Aangenomen kinderen dopen GGiN

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor mealybug » 13 aug 2014 10:47

Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling. Het verbond der genade is volgens hem een eeuwig verbond en de beloften zijn ja en amen voor de uitverkorenen. Ten onrechte wordt hiervan een ”verbond der aanbieding” gemaakt, aldus ds. Van Voorden. „De beloften moeten voorgesteld worden, maar pleiten op de belofte is een geloofswerk en kan alleen door gelovigen worden gedaan.”

Of lees het hele artikel:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... p_1_640368

Anoniem_89

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 aug 2014 19:33

mealybug schreef:Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling. Het verbond der genade is volgens hem een eeuwig verbond en de beloften zijn ja en amen voor de uitverkorenen. Ten onrechte wordt hiervan een ”verbond der aanbieding” gemaakt, aldus ds. Van Voorden. „De beloften moeten voorgesteld worden, maar pleiten op de belofte is een geloofswerk en kan alleen door gelovigen worden gedaan.”

Of lees het hele artikel:
http://www.refdag.nl/kerkplein/kerknieu ... p_1_640368


Maar dat zeggen ze toch met de doop juist :roll:
Of zijn er nu al verschillen in opvatting.

Er is wel heel erg veel geknipt weer :(

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor mealybug » 14 aug 2014 20:35

Anoniem_89 schreef:
Maar dat zeggen ze toch met de doop juist :roll:

(

Onbijbelse theologische constructies lopen altijd vast omdat ze zichzelf tegensprekend zijn.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2014 08:08

Niet helemaal maar, men leert volgens mij niet dat doop je in het verbond plaatst maar op het erf van het verbond, dichtbij het verbond maar niet er in.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor mealybug » 15 aug 2014 08:18

Marnix schreef:Niet helemaal maar, men leert volgens mij niet dat doop je in het verbond plaatst maar op het erf van het verbond, dichtbij het verbond maar niet er in.


Marnix, Anoniem heeft denk ik nog nooit gehoord van een erf, een verbondsdoop of een genade erf en dat soort theologische constructies om een al dan niet veronderstelde wedergeboorte te kunnen bewerkstelligen.

De engelen verblijden zich over iedere zondaar die zich bekeert, en alles wat uit vlees is, is vlees, ook de baby van de ''verbondsouders''.
Niemand wordt geestelijk wedergeboren geboren
Dus iedereen moet wedergeboren worden, ook een vermeend verbondskind.
Het is een privilege om in een christelijk gezin geboren te worden, maar een nadeel om te denken dat je daardoor ook maar iets beter bent dan een ander.
Want op dat ''verbondserf'' lijkt alles al zo godsdienstig en vroom, dat sommigen zelfs beweren dat het een zinnebeeld is van het duizendjarig Vrederijk.
Je hoeft, nee je kunt je volgens de dominee zelfs niet eens zelf bekeren en wedergeboren worden in de GgiN.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2014 11:51

Klopt, ik sta dan ook nog niet achter die uitleg.....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2014 12:05

Marnix schreef:Niet helemaal maar, men leert volgens mij niet dat doop je in het verbond plaatst maar op het erf van het verbond, dichtbij het verbond maar niet er in.

Dat is toch ook Bijbels Marnix? Alleen gedoopt zijn is toch niet genoeg, je zult bekeerd moeten zijn.Zo leren wij het ook in de CGK kerken, alleen wordt dit anders gezegd. (sommige oudere CGK predikanten zeggen dit nog wel zo)

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Boaz » 15 aug 2014 12:17

Ik lees in de Bijbel niks over een erf van het verbond.
Ik lees in mijn Bijbel dat je deel uit maakt van het Nieuwe Verbond op grond van geloof, niet op grond van geboorte (gelovige ouders)
Ik lees nergens dat er 2 soorten 'verbondskinderen' zijn; uitwendig of inwendig.
Ik lees dat je deel hebt aan dat verbond, of niet. Een tussenweg is er niet. Een bijna-deeluitmaken-van, is er niet.

Ik zie het allemaal als een gegoochel om je leer kloppend te maken met de Bijbel...

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4550
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor naamloos » 15 aug 2014 12:56

Boaz schreef:Ik lees in mijn Bijbel dat je deel uit maakt van het Nieuwe Verbond op grond van geloof, niet op grond van geboorte (gelovige ouders)
Waar lees jij dat?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2014 13:03

Boaz schreef:Ik lees in de Bijbel niks over een erf van het verbond.
Ik lees in mijn Bijbel dat je deel uit maakt van het Nieuwe Verbond op grond van geloof, niet op grond van geboorte (gelovige ouders)
Ik lees nergens dat er 2 soorten 'verbondskinderen' zijn; uitwendig of inwendig.
Ik lees dat je deel hebt aan dat verbond, of niet. Een tussenweg is er niet. Een bijna-deeluitmaken-van, is er niet.

Ik zie het allemaal als een gegoochel om je leer kloppend te maken met de Bijbel...

Het is gewoon Bijbels hoor. Kinderen die binnen een kerkelijke gemeente geboren worden, leven als het ware op het erf van het verbond. Zoals een ongelovige man geheiligd wordt door zijn vrouw.
1 Kor. 7.
Dus dan hoeft niemand te goochelen Boaz. Is trouwens not done in refokringen :wink:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2014 13:23

schelpje3 schreef:Dat is toch ook Bijbels Marnix? Alleen gedoopt zijn is toch niet genoeg, je zult bekeerd moeten zijn.Zo leren wij het ook in de CGK kerken, alleen wordt dit anders gezegd. (sommige oudere CGK predikanten zeggen dit nog wel zo)


Nee want "op het erf van het verbond" houdt dan in dat je wel dichtbij het verbond bent maar niet in het verbond. Dat is onbijbels. De kinderdoop houdt in dat kinderen net zo goed als volwassenen bij het verbond horen. Dat God met hen ook zijn verbond opricht.

Als men dat niet leert kunnen ze ze kinderdoop beter afschaffen, als dat alleen inhoudt dat je later misschien nog wel een keer door God gered kan worden zijn de kinderen van gelovigen weinig beter af dan de kinderen van ongelovigen want God wil niet dat mensen verloren gaan.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor schelpje3 » 15 aug 2014 13:53

Marnix schreef:
Nee want "op het erf van het verbond" houdt dan in dat je wel dichtbij het verbond bent maar niet in het verbond. Dat is onbijbels. De kinderdoop houdt in dat kinderen net zo goed als volwassenen bij het verbond horen. Dat God met hen ook zijn verbond opricht.

Als men dat niet leert kunnen ze ze kinderdoop beter afschaffen, als dat alleen inhoudt dat je later misschien nog wel een keer door God gered kan worden zijn de kinderen van gelovigen weinig beter af dan de kinderen van ongelovigen want God wil niet dat mensen verloren gaan.

Maar er wordt altijd na de doopsbediening gezongen:

God zal Zijn waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht,
Tot in het duizendste geslacht.
't Verbond met Abraham, Zijn vrind,
Bevestigt Hij van kind tot kind.


Hier lees ik toch geen uitsluiting in Marnix. :-k

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor mealybug » 15 aug 2014 13:56

schelpje3 schreef:Maar er wordt altijd na de doopsbediening gezongen:

God zal Zijn waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht,
Tot in het duizendste geslacht.
't Verbond met Abraham, Zijn vrind,
Bevestigt Hij van kind tot kind.


Hier lees ik toch geen uitsluiting in Marnix. :-k


Hier wordt het verbond met Abraham bezongen, welke als teken had de besnijdenis van het lichaam.
het nieuwe verbond, heeft als teken heeft de drinkbeker (LUKAS 22:20 Zo nam hij na de maaltijd ook de beker, en zei: ‘Deze beker, die voor jullie wordt uitgegoten, is het nieuwe verbond dat door mijn bloed gesloten wordt.

En dus niet de doop.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Marnix » 15 aug 2014 15:17

schelpje3 schreef:Maar er wordt altijd na de doopsbediening gezongen:

God zal Zijn waarheid nimmer krenken,
Maar eeuwig Zijn verbond gedenken.
Zijn woord wordt altoos trouw volbracht,
Tot in het duizendste geslacht.
't Verbond met Abraham, Zijn vrind,
Bevestigt Hij van kind tot kind.


Hier lees ik toch geen uitsluiting in Marnix. :-k


Nee maar die uitsluiting wordt in de GGiN volgens mij wel gemaakt, daar houdt op het erf van het verbond niet in dat je in het verbond bent. Terwijl de Bijbel inderdaad kinderen niet van het verbond uitsluit.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Aangenomen kinderen dopen GGiN

Berichtdoor Teus » 15 aug 2014 16:03

mealybug schreef:Toch mogen volgens ds. Van Voorden ouders en leerkrachten nooit tot de gedoopten zeggen: „God wil je Vader zijn.” De predikant noemt dit een dwaling. Het verbond der genade is volgens hem een eeuwig verbond en de beloften zijn ja en amen voor de uitverkorenen. Ten onrechte wordt hiervan een ”verbond der aanbieding” gemaakt, aldus ds. Van Voorden. „De beloften moeten voorgesteld worden, maar pleiten op de belofte is een geloofswerk en kan alleen door gelovigen worden gedaan.”


@Mealybug,
Jammer dat er mensen zijn die iets dergelijks een dwaling noemen om dat ze zelf dwalen. Natuurlijk moet je dan wel zeggen dat de ander dwaalt, anders krijg je nooit je gelijk met je eigen dwaling. Ze praten zichzelf tegen en moeten dan een zwengel aan Bijbelteksten geven om gelijk te krijgen.
Dat je niet kunt zeggen dat God je Vader wilt zijn komt doordat je niet weet of je uitverkoren bent. Echt erg zo,n beredenering.
Heb je je wel eens gerealiseerd, ook de anderen, hoeveel verdriet God hiermee aangedaan wordt. Dit is een extreme vorm van God niet serieus nemen, God niet serieus nemen is de grootste zonde.
Overigens merk ik wel dat zeer snel God als Vader beschouwd wordt.

Het is wel zo dat God een verbond gesloten heeft met gelovigen en niet met ongelovigen. Pleiten op een belofte van God kan alleen maar door een gelovige, dat kan alleen maar door geloof. Het gaat niet alleen om het pleiten maar ook om het vertrouwen dat God het doet, vertrouwen en geloof gaan altijd samen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 87 gasten