Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 19:53

Jvslooten schreef: maar omdat hij innerlijk vernieuwd was door het levendmakende werk van de Geest.


Je haalt hier denk ik het een en ander door elkaar.
Je moet het misschien ook maar net weten.
De Geest maakt niet innerlijk nieuw en met de levend makende geest wordt iets anders bedoeld.
Jezus Christus heeft innerlijke vernieuwing gemaakt door Zijn Bloed.

Interessant om te weten:
Wij noemen het de ziel hetgeen onsterflijk is maar de ziel is eigenlijk niets anders dan het wezen, alle dieren worden in het Hebreeuws nefesj = zielen genoemd. Ieder mens heeft een geest.
God heeft Adam stoffelijk gemaakt en heeft de levend makende geest in hem geblazen.

Gen 2: 7 toen vormde de HEERE God de mens het stof van de aardbodem en blies de levensadem
in zijn neusgaten; zo werd de mens tot een levend wezen.

Deze geest, die ieder mens heeft en onsterflijk is, wordt bij wedergeboorte eigenlijk vermengd met de Geest van God, Hij is ook een Geest, en daardoor Heilig. Zo krijgt men de Heilige Geest in zich, na bekering.


1Kor 15 45 Zo staat er ook geschreven: De eerste mens Adam is geworden tot een levend wezen, de laatste Adam tot een levendmakende Geest.
Hier wordt bedoeld, Die Geest, die we bij geboorte hebben verkregen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2014 20:12

Teus schreef:De Geest maakt niet innerlijk nieuw en met de levend makende geest wordt iets anders bedoeld.
Jezus Christus heeft innerlijke vernieuwing gemaakt door Zijn Bloed.
Hoe moeten wij dan ons denken vernieuwen, en hoe kan het dan anders zijn dat de Heilige Geest mensen een 'nieuw' hart geeft?

Deze geest, die ieder mens heeft en onsterflijk is, wordt bij wedergeboorte eigenlijk vermengd met de Geest van God, Hij is ook een Geest, en daardoor Heilig. Zo krijgt men de Heilige Geest in zich, na bekering.
1 Korintiërs 12:13 verkondigt: “Wij zijn allen gedoopt in één Geest en zijn daardoor één lichaam geworden, wij zijn allen van één Geest doordrenkt, of we nu uit het Joodse volk of uit een ander volk afkomstig zijn, of we nu slaven of vrije mensen zijn".



Als ik het fout heb dan hoor ik het wel. 8-[
Zit zelf hard te denken hoe dit ook alweer zit

Jvslooten

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Jvslooten » 23 jul 2014 20:25

Teus schreef:Je haalt hier denk ik het een en ander door elkaar.
Je moet het misschien ook maar net weten.
De Geest maakt niet innerlijk nieuw en met de levend makende geest wordt iets anders bedoeld.
Jezus Christus heeft innerlijke vernieuwing gemaakt door Zijn Bloed.

Hoe bedoel je - de Geest maakt niet innerlijk nieuw? De schrift zegt: "Maar toen de goedertierenheid van God, onze Zaligmaker, en Zijn liefde tot de mensen verschenen is, maakte Hij ons zalig, niet op grond van de werken van rechtvaardigheid die wij gedaan zouden hebben, maar vanwege Zijn barmhartigheid, door het bad van de wedergeboorte en de vernieuwing door de Heilige Geest." (Titus 3:4-5)

Hoe bedoel je - met de levendmakende Geest wordt iets anders bedoeld? De Schrift zegt: "De Geest is het Die levend maakt, het vlees heeft geen enkel nut. De woorden die Ik tot u spreek, zijn geest en zijn leven." en: "Hij heeft ons namelijk bekwaam gemaakt om dienaars van het nieuwe verbond te zijn, niet van de letter, maar van de Geest; want de letter doodt, maar de Geest maakt levend." (2 Kor. 3:6) en: "Want wie in zijn eigen vlees zaait, zal uit het vlees verderf oogsten; maar wie in de Geest zaait, zal uit de Geest het eeuwige leven oogsten." (Gal. 6:8).

Teus, het is heel erg als je het heilswerk van de Geest ontkent. Daar heeft de Heere Jezus niet voor niets heel sterk tegen gewaarschuwd.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 20:26

De Heilige Geest geeft geen nieuw hart.
God geeft Inwoning van de Heilige Geest als je een nieuw hart gekregen hebt.

Het tweede gedeelte betekend dat zij in Jezus Christus één zijn.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Anoniem_89

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Anoniem_89 » 23 jul 2014 20:47

Teus schreef:De Heilige Geest geeft geen nieuw hart.
God geeft Inwoning van de Heilige Geest als je een nieuw hart gekregen hebt.

Het tweede gedeelte betekend dat zij in Jezus Christus één zijn.



Ezechiël 36
26 Ik zal jullie een nieuw hart en een nieuwe geest geven, ik zal je versteende hart uit je lichaam halen en je er een levend hart voor in de plaats geven.

Volgens mij werd hier ook geprofeteerd.


Mooi stuk tekst hoor ;)

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor Teus » 23 jul 2014 21:00

Hand. 5 32 En wij zijn Zijn getuigen van deze dingen, en ook de Heilige Geest, Die God gegeven heeft aan hen die Hem gehoorzaam zijn.

Doordat de Heilige Geest in iemand werkt, Die God gegeven heeft, ben je vernieuwd.

