Is er iets mis met onze kerkleer?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor GDK » 27 aug 2014 10:23

rotterdam schreef:Het begrip "sola scriptura" wordt vertaald als "alleen ik begrijp het en de rest heeft het niet begrepen, iedereen moet mijn theologische visie volgen."


Eens. Zowel in reformatorische als evangelische kringen is dit vaak de bron van veel narigheid. Zeker als de leider dan ook nog wat charisma heeft, gaat het gauw mis.
De lijst met voorbeelden is lang.
Daarnaast zijn het niet alleen leerverschillen die scheiden, maar ook eerverschillen, de harde koppen die niet hebben geleerd de minste te willen zijn. Misschien is dat nog wel een groter probleem.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 12:17

rotterdam schreef:
Vreemd, als ik wel eens verwijs naar het enorme aantal Rooms Katholieken in de wereld krijg ik steevast te horen "aantallen zeggen niets".
M.b.t. deze opmerking lijkt het toch weer anders te liggen. :mrgreen:
Zijn leden die niet geregeld naar de kerk komen "minderwaardig" ?


Het gaat om geloof. Als je voor de vorm papieren lid bent maar je gelooft in de praktijk niet, wat is dat dan waard?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Faramir » 27 aug 2014 12:19

Dan komt de vraag of kerkgang het enige is waaraan een gelovige herkend kan worden. Ik ken meerdere (eigenlijk vele) katholieken en protestanten die wel degelijk gelovig zijn maar simpelweg niet zo heel vaak in de kerk komen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 13:17

Nee daarom zei ik ook: het gaat om geloof. Niet om kerkbezoek. Hoewel ik wel denk dat je iets mist als je wel gelooft maar zelden in de kerk komt. Maar ik zal niet zeggen dat mensen die niet regelmatig naar de kerk gaan, dus ook niet echt geloven. Ik doelde op mensen die niet naar de kerk gaan maar lid zijn uit gewoonte maar verder totaal niet geloven.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 13:32

Marnix schreef:Nee daarom zei ik ook: het gaat om geloof. Niet om kerkbezoek. Hoewel ik wel denk dat je iets mist als je wel gelooft maar zelden in de kerk komt. Maar ik zal niet zeggen dat mensen die niet regelmatig naar de kerk gaan, dus ook niet echt geloven. Ik doelde op mensen die niet naar de kerk gaan maar lid zijn uit gewoonte maar verder totaal niet geloven.

Nee het gaat niet om kerkbezoek, maar wel om ongeoorloofd verzuim.
Als we op zondagochtend liever uitslapen met ontbijt op bed, of smiddags liever op het strand zitten, klopt er toch iets niet helemaal.

Faramir

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Faramir » 27 aug 2014 13:37

schelpje3 schreef:Nee het gaat niet om kerkbezoek, maar wel om ongeoorloofd verzuim.
Als we op zondagochtend liever uitslapen met ontbijt op bed, of smiddags liever op het strand zitten, klopt er toch iets niet helemaal.

Als je enkel naar de kerk gaat uit gewoonte dan klopt er ook iets niet. Als je enkel je christen zijn in de praktijk brengt door een uurtje of wat langer op zondag in de kerkbankjes te zitten klopt er ook iets niet.

Het leven is niet zwart/wit en het geloofsleven van de mensen ook niet. Het is enkel aan God om te oordelen.

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor GDK » 27 aug 2014 13:41

Kijk uit voor Farizeisme, mensen. Jezus is gekomen voor hoeren, tollenaren en papieren leden :D
Vooruit met de geit!

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 13:45

Faramir schreef:Als je enkel naar de kerk gaat uit gewoonte dan klopt er ook iets niet. Als je enkel je christen zijn in de praktijk brengt door een uurtje of wat langer op zondag in de kerkbankjes te zitten klopt er ook iets niet.

Het leven is niet zwart/wit en het geloofsleven van de mensen ook niet. Het is enkel aan God om te oordelen.

Nee Faramir, dan klopt er ook iets niet en dan moet je op zelfonderzoek.
De dominee noemt het wel eens in het gebed: dat we toch niet uit gewoonte hier zitten.
Maar dan nog. Al is het uit gewoonte, de Heere kan met 1 woord spreken, dat is genoeg!
En dan kan die gewoonte ons nog eens tot nut worden.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor rotterdam » 27 aug 2014 15:17

Marnix schreef:
Het gaat om geloof. Als je voor de vorm papieren lid bent maar je gelooft in de praktijk niet, wat is dat dan waard?


Wie is er tegenwoordig nog lid "voor de vorm"?
En geloof ? Ja dat is waar - daar gaat het om.
Maar wie gaat dat bepalen "wie wel en wie niet geloofd?"

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2014 15:49

schelpje3 schreef:Als we op zondagochtend liever uitslapen met ontbijt op bed, of smiddags liever op het strand zitten, klopt er toch iets niet helemaal.


