Hoe kunnen we God kennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Spreeuw » 10 jul 2014 22:01

Om God (beter) te leren kennen, moeten we in Zijn Woord (de Bijbel) lezen.

Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Pcrtje » 10 jul 2014 22:08

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?
Jazeker, door de eucharistie en de andere sacramenten.
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Boerin » 10 jul 2014 22:08

Spreeuw schreef:Om God (beter) te leren kennen, moeten we in Zijn Woord (de Bijbel) lezen.

Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?

Zoals je meestal iemand leert kennen: eerst ontmoetingen hebben met God en dan tijd met Hem doorbrengen.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Jvslooten

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Jvslooten » 10 jul 2014 22:12

Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?
Ja natuurlijk. Het gevogelte verkondigd zijn lof (Pred. 3:21), dag en nacht spreken overvloedig over Hem (Ps. 19:3), en de hemelgewelven vertellen van Zijn eer (Ps. 19:2).

Anoniem_89

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 jul 2014 22:13

Stille tijd, lofprijs, gebed.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Pcrtje » 10 jul 2014 23:28

Boerin schreef:Zoals je meestal iemand leert kennen: eerst ontmoetingen hebben met God en dan tijd met Hem doorbrengen.
Ik wil God ook leren kennen, hoe kan ik Hem ontmoeten? Als ik in de Bijbel lees lukt het niet...
"Een libelle zweeft over het water..."

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Boerin » 10 jul 2014 23:40

Pcrtje schreef: Ik wil God ook leren kennen, hoe kan ik Hem ontmoeten? Als ik in de Bijbel lees lukt het niet...

Gewoon vragen of Hij Zich aan je wil openbaren. Heb je Hem al in je hart uitgenodigd?
Ik leerde Hem kennen door het zondaarsgebed te bidden, geloofde daarvoor ook en dacht dat dat het was, maar toen leerden ze me dat ik wedergeboren moest worden op die manier. En dan gewoon een lofprijsmuziekje opzetten en in Zijn Aanwezigheid zijn. Dan gaat Hij ook persoonlijk tot je spreken en ook als je de Bijbel leest.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Anoniem_89

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Anoniem_89 » 11 jul 2014 00:01

Pcrtje schreef:Ik wil God ook leren kennen, hoe kan ik Hem ontmoeten? Als ik in de Bijbel lees lukt het niet...


Ik lag in bed via mijn telefoon de laatste berichten door te lezen voordat ik wilde gaan slapen.
Toen zag ik jouw bericht.
Ik heb daarom maar weer even de laptop aangezet want ik was wel weer benieuwd;)
En altijd wel in voor een gesprek.

Inderdaad wat Boerin zegt.
Vertel Jezus wat er op je hart ligt, dat je Hem wilt ontmoeten.
Of Hij zich aan jou mag laten zien.

ps. mag ik voor je bidden dat je een ontmoeting mag hebben met Hem?

Faramir

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Faramir » 11 jul 2014 09:27

Pcrtje schreef:Ik wil God ook leren kennen, hoe kan ik Hem ontmoeten? Als ik in de Bijbel lees lukt het niet...

Ik ontmoet God in de sacramenten waaronder eucharistie. Maar ook in het huwelijk met zijn goede en slechte momenten ontmoet ik God. God ontmoet ik ook in gesprek met andere mensen maar ook in de natuur als ik mij verwonder over haar schoonheid ontmoet ik God. En in mijn eigen geweten ontmoet ik God.

Door iedereen zal dat natuurlijk wat anders beleefd worden, maar ik herken wel wat je zegt. De bijbel is voor mij een zeer waardevol boek maar ik ben eigenlijk geen boekenlezer en lees dus ook zelden in de bijbel. Maar God zit niet gevangen in de verzameling boeken die wij bijbel noemen. Je kan Hem leren kennen door de bijbel te lezen maar dat is echt niet de enige manier.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1925
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Pcrtje » 11 jul 2014 09:41

Gewoon, oprechte reacties op jullie. Niet om flauw te doen.
Boerin schreef:Gewoon vragen of Hij Zich aan je wil openbaren.
Hoezo, "gewoon"? Kan dat wel zomaar?
Boerin schreef:Heb je Hem al in je hart uitgenodigd?
Jawel, zowel als kind, als tiener en als volwassene.
Boerin schreef:Ik leerde Hem kennen door het zondaarsgebed te bidden, geloofde daarvoor ook en dacht dat dat het was, maar toen leerden ze me dat ik wedergeboren moest worden op die manier.
Het zondaarsgebeed heb ik ook gebeden op m'n zeventiende. Maar naast de emotie dat ik óók zo graag bekeerd wilde worden (jaja, gereformeerd opgevoed) gebeurde er niet zoveel.
Boerin schreef:En dan gewoon een lofprijsmuziekje opzetten en in Zijn Aanwezigheid zijn. Dan gaat Hij ook persoonlijk tot je spreken en ook als je de Bijbel leest.
Het klinkt allemaal zo makkelijk. Misschien een gemene term, hoor, maar zo evangelisch-charismatisch. Kan je überhaupt wel in Gods aanwezigheid zijn zonder te sterven? En daarbij: hoe weet je dan dat het Zijn aanwezigheid is?

