de werkplaats van de Heilige Geest

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor benefietdiner » 07 sep 2014 16:37

Zat vanmorgen in een kerk. De predikant noemde de kerk ‘de werkplaats van de Heilige Geest’.
Is dat zo vroeg ik mij af. De kerken lopen leeg en de gebouwen afgebroken, uitgezonderd de orthodoxe denominaties die bouwen nog nieuwen kerken en het ledental loopt nog iets op.
In Biddinghuizen is het symposium KERK 2.0 afgelopen zaterdag gehouden met de vraag over de toekomst van d kerk. http://www.pgbiddinghuizen.nl/default.a ... ype=intern

"Steeds minder mensen zijn bereid om actief te zijn binnen de kerk. Tijdens het komende symposium willen we nadenken over veranderingen in kerk en samenleving en mogelijke oplossingen bespreken," vertelt ds. A. J. Bregman. Zijn Protestantse Gemeente in Biddinghuizen vierde eerder dit jaar het 50-jarig bestaan. Na een feestperiode in februari vindt de kerkelijke gemeente het nu tijd voor bezinning. "De toekomst van onze kerk staat op het spel en niet alleen in onze gemeente," merkt Bregman op.

Persoonlijk geloof ik ook niet dat de traditionelen kerken toekomst heeft.

De reizende predikant?
Ondertussen houdt Bregman serieus rekening met een andere manier van dominee- en kerk-zijn. "Mogelijk keren we terug naar de tijd van de eerste christenen. Dan verdwijnt de betaalde werker in een vrijwilliger, die kerkelijk werk combineert met een betaalde baan, net als Paulus. Misschien word ik dan wel een reizende predikant, die op één zondag zijn preek in vijf plaatsen houdt. In ieder geval hoop ik dat mensen uit onze gemeente en belangstellenden door het symposium inzien dat we dit bespreekbaar moeten maken."

http://www.cip.nl/artikel/43877/De-toek ... p-het-spel


Wat vindt u / jij van de kerk?

Anoniem_89

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 sep 2014 16:54

Ik ben zelf niet zo'n type die in één kerk kan/wil blijven mijn leven lang.

Zelf zie ik mijn hart als de werkplaats van de Heilige Geest.
Dat Hij mij mag leiden en zenden daar waar Hij mij hebben wilt.

Ik zie mezelf als vertegenwoordiger van Jezus Christus.
Door mijn leven heen hoop ik iets van Christus te mogen weerspiegelen.
Al maak ik nog zo veel fouten en zondig ik ook nog iedere dag, ik wil door mijn leven heen laten zien aan de mensen met wie ik sinds kort optrek dat ik een vertegenwoordiger van Hem ben. Dat de liefde van Jezus door mij heen mag schijnen.
Dat de ongelovigen ook Jezus mogen leren kennen, ongeacht wat ze hebben gedaan, wat ze meegemaakt hebben. Dat hun leven totaal vernieuwd kan worden, dat alle pijn aan het kruis gebracht kan worden, zodat ze in vrijheid God eer kunnen bewijzen.

Zelf ben ik actief als koster in de kerk. Toch ligt mijn hart meer bij 'het uitschot van de maatschappij'. Zij die niemand hebben behalve zichzelf. Of een heel klein groepje mensen om zich heen.
Daar moeten wij als christenen heen, de weduwen, hen die het moeilijk hebben en eenzaam zijn.


Galaten 2:20;
Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof in de Zoon van God, Die mij heeft liefgehad en Zichzelf voor mij heeft overgegeven.

Als mensen samenkomen in groepjes van 10-15 mensen en je past de 5-voudige bediening toe, dan heb je helemaal geen betaalde krachten meer nodig, dan bouw je elkaar op, omdat een ieder een taak heeft in de gemeente. Want 1 Kor 12 leert ons dat het voor alle gelovigen is.

1 Kor 12,28
En God heeft sommigen aangesteld in de gemeente, ten eerste apostelen, ten tweede profeten, ten derde leraars, verder krachten, daarna gaven van genezing, (bekwaamheid) om te helpen, om te besturen, en verscheidenheid van tongen.

Anoniem_89

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 sep 2014 19:10

@Benefietdiner,

Hoe denk je er zelf over?

Faramir

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Faramir » 07 sep 2014 19:53

benefietdiner schreef:Wat vindt u / jij van de kerk?

Een prachtig organisme.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor benefietdiner » 07 sep 2014 20:42

Anoniem_89 schreef:@Benefietdiner,

Hoe denk je er zelf over?

