De Apostolische Geloofsbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 22:20

Wij kennen allemaal wel de Apostolische Geloofsbelijdenis (ook wel "de twaalf artikelen van het algemeen ongetwijfeld christelijk geloof" genoemd).

Er zijn meerdere varianten, maar ik citeer nu de protestantse variant:
1. Ik geloof in God de Vader, de Almachtige, Schepper van de hemel en de aarde.
2. En in Jezus Christus, zijn eniggeboren Zoon, onze Here;
3. die ontvangen is van de Heilige Geest, geboren uit de maagd Maria;
4. die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, gestorven en begraven, neergedaald in de hel;
5. op de derde dag opgestaan uit de doden;
6. opgevaren naar de hemel, en zit aan de rechterhand van God, de almachtige Vader;
7. van daar zal Hij komen om te oordelen de levenden en de doden.
8. Ik geloof in de Heilige Geest.
9. Ik geloof een heilige, algemene, christelijke kerk, de gemeenschap der heiligen;
10. vergeving van de zonden;
11. opstanding van het lichaam;
12. en een eeuwig leven.



Ik heb twee vragen over deze geloofsbelijdenis. Naar mijn idee hebben de opstellers van deze geloofsbelijdenis zeer bewust bepaalde keuzes gemaakt.

1. Waarom gaat slechts 1 artikel over God de Vader, ook 1 artikel over de Heilige Geest, en maar liefst 6 artikelen over Jezus Christus? Is dit een bewuste keuze van de opstellers geweest en welke reden zit hierachter?

2. Waarom staat er in artikel 4 (over Christus): "Die geleden heeft onder Pontius Pilatus"? Waarom is het zo belangrijk om te vermelden dat hij onder Pontius Pilatus geleden heeft? Met deze formulering lijkt het wel of alleen Pontius Pilatus de schuldige is van het lijden van Christus. Ook de geloofsbelijdenis van Nicea noemt Pontius Pilatus bij name.

Anoniem_89

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 18:39

Spreeuw schreef:2. Waarom staat er in artikel 4 (over Christus): "Die geleden heeft onder Pontius Pilatus"? Waarom is het zo belangrijk om te vermelden dat hij onder Pontius Pilatus geleden heeft? Met deze formulering lijkt het wel of alleen Pontius Pilatus de schuldige is van het lijden van Christus. Ook de geloofsbelijdenis van Nicea noemt Pontius Pilatus bij name.


Kan niet iemand dit aan de dominee vragen?
Die zal het wel weten toch?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 18:52

Anoniem_89 schreef:Kan niet iemand dit aan de dominee vragen?
Die zal het wel weten toch?


In de vragenrubriek kun je zien dat het beslist niet de gewoonte is om iets aan je dominee te vragen
Toen ik dat eens opperde in de familie, zeiden ze dat de dominee wel wat beters te doen had en ze hem daarvoor niet gingen lastigvallen.

En dat was een m.i. veel belangrijkere vraag dan deze.

Anoniem_89

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 18:58

Anoniem_89 schreef:Kan niet iemand dit aan de dominee vragen?
Die zal het wel weten toch?


mealybug schreef:In de vragenrubriek kun je zien dat het beslist niet de gewoonte is om iets aan je dominee te vragen
Toen ik dat eens opperde in de familie, zeiden ze dat de dominee wel wat beters te doen had en ze hem daarvoor niet gingen lastigvallen.

En dat was een m.i. veel belangrijkere vraag dan deze.


trol? zit je nu te dollen of niet? :clown:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 19:02

Anoniem_89 schreef:


trol? zit je nu te dollen of niet? :clown:

nee hopor.
In de vragenrubriek is het anoniem en worden de predikanten overstelpt met vragen door mensen die allemaal in een gemeente zitten met in de meeste gevallen toch wel een eigen predikant?!
Waarom richten zij hun vragen niet tot hun eigen predikanten?

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 11 jul 2014 19:27

@Mealbug

Zou het een algemeen signaal zijn, dat we de herder en leraar, van de gemeente, geen vragen kunnen stellen?

Ik heb het zelf meegemaakt, dat ik een aantal brieven stuurde naar de dominee, maar het bleef stil. Ik begreep het niet.. Ik dacht, hoe kan deze man een herder zijn, als hij gewoonweg niks zegd?

Nadat ik de laatste brief door de brievenbus deed, trok de dominee de deur open, en vroeg me vriendelijk maar zeer dringend, niet meer te schrijven.

Zo ging dat dus...


Maar het kan ook anders gelukkig! :)


Ik heb keer een mail gestuurd naar Ds.Vreugdenhil uit Houten, en die antwoordde gelijk, hartelijk terug. Dus het is lang niet altijd zo.
Laatst gewijzigd door xsidd op 11 jul 2014 19:37, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 19:35

Anoniem_89 schreef:


trol? zit je nu te dollen of niet? :clown:

nee hopor.
mealybug schreef:In de vragenrubriek is het anoniem en worden de predikanten overstelpt met vragen door mensen die allemaal in een gemeente zitten met in de meeste gevallen toch wel een eigen predikant?!
Waarom richten zij hun vragen niet tot hun eigen predikanten?


Dat heb ik me ook altijd al afgevraagd.
Net zoals dat je niet kritisch mag zijn of een tegenstrijdige reactie mag geven.
Er staat dat ze dat liever niet hebben en daarnaast ook hun vrije tijd beschikbaar stellen.
Ja maar dat doe ik toch ook en daar ben je toch dominee voor, om antwoorden te geven?

Jammer want veel antwoorden vind ik niet echt duidelijk of erger nog, onzinnig..

http://www.refoweb.nl/vragenrubriek/216 ... avondmaal/
Iemand die de 50 nadert en pas tot geloof gekomen is werk op zondag.
Omdat de vragensteller op zondag werkt mag hij niet aan het avondmaal.
Wat moet je dan? Werkloos worden op je 50e zodat je mee mag doen met het avondmaal?
Vervolgens nergens meer aan de slag kunnen i.v.m. je leeftijd?

Scheelt dat de 'deskundige' zegt dat het lastig aan te geven is waar de grens ligt.
Dat is dan wel weer netjes.


@xsidd,

Ik heb ook soms die 'deskundigen' gemaild, gewoon netjes beleefd... nooit een reactie ontvangen, idem bij iemand anders die ook soms reageerde op de vragenrubriek, nooit een reactie.

Schande..

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 11 jul 2014 19:35

xsidd schreef:@Mealbug

Zou het een algemeen signaal zijn, dat we de herder en leraar, van de gemeente, geen vragen kunnen stellen?

Ik heb het zelf meegemaakt, dat ik een aantal brieven stuurde naar de dominee, maar het bleef stil. Ik begreep het niet.. Ik dacht, hoe kan deze man een herder zijn, als hij gewoonweg niks zegd?

Nadat ik de laatste brief door de brievenbus deed, trok de dominee de deur open, en vroeg me vriendelijk maar zeer dringend, niet meer te schrijven.

Zo ging dat dus...


Ook heb ik 1 keer een mail gestuurd naar Ds.Vreugdenhil uit Houten, en die antwoordde gelijk, hartelijk terug. Dus het is lang niet altijd zo.

Gelukkig dat er toch ook betrokken predikanten zijn ja, stel je voor.
maar mijns inziens zouden ze dat allemaal moeten zijn, zonder uitzondering.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 11 jul 2014 19:40

@Mealbug

Je hebt helemaal gelijk, en ik heb dezelfde mening!! Een herder hoort er voor de kudde te zijn! Te waken, en al zijn verantwoording te nemen.

Er staat ook dat zij zwaarder geoordeeld zullen worden.

Ik hoop dat een dominee dit bericht leest, of jou bericht leest, en dat dit veranderd mag worden.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 11 jul 2014 19:49

@Spreeuw


Begin citaat"1. Waarom gaat slechts 1 artikel over God de Vader, ook 1 artikel over de Heilige Geest, en maar liefst 6 artikelen over Jezus Christus? Is dit een bewuste keuze van de opstellers geweest en welke reden zit hierachter?

2. Waarom staat er in artikel 4 (over Christus): "Die geleden heeft onder Pontius Pilatus"? Waarom is het zo belangrijk om te vermelden dat hij onder Pontius Pilatus geleden heeft? Met deze formulering lijkt het wel of alleen Pontius Pilatus de schuldige is van het lijden van Christus. Ook de geloofsbelijdenis van Nicea noemt Pontius Pilatus bij name."Einde citaat.


Misschien is het antwoord op je eerste vraag, dat Gods Geest, Jezus in het middelpunt wil hebben! Alleen door Hem is redding mogelijk!! De Heilige Geest wijst op het kruis, waar genoegdoening is gedaan door Hem.


Op je tweede vraag, weet ik alleen dat Hij ONTERECHT geleden heeft onder Pontius Pilatus. En de vrouw van Pontius, heeft dat gedroomd, en ook gezegd tegen haar man, dat Hij onschuldig was. En hoe kon die man zijn handen nu nog in onschuld wassen, terwijl hij zo gewaarschuwd was?

Groet.

Anoniem_89

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 19:50

Wat voor moeite is het dan voor zo iemand om fatsoenlijk er gewoon voor mensen te zijn of vragen te beantwoorden.



Wil je liever dat mensen vol met vragen rondlopen waar waarschijnlijk een antwoord op is?
Wil je mensen dom houden ofzo?

Ik zou met liefde iemand zijn/haar vragen willen beantwoorden als diegene erom vraagt.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 11 jul 2014 19:55

@Anoniem_89

Ik trek de conclusie, dat er in sommige gemeenten niet genoeg openheid is, richting de herder. of leraar. Een band misschien? Ontbreekt de liefde?

Ik zal de naam van de dominee en gemeente niet noemen, waar ik het mee maakte, wat dat is mijns inziens onnuttig.

Groet.
Laatst gewijzigd door xsidd op 11 jul 2014 23:57, 1 keer totaal gewijzigd.

Anoniem_89

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 19:57

xsidd schreef:@Anoniem_89

Mooi om te horen! :) Ik trek de conclusie, dat er in sommige gemeenten niet genoeg openheid is, richting de herder. of leraar. Een band misschien? Ontbreekt de liefde?
Uit liefde zou ik mijn medemens mijn kennis willen delen.
Misschien is dat het ja..



Ik zal de naam van de dominee en gemeente niet noemen, waar ik het mee maakte, wat dat is mijns inziens onnuttig.
Nee dat hoeft ook niet. ;)
Groet.




Wat jij schrijft over de Apostolische Geloofsbelijdenis is klinkt wel goed, Jezus moet het middelpunt in ons leven zijn.

Tweede antwoord vind ik lastig. (:

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 11 jul 2014 23:33

Spreeuw schreef:2. Waarom staat er in artikel 4 (over Christus): "Die geleden heeft onder Pontius Pilatus"? Waarom is het zo belangrijk om te vermelden dat hij onder Pontius Pilatus geleden heeft? Met deze formulering lijkt het wel of alleen Pontius Pilatus de schuldige is van het lijden van Christus. Ook de geloofsbelijdenis van Nicea noemt Pontius Pilatus bij name.

De meest voor de hand liggende reden is om de historiciteit van het lijden te benadrukken denk ik, alhoewel sommigen dat "te makkelijk" vinden. Overigens moet je het eigenlijk niet lezen als "die geleden heeft onder Pontius Pilatus, is gekruisigd, enz.", maar als "die geleden heeft, onder Pontius Pilatus is gekruisigd, enz." (let op de komma's!). Oorspronkelijk kwam het "die geleden heeft" niet eens in de geloofsbelijdenis voor, maar deze werd toegevoegd toen vanuit het Griekse denken de dwaling opkwam dat God niet zou kunnen lijden. Hier ageerde de oude kerk op deze manier tegen.

Anoniem_89

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Anoniem_89 » 12 jul 2014 09:14

xsidd schreef:@Mealbug

Je hebt helemaal gelijk, en ik heb dezelfde mening!! Een herder hoort er voor de kudde te zijn! Te waken, en al zijn verantwoording te nemen.

Er staat ook dat zij zwaarder geoordeeld zullen worden.

Ik hoop dat een dominee dit bericht leest, of jou bericht leest, en dat dit veranderd mag worden.



Als in onze eigen gemeente de dominee zo afstandig zou zijn dan was ik wel gewoon naar de dominee toegestapt.
Moeten ze maar normaal doen toch?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten

cron