"Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

"Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Spreeuw » 01 sep 2014 21:57

Het Heilig Avondmaal is in de protestantse traditie één van de twee sacramenten. Als het Heilig Avondmaal gevierd wordt, worden door het eten van brood en het drinken van wijn het lijden en het sterven van Jezus Christus herdacht. Wij zijn gewend aan de term "Heilig Avondmaal". Maar in oude geschriften ben ik ook wel eens de term "Heilig Nachtmaal" tegengekomen, terwijl hiermee het Heilig Avondmaal bedoeld wordt. Misschien een wat vreemde vraag, maar is het beter om "Heilig Nachtmaal" te zeggen i.p.v. "Heilig Avondmaal"?

Jezus vierde (stelde) het "avondmaal" met Zijn leerlingen toch 's nachts (in), in dezelfde nacht toen Hij verraden werd door Judas? "Doet dit tot Mijn gedachtenis..." Over de instelling van het Heilig Avondmaal kun je lezen in Matteüs 22:20-30, Markus 14:22-26 en Lukas 22:14-23.


Paulus schrijft in onderstaande gedeelte dat dit "in de nacht" gebeurde.

1 Korintiërs 11:23-29 (NBG'51)
23 Want zelf heb ik bij overlevering van de Here ontvangen, wat ik u weder overgegeven heb, dat de Here Jezus in de nacht, waarin Hij werd overgeleverd, een brood nam, 24 de dankzegging uitsprak, het brak en zeide: Dit is mijn lichaam voor u, doet dit tot mijn gedachtenis. 25 Evenzo ook de beker, nadat de maaltijd afgelopen was, en Hij zeide: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, doet dit, zo dikwijls gij die drinkt, tot mijn gedachtenis. 26 Want zo dikwijls gij dit brood eet en de beker drinkt, verkondigt gij de dood des Heren, totdat Hij komt. 27 Wie dus op onwaardige wijze het brood eet of de beker des Heren drinkt, zal zich bezondigen aan het lichaam en bloed des Heren. 28 Maar ieder beproeve zichzelf en ete dan van het brood en drinke uit de beker. 29 Want wie eet en drinkt, eet en drinkt tot zijn eigen oordeel, als hij het lichaam niet onderscheidt.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 01 sep 2014 22:14, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 sep 2014 22:11

Wat maakt het uit? ;)

Noem het dan de maaltijd van de Heer.
Is nog duidelijker en het gaat erom wat het voor 'jou' betekent. :)
Heb je er deel aan, ben je een kind van Hem?

Gebruikersavatar
johannes1
Moderator
Berichten: 3142
Lid geworden op: 11 sep 2002 12:13
Contacteer:

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor johannes1 » 09 sep 2014 12:17

Mattheus 26 (SV) zegt dit:
20 En als het avond geworden was, zat Hij aan met de twaalven.

21 En toen zij aten, zeide Hij: Voorwaar, Ik zeg u, dat een van u, Mij zal verraden.

22 En zij, zeer bedroefd geworden zijnde, begon een iegelijk van hen tot Hem te zeggen: Ben ik het, Heere?

23 En Hij, antwoordende, zeide: Die de hand met Mij in den schotel indoopt, die zal Mij verraden.

24 De Zoon des mensen gaat wel heen, gelijk van Hem geschreven is; maar wee dien mens, door welken de Zoon des mensen verraden wordt; het ware hem goed, zo die mens niet geboren was geweest.

25 En Judas, die Hem verried, antwoordde en zeide: Ben ik het, Rabbi? Hij zeide tot hem: Gij hebt het gezegd.

26 En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam.

27 En Hij nam den drinkbeker, en gedankt hebbende, gaf hun dien, zeggende: Drinkt allen daaruit;

28 Want dat is Mijn bloed, het bloed des Nieuwen Testaments, hetwelk voor velen vergoten wordt, tot vergeving der zonden.

29 En Ik zeg u, dat Ik van nu aan niet zal drinken van de vrucht des wijnstoks tot op dien dag, wanneer Ik met u dezelve nieuw zal drinken in het Koninkrijk Mijns Vaders.

30 En als zij den lofzang gezongen hadden, gingen zij uit naar den Olijfberg.

31 Toen zeide Jezus tot hen: Gij zult allen aan Mij geërgerd worden in dezen nacht; want er is geschreven: Ik zal den Herder slaan, en de schapen der kudde zullen verstrooid worden.

Het lijkt dat hij het 's avonds al zegt tegen zijn discipelen. Maar voor de rest maakt het niet uit lijkt mij.
Want die Mij vindt, vindt het leven, en trekt een welgevallen van den HEERE. (Spreuken 8 vers 35)

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Spreeuw » 09 sep 2014 21:35

Misschien dat er met de term "avond" in het Grieks ook "nacht" bedoeld kan worden?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor moderngelovige » 09 sep 2014 21:47

Omdat in de avond de nacht al gevallen is?
Je kan ook in de "joodse traditie" zoeken hoe en wanneer deze maaltijd gebruikt werd.
Zat van te vinden op internet, en deel dit dan even met ons.
Neem aan dat je ook bekend bent met de tijdsnotatie die toen gebruikelijk was.
Zo wordt op de kruisigingsdag beschreven op welk daguur Jezus stierf.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor StillAwake » 10 sep 2014 11:16

Anoniem_89 schreef:Wat maakt het uit? ;)

Noem het dan de maaltijd van de Heer.
Is nog duidelijker en het gaat erom wat het voor 'jou' betekent. :)
Heb je er deel aan, ben je een kind van Hem?

