Hoe kunnen we God kennen?

Om te kunnen posten in dit forum is lidmaatschap van een gebruikersgroep (leden Religie-fora) nodig.
Klik hier voor meer info en het aanvragen van postrecht

Moderators: henkie, elbert, Moderafo's

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Marnix » 26 jul 2016 08:48

Spreeuw schreef:
Ik sluit niet uit dat Jezus dromen en visioenen gebruikt om Zich te laten zien. Maar op welke wijze dat precies gebeurt, zou ik niet snel weten. De bekering van Saulus (zie Handelingen 9) is wel een hele bijzondere bekering. Zou het vandaag de dag nog gebeuren dat iemand snel door een licht uit de hemel omschenen wordt en de stem van Jezus letterlijk (hoorbaar) tot hem komt? Ik ben geneigd om te zeggen dat dat nu niet meer snel gebeurt.


Hoezo niet? Het was inderdaad een bijzondere verschijning, met ook een bijzonder doel. Zoiets komt niet vaak voor. Kan dat nu niet nog steeds zo zijn, dat het wel gebeurt maar niet vaak? Dat het nog steeds bijzonder is en dus sporadisch voorkomt? Je zegt "het zal nu niet snel meer gebeuren" maar gebeurde het toen wel "snel"?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Zera
Verkenner
Verkenner
Berichten: 39
Lid geworden op: 30 jul 2016 13:49

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Zera » 30 jul 2016 16:56

*Verwijderd door moderator. Zera heeft een ban onder een andere naam*

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Spreeuw » 08 aug 2016 14:10

Spreeuw schreef:Ik sluit niet uit dat Jezus dromen en visioenen gebruikt om Zich te laten zien. Maar op welke wijze dat precies gebeurt, zou ik niet snel weten. De bekering van Saulus (zie Handelingen 9) is wel een hele bijzondere bekering. Zou het vandaag de dag nog gebeuren dat iemand snel door een licht uit de hemel omschenen wordt en de stem van Jezus letterlijk (hoorbaar) tot hem komt? Ik ben geneigd om te zeggen dat dat nu niet meer snel gebeurt.


Marnix schreef:Hoezo niet? Het was inderdaad een bijzondere verschijning, met ook een bijzonder doel. Zoiets komt niet vaak voor. Kan dat nu niet nog steeds zo zijn, dat het wel gebeurt maar niet vaak? Dat het nog steeds bijzonder is en dus sporadisch voorkomt? Je zegt "het zal nu niet snel meer gebeuren" maar gebeurde het toen wel "snel"?


Ja, dat zal vandaag de dag nog steeds gebeuren, zij het sporadisch. De bekering van Saulus had een bijzonder doel: Saulus zou enorm veel gaan betekenen voor de christelijke kerk. Toch mogen we ook het tegenwoordige werk van de Heilige Geest niet onderschatten: het feit dat er nu nog steeds velen zijn die de Naam van Jezus Christus belijden als hun Zaligmaker, is een duidelijk teken dat het werk van de Heilige Geest nog altijd zeer krachtig is.

Dies

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Dies » 10 aug 2016 18:36

Spreeuw schreef:Om God (beter) te leren kennen, moeten we in Zijn Woord (de Bijbel) lezen.

Mijn vraag is: zijn er ook nog andere manieren om God te kennen?

Volgens Martin Buber is God alleen te kennen via de ander.
God heeft de wereld lief. Naarmate je de medemensen één voor één leert lief te hebben leer je ook God liefhebben.
Dat is een hele klus maar het stemt volgens mij helemaal overeen met 1 Johannes 4:20.

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor krid » 14 aug 2016 08:31

Spreeuw schreef:Ja, dat zal vandaag de dag nog steeds gebeuren, zij het sporadisch. De bekering van Saulus had een bijzonder doel: Saulus zou enorm veel gaan betekenen voor de christelijke kerk. Toch mogen we ook het tegenwoordige werk van de Heilige Geest niet onderschatten: het feit dat er nu nog steeds velen zijn die de Naam van Jezus Christus belijden als hun Zaligmaker, is een duidelijk teken dat het werk van de Heilige Geest nog altijd zeer krachtig is.


Waarom sporadisch? Waarom moet daar een term aan gekoppeld worden?