Ik denk zelf dat wij in een tijdperk zijn gekomen dat de kerk of denominatie in zijn huidige vorm geen voldoende antwoord geeft aan de vragen die er in het leven van de mensen opkomen.
Ik zal niet ontkennen dat de kerkelijke gemeente geen werkplaats van de Heilige Geest kan zijn maar dat is die denominatie niet expliciet alleen, het is vele malen groter. De Heilige Geest kan op velerlei manieren werken. De kerk moet naar de mensen toe en de mensen niet naar de kerk.
Dat hebben ze daar in Biddinghuizen goed gezien en willen zich er op oriënteren.
Jou eerste reactie op mijn topicstart vind daarom mooi en je heb er ook een juist zicht op.
Het missionaire in eigen land van de kerk is niet meer te vinden.

Anoniem_89

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 sep 2014 21:02

benefietdiner schreef:Ik denk zelf dat wij in een tijdperk zijn gekomen dat de kerk of denominatie in zijn huidige vorm geen voldoende antwoord geeft aan de vragen die er in het leven van de mensen opkomen.
Ik zal niet ontkennen dat de kerkelijke gemeente geen werkplaats van de Heilige Geest kan zijn maar dat is die denominatie niet expliciet alleen, het is vele malen groter. De Heilige Geest kan op velerlei manieren werken. De kerk moet naar de mensen toe en de mensen niet naar de kerk.
Dat hebben ze daar in Biddinghuizen goed gezien en willen zich er op oriënteren.
Jou eerste reactie op mijn topicstart vind daarom mooi en je heb er ook een juist zicht op.
Het missionaire in eigen land van de kerk is niet meer te vinden.



Het is inderdaad echt heel triest in mijn ogen dat geen enkele gemeente in Nederland een heel duidelijk standpunt aangeeft over de vervolgde christenen in Irak.
Niemand die de media heeft kunnen bereiken :(

De kerk moet inderdaad zoals je zegt naar de mensen toe, niet de mensen naar de kerk.
Wij hebben Jezus Christus, die ook Nederland redding biedt.
Ook voor ons land. Wat zou het gaaf zijn als de kerk weer de kerk zou zijn en mensen uitstappen in geloof om zo een vuurtoren te zijn die heel het land verlicht van de liefde van Jezus in dit gebroken land.

We zouden als christenen meer moeten bidden en vasten (ja ook ik)..

Jes 58
6 Is dit niet het vasten dat Ik verkies: de boeien der goddeloosheid los te maken, de banden van het juk te ontbinden, verdrukten vrij te laten en elk juk te verbreken? 7 Is het niet, dat gij voor de hongerige uw brood breekt en arme zwervelingen in uw huis brengt, ja, als gij een naakte ziet, dat gij hem bekleedt en u niet onttrekt aan uw eigen vlees en bloed? 8 Dan zal uw licht doorbreken als de dageraad en uw wond zich spoedig sluiten; uw heil zal voor u uit gaan, de heerlijkheid des HEREN zal uw achterhoede zijn. 9 Als gij dan roept, zal de HERE antwoorden; als gij om hulp roept, zal Hij zeggen: Hier ben Ik. Wanneer gij uit uw midden het juk wegdoet, het wijzen met de vinger en het spreken van boosheid nalaat, 10 wanneer gij de hongerige schenkt wat gij zelf begeert en de verdrukten verzadigt, dan zal in de duisternis uw licht opgaan en uw donkerheid zal zijn als de middag. 11 En de HERE zal u voortdurend leiden, u in dorre streken verzadigen en uw gebeente krachtig maken; dan zult gij zijn als een besproeide hof en als een bron, waarvan het water niet teleurstelt. 12 En de uwen zullen de overoude puinhopen herbouwen, de grondvesten van vorige geslachten zult gij herstellen, en men zal u noemen: Hersteller van bressen, Herbouwer van straten.


Wat krijg ik kippenvel van deze tekst... iedere keer als ik 'm opnieuw lees..

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor moderngelovige » 07 sep 2014 21:14

Anoniem-89

Het is inderdaad echt heel triest in mijn ogen dat geen enkele gemeente in Nederland een heel duidelijk standpunt aangeeft over de vervolgde christenen in Irak.
Niemand die de media heeft kunnen bereiken


Of hebben de seculiere media geen boodschap meer aan de kerk(en)?
Is de rol van de div. kerken, zelfs de 2 grootste, al zodanig gemarginaliseerd in de samenleving?
Zorgelijk is wel dat hele generaties opgroeien zonder kennis van Gods woord en zijn prachtige boodschap.

Maar goed op plaatselijk niveau kan het allemaal nog.
En dat kan ook in een kleine lokale setting, een huisgemeente.
De Heilige Geest werkt juist daar!

De kerk moet naar de mensen toe, schrijf je Anoniem-89, maar eigenlijk de kerk, dat zijn wij.
Nederland wordt een zendings of missieland zoals de katholieken dat zeggen.

Anoniem_89

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 07 sep 2014 21:18

Ja je hebt gelijk dat wij de kerk zijn.
Met kerk bedoelde ik meer de leden ervan.

Je hebt denk ik ook wel gelijk dat de media geen boodschap heeft aan ons.


Een soort van huisgemeente ga ik ook heen.
Het is een gemeente met 25 man.
Iedere laatste zondag van de maand is er een gezamenlijke bijeenkomst met zo'n 100 mensen.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Optimatus » 07 sep 2014 21:35

De kerkelijke gemeenten waar ik speel, zijn voor mij allemaal dierbaar op hun eigen wijze. Ik ben blij dat ik er orgel mag en kan spelen en dat de mensen het orgelspel waarderen. Ik kan niet zeggen dat de vier kerken waar ik speel, leeglopen. Het aantal kerkgangers fluctueert over de jaren, maar ik kan niet zeggen dat het minder wordt.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 08 sep 2014 11:23

benefietdiner schreef:Zat vanmorgen in een kerk. De predikant noemde de kerk ‘de werkplaats van de Heilige Geest’.
Is dat zo vroeg ik mij af. De kerken lopen leeg en de gebouwen afgebroken, uitgezonderd de orthodoxe denominaties die bouwen nog nieuwen kerken en het ledental loopt nog iets op.
In Biddinghuizen is het symposium KERK 2.0 afgelopen zaterdag gehouden met de vraag over de toekomst van d kerk. http://www.pgbiddinghuizen.nl/default.a ... ype=intern

"Steeds minder mensen zijn bereid om actief te zijn binnen de kerk. Tijdens het komende symposium willen we nadenken over veranderingen in kerk en samenleving en mogelijke oplossingen bespreken," vertelt ds. A. J. Bregman. Zijn Protestantse Gemeente in Biddinghuizen vierde eerder dit jaar het 50-jarig bestaan. Na een feestperiode in februari vindt de kerkelijke gemeente het nu tijd voor bezinning. "De toekomst van onze kerk staat op het spel en niet alleen in onze gemeente," merkt Bregman op.

Persoonlijk geloof ik ook niet dat de traditionelen kerken toekomst heeft.

De reizende predikant?
Ondertussen houdt Bregman serieus rekening met een andere manier van dominee- en kerk-zijn. "Mogelijk keren we terug naar de tijd van de eerste christenen. Dan verdwijnt de betaalde werker in een vrijwilliger, die kerkelijk werk combineert met een betaalde baan, net als Paulus. Misschien word ik dan wel een reizende predikant, die op één zondag zijn preek in vijf plaatsen houdt. In ieder geval hoop ik dat mensen uit onze gemeente en belangstellenden door het symposium inzien dat we dit bespreekbaar moeten maken."

http://www.cip.nl/artikel/43877/De-toek ... p-het-spel


Wat vindt u / jij van de kerk?


Ik hou van de kerk omdat ik er samen kom met kinderen van God. De Geest kan er werken zoals overal waar twee of drie in Zijn naam vergaderd zijn. De vorm vind ik niet het belangrijkste en dat die soms verandert is niet zo erg.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor mona » 10 sep 2014 11:32

"God heeft het zelf beloofd. Gods geest is niet te stoppen." Dat zegt Wouter Hazeleger over de forse groei van de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Barneveld. De Hoeksteen, met 2550 zitplaatsen het grootste kerkgebouw van Barneveld, is zes jaar na de opening al te klein. De kerk heeft namelijk al meer dan 3200 leden. Volgens Hazeleger heeft het alles te maken met 'de ware verkondiging van Gods woord'. "Dat mag hier nog klinken. We lezen hier uit de Statenvertaling. We halen er geen nieuwe vertalingen bij, zoals in andere kerken. Je ziet wat er daar gebeurt: die lopen leeg."
Bron: CIP.nl

Mee eens of niet mee eens?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Faramir

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Faramir » 10 sep 2014 11:50

Niet echt. Natuurlijk kan de man deels gelijk hebben maar ik denk dat er ook logische factoren meespelen. De gigantische sociale druk bijvoorbeeld in combinatie met een hoog geboorte cijfer.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8816
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor elbert » 10 sep 2014 15:46

