Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2014 16:04

Jvslooten schreef:Niet omdat hij van nature goed zou zijn geweest, maar omdat hij innerlijk vernieuwd was door het levendmakende werk van de Geest.


Wat zeg je? :shock:
Dat ik jou dat heb horen mogen zeggen! :cry: :mrgreen:

Vandaag de dag gaat dat werk van de Geest ook door hé (:

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 16:14

Jvslooten schreef:Niet omdat hij van nature goed zou zijn geweest, maar omdat hij innerlijk vernieuwd was door het levendmakende werk van de Geest.

Anoniem_89 schreef:Wat zeg je? :shock:
Dat ik jou dat heb horen mogen zeggen! :cry: :mrgreen:
Daar heb ik al wel vaker over geschreven hier op refoweb hoor. Zie bijvoorbeeld het stukje hieronder, wat ik schreef in februari dit jaar (was jij toen al lid?):

Geloven is voor mij echter niet alleen een stellig weten waardoor ik alles wat God beloofd heeft in Zijn Woord voor waar houd, maar ook een vast vertrouwen, wat de Heilige Geest door het Evangelie in mijn hart werkt, dat ook mij vergeving van zonden, eeuwige gerechtigheid en zaligheid geschonken is; niet om iets van mij maar uit genade alleen, om de verdienste van Christus wil.

Er ís geen geloof buiten de Geest. Het geloof is namelijk een gave/vrucht van de Geest (1 Kor. 12:9, Gal 5:22). Er is dus ook geen spraken van 'Jezus aannemen>wedergeboorte>gewoon verder gaan met geloven'. Daarmee doe je simpelweg de wedergeboorte tekort. De wedergeboorte is een Godswonder wat niet onderdoet voor welk ander heilig Godswerk dan ook. De wedergeboorte is van dood levend worden, sterven met Christus en opstaan in een nieuw leven. Nieuw. Dus niet 'gewoon verder gaan' met iets waar je in je oude leventje op een helder moment aan begonnen bent. Helemaal nieuw. Innerlijk veranderd door de vernieuwing van uw gezindheid om te kunnen onderscheiden wat de goede, welbehaaglijke en volmaakte wil van God is. (Rom. 12:2)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 16:21

Jvslooten schreef: maar omdat hij innerlijk vernieuwd was door het levendmakende werk van de Geest.


Waar haal je deze term vandaan?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 16:32

Teus schreef:Waar haal je deze term vandaan?

Welke term heb je specifiek op het oog?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 16:34

Net zoals ik hem geciteerd heb.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 16:38

Teus schreef:Net zoals ik hem geciteerd heb.

Doe niet zo flauw. Wat bedoel je precies? "Innerlijk vernieuwd"? "Levendmakend werk"? "Geest"? Dat zijn toch allemaal hele bijbelse begrippen. Ik kan me dan ook eigenlijk niet voorstellen dat jij mij nog zou hoeven vragen waar ze vandaan komen. Vandaar mijn verzoek om nadere duiding van je uitvraag.. dus nogmaals, zou je die willen toelichten?

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 16:48

Jvslooten schreef: maar omdat hij innerlijk vernieuwd* was door het levendmakende werk van de Geest**.


* Ps. 51:12, Rom. 12:2, Ef. 4:23, Titus 3:5.
** Ps. 119:50, 2 Kor. 3:6, Ef. 2:1, Ef. 2:5, Kol. 2:13, 1 Pet. 3:18.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 16:53

Teus schreef:Net zoals ik hem geciteerd heb.

Jvslooten schreef:Doe niet zo flauw. Wat bedoel je precies? "Innerlijk vernieuwd"?door het "Levendmakend werk"? van de "Geest"? Dat zijn toch allemaal hele bijbelse begrippen. Ik kan me dan ook eigenlijk niet voorstellen dat jij mij nog zou hoeven vragen waar ze vandaan komen. Vandaar mijn verzoek om nadere duiding van je uitvraag.. dus nogmaals, zou je die willen toelichten?


Doe niet zo flauw?
Omdat jij het niet snapt doe ik flauw?
Afzonderlijk zijn het Bijbelse termen ja, en overal te vinden in de Bijbel. Maar als je er zelf een zin van maakt klopt het niet.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 18:01

Teus schreef:als je er zelf een zin van maakt klopt het niet.

Wat klopt er dan precies niet aan?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor rotterdam » 23 jul 2014 18:13

Jvslooten schreef:
En Josef van Arimathea ? ( een goed en rechtvaardig man.)
We lezen van Josef van Arimathea dat hij een discipel van Jezus was (Mat. 27:57, Joh. 19:38) die het koninkrijk van God verwachte (Mar. 15:43). Nee, Josef was van nature niet beter dan ieder ander. Maar Josef was door Jezus Zélf tot het geloof geroepen. Tot het dicipelschap. Josef verwachte het koninkrijk van God. Niet omdat hij van nature goed zou zijn geweest, maar omdat hij innerlijk vernieuwd was door het levendmakende werk van de Geest.[/quote]

Ik heb niet gezegd dat Josef van Arimathea van nature goed was.
het topic is "er is niemand die goed doet" en dat is gelukkig niet waar.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor rotterdam » 23 jul 2014 18:30

Teus schreef:Afzonderlijk zijn het Bijbelse termen ja, en overal te vinden in de Bijbel. Maar als je er zelf een zin van maakt klopt het niet.


jvslooten zegt ; omdat hij innerlijk vernieuwd was door het levendmakende werk van de Geest.

Nu ben ik toch echt benieuwd wat hier niet aan zou kloppen ?

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2014 18:59

rotterdam schreef:Nu ben ik toch echt benieuwd wat hier niet aan zou kloppen ?


Ik ben daar dan ook wel benieuwd naar ja.

Sta d'r een beetje van te kijken dat Jvanslooten deze woorden gebruikt :o

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 19:10

Anoniem_89 schreef:Sta d'r een beetje van te kijken dat Jvanslooten deze woorden gebruikt :o
ik begrijp niet goed waarom je daar van staat te kijken, maarja. Ik begrijp wel vaker dingen niet goed. :mrgreen:

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2014 19:19

Jvslooten schreef:ik begrijp niet goed waarom je daar van staat te kijken, maarja. Ik begrijp wel vaker dingen niet goed. :mrgreen:


1 Kor 4
20 Want het koninkrijk van God bestaat niet uit woorden, maar uit kracht.


Ik dacht dat jij meer iemand was die het bij woorden hield, i.p.v. het geestelijke opzoeken.
De meeste kerken houden het bij woorden namelijk :(

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 19:21

Anoniem_89 schreef:De meeste kerken houden het bij woorden namelijk :(

Oh, dan heb jij vast meer kerkervaring dan mij. Ik ken er niet zoveel van dat slag namelijk.. gelukkig. :D


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 29 gasten