Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2014 16:08

learsi schreef:Andere teksten uit Gods Woord maken duidelijk hoe een mens tot bekering komt :D
Je blijkt ze niet te kennen?

In je reactie misbruik je een deel van een tekst om te kunnen zeggen dat bekering een kwaliteit is die de natuurlijke mens bezit? Je laat je niets gelegen liggen aan de context.

Van Slooten had het (in een ander forum) over de levendmakende Geest.
Een dode wordt levend gemaakt!
Jij leert (en dat is dus de theologie die je ontwikkeld hebt!............en maar zeggen dat je dat niet wilt :D) dat een dode zichzelf levend kan maken!?


Hoe leest gij?..................................................................Lukas 10:26.

h.g.
Learsi

Jij zet de ''dierlijke'' mens tegenover de levendgemaakte mens.
De ''dierlijke'', vleselijke mens staat tegenover de geestelijke mens, die nog niet levendgemaakt is, dat komt pas wanneer de dierlijke, vleselijke mens Hem aanneemt, na onderwijs, en uitleg.
Of niet natuurlijk.
maar God is een Beloner, zegt Hij.
Van gehoorzaamheid, niet van wat Hij zelf zou bewerken in iemand.
Want dan is het geen beloning meer.

Bambi

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Bambi » 26 jul 2014 16:27

schelpje3 schreef:Toch fijn om te lezen dat er iets goeds in de mens zit blijkbaar.
Dus: er is niemand die God zoekt, is niet waar.

Uit zichzelf zoekt niemand God, dat klopt nog steeds.
Maar God roept en trekt iedereen, want zonder die roeping en het trekken, zou niemand God zoeken.

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 26 jul 2014 18:54

Bambi schreef:Uit zichzelf zoekt niemand God, dat klopt nog steeds.
Maar God roept en trekt iedereen, want zonder die roeping en het trekken, zou niemand God zoeken.
hoe stel je je dat eigenlijk voor, dat "trekken"?

M.v.g. Jvslooten

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 26 jul 2014 19:00

mealybug schreef: maar God is een Beloner, zegt Hij.
Van gehoorzaamheid, niet van wat Hij zelf zou bewerken in iemand.
Want dan is het geen beloning meer.
Alles wat wij de Heere geven kunnen is iets wat wij eerst van Hem ontvangen hebben. Paulus schrijft: wat hebt gij, dat gij niet hebt ontvangen? En zo gij het ook ontvangen hebt, wat roemt gij, alsof gij het niet ontvangen hadt? En David bid: Van U is alles, en uit Uw hand hebben wij het U gegeven.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2014 19:23

Jvslooten schreef:hoe stel je je dat eigenlijk voor, dat "trekken"?

M.v.g. Jvslooten

Joh. 12:32. En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.

Hoe je je het je voorstelt, is niet zo belangrijk.
Dat je er in gelooft, dat telt!

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor learsi » 26 jul 2014 19:50

mealybug schreef:Jij zet de ''dierlijke'' mens tegenover de levendgemaakte mens.
De ''dierlijke'', vleselijke mens staat tegenover de geestelijke mens, die nog niet levendgemaakt is, dat komt pas wanneer de dierlijke, vleselijke mens Hem aanneemt, na onderwijs, en uitleg.
Of niet natuurlijk.
maar God is een Beloner, zegt Hij.
Van gehoorzaamheid, niet van wat Hij zelf zou bewerken in iemand.
Want dan is het geen beloning meer.


Hem aannemen is '' in Zijn Naam geloven ''.
En die "in Zijn Naam geloven" zijn uit God geboren.
Zie Joh.1:13.
De geestelijke mens wordt uit God geboren.
"In Zijn Naam geloven" wordt dus in de mens gevonden, omdat dit "In Zijn Naam geloven" uit God geboren is.

Verder heeft de Hebreeen brief het over de gehoorzaamheid des geloofs en niet over de gehoorzaamheid van de vleselijke dierlijke mens.
En geloofsgehoorzaamheid komt voort uit het geloof (in Zijn Naam) en Joh.1:13 leert dat dat geloof
uit God geboren is.
Dat kan ook niet anders, want er staat geschreven:

"Een ieder die het van de Vader gehoord en geleerd heeft, die komt tot Mij".......Joh6:45

h.g.
Learsi

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 26 jul 2014 19:54

mealybug schreef:Joh. 12:32. En Ik, zo wanneer Ik van de aarde zal verhoogd zijn, zal hen allen tot Mij trekken.

Hoe je je het je voorstelt, is niet zo belangrijk.
Dat je er in gelooft, dat telt!
Het is ook wel prettig om te weten wat je gelooft, vind je niet? :wink: daarom hoop ik nog steeds dat Bambi op mijn vraag wil reageren.

Om toch nog even op je tekst in te gaan, Johannes 12:32 bevat inderdaad hele mooie, troostrijke woorden. Maar toch zeggen ze niets voor wie niet weet waar ze over gaan. Om dit te illustreren wil ik graag een voorbeeld gebruiken. Het is een beetje een flauw voorbeeld, maar toch.
Onlangs zij ik tegen een van mijn huisgenoten: "nou, ik heb ze allemaal geschild hoor!". Nu zou je kunnen concluderen dat ik naar eigen zeggen even daarvoor zeven miljard mensen had gescalpeerd. Maar dat was niet het geval. Wat mijn uitroep niet melde, maar wat op dat moment wel waarheid was, was dat het hier aardappels betrof. En dan nog niet eens alle aardappels van de wereld, of alle aardappels van Europa, of alle aardappels van Nederland. Zélfs niet alle aardappels die zich even daarvoor in de aardappelmand hadden bevonden.. Nee, slechts de aardappels die ik van te voren uit de aardappelmand had gepakt, en die voorbestemd waren voor een doel, namelijk om die middag genuttigd te worden. En toch zei ik "allemaal", en iedereen begreep wat ik bedoelde. Want het waren inderdaad ook alle aardappels - alle aardappels die van te voren uit de aardappelmand gepakt waren en waren voorbestemd voor het middagmaal, waartoe ze ook geschild werden.

ps.. Eten ze in Zuid-Afrika ook aardappels trouwens? :oops:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2014 20:36

Jvslooten schreef:Het is ook wel prettig om te weten wat je gelooft, vind je niet? :wink: daarom hoop ik nog steeds dat Bambi op mijn vraag wil reageren.

Om toch nog even op je tekst in te gaan, Johannes 12:32 bevat inderdaad hele mooie, troostrijke woorden. Maar toch zeggen ze niets voor wie niet weet waar ze over gaan. Om dit te illustreren wil ik graag een voorbeeld gebruiken. Het is een beetje een flauw voorbeeld, maar toch.
Onlangs zij ik tegen een van mijn huisgenoten: "nou, ik heb ze allemaal geschild hoor!". Nu zou je kunnen concluderen dat ik naar eigen zeggen even daarvoor zeven miljard mensen had gescalpeerd. Maar dat was niet het geval. Wat mijn uitroep niet melde, maar wat op dat moment wel waarheid was, was dat het hier aardappels betrof. En dan nog niet eens alle aardappels van de wereld, of alle aardappels van Europa, of alle aardappels van Nederland. Zélfs niet alle aardappels die zich even daarvoor in de aardappelmand hadden bevonden.. Nee, slechts de aardappels die ik van te voren uit de aardappelmand had gepakt, en die voorbestemd waren voor een doel, namelijk om die middag genuttigd te worden. En toch zei ik "allemaal", en iedereen begreep wat ik bedoelde. Want het waren inderdaad ook alle aardappels - alle aardappels die van te voren uit de aardappelmand gepakt waren en waren voorbestemd voor het middagmaal, waartoe ze ook geschild werden.

ps.. Eten ze in Zuid-Afrika ook aardappels trouwens? :oops:


De dwaze en nietige mens, waarvan de verstandigste nog dwaas is in God's ogen, had destijds de hoogmoed niet om zelfs maar te veronderstellen dat hij Gods onnaspeurijkheid en ondoorgrondelijkheid zou durven ontrafelen.
We zijn wat verder in de tijd en ''grote woorden'' worden gesproken, steeds meer gaat de mens ''boven hetgeen geschreven is'', waar Paulus nog zo voor waarschuwde.
Talloze christenen werden en worden door andere ''christenen'' vervolgd met het zwaard om een aards gelijk te bewerkstelligen, menende dat zij God behagen.
Je zelfverzonnen gelijkenisje ga ik dus niet eens op in.


1 Tim 2,4
Die wil dat alle mensen zalig worden en tot kennis van de waarheid komen.
57.
1 Tim 4,10
Want daarvoor spannen wij ons ook in en worden wij gesmaad, omdat wij onze hoop gevestigd hebben op de levende God, Die een Behouder is van alle mensen, in het bijzonder van de gelovigen.

Tit 2,11
Want de zaligmakende genade van God is verschenen aan alle mensen,
Laatst gewijzigd door mealybug op 26 jul 2014 20:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 26 jul 2014 20:38

Als je terugkeert naar God dan doe je iets goeds, God zegt het zelf.

