Is er iets mis met onze kerkleer?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 21:22

naamloos schreef:Een christen is iemand die zich in geloof aan hem overgeeft. Boeien of je je wel of geen formulieren hebt. Al heb je er 1000, dat maakt je geen christen :mrgreen:

Faramir schreef:Enkel zeggen dat je in Hem geloofd en je aan Hem overgeeft ook niet.

Nee maar enkel wat formulieren ondertekenen zegt net zo veel of weinig. God ziet het hart aan. Dat snap je toch zelf ook wel?

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Boerin » 28 aug 2014 21:39

naamloos schreef:En de rest? Wij zijn ook christelijk hoor!!!!!

Volgens mij onderschrijven evangelische kerken dat ook hoor. Die hebben toch ook zoiets? Hier even een willekeurige eruit geplukt, zoiets staat op al die websites, volgens mij is dat van Nicea afgeleid, LOL, denk ik, want ik weet geeneens wat daar allemaal instaat.
http://www.veghetkruispunt.nl/content/h ... ven_wij%3F
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor rotterdam » 28 aug 2014 21:41

naamloos schreef:
rotterdam ; Wij achten alle kerkgemeenschappen, die de drie oude geloofsbelijdenissen hebben, namelijk Athanasius, Nicea en het Apostolicum, als christelijke kerken.

En de rest? Wij zijn ook christelijk hoor!!!!!


Geen idee wie de rest is ? Verklaar je nader.

Ik heb overigens niets gezegd over "de rest"
Je loeit voordat het melkenstijd is. :mrgreen:
De kerkgenootschappen met de apostolische geloofsbelijdenis zijn als geheel hierop aanspreekbaar.
Dat praat eenvoudiger dan al die groepen waarin de leden allemaal hun eigen "openbaring" hebben van de Geest.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor naamloos » 28 aug 2014 21:54

Oh, daar hebben we de tactiek van onze strijder voor eenheid weer. Iemand met een koe vergelijken, dat zal opschieten. (Ja ik ken de uitdrukking, ben er niet van gecharmeerd)
Zeker weten dat ik liever een openbaring van de Geest heb dan van jou. :-(
Krijg de hik joh!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Bambi

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Bambi » 28 aug 2014 22:04

mohamed schreef:Daarmee doelde Paulus op zijn tijd en dat laat zich niet 1:1 projecteren op de onze. Er waren toen nog niet eens kerken.

Nee dat klopt, alle verschillen huisden toen in dezelfde gemeente.
En alleen als er iets lijnrecht tegen God's Woord inging, werd het aangepakt.

Maar als je in die tijd de boodschappen van de Heilige Geest hoorde, hoefde je je niet af te scheiden en een aparte kerk te worden, nee dan mocht je juist die boodschap vertellen.
Want er werd toen alleen gepreekt n.a.v. die boodschappen van de Heilige Geest.
Want er was nog geen Bijbelboek van het N-T op schrift gesteld, dus alle preken gingen toen echt via de Heilige Geest.
En dat zonder een eigen verstandelijke uitleg of mening daarover van een oud/kerkvader.
Daar zouden veel dominees uit tegenwoordige kerken zich niet thuisgevoeld hebben.
Alleen maar preken wat de Heilige Geest tegen je zegt, stel je voor, luisteren naar wat een stem je influisterd of in je hart legt.
"Wat een hoogmoed" zou Calvijn gezegd hebben. :roll:

mohamed

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 22:09

:lol:

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor elbert » 29 aug 2014 07:22

Bambi schreef:Want er werd toen alleen gepreekt n.a.v. die boodschappen van de Heilige Geest.
Want er was nog geen Bijbelboek van het N-T op schrift gesteld, dus alle preken gingen toen echt via de Heilige Geest.
En dat zonder een eigen verstandelijke uitleg of mening daarover van een oud/kerkvader.
Daar zouden veel dominees uit tegenwoordige kerken zich niet thuisgevoeld hebben.
Alleen maar preken wat de Heilige Geest tegen je zegt, stel je voor, luisteren naar wat een stem je influisterd of in je hart legt.
"Wat een hoogmoed" zou Calvijn gezegd hebben. :roll:
De preken die we uit de eerste christelijke gemeenten hebben, staan allereerst in de Bijbel (bijvoorbeeld in het boek Handelingen). Ook van christelijke gemeenten uit de 2e, 3e en 4e eeuw hebben we preken. Wat blijkt? Die staan tjokvol verwijzingen naar de Bijbel (het oude testament). Het is dus pertinent onjuist dat de Heilige Geest mensen wat influistert zonder daarbij het Woord in ons hart te leggen. Als je iets in je hart hebt en het heeft op geen enkele manier betrekking tot wat het Woord ons zegt, mag je je wel afvragen of het van de Heilige Geest is. De Heilige Geest is de Geest van het (geopenbaarde) Woord.
mohamed schreef:Nee hoor, pas als je die formulieren even tekent dan ben je echt christelijk, dus analfabeten hebben dikke pech en moeten maar moslim worden.
Het zijn belijdenisgeschriften, geen juridische formulieren die ondertekend moeten worden. Belijden doe je met hart en mond. Daarom werden de vroegste christelijke belijdenissen tijdens de bijeenkomsten van de gemeente opgezegd. Dat gebeurt trouwens nog (m.n. de apostolische geloofsbelijdenis).
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor rotterdam » 29 aug 2014 07:41

naamloos schreef:Oh, daar hebben we de tactiek van onze strijder voor eenheid weer. Iemand met een koe vergelijken, dat zal opschieten. (Ja ik ken de uitdrukking, ben er niet van gecharmeerd)
Zeker weten dat ik liever een openbaring van de Geest heb dan van jou. :-(
Krijg de hik joh!


hik :D

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 16:50

naamloos schreef:.En de rest? Wij zijn ook christelijk hoor!!!!!


Dan heb je, neem ik aan, geen enkele moeite met de inhoud van de drie genoemde geloofsbelijdenissen.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Bambi

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Bambi » 29 aug 2014 18:59

elbert schreef:De preken die we uit de eerste christelijke gemeenten hebben, staan allereerst in de Bijbel (bijvoorbeeld in het boek Handelingen). Ook van christelijke gemeenten uit de 2e, 3e en 4e eeuw hebben we preken. Wat blijkt? Die staan tjokvol verwijzingen naar de Bijbel (het oude testament). Het is dus pertinent onjuist dat de Heilige Geest mensen wat influistert zonder daarbij het Woord in ons hart te leggen. Als je iets in je hart hebt en het heeft op geen enkele manier betrekking tot wat het Woord ons zegt, mag je je wel afvragen of het van de Heilige Geest is. De Heilige Geest is de Geest van het (geopenbaarde) Woord.

Toch sprak de Heilige Geest ook andere dingen uit dan Bijbelteksten.
De Heilige Geest is de Geest van God en de Bijbel is één van de manieren waarop God tegen ons praat en teksten daaruit worden ook tegen ons gezegd door de Heilige Geest.
Dat je alles moet toetsen aan de Bijbel betekent ook, dat er in de Bijbel voorbeelden staan hoe de Heilige Geest werkt en daaraan moet je ook toetsen of de manier die je ervaart klopt.
En dat de duvel die manier ook gebruikt doet daar niets aan af, want de duvel geeft ook Bijbelteksten door.

En wat dacht je van intuïtie?
Dat is een manier waarop God je boodschappen doorgeeft, een manier die ook door de duvel gebruikt wordt.
Of dacht je dat dat een eigenschap is die van de mens zelf is?
Dan mag je mij Bijbelteksten aanwijzen waar het over intuïtie gaat, als eigenschap van de mens zelf.

Gebruikersavatar
mannetje1977
Sergeant
Sergeant
Berichten: 272
Lid geworden op: 23 jun 2006 16:36
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mannetje1977 » 29 aug 2014 19:39

maaarten schreef:Verder is vrijzinnigheid/liberale theologie wel degelijk een Protestantse uitvinding die opkomt halverwege de 19e eeuw. Er is daarvoor ook genoeg onzin de wereld in geholpen, maar vrijzinnigheid/liberale theologie is echt een specifieke stroming die is ontstaan aan Protestantse universiteiten halverwege de 19e eeuw met Schleiermacher en dat soort mafkezen.


Jammergenoeg grijp je naar typeringen als "dat soort mafkezen", dat is echt niet nodig.
Toevallig hebben Schleiermacher en dat soort mafkezen een grote invloed gehad op mijn theologisch denken.
Liefdevolle reactie op 30-jarige man (Maskers af als atheïst): https://dogmavrij.nl/2017/03/04/refoweb ... hulpvraag/

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor naamloos » 29 aug 2014 19:53

Optimatus schreef:Dan heb je, neem ik aan, geen enkele moeite met de inhoud van de drie genoemde geloofsbelijdenissen.
Ik heb wel een paar puntjes waar ik niet mee instem hoor. En toch ben ik een christen!
De bijbel, formulieren en de leer is m'n God niet. Mijn God is een persoon, ik heb geen relatie met de leer maar met de Heer!
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Optimatus » 29 aug 2014 20:18

En welke punten aanvaard jij dan niet?
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Marnix » 29 aug 2014 23:36

Ik denk dat men het met de meeste van die 3 geschriften inhoudelijk wel eens is maar men de geschriften zelf vaak niet zo goed kent...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor schelpje3 » 30 aug 2014 08:54

naamloos schreef: Mijn God is een persoon, ik heb geen relatie met de leer maar met de Heer!

Ik hoop dat je dit nog even uit wilt leggen.
Anders klinkt het mij maar erg arm en bovendien onbijbels voor.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 51 gasten