Voor zover ik weet, is kerkgang niet verplicht.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 15:51

Optimatus schreef:
Voor zover ik weet, is kerkgang niet verplicht.

Waarom heb je het steeds over verplicht?
Daar gaat het toch niet om. Het gaat erom waar je hart naar uitgaat.
Zing je: één dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer, of trek je naar de plaatsen van het werelds vermaak?
Niemand die het ge- of verbiedt hoor.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23544
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 16:08

Toch werkt dat in de praktijk niet altijd zo. Er zijn mensen die zulke negatieve ervaringen met kerken hebben dat ze wel in God geloven maar niet meer naar een kerk willen. Soms moeten niet alleen mensen die niet naar een kerk gaan maar ook kerken zelf aan zelfonderzoek doen. Als iemand zo beschadigd is en niet meer naar een gemeente gaat maar wel bidt, Gods Woord leest en met Hem leeft is er vast van alles mis maar kan zo iemand wel een kind van God zijn. Soms nog wel meer dan mensen die iedere week 2,3 of 4 keer naar de kerk gaan.

GDK schreef:Kijk uit voor Farizeisme, mensen. Jezus is gekomen voor hoeren, tollenaren en papieren leden :D


Zeker. Maar de hoer in de Bijbel die Jezus leerde kennen bleef geen hoer. En de tollenaar geen tollenaar (Levi) of een tollenaar die niet meer afperste (Zacheus) ;)

rotterdam schreef:
Wie is er tegenwoordig nog lid "voor de vorm"?
En geloof ? Ja dat is waar - daar gaat het om.
Maar wie gaat dat bepalen "wie wel en wie niet geloofd?"


Dat hoeft toch niet bepaald te worden? Ik stel alleen dat cijfers inderdaad niet alles zeggen... en dat er kerken zijn die een hoop papieren leden hebben. Ik ken er genoeg. Vrienden die ooit communie hebben gedaan en officieel lid zijn van de katholieke kerk. Maar ze komen er nooit en kennen God niet. En onze buren hadden laatst iemand van de PKN op de stoep. Of ze hun contributie niet konden betalen. Hij is als kind gedoopt, verhuisd... ze hadden zich nooit uitgeschreven. Dus waren ze automatisch overgeschreven en altijd lid geworden van de kerk.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 16:14

Marnix schreef:Toch werkt dat in de praktijk niet altijd zo. Er zijn mensen die zulke negatieve ervaringen met kerken hebben dat ze wel in God geloven maar niet meer naar een kerk willen. Soms moeten niet alleen mensen die niet naar een kerk gaan maar ook kerken zelf aan zelfonderzoek doen. Als iemand zo beschadigd is en niet meer naar een gemeente gaat maar wel bidt, Gods Woord leest en met Hem leeft is er vast van alles mis maar kan zo iemand wel een kind van God zijn. Soms nog wel meer dan mensen die iedere week 2,3 of 4 keer naar de kerk gaan.

Zo kun je dus ook rechtpraten wat krom is. Als een mens van Godswege stilgezet is, krijg je honger naar het Woord. En in Nederland is gelukkig vrije keus in honderden kerken.
Van heel klein uitgetreden, tot megagroot. Van uiterst links tot uiterst rechts.
Een mens is soms geneigd te zoeken naar uitvluchten.
Ik heb contact met iemand die heel erg gekwetst is door ambtsbroeders.
Hij is heel erg teleurgesteld en in dit verband, geheel terecht. Hij denkt erover zijn kerk(verband) te verlaten, omdat het vertrouwen beschaamd is. Maar hij gaat wel naar een andere gemeente!
DE kerk bestaat nl niet, weet je nog? :wink:

Faramir

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Faramir » 27 aug 2014 16:54

schelpje3 schreef:Waarom heb je het steeds over verplicht?

Omdat er een ongeschreven verplichting wordt opgelegd.
Daar gaat het toch niet om. Het gaat erom waar je hart naar uitgaat.
Zing je: één dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer, of trek je naar de plaatsen van het werelds vermaak?
Niemand die het ge- of verbiedt hoor.

Zeker wel. De sociale druk, dat kunnen we hier wel lezen, is dermate binnen bepaalde geloofsgemeenschappen dat er wel degelijk sprake is van een verplichting.

Grappig, binnen de katholieke Kerk kennen we wel een zondagsplicht maar daar malen maar weinig mensen om. Binnen het protestantisme hebben ze duidelijk afstand genomen van de zondagsplicht maar daar is de sociale druk zo groot dat er wel degelijk is van een zondagsplicht die ook nageleefd dient te worden.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2014 17:29

schelpje3 schreef:Waarom heb je het steeds over verplicht?


Omdat jij het over ongeoorloofd verzuim had. Daar zie ik een verplichting in doorschijnen. Wellicht heb ik je verkeerd begrepen, volgens Ineke-Kitty begrijp ik er namelijk helemaal niets van.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 12 gasten