"Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 10:43

Volgens mij is de verbinding met de Pesachmaal essentieel om het Avondmaal te kunnen plaatsen.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2014 14:19

Dat lijkt me ook wel handig om te weten ja. Maar dat leert iedereen toch thuis of op school wel?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 15:28

De verbinding tussen de kruisdood van Christus met het Avondmaal is mij wel bijgebracht. Alleen het Pesachmaal, de Exodus, de Joodse traditie (waar ook een messiaanse invulling van is) en vooral hoe perfect de vervulling door Christus is, dat heb ik pas de laatste jaren ontdekt.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor moderngelovige » 12 sep 2014 22:28

Hoi Arco,

Zou je die verbinding tussen joods pascha en het Avondmaal toe kunnen lichten?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor mealybug » 12 sep 2014 22:38

moderngelovige schreef:Hoi Arco,

Zou je die verbinding tussen joods pascha en het Avondmaal toe kunnen lichten?

Is dat niet heel makkelijk.
Jezus werd het geslachte (Pesach-)Lam.
Ook nog eens op het het daartoe vastgestelde tijdstip.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor moderngelovige » 13 sep 2014 08:12

Mealybug,

Ja tuurlijk.

Moet kennelijk zelf niet zo laat achter de computer zitten, het
was nogal een intensieve werkweek.
Ik was helemaal op en viel zo wat in slaap achter het toetsenbord.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7910
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor StillAwake » 15 sep 2014 09:53

Marnix schreef:Dat lijkt me ook wel handig om te weten ja. Maar dat leert iedereen toch thuis of op school wel?

Niet iedereen heeft een christelijke opvoeding genoten, en ook niet iedereen heeft zijn educatie op een christelijke school ontvangen...
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Arco » 15 sep 2014 14:21

Laat ik kort en bondig wat zeggen over Pesach en het Avondmaal. Vooral bedoeld als inleiding om zelf verder in de Bijbel te lezen hierover en onderzoek te doen.

Het eerste Pesachmaal, waarbij met nadruk brood en wijn voorkomt, is in Genesis 14:18-24. Hoewel dit strikt genomen niet een Pesachmaal genoemd wordt, is het voorkomen op zichzelf een bijzondere aangelegenheid.

De instelling van het Pesach is terug te vinden in Exodus 12:1-28. Opvallend hierbij is dat men het Pesach moet vieren, terwijl men nog in Egypte (=Mitsraïm: nauwe plaats) is en de Farao het volk nog niet liet gaan. De tiende plaag, de afrekening met de laatste afgod van Egypte, moet nog plaatsvinden. Toch is die tiende plaag de sleutel om te begrijpen wat er met Pesach beoogd wordt. Want het woord 'Pesach' betekent: voorbij hinken. Toen de Heere de eerstgeborenen sloeg, bleef iedereen achter het bloed van het Pesachlam veilig.

Dan spoelen we even de tijd door naar het moment dat onze Heere Jezus het Pesachmaal hield met Zijn discipelen (=leerlingen). Johannes de Doper had al uitgeroepen: "Zie, het Lam Gods" (Joh. 1:36). Dat is precies wat de Heere Jezus kwam doen: het Pesachlam zijn voor alle mensen die achter Zijn bloed willen schuilen. In de tussenliggende ca. 1500 jaar is Pesach (helaas niet elk jaar) gevierd. Hierdoor is een traditie ontstaan dat, Sedermaaltijd, wordt genoemd. Seder betekent: orde. Aan de hand van vier vragen uit de Torah (= vijf boeken van Mozes = instructie) zijn er vier bekers (wijn) en drie broden. Het middelste brood wordt als laatste gegeten. De derde beker is de beker van de dankzegging. Die beker drinken wij bij het Avondmaal.

Verdere uitleg is te vinden onder: http://www.shalomvoorisrael.nl/Pesach-en-uitleg-over-de-Sedermaaltijd
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Anoniem_89

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Anoniem_89 » 15 sep 2014 23:55

Marnix schreef:Dat lijkt me ook wel handig om te weten ja. Maar dat leert iedereen toch thuis of op school wel?


Nee nooit geleerd ;)

Thuis; geloof was saai.
School (christelijk nog wel), wie was er überhaupt een christen behalve ik :roll:
Kan eigenlijk wel zeggen dat ik een van de weinige was die ervoor uitkwam en die het ook was, dus de lessen gingen ook niet over het geloof.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 9 gasten