Valt de zonde onder Gods wil?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

mohamed

Re: Valt de zonde onder Gods wil?

Berichtdoor mohamed » 01 sep 2014 23:16

mohamed schreef:Aangezien de mens om Christus is geschapen en Christus niet om de mens lijkt het me duidelijk dat Adam wel moest zondigen om de weg voor de Messias te bereiden. Wellicht ietwat onorthodox voor jouw smaak maar ik geloof het echt: als Adam en Eva nooit gezondigd hadden, dan had de mens ook geen verlossing nodig gehad en hoefde de Messias ook niet te komen. Wat jij gelooft is dat de Messias een plan b was (waarmee je 100% uitsluit dat hij God is) maar ik geloof dat heel de schepping draait om Christus, want Christus is Gods.

Marnix schreef:Wat een onzin. Alsof Hij er bij de schepping niet was en het toen niet om Hem draaide...

Kortom, God bedacht de zonde en maakte de mens zo dat die zou gaan zondigen zodat God de mens kon straffen door wat de mens niet kon voorkomen? De zondeval is niet aan mensen te wijten maar aan God?

Zoals gewoonlijk snap je er weer niks van, maar dat weerhoudt je er niet van het onzin te noemen (2 Petr 2,12).

Echter schreef ik die 'onzin' aan Ronald en niet aan jou.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Valt de zonde onder Gods wil?

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2014 15:43

In een dicussieforum mogen alle deelnemers reageren en ik heb me zo vrij gevoeld om dat te doen. Jammer dat je er niet inhoudelijk op ingaat.

Ik stel dat het totaal niet klopt als je zegt: De mens MOEST wel zondigen anders had het niet om Christus gedraaid.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Valt de zonde onder Gods wil?

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2014 16:24

Marnix schreef:In een dicussieforum mogen alle deelnemers reageren en ik heb me zo vrij gevoeld om dat te doen. Jammer dat je er niet inhoudelijk op ingaat.

Ik stel dat het totaal niet klopt als je zegt: De mens MOEST wel zondigen anders had het niet om Christus gedraaid.

Door mijn bijdrage onzin te noemen (let wel: dus ook dat Christus Gods is, want daarmee sloot ik af) verhoog je jezelf en daardoor heb ik geen zin meer om naar je te luisteren.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Valt de zonde onder Gods wil?

Berichtdoor Marnix » 02 sep 2014 21:11

Dat eerste heb ik nooit ontkend, alleen de conclusie de je daaraan verbindt dat de mens dus wel moest zondigen wel. Want als dat zo was was er geen vrije wil meer. De zondeval was al besloten door God.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

mohamed

Re: Valt de zonde onder Gods wil?

Berichtdoor mohamed » 02 sep 2014 21:16

Als de mens een vrije wil had en niet had gezondigd, dan was er ook geen ruimte geweest voor de komst van de Messias. Ergo: de mens moest zondigen óf de Messias was plan b en dus niet God. Maar ik val in herhaling.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Valt de zonde onder Gods wil?

Berichtdoor Marnix » 03 sep 2014 07:33

Precies. En zo maak je God auteur en bedenker van de zonde. En de mens onschuldig want die deed slechts wat door God ingeprogrammeerd was. En dat heb ik dus onzin genoemd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 56 gasten