Waarom openbaart God zich niet aan mij als ik daarom vraag? Of zie ik God dan niet? (Zoek en gij zult vinden, maar als ge niet vindt is het zoek.) Is God wel überhaupt beschikbaar voor mensen die wat minder emotioneel zijn en wat meer op het verstand afgaan? (Mijn ervaring van zo'n 15 jaar is dat dat niet zo is, namelijk.)

Anoniem_89 schreef:Of Hij zich aan jou mag laten zien.
Waarom zou ik dat eigenlijk nog moeten doen? God is geen machine waar je een muntje inwerpt en er een ontmoeting uitkomt, toch? God is in mijn ogen de Onbereikbare, de Ongeziene, iemand die best Algoed kan zijn maar daar heus niet per se naar hoeft te handelen.
Anoniem_89 schreef:ps. mag ik voor je bidden dat je een ontmoeting mag hebben met Hem?
Dat mag altijd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Jvslooten

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Jvslooten » 11 jul 2014 09:58

Pcrtje schreef:Ik wil God ook leren kennen, hoe kan ik Hem ontmoeten? Als ik in de Bijbel lees lukt het niet...
Hoi Pcrtje, kun je uitleggen wat je daar precies mee bedoeld? In de zin van ´beter leren kennen´? Want ik kan me bijna niet voorstellen dat je Hem helemaal niet kent, eigenlijk. Wil je dat verder toelichten? Laten we trouwens voorop stellen dat het in de eerste plaats niet gaat om de vraag of wij God kennen, maar of Hij óns kent. ´´Want hen die Hij van tevoren gekend heeft...´´, schrijft Paulus. Dat is de kern.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Spreeuw » 11 jul 2014 12:24

Pcrtje schreef:Ik wil God ook leren kennen, hoe kan ik Hem ontmoeten? Als ik in de Bijbel lees lukt het niet...


Je kunt (alleen) God ontmoeten in Zijn Zoon, Jezus Christus. In Hem heeft God Zich in het bijzonder laten kennen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Marnix » 11 jul 2014 12:39

Spreeuw schreef:Om God (beter) te leren kennen, moeten we in Zijn Woord (de Bijbel) lezen.

Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?


Door de natuur. Daarin zie je de grootsheid van de Schepper. Door mensen. Daardoor zie je soms de liefde en trouw van God. Door wat je meemaakt en hoe God je draagt. En soms openbaart God zich op wonderlijke wijze, door een teken, door dromen enz.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Arco
Majoor
Majoor
Berichten: 2237
Lid geworden op: 21 dec 2004 15:30
Locatie: Waddinxveen

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Arco » 11 jul 2014 13:23

"Vertrouw op de HEERE met heel je hart, en steun op je eigen inzicht niet." - Spr. 3:5

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Boerin » 11 jul 2014 13:30

Pcrtje schreef:Gewoon, oprechte reacties op jullie. Niet om flauw te doen.
Hoezo, "gewoon"? Kan dat wel zomaar?

Jawel, zowel als kind, als tiener en als volwassene.

Het zondaarsgebeed heb ik ook gebeden op m'n zeventiende. Maar naast de emotie dat ik óók zo graag bekeerd wilde worden (jaja, gereformeerd opgevoed) gebeurde er niet zoveel.

Het klinkt allemaal zo makkelijk. Misschien een gemene term, hoor, maar zo evangelisch-charismatisch. Kan je überhaupt wel in Gods aanwezigheid zijn zonder te sterven? En daarbij: hoe weet je dan dat het Zijn aanwezigheid is?

Waarom openbaart God zich niet aan mij als ik daarom vraag? Of zie ik God dan niet? (Zoek en gij zult vinden, maar als ge niet vindt is het zoek.) Is God wel überhaupt beschikbaar voor mensen die wat minder emotioneel zijn en wat meer op het verstand afgaan? (Mijn ervaring van zo'n 15 jaar is dat dat niet zo is, namelijk.)

Waarom zou ik dat eigenlijk nog moeten doen? God is geen machine waar je een muntje inwerpt en er een ontmoeting uitkomt, toch? God is in mijn ogen de Onbereikbare, de Ongeziene, iemand die best Algoed kan zijn maar daar heus niet per se naar hoeft te handelen.

Dat mag altijd.

Het gaat ook niet om wat je voelt of ervaart, sommige mensen zijn niet zo emotioneel, maar dan laat Hij Zich denk ik anders aan je zien. Ik las een getuigenis van iemand die bekeerd is door verstandelijk redeneren, God sprak zo tot 'm, ik kan me daar zelf vrij weinig bij voorstellen.
Al gebeden voor de doop in de Geest?
God laat Zich niet aan iedereen zien door een visioen of een droom, maar het kan wel als je ervoor bidt. Ik dacht altijd dat dat niet mocht, waarom eigenlijk niet? Vorig jaar bad ik er gewoon om en toen heb ik Hem twee keer gezien in een droom. Sadhu Sundhar Singh die aan de lopende band visioenen had en Jezus zag zei tegen Corrie ten Boom: Wat bijzonder, u heeft Hem nog nooit gezien en toch gelooft u in Hem.
Met Zijn Aanwezigheid bedoel ik gewoon dat Hij in je is en dat ervaar ik dan, niet Zijn gemanifesteerde Tegenwoordigheid, dan kun je inderdaad dood neervallen als je een geintje als Ananias en Saffira uithaalt.

God zegt Zelf dat Hij graag maaltijd met je wil houden, je hoeft je niet af te vragen of Hij dat wel wil.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 20 gasten