Is er iets mis met onze kerkleer?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor gravo » 26 aug 2014 15:57

Zou het tijd kunnen zijn voor een terugblik op de Reformatie door het 'eindproduct', de staat waarin het protestantisme nu verkeert, eens kritisch te bezien?

Ik stel die vraag met name tegen de achtergrond van het uiteenvallen van het protestantisme in ontelbare kerken, groepen en bewegingen.
Zolang deze verschillende denominaties nog een gemeenschappelijke basis vinden, door elkaar te ontmoeten, belijdenissen te delen, elkaars voorgangers te erkennen en zo, zou ik die diversiteit nog positief kunnen duiden. Kerken hebben immers ook lokale wortels, gewoonten en tradities. Die hoeven echt het gemeenschappelijke niet in de weg te staan. Op het niveau van individuele christenen van verschillende achtergrond, vind ik dat ook goed. Je hoeft geen complete fusie aan te gaan met een aanpalend kerkgenootschap om elkaar toch als broeder en zuster te zien.

Maar de eerlijkheid gebiedt te zeggen, dat kerken en groepen zich vaak steeds formeler van elkaar afscheiden op grond van een aantal zeer unieke identiteits-bepalende zaken. Zo kan kinderdoop / volwassendoop mensen en kerken definitief van elkaar scheiden. Belijdenisgeschriften kunnen eerder een reden zijn tot afscheiding dan tot binding. Individuele ideeen van sommige voorgangers weken soms hele groepen aanhangers los van een groter verband. Charismatische mensen, belangrijk in de christelijke gemeenschap, groeien soms uit tot goeroes, die steeds uitzonderlijker worden.

de uitzondering, een eigen geluid, een eigen accent, de nadruk op dit, op dat, op hem, op haar....alles kan op het laatst een reden zijn om andere christenen niet meer te zien, te spreken of zelfs niet meer als zodanig te erkennen. Een repeterende breuk!

Is dat een vruchtbare uitkomst van het protestantisme (daarbij reken ik ook alle offspring, zoals evangelicalen, charismatischen, baptisten, pentecotslen enz.).

Al denkend kom ik eigenlijk tot de slotsom, dat al die groepen, kerken, christelijke eilandjes wel iets overeenkomstig hebben; namelijk precies dit, dat men zich het liefst laat leiden door zelf geformuleerde theologie. Dat is natuurlijk wel het gemeenschappelijke: iedereen staat op zichzelf. Of het nu de kleine radicale evangelische gemeente is of een zwaar gereformeerde "vrije" gemeente. Beide hebben ze officieel niets te schaften met naburige christenen. Ze zijn los, vrij, onafhankelijk, uniek, klein onder het motto: "en zo hoort het ook".

Maar, zit hier dan soms een gemeenschappelijk theologisch uitgangspunt achter? Hebben zij soms allemaal een vergelijkbare kerkleer dat ze in dit opzicht zo op elkaar lijken? Heeft die kerkleer dan soms de neiging om eigenwijsheid (het is zoals ik het zeg) te belonen en het bruggen bouwen en elkaar verdragen binnen één huis te bestraffen?

Moeten we misschien eens kritisch kijken naar de uitkomst van die kerkleer? Of vinden we het allemaal wel best, dat we zelf in de beste kerk zitten en dat alle andere christenen toch in een...tja...hoe zullen we het zeggen...iets minder goede kerk zitten? Want dat is wel de onuitgesproken gedachte achter die kerkleer, dunkt me.
Kunnen we dat nog wel volhouden, die versnipperde zekerheid, nu het Westen het christelijk geloof als basis voor moraal en samenleving vaarwel zegt?