Afgezien daarvan: in de meeste kerken wordt het 's ochtends gevierd!
Jezus zelf heeft nooit gezegd hoe we het moesten noemen, alleen maar dat we het tot Zijn gedachtenis in stand moesten houden.
Om nu over een naam te vallen terwijl dit volledig losstaat van welke essentie dan ook lijkt me spijkers op laag water zoeken.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Arco » 11 sep 2014 14:40

Het blijft natuurlijk merkwaardig dat op het beroemde schilderij van Leonardo da Vinci het nog klaarlicht is, terwijl de maaltijd 's avonds of nachts plaatsvond.

Afbeelding
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Marnix » 11 sep 2014 16:06

In Mattheus staat dat de avond was gevallen. Het was gewoon de avond-maaltijd.... maar nergens wordt gesteld dat het daarom dus ook altijd 's avonds gevierd moet worden. Dan mis je de essentie.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 sep 2014 17:22

Dan gaan we het 's avonds thuis vieren.
Samen met wat vrienden, gemeenteleden.. :)

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 08:10

Marnix schreef:In Mattheus staat dat de avond was gevallen. Het was gewoon de avond-maaltijd.... maar nergens wordt gesteld dat het daarom dus ook altijd 's avonds gevierd moet worden. Dan mis je de essentie.


Klopt. Dat betekent ten eerste dat een nieuwe dag was begonnen. (zie de dagindeling in Gen. 1) En men hield een Pesachmaaltijd, daarom is het Avondmaal geen nieuwe instelling, maar een bekrachtiging van een bestaande traditie. De derde beker, dat is de beker die wij drinken bij het Avondmaal, is de beker van de verlossing. (Verlossing/bevrijding/redding is het werkwoord achter de naam: Jeshua (Jesjoea), de Hebreeuwse naam van onze Messias)
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor mealybug » 12 sep 2014 08:17

Als je ''Nicea'' bestueert, kun je achterhalen waarom een en ander in de vergetelheid is geraakt, en de connectie met het joodse pascha etc is verloren gegaan.
Alles wat aan de joiden herinnerde, zelfs de datum en tijd waarop zij het Pascha-maal vierden, moest verdwijnen.
De christenen die wel vast wilden houden aan de originele datum, waren de Quartodecimanen,

''Quartodecimanen is een benaming van die christenen die de datum van het paasfeest berekenden zoals de joden: op de 14de dag van de maand Nisan (Leviticus 23:5 en Johannes 19:14). Deze dag kon op iedere dag van de week vallen. De Romeinse christenen zijn begonnen het paasfeest op de daaropvolgende zondag te vieren.

Binnen het vroege christendom ontstond een heftig geschil met betrekking tot de berekening van de datum van Pasen. Een deel van de christenheid in Klein-Azië, Syrië en het Keltische christendom in Ierland, Britannia en Gallië hielden zich aan de oude berekeningswijze. Zij werden door de Romeinse christenen quartodecimanen genoemd, verwijzend naar quartus decimus, de veertiende in het Latijn.

De quartodecimanen werden op het 1ste concilie van Nicea (325) veroordeeld en geëxcommuniceerd".
(Wikipedia)

Sta daar even bij stil, voordat je iets ''ondertekent''.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2014 08:26

Marnix schreef:In Mattheus staat dat de avond was gevallen. Het was gewoon de avond-maaltijd.... maar nergens wordt gesteld dat het daarom dus ook altijd 's avonds gevierd moet worden. Dan mis je de essentie.

De hele term "Avond-maal" is in die zin misleidend. De "Communie" of de "Maaltijd van de Heer" zijn veel duidelijker termen, die ook iets van de essentie laten zien.
Overigens heeft bij onze zuiderburen de term avondmaal gewoon betrekking op het diner zoals dat dagelijks genoten wordt.
In hoeverre het Pesach-maal daadwerkelijk een "gewone" avond-maaltijd was kun je je wel afvragen.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Arco » 12 sep 2014 09:10

Het Pesachmaal was zeker geen 'gewone' maaltijd. Misschien is het goed om de Joodse traditie van het Pesachmaal te bestuderen, want een groot deel is terug te leiden tot het 'laatste avondmaal':
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor Marnix » 12 sep 2014 10:40

Wat ik bedoel is niet dat de maaltijd normaal was maar het gekozen tijdstip, dat was de normale etenstijd. En dat Jezus het Pascha niet 's ochtends of 's middags vierde is niet zo vreemd gezien wat er allemaal geserveerd werd aan eten en drinken.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: "Heilig Avondmaal" of "Heilig Nachtmaal"?

Berichtdoor StillAwake » 12 sep 2014 10:41

Marnix schreef:Wat ik bedoel is niet dat de maaltijd normaal was maar het gekozen tijdstip, dat was de normale etenstijd. En dat Jezus het Pascha niet 's ochtends of 's middags vierde is niet zo vreemd gezien wat er allemaal geserveerd werd aan eten en drinken.

OK, duidelijk!
Misverstand ook weer opgelost ;-)
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten