Christus is Profeet, Priester en Koning

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Spreeuw » 21 aug 2014 16:03

Christus heeft drie ambten: Profeet, Priester en Koning.

Waar staat het in de Bijbel dat Christus deze drie ambten heeft?
Wat betekenen deze ambten?

Anoniem_89

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Anoniem_89 » 21 aug 2014 16:47

Spreeuw schreef:Christus heeft drie ambten: Profeet, Priester en Koning.

Waar staat het in de Bijbel dat Christus deze drie ambten heeft?
Wat betekenen deze ambten?



Spreeuw is dit een serieuze vraag?

Ik vraag me af waarom, maar zal wel antwoorden;


Profeet;
-Hij is namens de Vader gezonden, Hij laat zien wat God openbaar gemaakt wilt zien worden.

Priester;
- Hij geeft onderwijs, leert de volken het hart van God kennen, hoe ze moeten leven.

Koning;
- Hij is toch de Heerser van deze wereld, waarom zouden we Hem geen Koning noemen?


Misschien heel simpel uitgelegd, maar deze post typen kostte ongeveer 2 minuten denk/typwerk.

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Julian Brasser » 21 aug 2014 16:59

Christus betekent 'gezalfde'. Je aanvaardt Hem als profeet en Koning door te doen wat in mijn onderschrift staat. En Hij is Priester, want je mag elke keer weer bij Hem je zonden belijden, niet als terug bij af zijnde, maar als een opgroeiend iemand: je neemt je daarna voor om de zonde niet meer te doen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Marnix » 21 aug 2014 21:50

Spreeuw schreef:Christus heeft drie ambten: Profeet, Priester en Koning.

Waar staat het in de Bijbel dat Christus deze drie ambten heeft?
Wat betekenen deze ambten?


Ga de Bijbel maar lezen, dan vind je het vanzelf...
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Spreeuw » 22 aug 2014 13:30

Anoniem_89 schreef:Spreeuw is dit een serieuze vraag?

Ik vraag me af waarom, maar zal wel antwoorden;


Profeet;
-Hij is namens de Vader gezonden, Hij laat zien wat God openbaar gemaakt wilt zien worden.

Priester;
- Hij geeft onderwijs, leert de volken het hart van God kennen, hoe ze moeten leven.

Koning;
- Hij is toch de Heerser van deze wereld, waarom zouden we Hem geen Koning noemen?


Misschien heel simpel uitgelegd, maar deze post typen kostte ongeveer 2 minuten denk/typwerk.


De vraag is serieus, ik vraag me eigenlijk ook af waarom deze drie dingen "ambten" worden genoemd. Volgens mij is Christus' Middelaarswerk ook een ambt.

Julian Brasser
Mineur
Mineur
Berichten: 107
Lid geworden op: 05 aug 2014 18:57
Contacteer:

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Julian Brasser » 22 aug 2014 14:13

Spreeuw schreef:De vraag is serieus, ik vraag me eigenlijk ook af waarom deze drie dingen "ambten" worden genoemd. Volgens mij is Christus' Middelaarswerk ook een ambt.

Typisch een vraag om te stellen op RF :wink: :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23540
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Marnix » 22 aug 2014 14:18

Spreeuw, het middelaarswerk valt onder het Priesterschap. De priester moest offeren en Jezus Christus, de Hogepriester offerde zichzelf. Dat wordt in Hebreeen uitgebreid beschreven.

Zie HC 12 met tekstverwijzingen:


Zondag 12

Vraag 31: Waarom wordt Hij Christus, dat is Gezalfde, genoemd?
Antwoord:
Omdat Hij door God de Vader is aangesteld en met de Heilige Geest gezalfd1 tot onze hoogste Profeet en Leraar, tot onze enige Hogepriester en tot onze eeuwige Koning.
Als Profeet en Leraar heeft Hij ons de verborgen raad en wil van God over onze verlossing volkomen geopenbaard2.
Als Hogepriester heeft Hij ons met het enige offer van zijn lichaam verlost3 en blijft Hij met zijn voorbede steeds bij de Vader voor ons pleiten4.
Als Koning regeert Hij ons met zijn Woord en Geest, en beschermt en bewaart Hij ons bij de verworven verlossing5.

1 Ps. 45:8 Jes. 61: 1; Luc. 4: 18; Hand. 10: 38; Hebr. 1: 9. 2 Deut. 18: 15; Jes. 55: 4; Matt. 11: 27; Joh. 1: 18; Joh. 15: 15; Hand. 3: 22. 3 Ps. 110: 4; Hebr. 7: 21; Hebr. 9: 12, 14, 28; Hebr. 10: 12, 14. 4 Rom. 8: 34; Hebr. 7: 25; Hebr. 9: 24; 1 Joh. 2: 1. 5 Ps. 2: 6; Zach. 9: 9; Matt. 21: 5; Matt. 28: 18; Luc. 1: 33; Joh. 10: 28 Openb. 12: 10, 11.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Spreeuw » 20 sep 2014 13:22

Spreeuw schreef:De vraag is serieus, ik vraag me eigenlijk ook af waarom deze drie dingen "ambten" worden genoemd. Volgens mij is Christus' Middelaarswerk ook een ambt.

