Aangenomen kinderen dopen GGiN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor rotterdam » 10 aug 2014 18:50

Anoniem_89 schreef:Waarom mogen aangenomen kinderen uit de GGiN niet gedoopt worden?


Volgens mij gaat dit topic nergens over. :-oo
Hoe vaak komt dit voor ?
Volgens mij adopteren deze mensen helemaal niet.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor benefietdiner » 10 aug 2014 21:08

rotterdam schreef:Volgens mij adopteren deze mensen helemaal niet.

zeker weten.
AdoptieVereniging Gereformeerde Gezindte http://www.avgg.nl/home
met deze vereniging participeert de Ger.Gem.in Ned ook.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2014 09:01

mealybug schreef:Ik geloof omdat men zichzelf ziet als het nieuwe lichamelijke verbondsvolk, en als de kinderen niet van verbondsouders zijn, mag het niet gedoopt worden.
Gelukkig betekent het, net als het lichameijke verbondsteken bij het volk Israel, de besnijdenis, niets, want Paulus zegt dat niet het uiterlijk (ritueel, de besnijdenis)), maar het gegeven of iemand een innerlijk nieuwe Schepping (de besnijdenis des harten) is, en gelooft, bepalend is.

maar ik kan het mishebben, dus als er noig GgiN-ers zijn, laat maar horen....
Het is juist wat mealybug schrijft.
De Ger.Gem.in Ned zien zichzelf als het geestelijke Israël.
Veel gemeenteleden zijn zich daar totaal niet van bewust en zullen dus zeggen waar heb je het over.
Zelfs predikanten uit deze richting ontkennen dat ze in zekere zin een antisemitische leer brengen.
Hun boodschap is onjuist dat de gemeente van Jezus Christus in de plaats van Israël is gekomen, maar dat er nog verschillende belangrijke beloften voor Israël in de nabije toekomst zullen worden vervuld. Ze zeggen wel solidair te zijn met Israël en bidden dat het deksel verwijder mag worden, wat in zekere zin juist is. Wat zij niet zien is dat ook bij hun een deksel verwijderd dient te worden. God heeft prachtige toekomstplannen voor Zijn volk. "In die tijd breng ik jullie terug. Ik zal jullie verzamelen, je zult met eer en roem overladen worden door alle volken op aarde. Met eigen ogen zullen jullie zien hoe ik je lot ten goede keer – zegt de HEER" (Sefanja 3:20, : Jesaja 11:10-16 Jesaja 25:9).
Wat een mooie belofte ligt er voor het Joodse volk in het verschiet! Alle ware christenen zullen zich verheugen in wat God gaat doen voor de Joden.
Als de Ger/Gem. in Ned dit ook in vizier krijgt gaan ze alle heiden kinderen (adoptie) dopen.

Anoniem_89

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 09:42

Als zelfs dominee's het ontkennen, kun je het dan niet gewoon bewust liegen noemen?

In ieder geval heel erg bedankt voor je reactie! =D>

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 10:12

benefietdiner schreef: Met eigen ogen zullen jullie zien hoe ik je lot ten goede keer – zegt de HEER[/i]" (Sefanja 3:20, : Jesaja 11:10-16 Jesaja 25:9).


Met de kanttekeningen die bij Jesaja 11 staan, (bij Jesaja 10 ontbreken alle kanttekeningen :shock: )

http://bijbel.coas.nl/BijbelMetKantTekeningen/

kun je je wel voorstellen, waarom sommigen de vervangingsleer aanhangen.


28) op den schouder
Dit is geestelijkerwijze te verstaan, alzo namelijk, dat de gelovige Israëlieten de heidenen door de predikatie van het heilige Evangelie snellijk zullen op het lijf vallen, aangrijpen en overwinnen, overmits zij enigen hunner tot het Christengeloof brengen zullen, en de anderen zullen zij overtuigen dat zij gene ontschuldiging voor God hebben zullen. Immers geeft de profeet door deze gelijkenis [genomen van een roofvogel of vos, die de hoenders op het lijf valt] te kennen de victorie, welke de Heere zijne kerk tegen hare vijanden verlenen zou. Gelijk zulks door de apostelen en andere leraars is vervuld geworden.

''De kanttekenaren hebben gesproken''

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 10:13

Hoe kan men stellen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen... en dan niet geadopteerde kinderen laten dopen?

10 Dit is de verplichting die jullie op je moeten nemen: alle mannen en jongens moeten worden besneden. 11 Jullie moeten je voorhuid laten verwijderen; dat zal het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie. 12 In elke generatie opnieuw moet iedereen van het mannelijk geslacht besneden worden wanneer hij acht dagen oud is. Dit geldt niet alleen voor wie tot je eigen volk behoort maar ook voor jullie slaven, of ze nu bij jullie geboren zijn of van vreemdelingen zijn gekocht; 13 iedereen die bij jullie geboren is of door jullie is gekocht, moet worden besneden. Zo zal dit verbond met mij voorgoed zichtbaar zijn aan jullie lichaam. 14 Een onbesnedene, een mannelijk persoon van wie de voorhuid niet verwijderd is, moet uit de gemeenschap gestoten worden, omdat hij het verbond verbroken heeft.’

Het geldt overduidelijk niet alleen de bloedeigen kinderen van gelovigen maar ook wie "extern", van andere gezinnen, bij de gelovigen horen. Als het toen al de slaven van gelovigen betrof, waarom dan niet de geadopteerde kinderen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 10:32

Marnix schreef:Hoe kan men stellen dat de doop in plaats van de besnijdenis is gekomen... en dan niet geadopteerde kinderen laten dopen?

10 Dit is de verplichting die jullie op je moeten nemen: alle mannen en jongens moeten worden besneden. 11 Jullie moeten je voorhuid laten verwijderen; dat zal het teken zijn van het verbond tussen mij en jullie. 12 In elke generatie opnieuw moet iedereen van het mannelijk geslacht besneden worden wanneer hij acht dagen oud is. Dit geldt niet alleen voor wie tot je eigen volk behoort maar ook voor jullie slaven, of ze nu bij jullie geboren zijn of van vreemdelingen zijn gekocht; 13 iedereen die bij jullie geboren is of door jullie is gekocht, moet worden besneden. Zo zal dit verbond met mij voorgoed zichtbaar zijn aan jullie lichaam. 14 Een onbesnedene, een mannelijk persoon van wie de voorhuid niet verwijderd is, moet uit de gemeenschap gestoten worden, omdat hij het verbond verbroken heeft.’

Het geldt overduidelijk niet alleen de bloedeigen kinderen van gelovigen maar ook wie "extern", van andere gezinnen, bij de gelovigen horen. Als het toen al de slaven van gelovigen betrof, waarom dan niet de geadopteerde kinderen?



Zo lok je weer een reactie uit over de kinderdoop/volwassendoop :lol:

Maar ik begrijp je punt.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 12:11

Dat is hier off-topic. GGiN'ers geloven dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Als ze dat dan geloven (en we gaan hier niet over de doop discussieren) is een logisch gevolg dat wat tegen Abraham wordt gezegd, ook voor ons geldt. En hoe kunnen ze dan geadopteerde kinderen niet dopen? Dat is mijn vraag.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor elbert » 11 aug 2014 12:41

Naar ik begrepen heb gaat het om een bepaalde interpretatie van de Acta van de synode van Dordrecht (1618-1619), die over aangenomen oudere kinderen (geen officiële adoptie trouwens) in het toenmalige Indië handelden.
Citaat:
DE ACHTTIENDE ZITTING.

Den 1en December, Zaterdagvoormiddag.

De Indische vraag van 't doopen der Heidensche jonge kinderen hebben de NoordHollandsche Broeders wijdloopiger verklaard, te weten, dat die jonge kinderen waarvan quaestie was, gemeenlijk nu tot eenigen ouderdom waren gekomen, en niet van de Christenen tot kinderen aangenomen, maar alleenlijk in hunne huisgezinnen voor slaven gerekend en dat zij ze menigmaal tegen dank der ouders, ontnamen en kochten; en dat zij wederom somwijlen van de huisgezinnen der Christenen kwamen te vervreemden, en wederom in de macht der Heidenen geraken.
Men heeft voorgelezen aangaande deze quaestie, de adviezen der Engelsche, Zwitsersche en Breemsche gedeputeerden, ender Nederlandsche professoren der H. Theologie, en de gedeputeerden der ZuidHollandsche Synode. De resteerenden hebben beloofd, dat zij ook hunne antwoorden, in de naaste zitting, schriftelijk zouden overgeven.

DE NEGENTIENDE ZITTING.

Den 3en December, Maandagvoormiddag.

