat Jezus zeggen: "zonder u kan Ik niets doen. Ik heb wel een plan, maar als u niet wilt, dan kan Ik wel inpakken".
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten

cron