In het hart getroffen.

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor moderngelovige » 21 jul 2014 21:59

Maarten in deze ben ik het deels met je eens.
Belangrijkste in deze discussie is je anti-katholieke en je anti-reformatorische bril af te zetten!

Luther en Calvijn volhardden dus in de standpunten van hun oude moederkerk, sterker nog scherpten ze aan. (Dank aan Mealybug voor het plaatsen van dit stuk, verduidelijkt veel..)
Daar kijken we nu anno 2014 heel anders naar.
Hoe verwerpelijk ook, eigenlijk leefde dit onder alles wat zich toen ware volgelingen van Christhus noemde. (dus rkk en reformatoren)
Let wel, goedkeuren kunnen we het niet maar het plaatst het wel in een ander licht.

Niet iedereen is zo "politiek correct" als wij trouwens ook niet in de moderne tijd:
Zo kijken Polen heel anders tegen Joden en het volk Israel aan dan wij. Niet dat ze de holocaust goedkeurden. (Er was tot in de jaren '90 nog een soort conflict dat de Joden Auschzwitz en andere kampen "excluviseerden" terwijl er ook miljoenen Polen vermoord zijn door de Nazis.
Dit soort poolse anti-semmitisme werd decennia lang gevoed door het communistische regime en de rkk!
Zoals bekend is het Mea Culpa aan o.a. de Joden pas in een laat stadium door Karol Wojtola, die in Polen word vereerd als ware het God zelf, uitgesproken. Tsja, pas toen was de echte kou uit de lucht.

Terug naar de reformatoren: De ge-refor-meerden, vooral in bevindelijke kring moeten het taboe durven slechten en erkennen dat hun Oudvaders ook mensen van vlees en bloed waren, dus in zonde ontvangen en geboren en met standpunten die we nu volstrekt afkeuren.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor gravo » 21 jul 2014 23:03

mealybug heeft een anti-gereformeerde agenda. Daarom kiest hij voor de bekende aanval op Calvijn en Luther. En verder geen woord.

Maar wij gereformeerden weten dit allang, distantiëren ons voluit van de uitglijers die de reformatoren op dit punt hebben gemaakt en houden verder vast aan de voorzeide leer van schuld en genade die zo kenmerkend is voor de Reformatie.
Die overigens de bron is van alle protestantse en evangelische gemeenten.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor moderngelovige » 21 jul 2014 23:27

gravo schreef:mealybug heeft een anti-gereformeerde agenda. Daarom kiest hij voor de bekende aanval op Calvijn en Luther. En verder geen woord.

Maar wij gereformeerden weten dit allang, distantiëren ons voluit van de uitglijers die de reformatoren op dit punt hebben gemaakt en houden verder vast aan de voorzeide leer van schuld en genade die zo kenmerkend is voor de Reformatie.
Die overigens de bron is van alle protestantse en evangelische gemeenten.

gravo

Mealybug heeft niets met georganiseerde kerkelijke instituten (van rkk tot GgiN zullen we maar zeggen) ok dat is nou eenmaal zijn standpunt, ontneemt hem niet zijn recht dit te plaatsen,
de stukken zijn tenslotte zo geschreven en zeker relevant in deze discussie.
Het spijt me Gravo, dat je dit dan alleen af doet met "wij gereformeerden weten dit allang, distantieren ons voluit van de uitglijers" enz.
Dit getuigt van een soort arrogantie al ware je Calvinist 2.0 (zonder de "uitglijers", > een wat zwakke weergave van hun daden trouwens)

Gravo, Dankbaar zijn voor de reformatie kan en mag!
(Ook de rkk is er door veranderd maar da's hier het verhaal niet.)

Er een soort "heldenverhaal" van maken voor bv. cathechesanten daar kun je dan wel weer je vraagtekens bij zetten.
Werd door Amerikanen overgedaan met the A-team; ok ik chargeer weer eens.
Dan kunnen we ook zeggen, de rkk hebben hun heiligen; heiligenverering verfoeien jullie.
Bevindelijk gereformeerden hebben "halve heiligen" wier fouten (oh nee uitglijers) wel makkelijk worden weggepoetst en in de vergeetdoos worden gemoffeld.
Een nogal dubbele moraal.

Bambi

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Bambi » 21 jul 2014 23:30

Wat zal de ellende-kennis inhouden, denk ik dan.
Oftewel: door de Heilige Geest aan onze zonden ontdekt worden.
Calvijn zei dat hij geleid werd door de Heilige Geest, maar ware zonde en ellende-kennis waren duidelijk niet aanwezig.
Maar wel anderen erop wijzen, dat die kennis noodzakelijk is voor bekering.
En daar gaat het mij om.

En dat zie je bij velen die hun mond vol hebben over de ellende-kennis en dat anderen zo zondig zijn.
Hun eigen liefdeloze zondige hart zien ze niet en buitenstaanders zien de liefde van Christus ook niet in hen.

moderngelovige
Sergeant
Sergeant
Berichten: 437
Lid geworden op: 26 mei 2014 20:46

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor moderngelovige » 22 jul 2014 07:13

Bambi, dat ben ik persoonlijk dan wel met je eens maar toch vind ik het jammer
dat je het plaatst.

Ik hoopte eindelijk eens een discussie te hebben over de reformatie of als je wilt reformatoren zonder allerlei emotionele discussie en gevoelens.
Dat is helaas zo goed als onmogelijk merk ik nu.
Mijn doel is niet de reformatoren onderuit te halen: daarom herhaal ik meerdere malen de "context van die tijden" en hun houding tegen joodse volk, maar dat hun dat ook "ingegoten met de paplepel was".
En natuurlijk ontkwamen de reformatoren er niet aan politiek te bedrijven, om steden en staten te winnen. Dit kon immers niet binnen de muren van hun kerk blijven.
Veranderingen in de geschiedenis gingen en gaan heden ten dage niet altijd zonder (dood)slag of
(op)stoot.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor mealybug » 22 jul 2014 08:19

gravo schreef:mealybug heeft een anti-gereformeerde agenda. Daarom kiest hij voor de bekende aanval op Calvijn en Luther. En verder geen woord.



nee hoor, Met Servetus zeg ik dat ik in beide ''kampen'' goed en slecht zie, maar dat we helaas vaak te stil blijven in zelfreflectie.
Moderngelovige is een goed voorbeeld van iemand die ondanks zijn rkk status (dacht ik) toch objectief en eerlijk naar zaken kijkt, en niet als een domme voetballer alles van zijn eigen club toejuicht ook al weet ie dat ze fout zaten


Liefde en waarheid zijn nauw verbonden, ze kunnen niet zonder elkaar.

Bambi

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Bambi » 22 jul 2014 12:37

moderngelovige schreef:Bambi, dat ben ik persoonlijk dan wel met je eens maar toch vind ik het jammer
dat je het plaatst.

Ik hoopte eindelijk eens een discussie te hebben over de reformatie of als je wilt reformatoren zonder allerlei emotionele discussie en gevoelens.
Dat is helaas zo goed als onmogelijk merk ik nu.
Mijn doel is niet de reformatoren onderuit te halen: daarom herhaal ik meerdere malen de "context van die tijden" en hun houding tegen joodse volk, maar dat hun dat ook "ingegoten met de paplepel was".
En natuurlijk ontkwamen de reformatoren er niet aan politiek te bedrijven, om steden en staten te winnen. Dit kon immers niet binnen de muren van hun kerk blijven.
Veranderingen in de geschiedenis gingen en gaan heden ten dage niet altijd zonder (dood)slag of
(op)stoot.

Als je het wil hebben over de goede dingen die er met de reformatie bereikt zijn, kun je daar het beste een nieuw topic voor openen.
Dat was niet de insteek van dit topic.

Hun mening over de Joden e.d. heeft niets met de context der tijden te maken.
Toen Paulus de Christenen vervolgde was dat ook iets van die tijd.
Hij leverde ze ook over aan de overheid om berecht te worden, net als dat Calvijn dat deed met Servet.
Het ging hem ook om de eer van God en van zichzelf.
Maar toen God hem stilzette en hij wedergeboren werd, veranderde hij in een klap in iemand die deed zoals God wilde.
Dat deed hij daarna ook met andere mensen die de foute leer verkondigden.
Daar werden anderen voor gewaarschuwd en er werd gezegd dat ze uit de gemeente gezet moesten worden.
En aangezien er toen in de gemeente de gewone mens ook mochten preken, zou dat tegenwoordig betekenen, dat ze niet meer de preekstoel op mogen.
Helemaal geen acties meer die de dood van mensen in zin had, ook niet als ze fout zaten in hun leer.
Want Paulus leefde volgens God's wil.

En als je dan ziet dat er tegenwoordig aan alle kanten goedgepraat wordt wat Calvijn deed, door mensen die achter zijn leer staan, die zelf een ander al afbranden als ze maar een klein uiterlijk foutje zien, dan zie je dat de haters van de medemens zich in Calvijn kunnen vinden.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Teus » 22 jul 2014 14:52

Luther en Calvijn hadden zeker mooie getuigenissen en citaten maar door de verkeerde inzichten in het Jodendom is er een vloed van tegenstand tegen de joden ontstaan en waardering van de mens in het algemeen is vervaagd.
Joden zijn slechte mensen, ze hebben Jezus gedood, wat Jezus Zelf geen Jood?
Doordat mannen, die best wel hoog geplaatst worden, de haat tegen deze mensen uiten, menen veel mensen dat ook te mogen doen. We vergeten dat het Joodse volk, Zijn Kerk, Gods Oogappel is.
Het kan er bij mij absoluut niet in dat als de Bijbel je dierbaar is dat je de Joden op zo’n plaats zet, onbegrijpelijk.
Dat de reden meegenomen wordt dat het een tijdperk was dat de doodstraf meer toelaatbaar was, is flauwe kul en zie dat als een slap excuus.
Nu nog merk je een bepaalde haat in sommige kringen en m.i. oordelen zij daarom vrij snel ook andere mensen, automatisch, misschien wel onbewust maar het gebeurd wel doordat ze min of meer een voorbeeld zien.

Is er niet een groep mensen die denken dat de joden hebben afgedaan, dat het heil en de beloften alleen de Griek is toegedaan?
Als we echt belijden in de God van Israel te geloven dan kunnen we er niet om de Joden heen dat de Bijbel is opgetekend door Joden en driekwart van de Bijbel bemoeienissen met de Joden zijn?
De Heere Jezus is uit een Joodse maagd geboren.
Het Evangelie is een kracht van God voor het behoud, voor een ieder die gelooft, eerst de Jood en ook de Griek. Rom 1
Zie je wat een gigantisch contrast, als je hier iemand tegenover zet die de Joden haat.
Wat betekend de Bijbel dan voor je als je na gaat dat het een Joods boek is?
Is de beloofde toekomst voor Israel niet een profetie voor ons, voor de opname der gelovigen?
Welke waarde zit er in de Bijbel als er niet over het Joodse volk gepreekt wordt?
Als de Bijbel voor ¾ fout geïnterpreteerd wordt, wat blijft er dan van dat kwartje over? (Ik hoop dat hij in middels valt)
k’Zou zeggen laat dat dan ook maar zitten en zoek het bij De Auteur van de Bijbel.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Teus » 17 aug 2014 10:23

En dan staat de kar weer stil.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor JeeWee » 17 aug 2014 10:43

Ik begrijp het doel ook niet helemaal.
De Roomse kerk zegt dat de Paus bepaalde uitspraken 'ex cathedra' kan doen: hij zou dan onfeilbaar zijn.
Een dergelijk dogma hebben protestanten niet.
Dus kunnen 'zelfs' grote kerkhervormers als Calvijn en Luther grote fouten maken.
Het waren mensen, met menselijke gedachten en menselijk falen.

Ons geloof en ons belijden is niet statisch. De tijden veranderen, we krijgen meer toegang tot kennis en mogen genieten van een voortschrijdend inzicht.

Zo ook met voor die tijd begrijpelijke uitspraken, die nu als onjuist worden gezien.

Dit alles is eens te meer een aansporing om de Bijbel in het licht van Gods Geest te blijven onderzoeken...
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Teus » 17 aug 2014 13:31

Het doel is te laten zien dat we niet zomaar iemands gedachtegang direct voor Leiding van de Heilige Geest kunnen noemen. Dat we mensen op een voetstuk plaatsen en menen dat ze onvoorwaardelijk gelijk hebben. Als er iets beweerd wordt dat er vaak gezegd wordt "het staat toch daar en daar met de vanzelfsprekendheid dat het waar moet zijn. Dan wordt mee afgedaan "iedereen maakt wel eens een foutje". Wel zeer cruciale foutjes.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: In het hart getroffen.

Berichtdoor Boerin » 17 aug 2014 20:39

Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: meribel en 21 gasten