Het belang van het bloed van Christus

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 14:09

Nu ik steeds meer verschillende kerken bezocht heb, valt het mij op dat er verschillend over de Zoon van God, de Here Jezus, gedacht en gesproken wordt. Dat geldt ook als het gaat om het belang van het bloed dat Hij gestort heeft op Golgotha. In de ene kerk wordt (bijna) in elke preek gezegd dat een mens gereinigd moet worden door het bloed van Christus (of anders geformuleerd: dat het bloed van Christus toegepast moet worden aan je ziel). In andere (vooral vrijzinnige kerken) wordt er niet of nauwelijks (of minder) belang gehecht aan het bloed van Christus en gaat het er vooral om dat Christus een goed voorbeeld voor het mensdom is. De belangrijkste vraag is wel: hoe spreekt de Bijbel over het belang van het bloed van Jezus Christus?


Deze Bijbelteksten zijn onder andere van belang als het gaat om dit onderwerp:

1 Johannes 1:6-7 (NBG'51)
6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet; 7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.

Hebreeën 10:29 (NBG'51)
29 Hoeveel zwaarder straf, meent gij, zal híj verdienen, die de Zoon van God met voeten heeft getreden, het bloed des verbonds, waardoor hij geheiligd was, onrein geacht en de Geest der genade gesmaad heeft?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 16:37

Spreeuw schreef:hoe spreekt de Bijbel over het belang van het bloed van Jezus Christus?
Ik snap niet goed hoe je het bedoelt. De bijbel is toch duidelijk daarover? Christus zegt het Zelf bij de instelling van het Avondmaal:
Lucas 22
Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.
Romeinen 3 vers 25
Hem (Christus) heeft God openlijk aangewezen als middel tot verzoening, door het geloof in Zijn bloed.
Openbaring 5 vers 9
U bent het waard om de boekrol te nemen en zijn zegels te openen, want U bent geslacht en hebt ons voor God gekocht met Uw bloed, uit elke stam, taal, volk en natie.

De bijbel verwijst in alles naar het bloed van Christus. Zonder Zijn offer is er geen verzoening mogelijk. Maar het evangelie is juist Zijn offer, Zijn bloed wat vergoten is, Zijn opstanding, en daardoor redding voor zondaren.
Zonder Zijn bloed is er geen leven, en is het hart uit het evangelie.
Hij koopt de Zijnen voor God met Zijn bloed.
Hij wast en reinigt hen met Zijn bloed.
Laat het bloed weg, en het evangelie is dood.

Wie een evangelie preekt zonder het offer van Christus preekt een inhoudsloos evangelie.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 16:48

De Bijbel is daar inderdaad duidelijk over, maar er zijn zoveel kerken in ons land en in het buitenland waar het offer (bloed) van Christus zo'n ondergeschikte rol speelt (en Christus alleen gezien wordt als een goed Voorbeeld), dat ik me afvraag: waarom geloven zij zo? Waar is dat op gebaseerd? Waarom hechten zij niet of nauwelijks waarde aan het offer van Christus of waarom heeft dat niet of nauwelijks betekenis? Lezen zij de Bijbel op een andere manier?

Faramir

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 16:52

Dat ligt er maar net aan vanuit welke invalshoek je kijkt. Een kwestie van perceptie.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 17:01

Faramir schreef:Dat ligt er maar net aan vanuit welke invalshoek je kijkt. Een kwestie van perceptie.
Een perceptie hoeft niet persé Bijbels te zijn.
Je kunt Christus als voorbeeld zien, Hij ís ons voorbeeld. Maar alleen dat is het niet.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor mannetje1977 » 30 aug 2014 17:07

mona schreef:De bijbel verwijst in alles naar het bloed van Christus. Zonder Zijn offer is er geen verzoening mogelijk. Maar het evangelie is juist Zijn offer, Zijn bloed wat vergoten is, Zijn opstanding, en daardoor redding voor zondaren.
Zonder Zijn bloed is er geen leven, en is het hart uit het evangelie.
Hij koopt de Zijnen voor God met Zijn bloed.
Hij wast en reinigt hen met Zijn bloed.
Laat het bloed weg, en het evangelie is dood.

Wie een evangelie preekt zonder het offer van Christus preekt een inhoudsloos evangelie.


Het evangelie gaat in eerste instantie over het Rijk van God.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 17:07

Faramir schreef:Dat ligt er maar net aan vanuit welke invalshoek je kijkt. Een kwestie van perceptie.


Je invalshoek dusdanig verleggen dat je je geloof niet meer richt op het gereinigd zijn door het bloed van Christus lijkt me zeer ongelukkig.

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Boerin » 30 aug 2014 17:18

Spreeuw schreef:De Bijbel is daar inderdaad duidelijk over, maar er zijn zoveel kerken in ons land en in het buitenland waar het offer (bloed) van Christus zo'n ondergeschikte rol speelt (en Christus alleen gezien wordt als een goed Voorbeeld), dat ik me afvraag: waarom geloven zij zo? Waar is dat op gebaseerd? Waarom hechten zij niet of nauwelijks waarde aan het offer van Christus of waarom heeft dat niet of nauwelijks betekenis? Lezen zij de Bijbel op een andere manier?