Het is eerder zo dat mensen uit bevindelijke kerken de neiging hebben om elkaar op te zoeken. Dat verklaart mijns inziens het verschijnsel dat de GGiN als klein kerkverband zulke grote gemeenten heeft in o.a. Barneveld en Opheusden, refo-dorpen in het midden van de Bible-belt. Een kwestie van migratie dus.
Maar goed, het is wel positief dat dhr. Hazeleger zegt dat Gods Geest niet te stoppen is. Daar spreekt vertrouwen uit. Vaak horen we uit die kringen juist dat het allemaal zo magertjes gesteld is met het geestelijk leven.
benefietdiner schreef:Zat vanmorgen in een kerk. De predikant noemde de kerk ‘de werkplaats van de Heilige Geest’.
Is dat zo vroeg ik mij af.
Ja, dat is zo, mits je met de kerk natuurlijk niet het stenen gebouw bedoelt, maar de samenkomst van de gemeente. Want in het midden van de gemeente woont en werkt de Geest.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Marnix » 10 sep 2014 16:11

mona schreef:"God heeft het zelf beloofd. Gods geest is niet te stoppen." Dat zegt Wouter Hazeleger over de forse groei van de Gereformeerde Gemeente in Nederland te Barneveld. De Hoeksteen, met 2550 zitplaatsen het grootste kerkgebouw van Barneveld, is zes jaar na de opening al te klein. De kerk heeft namelijk al meer dan 3200 leden. Volgens Hazeleger heeft het alles te maken met 'de ware verkondiging van Gods woord'. "Dat mag hier nog klinken. We lezen hier uit de Statenvertaling. We halen er geen nieuwe vertalingen bij, zoals in andere kerken. Je ziet wat er daar gebeurt: die lopen leeg."
Bron: CIP.nl

Mee eens of niet mee eens?


Oneens om verschillende redenen:

1. Dit is op de Biblebelt dan misschien zo, maar buiten de Biblebelt niet. Daar worden kerken vaak kleiner, sluiten ze hun deuren soms, zijn ze soms al bijna een eeuw vacant enzovoorts. Daar is ook "ware verkondiging via de Statenvertaling" zoals dat wordt genoemd maar werkt het geen groei.
2. Al die groei komt uitsluitend door natuurlijke aanwas (gemiddeld aantal kinderen ligt veel hoger dan in andere kerkverbanden) en mensen die naar die regio trekken omdat daar reformatorisch onderwijs is, een grote kerk en dus veel broeders en zusters.
3. Het lezen uit de SV en ware verkondiging is geen garantie voor groei. Dit is een soort christelijke hoogmoed: "Het werk van de Geest is niet te stoppen mits wij een vertaling van 400 jaar oud blijven vereren." Het is onze verdienste dat Hij hier kan werken. Bah.
4. Het allerergste: Ik hoorde van een studiegenoot over de GG of GGiN (weet ik niet zeker) in Opheusden. Die had toen ook zo'n 3000 leden. Daarvan gingen er een stuk of 30 aan het Avondmaal. De rest bleef zitten als Christus ze riep. Wat nou ware verkondiging van het Woord? Wat heb je aan een kerk van duizenden leden als er maar een paar tientallen geloven dat ze gered zijn door Zijn bloed? Ledental zegt dan helemaal niets. En dan je op je ledenaantallen beroemen.... ik kan er alleen maar verdrietig van worden....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: de werkplaats van de Heilige Geest

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 sep 2014 19:58

Je verhaal raakt me wel Marnix, vooral over dat laatste :(


Maar een kerk die een eeuw lang al zoekt naar een voorganger.
Al was het 5 jaar, waarom zo gebonden blijven aan zelfbedachte regels?
Stap uit in je vastgeroeste leven en laat je leiden door zijn Geest.

Ik denk ook wel eens van 'wie ben ik'..
Nu zijn we van plan om op zeer korte termijn een Alpha-cursus aan te bieden in een buurthuis hier.
Is dat niet geweldig?

Waarom zou ik eerst geroepen moeten zijn?
De bijbel leert in Mat. 28:19 dat we op weg moeten (Ga dan op weg en verkondig het evangelie)..
Er staat nergens dat we moeten wachten op een seintje of wat daar op lijkt.

Handelingen 1:8, wanneer zijn Geest over ons komt zullen wij getuigen tot het uiterste van de aarde.. Nou de Geest is er altijd geweest.. Waarom nog vragen of God iets ons duidelijk wilt maken of ons wilt bijstaan, of Hij ons een teken kan geven of we wel of niet over Hem moeten vertellen.

Er staat geschreven in 1 Johannes 2:6 dat wij in Zijn voetsporen dienen te treden.
Jezus is hier niet meer lichamelijk, laat Hem dan met zijn Geest door ons heenwerken!

En tot slot nog even Galaten 2:20...


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 21 gasten

cron