Laat ik kort en bondig wat zeggen over Pesach en het Avondmaal. Vooral bedoeld als inleiding om zelf verder in de Bijbel te lezen hierover en onderzoek te doen.
Het eerste Pesachmaal, waarbij met nadruk brood en wijn voorkomt, is in Genesis 14:18-24. Hoewel dit strikt genomen niet een Pesachmaal genoemd wordt, is het voorkomen op zichzelf een bijzondere aangelegenheid.
De instelling van het Pesach is terug te vinden in Exodus 12:1-28. Opvallend hierbij is dat men het Pesach moet vieren, terwijl men nog in Egypte (=Mitsraïm: nauwe plaats) is en de Farao het volk nog niet liet gaan. De tiende plaag, de afrekening met de laatste afgod van Egypte, moet nog plaatsvinden. Toch is die tiende plaag de sleutel om te begrijpen wat er met Pesach beoogd wordt. Want het woord 'Pesach' betekent: voorbij hinken. Toen de Heere de eerstgeborenen sloeg, bleef iedereen achter het bloed van het Pesachlam veilig.
Dan spoelen we even de tijd door naar het moment dat onze Heere Jezus het Pesachmaal hield met Zijn discipelen (=leerlingen). Johannes de Doper had al uitgeroepen: "Zie, het Lam Gods" (Joh. 1:36). Dat is precies wat de Heere Jezus kwam doen: het Pesachlam zijn voor alle mensen die achter Zijn bloed willen schuilen. In de tussenliggende ca. 1500 jaar is Pesach (helaas niet elk jaar) gevierd. Hierdoor is een traditie ontstaan dat, Sedermaaltijd, wordt genoemd. Seder betekent: orde. Aan de hand van vier vragen uit de Torah (= vijf boeken van Mozes = instructie) zijn er vier bekers (wijn) en drie broden. Het middelste brood wordt als laatste gegeten. De derde beker is de beker van de dankzegging. Die beker drinken wij bij het Avondmaal.
Verdere uitleg is te vinden onder:
http://www.shalomvoorisrael.nl/Pesach-en-uitleg-over-de-Sedermaaltijd
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5