Julian Brasser schreef: Typisch een vraag om te stellen op RF :wink: :wink:


Ik ga deze vraag maar eens posten op RF!

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor xsidd » 20 sep 2014 17:58

#Spreeuw

De 3 Ambten van de Heere Jezus Christus. Profeet, Priester, Koning. Eerst waar het staat in het Woord.

Profeet :

Matheus 13 vers 57 (HS)
En zij namen aanstoot aan Hem. Maar Jezus zei tegen hen: Een profeet is niet ongeëerd, behalve in zijn vaderstad en in zijn huis.
Matheus 21 vers 11 (HS)
De menigte zei: Dat is Jezus, de Profeet uit Nazareth in Galilea.
Johannes 16 vers 4 (HS)
Toen de mensen dan het teken dat Jezus gedaan had, gezien hadden, zeiden zij: Híj is werkelijk de Profeet, Die in de wereld komen zou.


Priester :

Hebreen 5 vers 6 (HS)
Zoals Hij ook op een andere plaats zegt: U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.
Hebreen 7 vers17 (HS)
17 Hij getuigt immers: U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.


Koning :

Johannes 12 vers 4 (HS)
Wees niet bevreesd, dochter van Sion, zie, uw Koning komt, zittend op het veulen van een ezelin.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor mealybug » 20 sep 2014 18:12

xsidd schreef:#Spreeuw

De 3 Ambten van de Heere Jezus Christus. Profeet, Priester, Koning. Eerst waar het staat in het Woord.

Profeet :

Matheus 13 vers 57 (HS)
En zij namen aanstoot aan Hem. Maar Jezus zei tegen hen: Een profeet is niet ongeëerd, behalve in zijn vaderstad en in zijn huis.
Matheus 21 vers 11 (HS)
De menigte zei: Dat is Jezus, de Profeet uit Nazareth in Galilea.
Johannes 16 vers 4 (HS)
Toen de mensen dan het teken dat Jezus gedaan had, gezien hadden, zeiden zij: Híj is werkelijk de Profeet, Die in de wereld komen zou.


Priester :

Hebreen 5 vers 6 (HS)
Zoals Hij ook op een andere plaats zegt: U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.
Hebreen 7 vers17 (HS)
17 Hij getuigt immers: U bent Priester in eeuwigheid, naar de ordening van Melchizedek.


Koning :

Johannes 12 vers 4 (HS)
Wees niet bevreesd, dochter van Sion, zie, uw Koning komt, zittend op het veulen van een ezelin.

Ik hoop dat je er iets aan hebt :)

Frappant wel dat alle HC verwijsteksten en de NT tekatsen die hierboven staan van toepassing waren op de joden.

Christus is gezalfd tot Koning van Israël,
maar Hij is het Hoofd van de Gemeente,
die Zijn lichaam is. Dat is een veel nauwere
relatie.

Maar goed, dat is het Evangelie van Paulus

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor xsidd » 20 sep 2014 18:25

#Mealbug

Begin citaat"Frappant wel dat alle HC verwijsteksten en de NT tekatsen die hierboven staan van toepassing waren op de joden.

Christus is gezalfd tot Koning van Israël,
maar Hij is het Hoofd van de Gemeente,
die Zijn lichaam is. Dat is een veel nauwere
relatie.

Maar goed, dat is het Evangelie van Paulus"Einde citaat.


Mijn doel was, om uit de Bijbel aan te tonen, dat Hij die ambten heeft. En heb alleen uit het N.T geciteerd.. Kan ook nog O.T teksten aanvoeren, maar mijn doel was met de vorige reaktie om aan te geven, dat Hij die 3 ambten heeft . Ik was niet bezig met het evangelie volgens Paulus...

Dat Hij Zichzelf een profeet noemt, staat los van het Joodse Volk,
Priester word Hij ook genoemd, los van het Joodse Volk.
Koning werd Hij van de Joden, maar ze namen Hem niet aan als Koning.

Nu heeft Hij alle macht, in de hemel en op aarde! En door Hem regeren koningen en vorsten.

Gebruikersavatar
Bescheiden
Verkenner
Verkenner
Berichten: 67
Lid geworden op: 24 okt 2014 18:45

Re: Christus is Profeet, Priester en Koning

Berichtdoor Bescheiden » 25 okt 2014 14:06

Hoi spreeuw en anderen. Ik ben nieuw hier en dit is mijn eerste bericht op refoweb.nl.

In deze tijd is Jezus vooral bemiddelaar tussen de gelovigen en God. Hij is ook de Waarheid, en ik zie dit, de Waarheid, als een extern geestelijk object om op te vertrouwen en te berusten.

Hij is echter nog niet de Heerser over de aarde denk ik, die tijd moet volgens mij nog komen.

Leuk om hier te zijn!

Groeten.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 54 gasten