In het hart getroffen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

In het hart getroffen.

Berichtdoor Teus » 20 jul 2014 16:47

Johannes Calvijn (1509-1564) - vijfhonderd jaar geleden geboren - zag de mens als van nature zondig en tot alle kwaad geneigd. Van deze kerkvorst - Balkenende en zijn voorgangers uitvinder van de enig ware christelijke moraal - zijn de volgende uitspraken bekend:

‘Degenen die beweren dat ‘de aarde beweegt en draait’…[zijn] gemotiveerd door ‘een geest van bitterheid, tegenspraak en muggeziften;’ bezeten door de duivel, wensen zij de natuurlijke orde der dingen geweld aan te doen.’1

‘God heeft voor zijn eigen heerlijkheid en de tentoonspreiding van zijn genade en rechtvaardigheid een deel van het menselijk ras voorbestemd - zonder enige verdienste van zichzelf - tot de eeuwige verlossing en een ander deel, als rechtvaardige genoegdoening voor hun zonden, tot eeuwige verdoemenis.’2

In het voorwoord over de christelijke verordeningen ‘De Institutiones Christianae Religionis’ (115:178), beschrijft Calvijn het recht van de overheid - dienaresse Gods en door Hem ingesteld - om ‘ketters’, oftewel andersdenkenden, om te brengen evenals degenen die het voor deze vrijdenkers opnemen. Christenen dienen deze ‘vijanden Gods’ te haten.3

Voor joden specifiek geldt dat in geval van godslastering zij de doodstaf opgelegd krijgen.4 Net als Luther is Calvijn niet al te positief over Joden als Christus’ moordenaars. Luther, de andere protestantse hoofdinspirator, brengt het antisemitisme tot een nog ‘hoger peil’ met zijn haatschrift ‘Von den Juden und ihren Lügen.’ Hitler gebruikt dit boekje dankbaar als inspiratiebron en verwijst er diverse malen naar in ‘Mein Kampf.’ De stichting van een Duitse nazi-staatskerk - zonder plek voor Joden uiteraard - is geheel in de geest van Luther. Luther roept op tot vernietiging van Joodse bezittingen en schrijft: ‘mijn advies, zoals ik eerder gezegd heb, is: Ten eerste, dat hun synagogen moeten worden afgebrand, en dat iedereen die daartoe in staat is, zwavel en pek gooit; het zou goed zijn als iemand er ook hellevuur in kon gooien.’ Tijdens Hitlers ‘Kristallnacht’ brengen de nazi’s Luthers wens in vervulling (Jim Walker, ‘Het smerige boekje van Maarten Luther’).

Calvijn verdedigt de Bijbelse steniging van ‘valse profeten’: de andersdenkenden die hij beschouwt als ‘wolven in schaapskleren’. In zo’n geval hoeft een vader zijn zoon niet te sparen, noch zijn vrouw. Zelfs als de valse profeet een vriend is die u dierbaar is als uzelf, is de doodsstraf gerechtvaardigd.5 In het bijzonder voor de katholieken geldt dat personen die volharden in het bijgeloof aan de Romeinse antichrist - waarschijnlijk doelend op de paus - de dood verdienen door het zwaard.6
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor mealybug » 20 jul 2014 16:55

Het is velen wel bekend, maar weinigen durven eerlijk hun standpunt te geven.
Je kunt alleen maar bidden dat mensen wijsheid, licht en moed ontvangen om dit soort middeleeuwse liefdeloze dreigtaktieken als zodanig te doorzien.

Anoniem_89

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 jul 2014 17:13

Nooit deze dingen geweten! :?

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor gravo » 20 jul 2014 17:22

Teus schreef:Johannes Calvijn (1509-1564)...(...)


Ja, nou en?

Graag even aanleiding en doel van deze post.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor mealybug » 20 jul 2014 17:38

gravo schreef:
Ja, nou en?

Graag even aanleiding en doel van deze post.

gravo

Beetje onverdraagzame opening al weer..
Niet dat ik voor teus wil antwoorden , maar kun je je voorstellen dat iemand in het hart getroffen is, wanneer hij hoort hoe een vroegere medebroeder die engigszins anders over zaken denkt, werd gemartled en verbrand?
Of is de tijd er nu nog niet rijp voor om dat eens uit te praten?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Teus » 20 jul 2014 19:47

Teus schreef:Johannes Calvijn (1509-1564)...(...)

gravo schreef:Ja, nou en?
Graag even aanleiding en doel van deze post.
gravo


Nou en?, wat een reactie.
Het is gruwelijk te vernemen welke aanleiding Hitler had om 7 miljoen Joden te doden.

Het doet mij pijn hoe iemand, waar vele een afgod van maken God pijn kan doen.
De Joden, het is Gods troetelkind, Zijn oogappel en worden als beesten behandeld, nog erger als beesten.
In het verleden, als je wel eens wat zei over Calvijn, dat hij er naast zat. Oh...wat erg, deze man is door de Heilige Geest geleid in zijn schrijven.
Ik weet wel wat de Joden aangaat is hij door de duivel geleid in zijn schrijven,uitspraken en handelen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Faramir

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Faramir » 20 jul 2014 20:40

Voor wat mijzelf aangaat;
Teus schreef: In het bijzonder voor de katholieken geldt dat personen die volharden in het bijgeloof aan de Romeinse antichrist - waarschijnlijk doelend op de paus - de dood verdienen door het zwaard.

Lekker belangrijk wat zo'n figuur vindt van mijn geloof. Wat moet ik hier dus mee?

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor moderngelovige » 20 jul 2014 21:16

Vergeten we allemaal de tijd niet waarin dit plaatsvindt?

Kerkelijke rechtbanken legden eeuwenlang de doodstraf op en ook martelen was in praktijk (met pauselijk goedkeuren) toegestaan. Dit al vanaf het jr. 350.
Calvijn vond ook dat de doodstraf opgelegd kon worden aan in ieder geval volhardende rkk-ers en
godloochenaars, zie het topic over Calvijn en Servet.

NL:
Pas in 1848 werd hier in NL de bisschoppelijke hierarchie hersteld.
Afgescheidenen van de Nederduits hervormde kerk werden ook ruim 1,5 decennium vervolgd.

Tags: Inquisitie, Vervolging afgescheidenen, Aprilbeweging.

Anoniem_89

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Anoniem_89 » 20 jul 2014 21:25

moderngelovige schreef:Vergeten we allemaal de tijd niet waarin dit plaatsvindt?


Is dat de reden voor de doodstraf dat het 'normaal' was? :roll:

Faramir

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Faramir » 20 jul 2014 21:35

Eigenlijk wel ja. De doodstraf was in die tijd vrij normaal.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Marnix » 20 jul 2014 21:41

Ik las vandaag ook een paar citaten van Luther waar ik totaal niet achter sta.

Oudvaders zijn ook maar mensen en mensen zijn zondig en maken fouten. Daarnaast zijn ze ook geen heiligen die boven tijd en cultuur verheven waren maar gewoon kinderen van hun tijd, beinvloed door de cultuur van toen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor mealybug » 20 jul 2014 22:00

Marnix schreef:Ik las vandaag ook een paar citaten van Luther waar ik totaal niet achter sta.

Oudvaders zijn ook maar mensen en mensen zijn zondig en maken fouten. Daarnaast zijn ze ook geen heiligen die boven tijd en cultuur verheven waren maar gewoon kinderen van hun tijd, beinvloed door de cultuur van toen.


Ik vind dat excuus van ''kinderen van hun tijd'' totaal ongeldig.
Bovendien compleet in strijd met het 'gij geheel anders''

Jezus was ook een ''kind van Zijn tijd'' en werd omgebracht voor wat Hij zei.
Servetus hetzelfde.
Bovendien was Servetus een christen die niets heeft gezegd wat mij doet twijfelen aan zijn geloof.
Mijn grote probleem met Calvijn is dat ik hem nooit en nergens hoor getuigen met de Heilige Geest over zijn redding , zoals de Bijbel ons dat leert.''Die Geest getuigt met onze geest dat wij kinderen Gods zijn. (Romeinen 8 vs.16)''
Waar het hart van vol is daar loopt toch de mond van over?

Servetus had tenminste nog de bescheidenheid om te zeggen:

''Ik ben het niet eens of oneens met alles van de ene of andere partij, omdat ze beiden enige waarheden en enige vergissingen bevatten, maar iedereen herkent de vergissingen van de ander, en niemand let op de vergissingen van zichzelf.''

En voor een dergelijke uitspraak heb ik veel meer respekt dan voor deze:
'' Wanneer hij hier komt, als mijn gezag ook maar iets waard is, zal ik niet toestaan dat hij levend vertrekt.''.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Teus » 20 jul 2014 22:21

Voor wat mijzelf aangaat;
Teus schreef: In het bijzonder voor de katholieken geldt dat personen die volharden in het bijgeloof aan de Romeinse antichrist - waarschijnlijk doelend op de paus - de dood verdienen door het zwaard.

Faramir schreef:Lekker belangrijk wat zo'n figuur vindt van mijn geloof. Wat moet ik hier dus mee?


Dat is toch prima joh. Als het je niet deert laat je het toch zo.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Arco » 21 jul 2014 08:51

Een waar christen, ofwel een echt gelovige in Jezus de Messias.

Toch worden Calvijn en Luther (o.a.) gezien als echte christenen, die blijkbaar in de inmiddels 1600 jarige traditie stonden om Joden te discrimineren, vervolgen en erger.
"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Marnix » 21 jul 2014 10:32

En mensen die grote fouten maakten waren toch knechten van God, discipelen van Hem enz.

Wat is het doel van dit topic?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten