Erfzonde, erfschuld en erfsmet

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor naamloos » 01 aug 2014 13:22

Marnix schreef:De Bijbel noemt dat niet dus het is wat speculatief. Ik lees alleen dat hij de jongste zoon was, wat in die tijd inhield dat hij de minste was in de ogen van de familie.
Wat er letterlijk in de bijbel staat is natuurlijk bekend.
Echter gaat het erom wat er bedoelt wordt. Wij hebben ook allerlei uitdrukkingen om iets aan te duiden, die letterlijk gezien iets heel anders betekenen.
Dus eigenlijk kun je niet zonder historische context. En als de jongste, wat met onderdeurtje kan vertaald worden, in die tijd een uitdrukking was voor bastaard, dan lijkt mij dat de aannemelijkste verklaring.
Dat hij de minste was in de ogen van z'n familie verklaart heel niet dat ie vergeten werd.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Boerin » 01 aug 2014 14:30

mealybug schreef:Hoe kan Jezus dan zonder zonden zijn geweest.
Ook Hij werd uit een feilbare moeder geboren, die met erfzonde was besmet, volgens de leer..

Hij had het bloed van de Vader. Hij had wel een lichaam dat in staat was om te zondigen, de duivel verzocht Hem niet voor niets. Hij is op dezelfde wijze verzocht geweest.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Jvslooten » 01 aug 2014 20:08

Spreeuw schreef:In de Van Dale komt het woord "erfzonde" voor:

erf·zon·de (de; v(m))
1 (christendom) menselijke neiging tot zondigen, geërfd van Adam


De woorden "erfschuld" en "erfsmet" komen niet in Van Dale voor. Betekenen deze woorden hetzelfde als "erfzonde", of is er toch wel een betekenisverschil?

De uitwerking van de klasieke leer van de erfzonde bestaat uit twee delen: erfschuld en erfsmet.
Erfschuld betekend dat een ieder mens aan de SCHULD van Adam is onderworpen; een ieder moet daarom, naar de vloek in Adam, de dood sterven [tenzij iemand van wederom geboren wordt].
Erfsmet betekend dat een ieder mens aan de SMET van Adam is onderworpen; door de val van Adam heeft een ieder VAN NATURE een verdorven wil.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Spreeuw » 01 aug 2014 21:14

Jvslooten schreef:De uitwerking van de klasieke leer van de erfzonde bestaat uit twee delen: erfschuld en erfsmet.
Erfschuld betekend dat een ieder mens aan de SCHULD van Adam is onderworpen; een ieder moet daarom, naar de vloek in Adam, de dood sterven [tenzij iemand van wederom geboren wordt].
Erfsmet betekend dat een ieder mens aan de SMET van Adam is onderworpen; door de val van Adam heeft een ieder VAN NATURE een verdorven wil.


Van nature: dus daar kan een mens niets aan doen (het zit "in de natuur")?

Jvslooten

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Jvslooten » 01 aug 2014 23:25

Allereerst WIL de mens daar helemaal niks aan doen. Ten tweede KAN de mens dat ook niet, inderdaad. Praktisch gezien loopt het echter dan ook vast op het 'willen'. Daarom zegt ook Jezus: "..maar gij hebt niet gewild!" De natuurlijke mens begeert niet de dingen die des Geestes zijn.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor mealybug » 01 aug 2014 23:29

Jvslooten schreef: Daarom zegt ook Jezus: "..maar gij hebt niet gewild!" De natuurlijke mens begeert niet de dingen die des Geestes zijn.


mar daar horen wij niet bij toch?

Jvslooten

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Jvslooten » 01 aug 2014 23:46

Welke wij?

mohamed

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor mohamed » 02 aug 2014 00:34

Jvslooten schreef:Allereerst WIL de mens daar helemaal niks aan doen. Ten tweede KAN de mens dat ook niet, inderdaad. Praktisch gezien loopt het echter dan ook vast op het 'willen'. Daarom zegt ook Jezus: "..maar gij hebt niet gewild!" De natuurlijke mens begeert niet de dingen die des Geestes zijn.