Je noemt een "doel". WIE bepaalt of geeft het doel? Eerder noemde ik het getuigenis van Dr. Daniel Shayesteh als een mooi voorbeeld. Eigenlijk was hij een soort Saulus. Hij wilde Christenen doden, maar door een wonderbaarlijke ontmoeting met Jezus is hij nu een evangelist. Is hier geen doel aan te wijzen? Is het eigenlijk niet een bewijs voor hetgeen Saulus overkomen is? Is het niet een bewijs dat God nog net zo werkt als 2000 jaar geleden? ZIJN DOEL met de mens is niet veranderd

Bijzonder verhaal, en het bewijst dat God nog steeds werkt, zoals HIJ 2000 jaar gelden ook werkte. Kijk maar eens:

https://www.youtube.com/watch?v=L3E3irPv2AA

Overigens zijn er veel moslims die op deze wijze tot geloof komen. Uit sommige onderzoeken blijkt dat ongeveer 70% van de bekeringsverhalen gepaard gaan met een droom of visioen. Het bewijst de Almacht van God. Het bewijst de Almacht van de Heilige Geest en onze Verlosser Jezus Christus!
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
schaapje
Generaal
Generaal
Berichten: 4536
Lid geworden op: 28 dec 2010 12:08

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor schaapje » 14 aug 2016 12:43

krid schreef:
Bijzonder verhaal, en het bewijst dat God nog steeds werkt, zoals HIJ 2000 jaar gelden ook werkte. Kijk maar eens:

https://www.youtube.com/watch?v=L3E3irPv2AA

Overigens zijn er veel moslims die op deze wijze tot geloof komen. Uit sommige onderzoeken blijkt dat ongeveer 70% van de bekeringsverhalen gepaard gaan met een droom of visioen. Het bewijst de Almacht van God. Het bewijst de Almacht van de Heilige Geest en onze Verlosser Jezus Christus!

Dank je wel krid voor dit inderdaad bijzonder getuigenis.
Wat een machtig God dat Hij een hart vol van haat zo kan veranderen, ik ben onder de indruk en het zet mij zo aan het denken.
Wie overwint, zal van de tweede dood geen schade lijden.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Pcrtje » 14 aug 2016 15:57

krid schreef:Bijzonder verhaal, en het bewijst dat God nog steeds werkt, zoals HIJ 2000 jaar gelden ook werkte. Kijk maar eens:

https://www.youtube.com/watch?v=L3E3irPv2AA

Overigens zijn er veel moslims die op deze wijze tot geloof komen. Uit sommige onderzoeken blijkt dat ongeveer 70% van de bekeringsverhalen gepaard gaan met een droom of visioen. Het bewijst de Almacht van God. Het bewijst de Almacht van de Heilige Geest en onze Verlosser Jezus Christus!
Wat vind je dan hiervan, Krid?
"Een libelle zweeft over het water..."

krid
Sergeant
Sergeant
Berichten: 329
Lid geworden op: 26 jun 2015 10:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor krid » 14 aug 2016 17:06

schaapje schreef:Dank je wel krid voor dit inderdaad bijzonder getuigenis. Wat een machtig God dat Hij een hart vol van haat zo kan veranderen, ik ben onder de indruk en het zet mij zo aan het denken.


Dat ben ik helemaal met je eens, schaapje. De mens kan amper beseffen hoeveel God (Jezus) ons liefheeft. HIJ heeft ons eerst lief, daaruit volgt alle andere liefde. Zonder HEM is er geen liefde.

Een goede vraag is waarom andersom niet mogelijk is? Kunnen Christenen in een droom mohammed ontmoeten? Nee, de praktijk bewijst dat het niet gebeurt. Ook zijn er geen Christen-terroristen die door een droom mohammed ontmoeten en daarom moslim worden. De islam leert dat allah nooit mensen bezoekt. Mensen zullen nooit een ontmoeting met allah hebben. Jezus toont zich wel, dat is het grote verschil!

Wel zijn er (gelukkig) moslim-terroristen die door een bovennatuurlijke ingreep van God, zoals een visioen of een ontmoeting met Jezus, zich bekeren, zoals Afshin Javid. Hij was een Hezbollah strijder, maar, door een bijzondere ontmoeting werd zijn leven veranderd:

https://www.youtube.com/watch?v=IeHF22Ae2vE&feature=iv&src_vid=GPlk88Nfcrc&annotation_id=annotation_53314849

Miljoenen moslims bekeren zich, en ik denk dat dit zich door zal zetten, ik verwacht grote opwekkingen onder moslims. Een andere mooie getuigenis:

https://www.youtube.com/watch?v=TJUh-Jeqfrg

De getuigenis van Afshin Javid beantwoordt mogelijk ook diverse andere vragen. Voor mij is het volkomen duidelijk: de islam vraagt onderwerping, de islam gaat uit van eigen kracht, rechtvaardiging door daden. Jezus leert ons dat we zelf niks kunnen, hoe goed we ook willen zijn, hoe graag we HEM ook willen volgen, op eigen kracht kunnen we het vergeten. Er is slechts 1 weg: de weg van Genade, niet de weg van doen, maar de weg van Zijn Liefde aanvaarden.
Wij verkondigen het evangelie, en Christus bevestigt het Woord door tekenen, genezingen en wonderen!

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor benefietdiner » 14 aug 2016 17:24

Pcrtje schreef: Wat vind je dan hiervan,

Lindsay (moslima) wil niet uit genade zalig worden. Niemand wil dat. Alleen die van de Geest Gods geleid (weder geboren) worden. Lindsay zegt ook waarom zou God een Zoon nodig hebben. Zij heeft nooit de belofte van God begrepen waar al de profeten van getuig hebben. Van de Messias die komen zou.
krid schreef: Voor mij is het volkomen duidelijk: de islam vraagt onderwerping, de islam gaat uit van eigen kracht, rechtvaardiging door daden. Jezus leert ons dat we zelf niks kunnen, hoe goed we ook willen zijn, hoe graag we HEM ook willen volgen, op eigen kracht kunnen we het vergeten. Er is slechts 1 weg: de weg van Genade, niet de weg van doen, maar de weg van Zijn Liefde aanvaarden.
:)nico :jaknikken:

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2016 10:40

Deze week ook weer een artikel hierover op CIP, nav een stuk van een CGK-predikant die schreef dat dromen en visioenen niet horen bij het christendom, maar we de Bijbel hebben. Waar van collega's dan weer een hoop kritiek over kwam. Het geeft wel aan hoe verschillend er gedacht wordt over dit onderwerp:

Veel kritiek op CGK-predikant vanwege ontkennen dromen en visioenen

Dromen en visioenen horen bij de islam en christenen hebben het Woord van God, stelt ds. M. A. Kempeneers. De predikant heeft veel kritiek gekregen van collegapredikanten naar aanleiding van zijn omstreden beweringen in de christelijk-gereformeerde uitgave Bewaar het Pand.

Kempeneers: "Wat moeten we dan nu toch met al die verhalen van ex-moslims die beweren Jezus in een droom te hebben gezien, of die een visioen van de toekomst te hebben gehad? Persoonlijk ben ik heel erg voorzichtig om hier al te veel geloof aan te hechten. Niet omdat ik God de mogelijkheid wil ontzeggen dat Hij op een bepaalde manier gebruik kan maken van dromen, maar ik word argwanend als ik lees dat de islamitische wereld nog steeds een droomcultuur is.

Wij hebben het profetische Woord, zo zegt Petrus. Dat is de bron en de grond voor de zaligheid. Wij moeten maar niet al te veel waarde hechten aan dromen. En zeker niet aan zogenaamde visioenen. Er is geen Bijbelse reden te bedenken dat de Heere die nog geeft." De dominee uit Katwijk aan Zee voegt toe dat hij binnen de gereformeerde gezindte nooit hoort over dromen en visioenen. "Je leest er niet van in de Terdege en in de Gezinsgids. Ik heb van de oude predikanten ook nooit gehoord dat zij een droom of visioen van God hebben gehad."

Veel kritiek
"Het is een vreselijk stuk waarbij de soevereiniteit van God ernstig wordt ontkent," reageert collegapredikant ds. F. W. van der Rhee via sociale media. CU-leider Gert-Jan Segers moedigt Kempeneers aan om te "kijken naar de vrucht en het bijbelse getuigenis erover." Jantsje van der Veen vindt dat de cgk-predikant klein denkt "van een God die 'bij machte is oneindig veel meer te doen dan wij bidden of beseffen'!"

Bert Renkema las de citaten met plaatsvervangende schaamte. "Heeft hij ooit een ex-moslim gesproken, vraag je je af? 'De verhalen die je hoort..' Ik schaam mij voor zulke uitspraken," aldus de CGK-predikant. Daar sluit René Bijzet, scriba van de CGK in Zutphen, zich bij aan: "In mijn geloof werkt God toch echt breder dan alleen in de Schrift." Ds. Mirjam Kollenstaart: "Deze dominee heeft een heel eng beeld van hoe God zou kunnen werken..."

(Bron: CIP.nl)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Speedy » 27 aug 2016 10:47

Jammer dat je Marnix nou juist dit stukje neerzet. Waarom niet het stukje wat ds Kempeneers heeft gepubliceerd na de commotie?
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2016 11:37

Dat stuk heb ik niet gelezen, heb alleen dit gezien en het oorspronkelijke stuk. Heb je een link of kan je dat stuk hier plaatsen?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2279
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Speedy » 27 aug 2016 11:45

Marnix schreef:Dat stuk heb ik niet gelezen, heb alleen dit gezien en het oorspronkelijke stuk. Heb je een link of kan je dat stuk hier plaatsen?


Het linkje stond onder dat artikel :wink:

http://www.cip.nl/god/augustus-2016/579 ... -gebruiken
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Hoe kunnen we God kennen?

Berichtdoor Marnix » 27 aug 2016 18:37

Nee, onder het artikel dat ik citeerde staat alleen de links naar het eerste artikel van deze dominee.

Maar prima nuance, ook wat minder stellig dan het eerste artikel.

waarom ik het artikel citeerde, is omdat het een tweedeling laat zien, die van klassiek gereformeerd "sola scriptura dus de ongewone gaven van de Geest hebben afgedaan, dromen etc ook want we hebben de Bijbel" versus "God geeft de Bijbel maar werkte en werkt soms ook op bijzondere wijze in mensen en leidt ze zo tot Hem".
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “[Religie] - Algemeen”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: HSM en 18 gasten