22 Keer terug naar mij en laat je redden,
ook jullie aan de einden der aarde;
want ik ben God, er is geen ander.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Bambi

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Bambi » 26 jul 2014 20:53

Jvslooten schreef:Het is ook wel prettig om te weten wat je gelooft, vind je niet? :wink: daarom hoop ik nog steeds dat Bambi op mijn vraag wil reageren.

Om toch nog even op je tekst in te gaan, Johannes 12:32 bevat inderdaad hele mooie, troostrijke woorden. Maar toch zeggen ze niets voor wie niet weet waar ze over gaan. Om dit te illustreren wil ik graag een voorbeeld gebruiken. Het is een beetje een flauw voorbeeld, maar toch.
Onlangs zij ik tegen een van mijn huisgenoten: "nou, ik heb ze allemaal geschild hoor!". Nu zou je kunnen concluderen dat ik naar eigen zeggen even daarvoor zeven miljard mensen had gescalpeerd. Maar dat was niet het geval. Wat mijn uitroep niet melde, maar wat op dat moment wel waarheid was, was dat het hier aardappels betrof. En dan nog niet eens alle aardappels van de wereld, of alle aardappels van Europa, of alle aardappels van Nederland. Zélfs niet alle aardappels die zich even daarvoor in de aardappelmand hadden bevonden.. Nee, slechts de aardappels die ik van te voren uit de aardappelmand had gepakt, en die voorbestemd waren voor een doel, namelijk om die middag genuttigd te worden. En toch zei ik "allemaal", en iedereen begreep wat ik bedoelde. Want het waren inderdaad ook alle aardappels - alle aardappels die van te voren uit de aardappelmand gepakt waren en waren voorbestemd voor het middagmaal, waartoe ze ook geschild werden.

Weet je wat zo triest is aan vele Christenen:
Dat ze menen het alleenrecht te hebben op God.
Zo ook deze gelijkenis, komt niet voort uit Bijbelteksten, maar uit de hoogmoed van de mens, dat ze als Christen toch wel zo belangrijk zijn, dat ze van te voren door God uitverkoren zijn.

God trekt iedereen op alle mogelijke manieren.
Zo helpt God ook iedereen op alle mogelijke manieren, ook de ongelovigen.
't Is alleen zo triest dat velen niet zien dat het God is, die dat doet.
Als een ongelovige het gevoel krijgt om niet in een vliegtuig te stappen, dat later neerstort, worden ze door God gewaarschuwd.
Maar die ongelovigen zien niet dat het God is die hun waarschuwt, maar denken dat het hun overleden opa is, of hun intuïtie, of hun geleide-engel.
Maar ook dat gebeurde al in de tijd van Jezus.
Velen herkenden Hem niet en dat gebeurt nog steeds, ook onder Christenen.
Heb zelfs dominees horen zeggen dat we onze eigen intuïtie hebben.
Alsof we zelf zo bijdehand zijn.

mohamed

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2014 22:24

'Laat uw licht zo schijnen voor de mensen, dat zij uw goede werken zien en uw Vader, Die in de hemelen is, verheerlijken.' (Mat 5,16)

'Want wij zijn Zijn maaksel, geschapen in Christus Jezus om goede werken te doen, die God van tevoren bereid heeft, opdat wij daarin zouden wandelen.' (Ef 2,1)

Daar zou men tegenin kunnen brengen dat dit specifiek over de apostelen ging, maar dat waren ook mensen.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor naamloos » 27 jul 2014 14:06

Eenzijdig Godswerk vanuit de uitverkiezing. Is dat Calvinistisch, en geldt Calvinisme voor alle gereformeerden?
Of geldt het in theorie voor iedereen maar gaan ze er verschillend mee om?

Bij sommigen hier heb ik een gevoel van: als je enige gereedschap een hamer is ziet elk probleem eruit als een spijker.
Als je vanuit bovengenoemd kader denkt lijkt elke tekst daarin te passen, en met meer of minder moeite wordt elke probleemtekst in het onwrikbare kader gehamerd. :shock: :shock: :shock:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 27 jul 2014 20:21

Jvslooten schreef:
Om toch nog even op je tekst in te gaan, Johannes 12:32 bevat inderdaad hele mooie, troostrijke woorden. Maar toch zeggen ze niets voor wie niet weet waar ze over gaan. Om dit te illustreren wil ik graag een voorbeeld gebruiken. Het is een beetje een flauw voorbeeld, maar toch.
Onlangs zij ik tegen een van mijn huisgenoten: "nou, ik heb ze allemaal geschild hoor!". Nu zou je kunnen concluderen dat ik naar eigen zeggen even daarvoor zeven miljard mensen had gescalpeerd. Maar dat was niet het geval. Wat mijn uitroep niet melde, maar wat op dat moment wel waarheid was, was dat het hier aardappels betrof. En dan nog niet eens alle aardappels van de wereld, of alle aardappels van Europa, of alle aardappels van Nederland. Zélfs niet alle aardappels die zich even daarvoor in de aardappelmand hadden bevonden.. Nee, slechts de aardappels die ik van te voren uit de aardappelmand had gepakt, en die voorbestemd waren voor een doel, namelijk om die middag genuttigd te worden. En toch zei ik "allemaal", en iedereen begreep wat ik bedoelde. Want het waren inderdaad ook alle aardappels - alle aardappels die van te voren uit de aardappelmand gepakt waren en waren voorbestemd voor het middagmaal, waartoe ze ook geschild werden.


Flauw, zeg je? Veel meer dan dat. Ik krijg er kippenvel van.
Dus je wilt zeggen dat God mensen gemaakt heeft om Zich te laten zoeken en ook mensen om te laten branden in de hel. God doet dat bij voorbaat, klinkt hard maar het komt hier wel op neer.
Je schreef: Maar toch zeggen ze niets voor wie niet weet waar ze over gaan.

Dergelijke beredeneringen komen van de verkeerde orde, vsloten

Een paar vraagjes:
Waarom zou je het evangelie verkondigen aan mensen? Ga je niet tegen Gods wil in, als je mensen van God tracht te vertellen over Zijn Liefde en Trouw, terwijl God Zijn Liefde niet wil geven?
Je doet afbreuk van Gods Liefde jegens alle mensen. God houdt ook van nog onbekeerde mensen hoor.
Het kan niet anders, Hij heeft ze GOED en naar Zijn evenbeeld geschapen, zou iets goeds wat Hij nota bene Zelf gemaakt heeft, weg willen gooien, bij voorbaat.
Denk je dat Hij geen pijn heeft als mensen niet tot Hem komen? Zou God zichzelf pijn doen door mensen te maken die Hem verachten?
Zou God iets tevergeefs laten doen, Zou Hij iemand bewust wellicht 80 jaar in onzekerheid laten lopen? Zou God mensen maken om alleen Satan te laten dienen, geloof je dat nu echt?
Hoe kun je nu het evangelie vertellen zonder de Liefde van God?
Hoe kun je nu vervuld zijn van de Heilige Geest als je praat met in je achterhoofd dat God het misschien helemaal niet wil?
God laat Zijn Woord niet misbruiken, wat ga je dan zeggen tegen een ander met de onzekerheid of je het wel nuttig is?
Wil je zeggen dat Gods Woord onnuttig is en dat Hij het onnuttig laat gebruiken, dat is het wel als degene niet uitverkoren is..
Pas op jongen, je zet God in een verkeerd daglicht.
God is toch liefde?
Bidden voor een ander doe je dan ook niet? Dan ga je iets vragen wat God bij voorbaat al niet wil.
Gods enige wil is dat we bekeerd worden, alle mensen. Daar heeft Hij de mensen voor gemaakt, om aan Zijn Eer te komen en het Beste te geven.
Hij laat het 300 a 400 x blijken in Zijn Woord, misschien nog meer. En nu….nu ga jij Zijn Woord verkrachten om die 400 bemoedigingen van God te vertrappen.
Er zij dominees die zeggen dat met ‘Alle” wordt bedoeld alle soorten mensen, dus van elke soort een paar, over de hele wereld. Verschrikkelijk toch? Alsof God niet “gewoon” de mens gemaakt heeft. Ze zien ook niet dat mensen voor God allemaal het zelfde zijn, dat God aan de binnenkant kijkt. Door de ene zonde vallen ze in de andere, zo zie ik het.

Uitverkiezing, iets wat vele niet willen begrijpen en om toch gelijk te krijgen verdraaien ze Gods Woorden. Dat is ff wat, moet je nagaan, God corrigeren, om Hem te vernederen Ze hebben het niet eens in de gaten.

@Spreeuw, je opende een topic met, wanneer je satan kunt herkennen, hier gebruikt satan mensen voor zijn gruwelijk plan.

Ik heb wel eens de indruk dat die mensen de bekering andere mensen niet gunnen.
Kerken die deze leer verkondigen lopen steeds verder leeg, de mensen zoeken verder. Dit is al een geweldig begin! Prijs de Heere!
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 29 jul 2014 19:53

Teus schreef:Een paar vraagjes:
(...)
Dat je een paar vraagjes stelt vind ik prima, maar als je zelf de antwoorden al gaat invullen dan ga ik niet de moeite nemen om dat nog eens te doen. Zo werkt het niet natuurlijk..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten

cron