Consubstantiatieleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Consubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 20 jul 2014 23:07

Er zijn verschillende dogma's omtrent het Heilig Avondmaal. Het Heilig Avondmaal is door Jezus ingesteld. Naast de transubstantiatieleer bestaat onder andere de consubstantiatieleer. De consubstantiatieleer is luthers. In tegenstelling tot de transubstantiatie leert de consubstantiatie niet dat brood en wijn werkelijk in het lichaam en bloed van Christus veranderen, maar dat brood en wijn samen met de substanties van lichaam en bloed van Christus blijven bestaan. Het lichaam en bloed van Christus zijn gedurende de Avondmaalsbediening aanwezig naast de substantie van brood en wijn. Volgens Luther is Christus tijdens de Avondmaalsbediening "in, met en onder" brood en wijn werkelijk aanwezig.

Deze visie van Luther omtrent het Heilig Avondmaal is tegenstrijdig met die van de calvinisten en met name de zwinglianen. De lutherse Avondmaalsleer vormt als het ware een compromis tussen de rooms-katholieke en de gereformeerde Avondmaalsleer. Maar is deze leer van Luther nu werkelijk onjuist? Het is duidelijk dat Jezus het Avondmaal belangrijk vond. Daarom vind ik het ook belangrijk om achter de betekenis van de Avondmaalsbediening te komen.

Zie vooral de onderstreepte woorden:

Lucas 22:19-20
19 En Hij nam een brood, sprak de dankzegging uit, brak het en gaf het hun, zeggende: Dit is mijn lichaam, dat voor u gegeven wordt; doet dit tot mijn gedachtenis. 20 Evenzo de beker, na de maaltijd, zeggende: Deze beker is het nieuwe verbond in mijn bloed, die voor u uitgegoten wordt. (NBG'51)

mohamed

Re: Consubstantiatieleer

Berichtdoor mohamed » 20 jul 2014 23:18

Geloofde Luther dan de roomse katholieke zienswijze in deze, of begrijp ik je niet goed?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Consubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 20 jul 2014 23:20

mohamed schreef:Geloofde Luther dan de roomse katholieke zienswijze in deze, of begrijp ik je niet goed?


Nee, die geloofde Luther niet.

mohamed

Re: Consubstantiatieleer

Berichtdoor mohamed » 20 jul 2014 23:21

Nou ja, dan snap ik het niet.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Consubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 20 jul 2014 23:26

mohamed schreef:Nou ja, dan snap ik het niet.


Luther geloofde niet dat brood en wijn werkelijk in het lichaam en bloed van Christus veranderen, maar dat Christus tijdens de Avondmaalsbediening in, met en onder brood en wijn werkelijk aanwezig is.

mohamed

Re: Consubstantiatieleer

Berichtdoor mohamed » 20 jul 2014 23:36

Dat verschil lijkt mij te verwaarlozen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Consubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 20 jul 2014 23:38

mohamed schreef:Dat verschil lijkt mij te verwaarlozen.


Lijkt mij ook, het komt bij mij over als een spitsvondigheid van Luther.

mohamed

Re: Consubstantiatieleer

Berichtdoor mohamed » 20 jul 2014 23:50

Ja, het is in alle redelijkheid geen verschil te noemen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Consubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 21 jul 2014 10:00

mohamed schreef:Ja, het is in alle redelijkheid geen verschil te noemen.


Het enige verschil is dat Luther zegt dat brood en wijn zelf niet werkelijk veranderen in het lichaam en bloed van Christus. Verder is er m.i. geen verschil.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 51 gasten