Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 06:42

In de Onveranderde Augsburgse Confessie staat (onder andere) deze zin:
Veroordeeld worden de wederdopers die ontkennen dat degenen die eenmaal gerechtvaardigd zijn de Heilige Geest kunnen verliezen, en ook zij die beweren dat sommigen in dit leven een zo grote staat van volkomenheid kunnen bereiken dat zij niet kunnen zondigen.

Volgens de Onveranderde Augsburgse Confessie kunnen degenen die eenmaal gerechtvaardigd zijn de Heilige Geest verliezen.


Ik heb begrepen dat dit in strijd is met de gereformeerde theologie (o.a. met de Dordtse Leerregels). Volgens gereformeerden is deze leer van Augsburg volstrekt onbijbels. Zij belijden dus juist dat mensen die gerechtvaardigd zijn de Heilige Geest niet kunnen verliezen.

Een cruciale Bijbeltekst in deze is Romeinen 8:29-30:
29 Want die Hij tevoren gekend heeft, heeft Hij ook tevoren bestemd tot gelijkvormigheid aan het beeld zijns Zoons, opdat Hij de eerstgeborene zou zijn onder vele broederen; 30 en die Hij tevoren bestemd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt. (NBG'51)


Mijn vraag is: Is het waar dat degenen die eenmaal gerechtvaardigd zijn de Heilige Geest kunnen verliezen?

Anoniem_89

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 jul 2014 14:23

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: Is het waar dat degenen die eenmaal gerechtvaardigd zijn de Heilige Geest kunnen verliezen?



Ik moest gelijk aan deze tekst denken;

Hebreeën 6:4-8
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.



Ik weet zelf ook niet goed hoe en wat..

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor xsidd » 17 jul 2014 14:48

Nee, Gods Kinderen kunnen nooit verloren gaan, maar er is een duidelijk spanningsveld in het leven.


Hoe worden de woorden van Jezus uitgelegd, NIEMAND zal hen uit Mijn Hand rukken?!

Geloof Hem, en vertrouw op Jezus

En als je blijft volharden in het kwaad, moet God Zijn Kinderen corrigeren.

Acht de tuchtiging van de Heere niet gering, want Hij bestraft een ieder die Hij lief heeft! En op het moment geeft het geen blijdschap, maar het zal een vrucht van gerechtigheid voortbrengen!

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 14:54

Anoniem_89 schreef:Ik moest gelijk aan deze tekst denken;

Hebreeën 6:4-8
4 Want het is onmogelijk, degenen, die eens verlicht zijn geweest, van de hemelse gave genoten hebben en deel gekregen hebben aan de heilige Geest, 5 en het goede woord Gods en de krachten der toekomende eeuw gesmaakt hebben, 6 en daarna afgevallen zijn, weder opnieuw tot bekering te brengen, daar zij wat hen betreft de Zoon van God opnieuw kruisigen en tot een bespotting maken.



Ik weet zelf ook niet goed hoe en wat..


Ja, dat is wel een tekst die erbij past. Op basis van deze tekst zou je kunnen concluderen dat de gereformeerden gelijk hebben. Er staat immers dat het onmogelijk is dat degenen die deel gekregen hebben aan de Heilige Geest, daarna afgevallen zijn. Blijft nog wel de vraag waarom Luther en Melanchton tot een andere leer kwamen als het zo helder in de Bijbel staat.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor xsidd » 17 jul 2014 14:58

@Spreeuw

Zou het ook zo kunnen zijn, dat mensen geproefd hebben, maar nooit een Kind van God zijn geweest?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 15:01

xsidd schreef:@Spreeuw

Zou het ook zo kunnen zijn, dat mensen geproefd hebben, maar nooit een Kind van God zijn geweest?


Ik denk het wel, ligt eraan wat je onder "proeven" verstaat. Mensen kunnen aan het Heilig Avondmaal deelnemen en tegelijkertijd geen deel hebben aan de schatten in Christus.

Maar de Bijbel zegt wel:

Psalmen 34:9
9 Smaakt en ziet, dat de HERE goed is;
welzalig de man die bij Hem schuilt.
(NBG'51)

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor xsidd » 17 jul 2014 15:13

@Spreeuw


Begin citaat"Ik denk het wel, ligt eraan wat je onder "proeven" verstaat. Mensen kunnen aan het Heilig Avondmaal deelnemen en tegelijkertijd geen deel hebben aan de schatten in Christus.

Maar de Bijbel zegt wel:

Psalmen 34: 9
9 Smaakt en ziet, dat de HERE goed is;
welzalig de man die bij Hem schuilt. (NBG'51)"Einde citaat.


Ik geloof niet dat Kinderen van God kunnen afvallen. Anders ontkracht je de woorden van Jezus, niemand zal hen uit Mijn Hand rukken. Persoonlijk kan ik niet geloven, dat zij die alleen proeven en daarna afvallen, kinderen van God zijn. En ja natuurlijk kunnen ze deelnemen aan het avondmaal, maar wat heeft dat voor nut, als diegene niet behouden is? Judas, deed ook mee aan het avondmaal. Jezus liet dat toe.

En als laatste, ja een mooie tekst! Daar kan je kracht en troost uit putten!! Maar het is geen basis voor de redding van de mens.

Het geloof in Jezus Christus en in Zijn offer aan het kruis, voor alle mensen, is de grond van het behoud van de mens. En Hij geeft de Heilige Geest aan Zijn kinderen! Die leid in de waarheid, en als onderpand gegeven is aan Zijn Kinderen.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor Spreeuw » 17 jul 2014 15:21

xsidd schreef:@Spreeuw


Begin citaat"Ik denk het wel, ligt eraan wat je onder "proeven" verstaat. Mensen kunnen aan het Heilig Avondmaal deelnemen en tegelijkertijd geen deel hebben aan de schatten in Christus.

Maar de Bijbel zegt wel:

Psalmen 34: 9
9 Smaakt en ziet, dat de HERE goed is;
welzalig de man die bij Hem schuilt. (NBG'51)"Einde citaat.


Ik geloof niet dat Kinderen van God kunnen afvallen. Anders ontkracht je de woorden van Jezus, niemand zal hen uit Mijn Hand rukken. Persoonlijk kan ik niet geloven, dat zij die alleen proeven en daarna afvallen, kinderen van God zijn. En ja natuurlijk kunnen ze deelnemen aan het avondmaal, maar wat heeft dat voor nut, als diegene niet behouden is? Judas, deed ook mee aan het avondmaal. Jezus liet dat toe.

En als laatste, ja een mooie tekst! Daar kan je kracht en troost uit putten!! Maar het is geen basis voor de redding van de mens.

Het geloof in Jezus Christus en in Zijn offer aan het kruis, voor alle mensen, is de grond van het behoud van de mens. En Hij geeft de Heilige Geest aan Zijn kinderen! Die leid in de waarheid, en als onderpand gegeven is aan Zijn Kinderen.


Inderdaad.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor xsidd » 17 jul 2014 15:49

@Spreeuw

Oke, duidelijk!

Ik heb verschillende voorbeelden uit mijn leven, dat mensen die de gaven van de Geest geproefd hebben, nu weer in de wereld zijn gegaan.

Een jongen die ik ken, heeft de Heilige Geest gevoeld naar wat ik weet, maar nu gelooft hij al een half jaar niet meer. En hij was degene die me meevroeg, naar een bijeenkomst. Ik heb hem gevraagd waarom weg van geloof, en ook gesmeekt om zichzelf om te keren van de weg die hij nu gaat.
Ik wilde hem vasthouden... Hem de hand toereiken, en hem terug trekken uit waar hij nu is, maar het lukte niet.


En ook een meisje die in tranen geroerd, stond te zingen en bidden. Die is ook terug gegaan de wereld in. Ik hoop dat ze terug komt, tot God!!


Een jongen van 25 die ik hoorde bidden in het openbaar, met zijn hart gericht op Jezus en God. Een half jaar later kwam ik op de plaats waar ik hem was tegengekomen. Ik vroeg waar is A..? A.... is gestorven Cees. Gestorven vroeg ik? Ja, hij is overleden aan een overdosis Cocaine.


Schokkend!!


Maar Jezus volgen kost je alles! de wereld weg, jezelf verloochenen, je oude ik niet meer gehoorzamen.


Jezus heeft het Zelf gezegd :

Matheüs 16 vers 24 en 25 (Herziene Statenvertaling)

Toen zei Jezus tegen Zijn discipelen: Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen. 25 Want wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven zal verliezen om Mij, die zal het vinden.
Laatst gewijzigd door xsidd op 18 jul 2014 11:43, 2 keer totaal gewijzigd.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor rotterdam » 17 jul 2014 16:44

xsidd schreef:
Toen zei Jezus tegen Zijn discipelen: Als iemand achter Mij aan wil komen, moet hij zichzelf verloochenen, zijn kruis opnemen en Mij volgen. 25 Want wie zijn leven zal willen behouden, die zal het verliezen; maar wie zijn leven zal verliezen om Mij, die zal het vinden.


Ja dat klopt en dan nog kan het "fout gaan" - de kinderen van het licht (zoals Cees) kunnen verdwalen.
maar dan komt Lucas 15 ; 4 ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? 5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders 6 en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: “Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.

God is getrouw, zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen.
Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant,
volvoert zijn hand.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor xsidd » 17 jul 2014 16:57

@Rotterdam



Begin citaat"Ja dat klopt en dan nog kan het "fout gaan" - de kinderen van het licht (zoals Cees) kunnen verdwalen.
maar dan komt Lucas 15 ; 4 ‘Als iemand van u honderd schapen heeft waarvan er één verloren is geraakt, laat hij dan niet de negenennegentig andere in de woestijn achter om naar het verdwaalde dier op zoek te gaan tot hij het gevonden heeft? 5 En als hij het gevonden heeft, legt hij het vol vreugde op zijn schouders 6 en gaat hij naar huis. Daar roept hij zijn vrienden en buren bijeen en zegt tegen hen: “Deel in mijn vreugde, want ik heb het schaap gevonden dat verdwaald was.

God is getrouw, zijn plannen falen niet,
Hij kiest de zijnen uit, Hij roept die allen.
Die 't heden kent, de toekomst overziet,
laat van zijn woorden geen ter aarde vallen;
en 't werk der eeuwen, dat zijn Geest omspant,
volvoert zijn hand."Einde citaat.


Dankjewel voor je uitleg :) Ik beaam, dat ik afdwaal... En ja het is genade van Hem, dat Hij me vasthoud.

Anoniem_89

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 17 jul 2014 17:14

Anoniem_89 schreef:................

Ik weet zelf ook niet goed hoe en wat..


Spreeuw schreef:Ja, dat is wel een tekst die erbij past. Op basis van deze tekst zou je kunnen concluderen dat de gereformeerden gelijk hebben. Er staat immers dat het onmogelijk is dat degenen die deel gekregen hebben aan de Heilige Geest, daarna afgevallen zijn. Blijft nog wel de vraag waarom Luther en Melanchton tot een andere leer kwamen als het zo helder in de Bijbel staat.

Eh wie beweert dat gereformeerden niet gelijk hebben dan? :roll:
Dat stuk in de Confessie, ik zou niet weten wie dat zijn 8-[

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Berichtdoor Spreeuw » 27 jul 2014 21:38

Anoniem_89 schreef:Eh wie beweert dat gereformeerden niet gelijk hebben dan? :roll:
Dat stuk in de Confessie, ik zou niet weten wie dat zijn 8-[


Lither, want anders zou hij niet wat anders leren dan de gereformeerden.


Kunnen Gods kinderen de Heilige Geest verliezen?

Antwoord Luther: ja
Antwoord gereformeerden: nee


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 68 gasten