In deze Zitting zijn voorgelezen geweest de antwoorden, zoo der uitheemsche als der inlandsche theologen, schriftelijk gesteld, op de vraag van de kinderen der Heidenen te doopen, en alle de adviezen gehoord zijnde, is eendrachtelijk geoordeeld, dat diegenen, die tot eenige jaren zijn gekomen, en de onderwijzing vatten kunnen, tot den heiligen Doop niet moeten toegelaten worden, tenzij dat ze voorheen tamelijk in de fundamenten der Christelijke religie onderwezen zijn, professie doen des geloofs, en eenige rekenschap daarvan geven kunnen, den Doop zelf begeeren, en dat bekwame getuigen daarbij genomen worden, die hen verder in de Christelijke religie beloven te onderwijzen. Die nu gedoopt zijn, dat zoodanige hetzelfde recht van vrijheid, hetwelk andere Christenen hebben, behooren te genieten, endoor verkooping of door eenige andere vervreemding van de Christelijke Meesters of Heeren wederom in de macht der Heidenen niet behooren overgegeven te worden. Van de kinderen ook der Heidenen, dewelke, of vanwege de jonkheid of gebrek van de spraak te verstaan, niet hebben kunnen onderwezen worden van de Christenen, hoewel ze door aanneming zouden mogen ingelijfd worden in de familiën der Christenen, is ook geoordeeld geweest met de meeste stemmen, dat ze niet behooren gedoopt te worden, eer zij tot die jaren gekomen zijn, dat zij in de eerste beginselen der Christelijke religie naar hun begrip kunnen onderwezen worden, en zulks ook metterdaad geschied is.
En dat ook bekwame getuigen beloven naarstigheid te doen, dat zij der zelven in 't Christelijk geloof verder en nader onderwijzen zullen, en niet zullen toelaten, zooveel in hen is, dat zij van de familiën
of gemeenschap der Christenen wederom vervreemd zullen worden.

Op deze plek kun je er meer over lezen: http://www.refdag.nl/opinie/dordt_genua ... e_1_220285
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2014 12:41

Marnix schreef:Dat is hier off-topic. GGiN'ers geloven dat de doop in plaats van de besnijdenis gekomen is. Als ze dat dan geloven (en we gaan hier niet over de doop discussieren) is een logisch gevolg dat wat tegen Abraham wordt gezegd, ook voor ons geldt. En hoe kunnen ze dan geadopteerde kinderen niet dopen? Dat is mijn vraag.
Omdat dat heidenen zijn in hun ogen.
Zij, de Ger.Gem.inNed. zijn apart gezet door God zoals het eens was met de Israëlieten.
Zij zijn een heilig afgezonderde kerk van de wereld en geadopteerde kinderen horen daar niet bij omdat zij niet uit hun lichaam geboren zijn.
Overigens is het zo dat als een gezin in de Ger.Gem.inNed een adoptie kind enige jaren in huis heeft en het kind in staat is psalmversjes uit hun hooft op te zeggen zij gedoopt mogen worden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor mealybug » 11 aug 2014 12:45

benefietdiner schreef:Omdat dat heidenen zijn in hun ogen.
Zij, de Ger.Gem.inNed. zijn apart gezet door God zoals het eens was met de Israëlieten.
Zij zijn een heilig afgezonderde kerk van de wereld en geadopteerde kinderen horen daar niet bij omdat zij niet uit hun lichaam geboren zijn.
Overigens is het zo dat als een gezin in de Ger.Gem.inNed een adoptie kind enige jaren in huis heeft en het kind in staat is psalmversjes uit hun hoofd op te zeggen zij gedoopt mogen worden.


Leren zij dan niet:''De letter doodt, de Geest maakt levend.'' ?
En leert paulus niet hee duidelijk dat geestelijk zaad de Belofte zal beerven?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 13:29

benefietdiner schreef:Omdat dat heidenen zijn in hun ogen.
Zij, de Ger.Gem.inNed. zijn apart gezet door God zoals het eens was met de Israëlieten.
Zij zijn een heilig afgezonderde kerk van de wereld en geadopteerde kinderen horen daar niet bij omdat zij niet uit hun lichaam geboren zijn.
Overigens is het zo dat als een gezin in de Ger.Gem.inNed een adoptie kind enige jaren in huis heeft en het kind in staat is psalmversjes uit hun hooft op te zeggen zij gedoopt mogen worden.