Is het willen zien van Christus een begeerte van de natuurlijke mens of van de Geest?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 09:20

Jvslooten schreef:Allereerst WIL de mens daar helemaal niks aan doen. Ten tweede KAN de mens dat ook niet, inderdaad. Praktisch gezien loopt het echter dan ook vast op het 'willen'. Daarom zegt ook Jezus: "..maar gij hebt niet gewild!" De natuurlijke mens begeert niet de dingen die des Geestes zijn.


Ja, maar volgens mij botsen "natuur" en "wil", op de manier zoals jij hier onderscheid in maakt, met elkaar. Als iets "in je natuur" zit, dan wordt je ermee geboren en is het voor de mens niet mogelijk om iets anders te willen... Volgens mij loopt het, als ik deze redenatie volg, niet vast op de wil, maar juist op de natuur. De wil is dus geknecht door de natuur.

Jvslooten

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Jvslooten » 02 aug 2014 09:27

@Spreeuw,
De menselijke natuur is verdorven, inderdaad. Bedoel je dat?

@Mohammed,
Goede vraag, kom ik vanavond even op terug!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Spreeuw » 02 aug 2014 09:30

Jvslooten schreef:@Spreeuw,
De menselijke natuur is verdorven, inderdaad. Bedoel je dat?


Ja, dat bedoel ik. Maar loopt het dan nog vast op de wil? Want dat kan ik nog niet volgen. De wil is geknecht door de natuur, en niet andersom, toch?

Jvslooten

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor Jvslooten » 02 aug 2014 19:39

mohamed schreef:Is het willen zien van Christus een begeerte van de natuurlijke mens of van de Geest?

Hoi Mo! :)

Ik zou hier nog even op terugkomen. Ik vindt het een interessante vraag die je hier stelt, vooral ook omdat er momenteel ook een topic loopt over het "trekken" van de Vader (Joh. 6:44). De preek waarin Jezus hierover spreekt, vind haar aanleiding namelijk in het vraagstuk wat jij hierboven benoemd.

Ga maar na: aan het begin van hfst. 6 lezen we dat Jezus vertrekt uit Tiberias, naar de overzijde van het meer van Galilea, waarbij Hij gevolgd wordt door een grote schare (v. 2) van ongeveer 5000 man (v. 10). Ze volgden Hem. Ze zeiden zelfs dat Hij de Profeet was Die komen zou (v. 14) en wilden Hem tot Koning uitroepen (v. 15). Maar Jezus zegt tegen hen: "..en toch gelooft gij niet." (v. 36)! Ze hadden Hem wel gezien en gevolgd, en ze hadden van de broden gegeten die Hij dankzeggende had gezegend, maar toch hadden ze geen deel aan het brood des levens.

Zo zie je dus, dat ook natuurlijke mensen in grote getale met Jezus 'weglopen'. Maar ten diepste hebben ze geen deel aan Hem. Ten diepste wilden ze dat ook niet. Ja, "werken Gods", dat leek ze wel wat (v. 28). Dat wilden ze wel. Net als Jezus, brood vermeerderen of zo. Of zieken genezen, doden doen opstaan, stormen stillen.. misschien wel tongentaal spreken of profeteren. Maar Jezus zegt: "..DIT is het werk Gods: dat u gelooft.." (v. 29). Dat u gelooft dat Hij het brood des levens is, en dat er buiten Hem geen leven is. Maar dat blieft de natuurlijke mens niet. Ze vonden dat Jezus' Zich eerst nog maar eens moest bewijzen (v. 30). Ze begonnen te morren (v. 41) en lieten Jezus uiteindelijk in de steek (v. 60).

We kunnen dus concluderen dat de begeerte van de natuurlijke mens, zolang er al sprake van een begeerte is, dit geen begeerte is van het waarzaligmakend geloof, maar een dood spoor. Of, zoals Jezus Zelf zegt, alleen de Geest is het Die [echt] levend maakt, "het vlees heeft geen enkel nut" (v. 63).

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor mealybug » 02 aug 2014 19:51

Jvslooten schreef:Welke wij?

Wij gelovigen natuurlijk.
Vraag eens niet naar de bekende weg.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Erfzonde, erfschuld en erfsmet

Berichtdoor learsi » 02 aug 2014 21:00

mealybug schreef:Wij gelovigen natuurlijk.
Vraag eens niet naar de bekende weg.


Jij hoorde daar vroeger toch ook bij?
Toch?


h.g.
Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 53 gasten