Het valt me op kerken met rare dwaalleer het niet over het bloed van Jezus hebben.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 17:20

Spreeuw schreef:Je invalshoek dusdanig verleggen dat je je geloof niet meer richt op het gereinigd zijn door het bloed van Christus lijkt me zeer ongelukkig.


Je stelt: "maar er zijn zoveel kerken in ons land en in het buitenland waar het offer (bloed) van Christus zo'n ondergeschikte rol speelt (en Christus alleen gezien wordt als een goed Voorbeeld), dat ik me afvraag: waarom geloven zij zo?"

Vanuit mijn invalshoek heb je het dan ook over je eigen kerk. Er wordt namelijk geen eucharistie gevierd, dat kan ook niet aangezien jouw kerk niet de apostolische successie staat.

Daar zou ik mij druk over kunnen maken, waarom speelt het Bloed (en Lichaam) van Christus zo'n ondergeschikte rol of ik zou empathie kunnen vertonen en het vanuit jouw kant kunnen bekijken. Met dat laatste krijg je begrip voor de andere geloofsovertuiging, met dat eerste blijf je vanaf je ivoren toren naar beneden kijken.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor MoesTuin » 30 aug 2014 17:23

Het belang van het bloed van Christus

Hieronder met tekst in beeld kort, maar onverminderd krachtig omschreven........

https://www.youtube.com/watch?v=594MuFtI3nI
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Marnix » 30 aug 2014 17:35

Spreeuw schreef:De Bijbel is daar inderdaad duidelijk over, maar er zijn zoveel kerken in ons land en in het buitenland waar het offer (bloed) van Christus zo'n ondergeschikte rol speelt (en Christus alleen gezien wordt als een goed Voorbeeld), dat ik me afvraag: waarom geloven zij zo? Waar is dat op gebaseerd? Waarom hechten zij niet of nauwelijks waarde aan het offer van Christus of waarom heeft dat niet of nauwelijks betekenis? Lezen zij de Bijbel op een andere manier?


Waar dan? Ik heb zelden meegemaakt dat dat het geval was. Over welke kerken heb je het?!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 17:49

mannetje1977 schreef:Het evangelie gaat in eerste instantie over het Rijk van God.
Zonder het Bloed van Christus kan je niet in het Rijk van God komen. Je kan alleen binnengaan als je wederom geboren bent:
Jezus antwoordde en zeide tot hem: Voorwaar, voorwaar, Ik zeg u, tenzij iemand wederom geboren wordt, kan hij het Koninkrijk Gods niet zien" (Joh. 3:3)
De Heere Jezus sprak veel gelijkenissen over het Koninkrijk van God.
of bedoel je misschien iets anders?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

maaarten

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor maaarten » 30 aug 2014 19:19

mannetje1977 schreef:Het evangelie gaat in eerste instantie over het Rijk van God.


In de Evangeliën wordt inderdaad vaak over "het Evangelie van het Koninkrijk" gesproken; daar zouden we in sommige kerken misschien inderdaad meer mee moeten doen. Maar Paulus maakt ook duidelijk:

1 Kor 15
" Ik maak u bekend, broeders, het evangelie, dat ik u verkondigd heb, dat gij ook ontvangen hebt, waarin gij ook staat, waardoor gij ook behouden wordt, indien gij het zó vasthoudt, als ik het u verkondigd heb, tenzij gij tevergeefs tot geloof zoudt gekomen zijn. Want vóór alle dingen heb ik u overgegeven, hetgeen ik zelf ontvangen heb: Christus is gestorven voor onze zonden, naar de Schriften, en Hij is begraven en ten derden dage opgewekt, naar de Schriften,"

Zonder de dood van Jezus voor onze zonden en zijn wederopstanding uit de doden, kan er geen sprake zijn van het Evangelie.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Spreeuw » 30 aug 2014 19:20

Marnix schreef: Waar dan? Ik heb zelden meegemaakt dat dat het geval was. Over welke kerken heb je het?!


Weet je dat niet? Alleen in de bevindelijk-gereformeerde en ook wel in de orthodox-gereformeerde stroming hoor je heel duidelijk dat je gereinigd moet worden door het bloed van Christus. In de overige kerken heel wat minder en met name in de vrijzinnige kerken helemaal niet.

Faramir

Re: Het belang van het bloed van Christus

Berichtdoor Faramir » 30 aug 2014 19:25

Spreeuw schreef:Weet je dat niet? Alleen in de bevindelijk-gereformeerde en ook wel in de orthodox-gereformeerde stroming hoor je heel duidelijk dat je gereinigd moet worden door het bloed van Christus. In de overige kerken heel wat minder en met name in de vrijzinnige kerken helemaal niet.

Het wordt denk ik serieus tijd dat je wat verder kijkt dan je eigen kerkgenootschap en je wat gaat verdiepen in andere denominaties.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten