Is er iets mis met onze kerkleer?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mona » 27 aug 2014 17:45

schelpje3 schreef:Als een mens van Godswege stilgezet is, krijg je honger naar het Woord. En in Nederland is gelukkig vrije keus in honderden kerken.
Faramir schreef:Omdat er een ongeschreven verplichting wordt opgelegd.
Als ik dit lees moet ik altijd denken aan de christenen in verdrukking, die met gevaar voor eigen leven naar de kerk gaan. Zo groot kan de honger en het verlangen zijn, om daar te zijn waar Hij en Zijn lichaam (kerk) samenkomt. Of dat nu in een kerkgebouw is, of in een samenkomst in een verscholen hutje is, of in de koude sneeuw in Siberië. Of dat ze er uren voor moeten lopen.
En hier is vrijheid om naar de kerk te gaan in overvloed, en men wil niet meer. Laat staan als er gevolgen aan verbonden zouden zijn.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor benefietdiner » 27 aug 2014 18:28

schelpje3 schreef:Zing je: één dag is in Uw Huis mij meer, dan 1000 waar ik u ontbeer, of trek je naar de plaatsen van het werelds vermaak?

Dit is nu een stukje anti-Joods (antisemitisch) of tegen het Joodse volk wat jezelf totaal niet beseft.
Waarom? Wel Psalm 84 heeft het niet over de kerk maar over het voorhof van de tempel waar de gezangen gezongen werden, de tempelzangen. Het musje bouwde ook zijn nest bij de altaren in die tempel. Voor een Jood was naar die tempel de welgebaande wegen.
Mag je een isgelijkteken zetten tussen de kerk en die tempel?
Als je het echt wilt weten (maar dat betwijfel ik) lees dan Henk Poot Afbeelding
Antisemitisme en de kerk.
http://christenenvoorisrael.nl/2013/09/ ... n-de-kerk/

Bambi

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Bambi » 27 aug 2014 19:29

mona schreef: Als ik dit lees moet ik altijd denken aan de christenen in verdrukking, die met gevaar voor eigen leven naar de kerk gaan. Zo groot kan de honger en het verlangen zijn, om daar te zijn waar Hij en Zijn lichaam (kerk) samenkomt. Of dat nu in een kerkgebouw is, of in een samenkomst in een verscholen hutje is, of in de koude sneeuw in Siberië. Of dat ze er uren voor moeten lopen.
En hier is vrijheid om naar de kerk te gaan in overvloed, en men wil niet meer. Laat staan als er gevolgen aan verbonden zouden zijn.

Ik hoorde pas een preek n.a.v. Handelingen 9, waarin het gaat over Paulus die door de Heere Jezus werd stilgezet.
Door een stem uit de hemel, die ook de mensen die bij hem waren wel hoorden, maar niet verstonden.
En dat Ananias van de Heilige Geest de boodschap kreeg, dat hij naar Paulus toe moest gaan.
De dominee voegde er aan toe dat er tegenwoordig veel mensen zijn die denken stemmen van God te horen of visioenen te zien, maar dat dat volgens Calvijn kwam door de hoogmoed van de mens.
Dan denk ik: "Is het wel tot je doorgedrongen wat je net voorgelezen hebt over hoe de Heilige Geest die boodschap doorgaf?"

En aan het einde van de preek, kwam er tussen neus en lippen toch nog effen uit dat Paulus niet eerst door een gigantisch zondebesef ging, maar gewoon in een klap stil werd gezet en veranderde.

Mensen hunkeren nog steeds naar het Woord, maar als dominees al de relatie tussen de mens en de Heilig Geest ontkennen, met als aanhaling het bij de Bijbel toegevoegde werk van Calvijn, wordt de hunkering niet echt gevoed.
En blijf je met een kater achter.

Gebruikersavatar
Optimatus
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11376
Lid geworden op: 28 feb 2004 02:07
Locatie: Berkenwoude
Contacteer:

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Optimatus » 27 aug 2014 20:31

Calvijn heeft toch ook te goeder trouw gehandeld, neem ik aan.
Ceterum censeo imperium putinis delendum esse.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Cahier » 27 aug 2014 21:46

benefietdiner schreef:Als je het echt wilt weten (maar dat betwijfel ik) lees dan Henk Poot

Als je het echt wil weten hecht ik meer waarde aan (de antisemiet) Saul van Tarsis die als boodschapper van Jezus Christus (die volgens dezelfde dispensationalistische definitie dus ook wel een antisemiet zal zijn) o.a. het volgende aan de kerk te Corinthe mocht schrijven:

"Of welk verband is er tussen de tempel van God en de afgoden? Want u bent de tempel van de levende God, zoals God gezegd heeft: Ik zal in hun midden wonen en onder hen wandelen, en Ik zal hun God zijn en zij zullen Mijn volk zijn. (Lev. 26: 11-12; Ezech. 37: 27) Ga daarom uit hun midden weg en zonder u af, zegt de Heere, en raak het onreine niet aan, (Jes. 52: 11; Jer. 51: 45) en Ik zal u aannemen, en Ik zal u tot een Vader zijn, en u zult Mij tot zonen en dochters zijn, zegt de Heere, de Almachtige. (2 Sam. 7: 14; Jes. 43: 6)"
(2 Cor. 6: 16-18)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 07:30

schelpje3 schreef:Zo kun je dus ook rechtpraten wat krom is. Als een mens van Godswege stilgezet is, krijg je honger naar het Woord. En in Nederland is gelukkig vrije keus in honderden kerken.
Van heel klein uitgetreden, tot megagroot. Van uiterst links tot uiterst rechts.
Een mens is soms geneigd te zoeken naar uitvluchten.
Ik heb contact met iemand die heel erg gekwetst is door ambtsbroeders.
Hij is heel erg teleurgesteld en in dit verband, geheel terecht. Hij denkt erover zijn kerk(verband) te verlaten, omdat het vertrouwen beschaamd is. Maar hij gaat wel naar een andere gemeente!
DE kerk bestaat nl niet, weet je nog? :wink:


Dat vind ik een goede zaak. Maar nogmaals, de praktijk is soms anders. Dan zijn mensen zo gekwetst dat ze niet meer gaan. En het is niet zo dat ze geen honger naar Gods Woord hebben. Ze lezen boeken, de Bijbel, luisteren preken. Ze zijn niet teleurgesteld in Hem maar in mensen. En natuurlijk jan je dan zeggen: ga dan naar een andere kerk, het gebeurt echt niet overal. Maar dat is niet altijd even makkelijk voor iedereen.

Ps. Dat recht praten wat krom is vind ik een afschuwelijk argument dat je af en toe lijkt te moeten roepen. Ik probeer hier iets uit te leggen, niet recht te praten. Ik zou willen dat iedereen naar een kerk ging maar leg alleen uit waar dat niet gebeurt. Omdat we in een kromme wereld leven...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor benefietdiner » 28 aug 2014 07:46

Cahier schreef:Als je het echt wil weten hecht ik meer waarde aan (de antisemiet) Saul van Tarsis die als boodschapper van Jezus Christus
Vanwaar die 'meer waarde' ?
En vanwaar 'Paulus een antisemiet' ?
Heeft Paulus met zijn geschriften Israël verworpen? Of de gemeente hoger geacht en Israël geminacht?

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Cahier » 28 aug 2014 09:11

benefietdiner schreef:Van waar die 'meer waarde' ?
En van waar 'Paulus een antisemiet' ?
Heeft Paulus met zijn geschriften Israël verworpen? Of de gemeente hoger geacht en Israël geminacht?


Ik had natuurlijk ook kunnen schrijven “meer waarde aan het woord van God zoals verkondigd door Paulus aan de Corinthiërs”. Paulus was immers het boodschappenjongetje (apostel) van Jezus. Zodat voor de woorden van Paulus uiteindelijk Jezus, en dus God zelf, verantwoordelijk is.
Of om het simpel te houden: de brieven van Paulus worden tot de bijbel gerekend en dus tot het woord van God. Daar zou voor geen christen twijfel over moeten bestaan. Daarmee heeft dus iedere brief van Paulus meer gezag dan 1000 preken of artikelen van elke willekeurige predikant.

De kerk werd door Paulus de tempel van God genoemd zoals uit het citaat blijkt. Volgens jou kwalificeert dat hem meteen als (verborgen) antisemiet. Kijk je verder naar de tekstcitaten uit het OT die Paulus daarbij aanhaalt dan blijkt dat hij allemaal teksten gebruikt die door God aan het adres van Israël zijn gericht. Er is daarom voor jou ook alle reden toe om hem van "vervangingsleer" te beschuldigen. (Waarbij natuurlijk iedereen weet dat “de vervangingsleer” het toppunt van antisemitisme is.)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor benefietdiner » 28 aug 2014 09:28

Cahier schreef:Ik had natuurlijk ook kunnen schrijven “meer waarde aan het woord van God zoals verkondigd door Paulus aan de Corinthiërs”. Paulus was immers het boodschappenjongetje (apostel) van Jezus. Zodat voor de woorden van Paulus uiteindelijk Jezus, en dus God zelf, verantwoordelijk is.
Of om het simpel te houden: de brieven van Paulus worden tot de bijbel gerekend en dus tot het woord van God. Daar zou voor geen christen twijfel over moeten bestaan. Daarmee heeft dus iedere brief van Paulus meer gezag dan 1000 preken of artikelen van elke willekeurige predikant.

De kerk werd door Paulus de tempel van God genoemd zoals uit het citaat blijkt. Volgens jou kwalificeert dat hem meteen als (verborgen) antisemiet. Kijk je verder naar de tekstcitaten uit het OT die Paulus daarbij aanhaalt dan blijkt dat hij allemaal teksten gebruikt die door God aan het adres van Israël zijn gericht. Er is daarom voor jou ook alle reden toe om hem van "vervangingsleer" te beschuldigen. (Waarbij natuurlijk iedereen weet dat “de vervangingsleer” het toppunt van antisemitisme is.)

Nee ik beschuldigd Paulus zeker niet als anti-Joods (antisemiet).
De volgende woorden zijn afkomstig van een man die zielsveel van zijn volksgenoten hield.

Ik spreek nu tot degenen onder u die uit heidense volken komen [dus niet-Joden die Jezus navolgen]. Zeker, ik ben een apostel voor de heidenen, maar ik schat mijn taak juist dáárom zo hoog omdat ik hoop afgunst bij mijn volksgenoten op te wekken en een deel van hen te redden. Als God de wereld met zich heeft verzoend toen hij hen verwierp, wat zal hij dan, wanneer hij hen opnieuw aanvaardt, anders teweegbrengen dan hun opstanding uit de dood? (Romeinen 11:13-15)

Omdat ik één ben met Christus spreek ik de waarheid, en mijn geweten, geleid door de heilige Geest, is mijn getuige dat ik niet lieg: ik ben diepbedroefd en word voortdurend door verdriet gekweld. Omwille van mijn volksgenoten, de broeders en zusters met wie ik mijn afkomst deel, zou ik bijna bidden zelf vervloekt te worden en van Christus gescheiden te zijn; omwille van hen, de Israëlieten, die God als zijn kinderen heeft aangenomen en aan wie hij zijn nabijheid, de verbonden, de wet, de tempeldienst en de beloften heeft geschonken; omwille van het volk dat van de aartsvaders afstamt en waaruit Christus is voortgekomen. God, die boven alles verheven is, zij geprezen tot in eeuwigheid. Amen. (Romeinen 9:1-5)

Naast Paulus, is in de gehele bijbel alleen Mozes die zo ver gaat dat hij zegt van God afgesneden te willen worden omwille van zijn volk (Exodus 32 :32).

mohamed

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 10:22

Iets mis met onze kerkleer? Hoe durf je het te vragen? Schande!
Natuurlijk niet, de kerk waar u bijzit is toevallig de enige op aarde met de juiste leer, want daarom zit u erbij!

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor elbert » 28 aug 2014 10:38

benefietdiner schreef:Nee ik beschuldigd Paulus zeker niet als anti-Joods (antisemiet).
De volgende woorden zijn afkomstig van een man die zielsveel van zijn volksgenoten hield.
Ondanks die liefde voor zijn volksgenoten, kun je hem, gezien zijn toepassen van oudtestamentische teksten op de nieuwtestamentische gemeente, net zo makkelijk voor een aanhanger van de vervangingsleer houden. Als een predikant uit een kerk hetzelfde zou doen, dan zou je dat zeker zeggen. Ik denk dat dat het punt is wat Cahier maakt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

mohamed

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor mohamed » 28 aug 2014 10:41

benefietdiner schreef:Nee ik beschuldigd Paulus zeker niet als anti-Joods (antisemiet).
De volgende woorden zijn afkomstig van een man die zielsveel van zijn volksgenoten hield.

elbert schreef:Ondanks die liefde voor zijn volksgenoten, kun je hem, gezien zijn toepassen van oudtestamentische teksten op de nieuwtestamentische gemeente, net zo makkelijk voor een aanhanger van de vervangingsleer houden. Als een predikant uit een kerk hetzelfde zou doen, dan zou je dat zeker zeggen. Ik denk dat dat het punt is wat Cahier maakt.

Waarom wordt het punt dan niet gemaakt als het Paulus betreft?

maaarten

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor maaarten » 28 aug 2014 10:55

mannetje1977 schreef:Het probleem met het protestantisme is wat mij betreft soweiso de nadruk op de zuivere LEER.


Volgens mij zit het probleem er voor een deel juist in, dat tegenwoordig in sommige kerken men niet meer bezig is met de zuivere leer. Kijk, de kerk in Nederland is in de loop van de 19e eeuw verdeeld geraakt in allemaal scheuringen, met de opkomst van de vrijzinnigheid. Koning Willem I had aan het begin van de 19e eeuw een nieuwe kerkorde ingevoerd, waarmee hij geregeld had dat de leiding van de kerk zich niet meer bezig zou houden met allerlei leer geschillen. Willem dacht, met al dat geruzie over de leer komen we nergens, maar de kerk is verder wel nuttig om brave burgertjes te kweken. Toen in de loop van de 19e eeuw in NL de liberale theologie haar opmars deed, krijg je dus ineens predikanten in de Nederlands Hervormde Kerk die de opstanding ontkende en dies meer. Aan dat soort figuren kon vervolgens vanwege de kerkorde die Willem I had ingevoerd niets gedaan worden. Ja, dan snap ik dat de mensen die het Evangelie nog wel geloven ervan door gaan (niet iedereen natuurlijk; er zijn nog genoeg gelovigen in die Nederlands Hevormde Kerk/PKN). Alleen die orthodoxe afgescheidenen sloegen vervolgens inderdaad enigszins door en konden het ook met elkaar niet eens worden, waardoor al die afgescheiden kerkjes tot op de dag van vandaag zo verdeeld zijn. Dus ja, er is een manier van focussen op de zuivere leer, die tot verdeeldheid leidt. Dat zien we ook in de geschiedenis. Maar tegelijkertijd is het juist alle wind van leer maar toelaten wat ook tot scheuringen heeft geleid. Het zijn tegenwoordig juist de kerken die weinig meer om de juiste leer geven die het hardste leeglopen.

rotterdam schreef:Hierboven lees je de bron van alle verdeeldheid.
Het begrip "sola scriptura" wordt vertaald als "alleen ik begrijp het en de rest heeft het niet begrepen, iedereen moet mijn theologische visie volgen."
De volgende afscheiding staat voor deur en hij klopt niet maar komt met een stormram naar binnen.


Ja, dit ben ik voor een deel wel met je eens. De nadruk op de zuivere leer is mijns inziens geen probleem en het sola scriptura ook niet. Het probleem is dat tegenwoordig door sommige mensen geen 'sola scriptura' maar een 'solo me' wordt gehanteerd.....

Verder vergeet men ook wel eens dat sola scriptura in de ablativus staat, in plaats van in de nominativus; er staat niet 'alleen de Schrift' er staat 'alleen door de Schrift'. De Bijbel is een middel, geen doel op zich.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor Marnix » 28 aug 2014 11:06

Beiden zijn funest. Teveel nadruk leggen op de leer omdat je dan scheuringen krijgt op basis van hele kleine verschillen. En te weinig nadruk op de leer leggen ook omdat als mensen bijvoorbeeld de opstanding gaan ontkennen, je als christen in zo'n kerk niets te zoeken en hebt en je dus overstapt of men zich weer afscheidt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Is er iets mis met onze kerkleer?

Berichtdoor rotterdam » 28 aug 2014 12:33

maaarten schreef:Kijk, de kerk in Nederland is in de loop van de 19e eeuw verdeeld geraakt in allemaal scheuringen, met de opkomst van de vrijzinnigheid.

Dit is natuurlijk onzin, vrijzinnigheid is van alle tijden en is geen protestante uitvinding.
Je bent toch niet vergeten waar het in 1618/1619 Dordrecht met name overging ?
(Het voornaamste doel van de Synode was een uitspraak in het geschil tussen de remonstranten en contra-remonstranten).
Daarbij kun je de vrijzinnigen moeilijk de schuld geven van de repeterende breuk bij de gereformeerden. :D



Ja, dit ben ik voor een deel wel met je eens. De nadruk op de zuivere leer is mijns inziens geen probleem en het sola scriptura ook niet. Het probleem is dat tegenwoordig door sommige mensen geen 'sola scriptura' maar een 'solo me' wordt gehanteerd.....

Ja dit klopt die neiging heb ik wel eens - jij ook ?



Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 16 gasten