Is er iets mis met onze kerkleer?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor gravo » 30 aug 2014 09:21

De discussie over de kerkleer spitst zich nu toe op de "leer van de kerk", bijvoorbeeld samengevat in de drie Formulieren van Enigheid. Dat is een sterke verenigende belijdenis, die zelfs over veel kerkmuren heen standhoudt en onderschreven wordt.

Waar het mij echter om te doen was is de visie van met name calvinistische kerken, dat nieuwe kerkverbanden kunnen, mogen (moeten?) worden opgericht op het moment dat er toch leerverschillen of accentverschillen in een kerk ontstaan. Sommige breuken zijn ontstaan vanwege grote verschillen, maar er zijn ook tal van scheuringen en afscheidingen bekend die zo op het oog om futiliteiten of zelfs persoonlijke zaken zijn gebeurd.
Rode draad is kennelijk, dat er nooit een zwaarwegend argument is om ondanks de moeilijkheden en verschillen toch maar niet te breken. Altijd wint het inhoudelijke probleem en heel vaak wordt dit probleem in stand gehouden door dan maar te scheuren met alle gevolgen van dien. Want het is nooit een louter administratieve kwestie. Nee, broeders en zusters zijn opeens geen broeders en zusters meer. Op slag ontstaan aan beide zijden enorme aantallen ketters. Men richt zijn energie op de concurrent en het wordt steeds moeilijker om samen te werken. Laat staan dat er op grond van een gemeenschappelijke belijdenis of een gemeenschappelijk gezag wordt gehandeld en gedacht.

Het gaat mij nu net om dat gemeenschappelijk gezag. Wanneer de predikant van de concurrent als ketter of als scheurder of als eender wat voor onguur type wordt bestempeld, hoe kun je dan ooit nog ervaren dat je ook behoort tot een wereldwijde gemeenschap van christen, dat je, evenals anderen, hoort bij de Ene Heilige Algemene Christelijke Kerk (om de belijdenis die vaak wordt gedeeld nog maar even te citeren)?
Dat besef verdwijnt toch nagenoeg, wanneer je (misschien tegen wil en dank) lid bent van een kerk, die zich om allerlei redenen afzet tegen tientallen andere kerken?
Ik vind dat een dieptepunt in het vooral Nederlandse protestantisme. Andere kerken worden gewantrouwd, ze zijn te zwaar of te licht, te orthodox of te vrijzinnig, te evangelisch of te liturgisch, te links of te rechts.

Kennelijk zit er in onze kerkleer (en dan bedoel ik de dogmatisch geformuleerde leer omtrent de kerk) weinig of geen waarschuwingen tegen splitsen en afscheiden. Maar toch meen ik me te herinneren dat er wel degelijk tegen scheurmakers, die twisten en tweedrachten veroorzaken wordt gewaarschuwd! nemen we dat in de Nederlandse context dan met een korreltje zout. Zo erg is het niet? Wat moet dat moet?

Of heeft het iets te maken met de bestuursstructuur van de protestantse kerk, waarbij de plaatselijke kerkenraad steeds te eindbeslissing neemt? Dat we weliswaar soms synodale vergaderingen hebben, maar dat die toch die structuur niet doorbreken? Men spreekt niet van hogere vergaderingen, maar van meerdere vergaderingen. Het primaat blijft bij de plaatselijke gemeente.

Er is eigenlijk nergens een hiërarchie zichtbaar die boven die gemeente uitgaat. Heerlijk hebben we dat altijd gevonden. Maar zou het soms toch niet handig geweest zijn, wanneer een bisschop of een superintendent, die regionaal of nationaal toestemming moet geven, bij al die initiatieven tot scheuren en breken zou hebben kunnen zeggen: 'Ok, we gaan praten, er komt een commissie, we gaan er alles aan doen, praktische oplossingen zoeken, maar één ding: vanuit mijn verantwoordelijkheid voor de hele kerk en voor de eenheid van de kerk: we gaan niet breken!'. Basta!

En dat men dat gezag dan aanvaardt! Kijk, als je allemaal kikkers in een kruiwagen hebt, dan helpt een paus ook niet meer, dan is er geen enkele basis meer om samen te leven, samen te geloven, samen kerk te zijn en de opdracht van Christus om één te zijn te willen uitvoeren.
Als er dan twintig trotse kerken op een rij staan, allemaal met hetzelfde triomfantelijke uithangbord: "Eindelijk heeft Christus hier zijn Ware Kerk gesticht...welkom!" dan verliest het christelijk geloof wel heel snel zijn geloofwaardigheid.

Daarom (misschien) toch eens gezocht naar een gezaghebbend orgaan of persoon, dat de eenheid beter kan bewaren?
Per slot van rekening is dat wellicht ook de reden dat de Lutherse, de Anglicaanse en de Rooms Katholieke Kerk niet in honderden brokken uiteen zijn gevallen.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 10:25

Even een vraag.
Vanmorgen las ik dit stukje uit Filippenzen 1:
15 Sommigen prediken weliswaar Christus uit afgunst en ruzie, maar anderen ook uit welwillendheid.
16 De eersten verkondigen Christus wel uit eigenbelang, niet zuiver, met de bedoeling aan mijn gevangenschap verdrukking toe te voegen,
17 maar de laatsten uit liefde, omdat zij weten dat ik tot verdediging van het Evangelie aangesteld ben.
18 Maar wat dan nog? Toch wordt Christus op allerlei wijze verkondigd, of het nu als een voorwendsel is of in waarheid; en daarover verblijd ik mij, ja, zal ik mij ook verblijden.

Hoe kan je Christus uit afgunst en ruzie prediken? Wat is dan de inhoud van de preek?
Evengoed zegt Paulus er blij om te zijn, ook al is de intentie (afgunst, ruzie) verkeerd, want Christus wordt tóch gepredikt. Er kan dus wel vrucht komen op een verkeerde prediking.
Hij zegt niet bij dat je in dat geval bij die prediking of voorganger weg moet gaan...Nee, hij is zelfs blij dat Christus nog verkondigt wordt.
Ik vind dat lastig, moet je zuiverheid zoeken, of juist proberen de zuiverheid te herstellen?
En als dat niet lukt?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 11:23

naamloos schreef:De bijbel, formulieren en de leer is m'n God niet. Mijn God is een persoon, ik heb geen relatie met de leer maar met de Heer!
schelpje3 schreef:Ik hoop dat je dit nog even uit wilt leggen.
Anders klinkt het mij maar erg arm en bovendien onbijbels voor.
Wil je me eens uitleggen wat daar precies arm en onbijbels aan is?

Relatie heb ik altijd met personen. Wat die personen zeggen is daarom belangrijk, en niet perse andersom.
In dit geval gaat het over m'n relatie met God. Wat hij me wil leren neem ik helemaal serieus.
Echter kan het voorkomen dat ik (en anderen) hem verkeerd begrijpen over wat hij ons leren wil.
Dan is het maar gelukkig dat m'n relatie niet afhangt van de enige goede interpretatie.
Het enige wat voor iedereen geldt is: verlossing door Jezus uit genade door geloof.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 12:14

naamloos schreef:Wil je me eens uitleggen wat daar precies arm en onbijbels aan is?
Relatie heb ik altijd met personen. Wat die personen zeggen is daarom belangrijk, en niet perse andersom.
In dit geval gaat het over m'n relatie met God. Wat hij me wil leren neem ik helemaal serieus.
Echter kan het voorkomen dat ik (en anderen) hem verkeerd begrijpen over wat hij ons leren wil.
Dan is het maar gelukkig dat m'n relatie niet afhangt van de enige goede interpretatie.
Het enige wat voor iedereen geldt is: verlossing door Jezus uit genade door geloof.

Als je van God slechts een persoon maakt, is dat heel arm, want dan is Hij op bepaalde momenten onmachtig.
En hoe zien wij God, daar gaat het om.
Jij ziet Hem als een soort Vaderfiguur, begrijp ik dat goed?
Maar wordt er bij jullie over Christus gepreekt?
En met personen val je nog al eens om, daarom.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3465
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor benefietdiner » 30 aug 2014 12:33

mona schreef:Even een vraag.
Vanmorgen las ik dit stukje uit Filippenzen 1:
15 Sommigen prediken weliswaar Christus uit afgunst en ruzie, maar anderen ook uit welwillendheid.
16 De eersten verkondigen Christus wel uit eigenbelang, niet zuiver, met de bedoeling aan mijn gevangenschap verdrukking toe te voegen,
17 maar de laatsten uit liefde, omdat zij weten dat ik tot verdediging van het Evangelie aangesteld ben.
18 Maar wat dan nog? Toch wordt Christus op allerlei wijze verkondigd, of het nu als een voorwendsel is of in waarheid; en daarover verblijd ik mij, ja, zal ik mij ook verblijden.

Hoe kan je Christus uit afgunst en ruzie prediken? Wat is dan de inhoud van de preek?
Sommigen hier maken het goede nieuws over Jezus Christus bekend omdat zij jaloers zijn op de manier waarop God mij hier heeft gebruikt. Gelukkig zijn er ook anderen die het met de juiste motieven doen. 16 Die doen het uit liefde. Zij weten dat ik door God geroepen ben om hier het geloof in Jezus Christus te verdedigen. 17 Maar de eersten die ik noemde, spreken over Hem in de hoop mij jaloers te maken. Zij hopen dat hun succes mijn gevangenschap zwaarder zal maken. 18 Maar wat dan nog? Jezus Christus wordt hoe dan ook gepredikt, hetzij vanuit een onoprechte, hetzij vanuit een oprechte houding, en daar ben ik op zichzelf heel blij mee.

Ander vertaling dan is het wat duidelijker.

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mona » 30 aug 2014 12:45

benefietdiner schreef:Ander vertaling dan is het wat duidelijker.
Ik had inderdaad op Biblija ook de andere vertalingen gelezen, maar daardoor kreeg ik nog niet echt een antwoord op mijn vraag (vond ik)
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 14:26

schelpje3 schreef:Als je van God slechts een persoon maakt, is dat heel arm, want dan is Hij op bepaalde momenten onmachtig.
En hoe zien wij God, daar gaat het om.
Jij ziet Hem als een soort Vaderfiguur, begrijp ik dat goed?
Maar wordt er bij jullie over Christus gepreekt?
En met personen val je nog al eens om, daarom.
waarom zou God als persoon op bepaalde momenten onmachtig zijn?
Hij is een almachtig Persoon, niet een persoon zoals wij want God is Geest.
Ja ik zie God als Vader, zo stelt Jezus hem ook voor, en het staat vaak zo in de bijbel.
Natuurlijk wordt er bij ons over Jezus Christus gepreekt, niemand komt tot de vader dan door hem!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mealybug » 30 aug 2014 15:35

naamloos schreef:Natuurlijk wordt er bij ons over Jezus Christus gepreekt, niemand komt tot de vader dan door hem!


Vanochtend Namibia binnengereden en voila, op het eerste billboard na de grens (Noordoewer):


Afbeelding

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor naamloos » 30 aug 2014 20:45

mealybug schreef:
Vanochtend Namibia binnengereden en voila, op het eerste billboard na de grens (Noordoewer):


Afbeelding
:D
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2014 17:58

Die drie formulieren zijn voor Optimatus kennelijk erg belangrijk, maar gelukkig is wat Optimatus vindt en gelooft niet van levensbelang. Ik schuif de papieren gewoon terzijde: je mag ze hebben en ik teken niks!

Was getekend,

een anonieme christen.

mohamed

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mohamed » 31 aug 2014 17:59

naamloos schreef:Natuurlijk wordt er bij ons over Jezus Christus gepreekt, niemand komt tot de vader dan door hem!

mealybug schreef:Vanochtend Namibia binnengereden en voila, op het eerste billboard na de grens (Noordoewer):


Afbeelding

Geen woorden maar daden. :-oo


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 35 gasten