Nou ja, genoeg stof ter overdenking.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Faramir

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Faramir » 26 aug 2014 16:33

Wellicht nuttig om te melden dat het opsplitsen en scheuren tot in het oneindige zich vrijwel niet afspeelt in de lutherse kerk(en) en de anglicaanse kerk.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor gravo » 26 aug 2014 16:46

Faramir schreef:Wellicht nuttig om te melden dat het opsplitsen en scheuren tot in het oneindige zich vrijwel niet afspeelt in de lutherse kerk(en) en de anglicaanse kerk.


Heel terechte opmerking. Met wat passen en meten zou je de PKN ook als een goed voorbeeld kunnen noemen. Echter het fusieproces tussen met name Hervormden en Gereformeerden heeft zoveel moeite en tijd gekost (en ook geleid tot een grote uittocht via de Hersteld Hervormde Kerk) dat het ook hier niet allemaal goud is wat er blinkt.

Misschien is een (rechtvaardiging van een) eerste afscheiding wel de bron van alle breuken nadien.
We zitten d'r maar mee.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

maaarten

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor maaarten » 26 aug 2014 18:24

Het is ook van belang om op te merken dat het in Nederland pas in 1834 met de Afscheiding mis ging wat betreft verbrokkeling. Tussen dat alles mooi met een goede kerkorde georganiseerd was e.d. in Dordt in 1618 en 1834 is het dus meer dan 2 eeuwen prima gegaan. Dat het uiteindelijk mis is gegaan heeft mijns inziens voor een groot deel te maken met de godsdienstpolitiek van koning Willem I.

De evangelische beweging(en) vanuit Amerika heeft het de laatste 150 (?) jaar wel wat complexer gemaakt. Maar in Amerika is het altijd een zooitje geweest, omdat alle groepen die daar naartoe emigreerden hun eigen kerkje begonnen en alle afgesplitse kleine groepjes die in Europa buiten de grote gevestigde kerken stonden daarheen vluchten.

In beginsel hoeft de Protestantse leer dus mijns inziens niet tot verbrokkeling te leiden. Tot Willem I dacht dat hij de baas in de kerk was, ging het in Nederland ook relatief prima.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mannetje1977 » 26 aug 2014 18:36

Het probleem met het protestantisme is wat mij betreft soweiso de nadruk op de zuivere LEER.

Iemand kan nog zoveel geloven op een orthodox christelijke wijze, iemand kan misschien allerlei Bijbelteksten citeren, er allerlei verbanden in zien en conclusies uittrekken wat de juiste leer zou moeten zijn, maar als iemand niet door zijn innerlijke overtuigingen ertoe aangezet wordt om zijn leven met medemenselijkheid te leven dan zijn al zijn waarheidsclaims van generlei waarde.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor rotterdam » 26 aug 2014 19:32

gravo schreef:(en ook geleid tot een grote uittocht via de Hersteld Hervormde Kerk)
gravo


Kleine correctie "heeft geleid tot een kleine uittocht"
De H.H.K. heeft 58.000 leden. De P.K.N. 1.700.000.
Dus dat valt wel mee.

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Rozijn » 26 aug 2014 19:36

Als je kijkt naar het aantal kerkbezoekers ligt de verhouding iets anders, schat ik zo in.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor gravo » 26 aug 2014 22:51

rotterdam schreef:Kleine correctie "heeft geleid tot een kleine uittocht"
De H.H.K. heeft 58.000 leden. De P.K.N. 1.700.000.
Dus dat valt wel mee.


OK, in absolute aantallen lijkt het niet veel, percentueel valt het ook nog mee, maar toch. Er is weer een flink stuk van de lap gescheurd en vooral: de breuk blijft zich alsmaar repeteren. Zeker weten dat de HHK binnenkort ook weer over de ene of andere schibboleth struikelt en in verdere delen uiteenvalt.
Het gaat eigenlijk niet om aantallen, maar om het structurele verschil met kerken als RKK, Lutherse kerken of Anglicaanse kerken. Ook binnen die kerken zijn veel verschillen onder één dak aanwezig, maar ze slagen er in om onder één dak te blijven. Ra, ra, hoe zit dat.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor elbert » 27 aug 2014 07:08