Dat kan zijn maar waarom golden de beloften aan Abrahem en zijn nageslacht dan ook de slaven in zijn huis? Die waren ook niet uit Abraham geboren.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3470
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor benefietdiner » 11 aug 2014 14:40

Marnix schreef:Dat kan zijn maar waarom golden de beloften aan Abrahem en zijn nageslacht dan ook de slaven in zijn huis? Die waren ook niet uit Abraham geboren.
Dat is niet zo. In principe waren er geen Israëlitische slaven. Er waren uitzonderingen en nood situaties.
In oude tijden stond God zijn volk toe om slaven te hebben (Genesis 14:14, 15). En in de tijd van de apostelen waren er ook onder christenen slaven en slavenhouders (Filemon 15, 16). Maar als een Israëliet ondanks alle regelingen ter voorkoming van armoede diep in de schulden raakte, bijvoorbeeld door onverstandige zakelijke beslissingen, kon hij zichzelf als slaaf verkopen. In sommige gevallen kon hij misschien zelfs extra geld verdienen waardoor hij zichzelf kon vrijkopen (Leviticus 25:47-52).
Dit was niet te vergelijken met de onderdrukkende slavernij die eeuwenlang in veel landen gebruikelijk is geweest. Leviticus 25:39, 40 zegt: „Ingeval uw broeder in uw nabijheid verarmt en hij zich aan u moet verkopen, moogt gij hem niet als werker in slavendienst gebruiken. Hij dient bij u te verkeren als een loonarbeider.” Dit was dus een liefdevolle regeling om voor de armsten van Israël te zorgen.
Iemand die op diefstal werd betrapt en die niet de volledige vergoeding kon betalen die de Wet voorschreef, kon als slaaf verkocht worden om zijn schuld af te betalen (Exodus 22:3). Zodra hij de schuld had afbetaald, was hij weer vrij.
Zo kan ik nog velen voorbeelden aanhalen. Vandaar dat ik zei er in principe geen Israëlitische slaven waren als zeg maar in nood situaties en dat waren alle Israëlieten nakomelinge van Abraham. Heiden slaven werden niet besneden.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23589
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Marnix » 11 aug 2014 15:21

Hoe kan dat nou. Ten tijde van Abraham bestond het volk Israel helemaal niet. Waar kwamen zijn slaven dan vandaan? Had hij ze allemaal meegenomen?



23 Nog diezelfde dag besneed Abraham zijn zoon Ismaël, allen die in zijn huis geboren waren en allen die hij gekocht had, kortom al zijn mannelijke huisgenoten, zoals God hem had opgedragen. 24 Abraham was negenennegentig jaar toen hij besneden werd, 25 en zijn zoon Ismaël was dertien. 26 Zo werden op een en dezelfde dag Abraham en zijn zoon Ismaël besneden 27 en ook al Abrahams huisgenoten, zowel zij die in zijn huis geboren waren als zij die van vreemdelingen waren gekocht.

Dat waren dus niet allemaal geboren Israelieten, "vreemdelingen" slaat in de Bijbel duidelijk op mensen die niet uit eigen geslacht / volk komen. De knecht die hoofdverantwoordelijk was voor Abrahams gehele bezit heette Eliëzer en hij kwam uit Damascus (Genesis 15:2). Ook hij werd dus besneden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 aug 2014 16:30

benefietdiner schreef:Omdat dat heidenen zijn in hun ogen.
Zij, de Ger.Gem.inNed. zijn apart gezet door God zoals het eens was met de Israëlieten.
Zij zijn een heilig afgezonderde kerk van de wereld en geadopteerde kinderen horen daar niet bij omdat zij niet uit hun lichaam geboren zijn.
Overigens is het zo dat als een gezin in de Ger.Gem.inNed een adoptie kind enige jaren in huis heeft en het kind in staat is psalmversjes uit hun hooft op te zeggen zij gedoopt mogen worden.


Wel erg triest hé dat zij zich als 'het volk van God' zien.
Jammer dat het zo moet gaan.
Ach als je alles maar aanneemt wat de dominee zegt en zelf niets toetst dan zou ik het ook geloven.

Wel bijzonder dat ze gedoopt mogen worden als ze psalmverzen uit het hoofd kennen.
Dat is ook wat de bijbel ons leert.
(niet dus) :(

Kan niet iemand dit allemaal tot een geheel goed formuleren en dan de vraag stellen in de vragenrubriek?

Ik kan dat formuleren met argumenten erbij niet zo goed.

Ben wel benieuwd naar het antwoord.
als ze überhaupt antwoorden op gevoelige vragen.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 73 gasten

cron