Ik doe niets van het werk van de Heilige Geest af, laten we het daar maar niet over hebben.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 23 jul 2014 21:45

“En ziet, er kwam één tot Hem, en zeide tot Hem: Goede Meester! Wat zal ik goeds
doen, opdat ik het eeuwige leven hebbe? En Hij zeide tot hem: Wat noemt gij Mij goed
dan Eén, namelijk God. Doch wilt gij in het leven ingaan, onderhoud de geboden” .

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor rotterdam » 26 jul 2014 11:22

mealybug schreef:Jij zegt dus dat de keuze om te gehoorzamen ook tot goede werken behoren, waarmee men de redding niet kan verdienen.?


Wil je deze vraag a.u.b .beantwoorden Spreeuw?
En als je toch bezig bent, hoe lees jij Jac.2; 25 ?

Werd niet ook Rachab, de hoer, rechtvaardig verklaard om wat ze deed, toen ze de verkenners ontving en langs een andere weg liet vertrekken?

Het lijkt me moeilijk houdbaar om te stellen dat Rachab geloofde.
Ze zei "Wij zijn door angst overmand. Alle inwoners van dit land zijn doodsbang voor jullie".

En toch deed zij "het goede" en het werd haar rechtvaardiging.

mohamed

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mohamed » 26 jul 2014 11:32

Interessante stof ter overdenking, het kan hier dus toch nog! :mrgreen:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2014 11:54

mohamed schreef:Interessante stof ter overdenking, het kan hier dus toch nog! :mrgreen:


Op pagina 2 en 3 van deze discussie is de strijd eigenlijk al beslecht ;-)
Daar heeft Spreeuw ook al het betreurenswaardig antwoord gegeven op de vraag van mij of de bekering tot de goede werken gerekend wordt.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor learsi » 26 jul 2014 13:44

mealybug schreef:Hand 15:19 Daarom ben ik van oordeel dat men het hun die zich uit de heidenen tot God bekeren, niet lastig moet maken,....
Er staat dus niet: ...hun die door God bekeerd worden, dat maak jij er echter wel van...


Het gaat in deze tekst niet over ''hoe'' ze zich bekeerd hebben.
Maar ''dat'' ze zich bekeerd hebben. Er wordt niets gezegd over hoe ze tot bekering gekomen zijn.

Andere teksten uit Gods Woord maken duidelijk, hoe een mens tot bekering komt.

'' Hoe leest gij? ''.........................................................Lukas 10:26 :?:

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2014 14:25

learsi schreef:
Het gaat in deze tekst niet over ''hoe'' ze zich bekeerd hebben.
Maar ''dat'' ze zich bekeerd hebben. Er wordt niets gezegd over hoe ze tot bekering gekomen zijn.

Andere teksten uit Gods Woord maken duidelijk, hoe een mens tot bekering komt.

'' Hoe leest gij? ''.........................................................Lukas 10:26 :?:

h.g.
Learsi


Als er meer dan 100 keer in de bijbel staat dat men zich bekere (wederkerend werkwoord) en nergens bekeerd worden of zich laten bekeren, wil ik jou ook wel eens vragen HOE jij leest?

Maar allen die Hem aangenomen hebben, hen heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden'.

Jij leest: 'Maar allen die Hij aangenomen heeft, heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden'

?

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor schelpje3 » 26 jul 2014 14:30

Toch fijn om te lezen dat er iets goeds in de mens zit blijkbaar.
Dus: er is niemand die God zoekt, is niet waar.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor mealybug » 26 jul 2014 15:33

schelpje3 schreef:Toch fijn om te lezen dat er iets goeds in de mens zit blijkbaar.
Dus: er is niemand die God zoekt, is niet waar.

Iemand die gehoorzaamt, geeft daarmee toe dat ie NIET doet wat hij wil, maar wat een Ander wil.
En wat de context betreft (same old story), dat niemand goed genoed is om te kunnen verdienen wat Hij voor ons verdiende, lijkt me duidelijk HET bestanddeel van wat degene die Hem aanneemt, onderschrijft.

Snap je het nu?

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Er is niemand die goed doet, zelfs niet één

Berichtdoor learsi » 26 jul 2014 15:44

learsi schreef:
Het gaat in deze tekst niet over ''hoe'' ze zich bekeerd hebben.
Maar ''dat'' ze zich bekeerd hebben. Er wordt niets gezegd over hoe ze tot bekering gekomen zijn.

Andere teksten uit Gods Woord maken duidelijk, hoe een mens tot bekering komt.

'' Hoe leest gij? ''.........................................................Lukas 10:26 :?:

h.g.
Learsi


mealybug schreef:
Als er meer dan 100 keer in de bijbel staat dat men zich bekere (wederkerend werkwoord) en nergens bekeerd worden of zich laten bekeren, wil ik jou ook wel eens vragen HOE jij leest?

Maar allen die Hem aangenomen hebben, hen heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden'.

Jij leest: 'Maar allen die Hij aangenomen heeft, heeft Hij macht gegeven om kinderen Gods te worden'

?


Andere teksten uit Gods Woord maken duidelijk hoe een mens tot bekering komt :D
Je blijkt ze niet te kennen?

In je reactie misbruik je een deel van een tekst om te kunnen zeggen dat bekering een kwaliteit is die de natuurlijke mens bezit? Je laat je niets gelegen liggen aan de context.

Van Slooten had het (in een ander forum) over de levendmakende Geest.
Een dode wordt levend gemaakt!
Jij leert (en dat is dus de theologie die je ontwikkeld hebt!............en maar zeggen dat je dat niet wilt :D) dat een dode zichzelf levend kan maken!?


Hoe leest gij?..................................................................Lukas 10:26.

h.g.
Learsi


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 26 gasten

cron