Ik denk zelf dat er niet iets mis is met de "kerkleer", maar dat een gedeelte van de kerkleer niet meer serieus genomen wordt, nl. de belijdenis dat we geloven in 1 heilige algemene christelijke kerk en dat dat ook zichtbaar dient te zijn.
In theorie wordt deze belijdenis verhaspeld tot: "we geloven in theorie wel dat er 1 kerk is, maar die is onzichtbaar, zodat we in de praktijk (het zichtbare) gewoon door kunnen gaan met scheuren". Die inconsequente manier van met de belijdenis omgaan (theorie versus praktijk), zorgt ervoor dat onze kerkelijke haan altijd victorie kan kraaien en we meer en meer ons eigen ding op kerkelijk gebied gaan doen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23586
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2014 07:14

Het komt denk ik door een enorme focus op leer en leerzuiverheid. Kijk wat een belangrijke plaats de formulieren innemen bijvoorbeeld. Ik hoorde vroeger: je mag niet scheuren, tenzij de leer niet meer zuiver is. In bepaalde mate is dat logisch. Maar door die focus op de leer worden kleine verschillen al snel een breekpunt. In andere kerken accepteert men verschillen in de leer van elkaar zolang het evangelie niet wordt aangetast.

En misschien is het ook wel een soort "luxe-positie" geweest waardoor we het ons konden permitteren. Een voordeel van dat we steeds meer een minderheid worden is dat we op die manier wel gedwongen worden om samen te gaan werken ipv te scheiden. Daarom hoop ik dat er een tijd komt dat we meer kerkfusies krijgen dan scheidingen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

GDK
Mineur
Mineur
Berichten: 243
Lid geworden op: 26 mar 2014 21:29

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor GDK » 27 aug 2014 07:37

elbert schreef:In theorie wordt deze belijdenis verhaspeld tot: "we geloven in theorie wel dat er 1 kerk is, maar die is onzichtbaar, zodat we in de praktijk (het zichtbare) gewoon door kunnen gaan met scheuren"


Ik denk dat de belijdenis de heilige ene kerk niet los ziet van de kerk als instituut. De kerkleer kan nog zo deugen, als we het instituut minachten ontspoort de boel heel snel.
Misschien komt dit metname wel door de reformatorische opsplitsing in een inwendig en uitwendig verbond, waardoor de kerk als instituut uiteindelijk overbodig is geworden.
Vooruit met de geit!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3466
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor benefietdiner » 27 aug 2014 08:18

gravo schreef:Zou het tijd kunnen zijn voor een terugblik op de Reformatie door het 'eindproduct', de staat waarin het protestantisme nu verkeert, eens kritisch te bezien?
Is er iets mis met de kerkleer?
Ja heel wat mis
Ik ben al blij met Luther wat tot reformatie geleid heeft maar het lijkt wel of we op een dood punt aangeland zijn. Met de reformatorische kerkleer is het thans mis er is een dode orthodoxie waarvan sommigen denken weer een opleving / opwekking te zien of krijgen. Nee dat moeten we niet zien bij de oecumene, die denken weer terug te moeten gaan naar de dwalingen van de RKK.
De orthodoxe kerkleer is de ‘vervangingsleer’ of ‘vervangingstheologie’ die de plaats van Israël heeft ingenomen. Daar hoop ik ooit nog eens een opwekking te zien.
De orthodoxe kerkleer wordt beschreven in diverse geloofsbelijdenissen en de drie formulieren van enigheid (eenheid).
Merkwaardig is dat in de hele 3FvE ‘Israël’ niet wordt beschreven of soms zelf genoemd. Waaruit vervolgens de conclusie getrokken kan worden dat in de orthodoxe kerkleer Israël totaal niet bestaat.
Dit is hoogmoed ten top wat ook leid tot individualisme. Gods plan met Israël loopt tot in de eindtijd door, waardoor de vervangingsleer onmogelijk kloppend kan zijn. Sterker nog, die is de bron van alle verwarring! De orthodoxe kerkleer is niet doordrenkt met de uitleg van het Woord van God, maar de uitleg wordt doordrenkt met de leer naast de Bijbel. Manipulerend spreken over de uitverkiezing en toe-eigening van het heil leid tot twijfel. Instellingen van on-Bijbelse sacramenten. Sacramenten bestaan niet! Oneindig veel discussie over een verkregen geloof of aannemen hier van.
Toe leidende weg tot Christus die totaal niet bestaat omdat Christus zelf de weg de waarheid en het leven is. enz. enz.

wat moet er gebeuren?
Kerken sluiten met al die dwaalleer waar de Bijbel zo voor waarschuwt? of vernieuwen ?
Er moet weer een Bijbelse leer komen. Jezus bracht een leer. Hij sprak over ‘Mijn leer’. ‘Mijn leer is niet van Mij maar van Hem die Mij gezonden heeft’ (Johan­nes 7:16,17). De discipelen hadden Jeruzalem met hun leer vervuld (Hand. 5:28). Anno 2014 exact het zelfde. De Farizeeën brachten een bepaalde leer, waar Jezus zijn discipe­len voor waarschuwde (Mattheus 16:6,11,12). De Bijbel heeft heel veel over de leer en valse leraren te zeggen. De Bijbel spreekt b.v. over ‘de leer van Christus’ (2 Joh. 1:9), over de ‘leer der godsvrucht’ (1 Tim. 6:3), over een ‘leer van dopen, opleg­ging der handen, opstan­ding der doden, eeuwig oor­deel’ (Hebr. 6:2).

Een lang verhaal kort makend.
Terug naar een zuivere Bijbelse leer waarin Israël weer een zuiver plaats krijgt.Waarde Bijbel hét dogma is.

Paulus zei tegen Timótheüs: ‘Als gij de broeders dit voorhoudt, zult gij een goed dienaar van Jezus Christus zijn, wel onderlegd in de woorden des geloofs en der goede leer’. (1 Tim 4:6)
Laatst gewijzigd door benefietdiner op 27 aug 2014 08:33, 1 keer totaal gewijzigd.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor schelpje3 » 27 aug 2014 09:32

Er is weinig mis met onze kerkleer, maar velen achten zich wijzer geworden dan de schrijvers van de 3FvE.
En daarom krijg je allerlei winden van leer.
Dan krijgt de kerk de schuld.
Men vergeet even dat DE KERK uit mensen bestaat, vele, vele mensen. Die allemaal het gelijk aan hun zijde (willen) hebben.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor rotterdam » 27 aug 2014 09:39

Rozijn schreef:Als je kijkt naar het aantal kerkbezoekers ligt de verhouding iets anders, schat ik zo in.


Vreemd, als ik wel eens verwijs naar het enorme aantal Rooms Katholieken in de wereld krijg ik steevast te horen "aantallen zeggen niets".
M.b.t. deze opmerking lijkt het toch weer anders te liggen. :mrgreen:
Zijn leden die niet geregeld naar de kerk komen "minderwaardig" ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor rotterdam » 27 aug 2014 09:48

benefietdiner schreef:Kerken sluiten met al die dwaalleer waar de Bijbel zo voor waarschuwt? of vernieuwen ?
Er moet weer een Bijbelse leer komen. Jezus bracht een leer.
Terug naar een zuivere Bijbelse leer waarin Israël weer een zuiver plaats krijgt.Waarde Bijbel hét dogma is.


Hierboven lees je de bron van alle verdeeldheid.
Het begrip "sola scriptura" wordt vertaald als "alleen ik begrijp het en de rest heeft het niet begrepen, iedereen moet mijn theologische visie volgen."
De volgende afscheiding staat voor deur en hij klopt niet maar komt met een stormram naar binnen.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten