De Apostolische Geloofsbelijdenis

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 13 jul 2014 17:15

@Mannetje1979

Bedankt voor je uitleg! :)

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 14 jul 2014 10:10

mealybug schreef:Maar je legt nog niet uit wat er nu bedoeld wordt met ''de gevangenis gevangen nemen'' en het ''prediken aan de geesten in de gevangenis''
Nee, ik had me even beperkt tot wat Paulus schreef over het nederdalen en het opvaren van de Heere Jezus. Wat Petrus schreef over ´de geesten in de gevangenis´ ben ik nog niet uit. Gezien het feit dat Petrus het slechts terloops noemt ben ik van mening dat het hier niet de introductie van een nieuw leerstuk betreft, maar dat de uitlegging ervan gevonden moet worden in oudere geschriften, waarschijnlijk behorende tot het Oude Testament. Momenteel ben ik dan ook met Bijbelstudie aangaande dit onderwerp bezig. Ik kom er vast nog wel een keer op terug! :wink:

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 10:21

Jvslooten schreef:Nee, ik had me even beperkt tot wat Paulus schreef over het nederdalen en het opvaren van de Heere Jezus. Wat Petrus schreef over ´de geesten in de gevangenis´ ben ik nog niet uit. Gezien het feit dat Petrus het slechts terloops noemt ben ik van mening dat het hier niet de introductie van een nieuw leerstuk betreft, maar dat de uitlegging ervan gevonden moet worden in oudere geschriften, waarschijnlijk behorende tot het Oude Testament. Momenteel ben ik dan ook met Bijbelstudie aangaande dit onderwerp bezig. Ik kom er vast nog wel een keer op terug! :wink:


Google kan je vast wel verder helpen met een uitleg.
Wel opletten dat het geen evangelische site is of zoiets, want dan deugt er natuurlijk niets van. :wink:

Maar om weer terug te keren naar de geloofsbelijdenis, die apostolische geloofsbelijdenis bestaat uit wat verstandelijke en historische feiten, maar het essentiele erin ontbreekt.
En dan spreek je Paulus na:

''Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof van de zoon van God, die mij liefheeft en Zichzelf voor mij overgeeft. Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven.'' (Gal2:20,21)

Dat is DE geloofsbelijdenis.
Eentje waarvoor geen Concilie samengeroepen hoefde te worden .

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor elbert » 14 jul 2014 10:34

mealybug schreef:Maar om weer terug te keren naar de geloofsbelijdenis, die apostolische geloofsbelijdenis bestaat uit wat verstandelijke en historische feiten, maar het essentiele erin ontbreekt.
De 12 artikelen zijn nooit als slechts verstandelijke geloofsbelijdenis opgesteld en bedoeld. Als je belijdt te geloven in God de Vader bijvoorbeeld (het eerste artikel), dan belijd je ook dat het jouw Vader is. Zo spreekt bijv. ook de Heidelberger Catechismus over de 12 artikele:
Wat gelooft gij met deze woorden: Ik geloof in God den Vader, den Almachtige, Schepper des hemels en der aarde?
Antw. Dat de eeuwige Vader onzes Heeren Jezus Christus, Die hemel en aarde, met al wat er in is, uit niet geschapen heeft, Die ook door Zijn eeuwigen raad en voorzienigheid ze nog onderhoudt en regeert, om Zijns Zoons Christus wil mijn God en mijn Vader is; op Welken ik alzo vertrouw, dat ik niet twijfel of Hij zal mij met alle nooddruft des lichaams en der ziel verzorge, en ook al het kwaad dat Hij mij in dit jammerdal toeschikt, mij ten beste keren; dewijl Hij zulks doen kan als een almachtig God, en ook doen wil als een getrouw Vader.
Zo is het met alle artikelen van deze geloofsbelijdenis.
mealybug schreef:Eentje waarvoor geen Concilie samengeroepen hoefde te worden .
Voor de 12 artikelen is nooit een concilie samengeroepen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 10:42

elbert schreef:Voor de 12 artikelen is nooit een concilie samengeroepen.


Hoe het ook zij, nogmaals, de volgende woorden van Paulus lijken mij allesomvattend en compleet.

''Ik ben met Christus gekruisigd; en niet meer ik leef, maar Christus leeft in mij; en voor zover ik nu in het vlees leef, leef ik door het geloof van de zoon van God, die mij liefheeft en Zichzelf voor mij overgeeft. Ik doe de genade van God niet teniet; want als er gerechtigheid door de wet zou zijn, dan was Christus tevergeefs gestorven.'' (Gal2:20,21)

Zijn evangelie was niet incompleet en ondanks dat het bovenstaande minder woorden bevat, zegt het meer.

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 14 jul 2014 10:57

mealybug schreef:Google kan je vast wel verder helpen met een uitleg.
Nee hoor, laat Google d´r maar buiten. Als ik de Bijbel, een concordantie en m´n woordenboeken heb dan red ik mij wel.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 11:16

Jvslooten schreef:Nee hoor, laat Google d´r maar buiten. Als ik de Bijbel, een concordantie en m´n woordenboeken heb dan red ik mij wel.

Tuurlijk.
Ook genoeg oudvaders om uit te kiezen toch?

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 14 jul 2014 11:37

mealybug schreef:Ook genoeg oudvaders om uit te kiezen toch?
Het heet niet voor niks Bijbelstudie Mealybug! :wink: De oudvaders hebben hele waardevolle dingen geschreven, maar als ik schrijf "Bijbelstudie" dan bedoel ik ook "Bijbelstudie", niet "de Bijbelstudie van een ander lezen". Dat doe ik wel vaak na de tijd.. het schept verbondenheid om achteraf te ontdekken dat je los van elkaar tot dezelfde inzichten bent gekomen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 16:48

mannetje1977 schreef:de zin "nedergedaald ter helle" is in de Griekse versie van het apostolicum:
"katelthonta eis ta katôtata"
en in het Latin:
"descendit ad inferos"

"ta katôtata" betekent "het laagste" en "ad inferos" betekent "in de lage plaatsen".

De oorspronkelijke betekenis van het woord hel is de "verborgen plaats" het is een woord ontleend aan een germaans woord.

In de germaanse mythologie bestond er een godin met de naam Hel die heerste over Helheim de onderwereld (de plaats waar de doden waren).

Verder lees je in het OT over sjeool en in het Nt over hades als de plaatsen waar de doden zijn.

Het probleem is dat bijbelvertalers (inclusief de vertalers van de Statenvertaling) in hun vertaling voor een hoop verwarring gezorgd hebben door zowel sjeool, hades als gehenna met hel te vertalen alsof het allemaal om hetzelfde zou gaan.


Precies.

Maar deze fout wordt nauwelijks erkend heb ik het idee.
Wie weet het?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 17:23

xsidd schreef:@Mealbug

Wat die gelijkenis laat zien, is dat er een brede kloof is tussen de hel (waar de rijke man was) en Gods Koningrijk.

Want Abraham droeg Lazurus in zijn schoot naar de hemel.

Die onoverbrugbare kloof is er tussen hemel, en hel.


Waarom zou Abraham anders zeggen, Lazerus krijgt nu zijn deel, als Lazerus naar het dodenrijk zou gaan? Dat goede deel zou Lazurus echt niet krijgen in het dodenrijk, waar de doden rusten tot op de grote dag.

Lazurus ging dus naar de hemel!


De kern van deze gelijkenis gaat om het feit dat de farizeers het aardse, materiele veel belangrijk vonden.
''Luk 16:14 En al deze dingen hoorden ook de Farizeeën, die geldzuchtig waren, en zij beschimpten Hem.''
Jezus leert hen dus dat ze met al hun geld en rijkdom de mammon eerden en niet God.
Ook hun hardleersheid wordt veroordeeld wanneer Hij zegt dat zelfs als de rijke man op zou staan kunnen uit de dood, de overigen het nog niet zullen aannemen.
Verder verwijst Jezus naar Mozes en de profeten.
Hoe geheel anders de gemeente !

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor mealybug » 14 jul 2014 17:43

Jvslooten schreef:Het heet niet voor niks Bijbelstudie Mealybug! :wink: De oudvaders hebben hele waardevolle dingen geschreven, maar als ik schrijf "Bijbelstudie" dan bedoel ik ook "Bijbelstudie", niet "de Bijbelstudie van een ander lezen". Dat doe ik wel vaak na de tijd.. het schept verbondenheid om achteraf te ontdekken dat je los van elkaar tot dezelfde inzichten bent gekomen.


Paulus hamert erop te blijven bij zijn evangelie.
Waarschuwde hij al niet voor wat speodig na hem zou komen aan valse leraren, wolven?
De Geest zou ons gezonden worden.

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 14 jul 2014 18:20

Laten we vrede houden, als mogelijk...


Naar mijn idee hebben zowel Jvslooten, en Mealbug beiden een goed punt. Jvslooten haalt de oudvaders aan, waar je van kan leren, en Mealbug haalt een punt aan dat Paulus waarschuwd. Het klopt beiden mijns inziens.

Anoniem_89

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Anoniem_89 » 14 jul 2014 23:05

Wie zijn die oudvaders nou weer dan?

Jvslooten

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor Jvslooten » 15 jul 2014 08:42

Anoniem_89 schreef:Wie zijn die oudvaders nou weer dan?

http://nl.wikipedia.org/wiki/Oudvader

xsidd
Majoor
Majoor
Berichten: 1510
Lid geworden op: 20 mei 2011 16:35

Re: De Apostolische Geloofsbelijdenis

Berichtdoor xsidd » 15 jul 2014 10:09

@Mealbug

Waar ik me soms over verbaas, is dat mensen zeggen ja het was een gelijkenis.. Net alsof dat minder waardevol zou zijn?

Zou Jezus in alles oprecht zijn, maar ineens in gelijkenissen niet? Dat zou toch vreemd wezen?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten