Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor elbert » 16 jul 2014 07:12

Teus schreef:God roept mensen op om zich te bekeren. God wil dat iederen bekeerd wordt, waarom wordt niet iedereen bekeerd dan? Het is een keuze maar het wil niet zeggen dat het altijd goed is wat we kiezen. Als we keuzes maken buiten de wil van God om is het vanzelfsprekend altijd fout.
De verloren zoon maakte toch ook een keuze?
De vraag is niet of we kunnen kiezen en ook niet of God ons beveelt om ons te bekeren, de vraag is of we het goede kunnen kiezen vanuit onszelf. Sinds de zondeval is de mens slechts vrij om tegen God te kiezen.
Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt
Teus schreef:Je haalt 2 dingen door elkaar.
Hand. 2 En Petrus zeide tot hen: Bekeert u, en een ieder van u worde gedoopt in de Naam van Jezus Christus, tot vergeving der zonden; en gij zult de gave des Heiligen Geestes ontvangen.

Tot God gaan is iets anders dan naar Gods wil leven.
De Heilige Geest ontvangt men tijdens de bekering en niet daarvoor.
Denk je dat de Heilige Geest mensen niet tot bekering brengt, maar dat we dat buiten Hem om doen? En dat tot God gaan buiten de Heilige Geest om gebeurt?
Joh. 6:44 Niemand kan tot Mij komen, tenzij de Vader, Die Mij gezonden heeft, hem trekt
Joh. 6:65 De Geest is het Die levend maakt (...) Daarom heb Ik u gezegd dat niemand tot Mij komen kan, tenzij het hem door Mijn Vader gegeven is.
Teus schreef:Dus toch je eigen wil?
Ja, het gaat om onze eigen wil, die door God omgebogen/gevormd wordt. Dat gebeurt door Woord en Geest. Niemand zoekt God, God zoekt ons en trekt ons tot Hem.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2014 08:16

Teus schreef:God roept mensen op om zich te bekeren. God wil dat iederen bekeerd wordt, waarom wordt niet iedereen bekeerd dan? Het is een keuze maar het wil niet zeggen dat het altijd goed is wat we kiezen. Als we keuzes maken buiten de wil van God om is het vanzelfsprekend altijd fout.
De verloren zoon maakte toch ook een keuze?
elbert schreef:De vraag is niet of we kunnen kiezen en ook niet of God ons beveelt om ons te bekeren, de vraag is of we het goede kunnen kiezen vanuit onszelf.
Nee hoor, dat is de vraag helemaal niet bij de oproep tot bekering.
Een theologisch antwoord geven op een praktische oproep, dat is de oproep op een -zogenaamde rechtzinnige manier- omzeilen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mona » 16 jul 2014 08:41

naamloos schreef:Een theologisch antwoord geven op een praktische oproep, dat is de oproep op een -zogenaamde rechtzinnige manier- omzeilen.
Praktisch dan: Wie kan van zichzelf zeggen dat hij uit zichzelf Christus is gaan zoeken? Wie krijgt dan de eer?
Het blijft altijd Gods begin, en Hij schakelt de mens in! (die gaat dus iets doen wat hij zelf nooit zou doen)
Ik heb dat eens heel mooi door Henk Binnendijk uit horen uitleggen.
http://www.youtube.com/watch?v=7qqJudZQNOw

luister vooral vanaf de vierde minuut over de bijbelse waarheid, die heel vaak twee componenten bevat.
En dat is hier ook zo.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor elbert » 16 jul 2014 09:00

naamloos schreef:Nee hoor, dat is de vraag helemaal niet bij de oproep tot bekering.
Dat is de vraag wel als onderdeel van dit topic. We behandelen hier niet de oproep tot bekering. Daar zijn andere topics voor.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2014 09:42

elbert schreef:Dat is de vraag wel als onderdeel van dit topic. We behandelen hier niet de oproep tot bekering. Daar zijn andere topics voor.
Teus had het over de oproep tot bekering (oké, enigszins off topic) en jij reageerde daarop. En ik reageerde weer op jou, zo gaat dat soms....
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2014 09:45

mona schreef:Praktisch dan: Wie kan van zichzelf zeggen dat hij uit zichzelf Christus is gaan zoeken? Wie krijgt dan de eer?
Het blijft altijd Gods begin, en Hij schakelt de mens in! (die gaat dus iets doen wat hij zelf nooit zou doen)
Ik heb dat eens heel mooi door Henk Binnendijk uit horen uitleggen.
http://www.youtube.com/watch?v=7qqJudZQNOw

luister vooral vanaf de vierde minuut over de bijbelse waarheid, die heel vaak twee componenten bevat.
En dat is hier ook zo.
Als God oproept tot bekering dan begint God toch! Ik zie het probleem niet.
Reken er maar op dat ons antwoord daarop consequenties heeft.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4548
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor naamloos » 16 jul 2014 10:04

Toen de oproep tot geloof en bekering tot mij kwam wilde ik eerst niet omdat ik nog een tijdje van het leven wilde genieten.
Maar later werd ik zo bang voor de hel dat ik me bedacht.
Ik heb geen moment ervaren dat mijn wil niet vrij was.

Maar volgens mij gaat het in Rom.7 gewoon over de levensheiliging van een kind van God.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mona » 16 jul 2014 10:19

naamloos schreef:Als God oproept tot bekering dan begint God toch! Ik zie het probleem niet
Er ging een draadje over de vrije wil om jezelf tot God te keren, maar dat is idd niet het onderwerp van dit topic.
naamloos schreef:Maar volgens mij gaat het in Rom.7 gewoon over de levensheiliging van een kind van God.
dit wel, dus laten we daar maar bij blijven idd.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Teus » 16 jul 2014 11:51

@Elbert, God heeft ons een vrije wil gegeven, ook om tot Hem te komen, Hier ging het om.
God zegt meer dan 100 keer, Hij roep zelfs op om ons te bekeren. Bekeren is radicaal je leven aan God wijden en breken met het aardse leven en de wedergeboorte is het gevolg hier van en dat doet God. Dit wil God van ons en het is wat we zelf kunnen, Zou God iets van mensen verwachten wat we niet kunnen. Je kunt hier voor kiezen want er zijn mensen die er gewoon niet voor kiezen. In Lucas 13 staat "indien gij u niet bekeerd zult gij desgelijks vergaan".
Het is onze vrije wil. De Heilige Geest staat hier nog buiten. Op het moment dat je gekozen hebt trekt God door de Heilige Geest. Zoals jij het zegt, vallen we automatisch in de zo gruwelijk mis gevatte, uitverkiezing.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mealybug » 16 jul 2014 11:56

Teus schreef:@Elbert, God heeft ons een vrije wil gegeven, ook om tot Hem te komen, Hier ging het om.
God zegt meer dan 100 keer, Hij roep zelfs op om ons te bekeren. Bekeren is radicaal je leven aan God wijden en breken met het aardse leven en de wedergeboorte is het gevolg hier van en dat doet God. Dit wil God van ons en het is wat we zelf kunnen, Zou God iets van mensen verwachten wat we niet kunnen. Je kunt hier voor kiezen want er zijn mensen die er gewoon niet voor kiezen. In Lucas 13 staat "indien gij u niet bekeerd zult gij desgelijks vergaan".
Het is onze vrije wil. De Heilige Geest staat hier nog buiten. Op het moment dat je gekozen hebt trekt God door de Heilige Geest. Zoals jij het zegt, vallen we automatisch in de zo gruwelijk mis gevatte, uitverkiezing.

Mee eens,
ook handelingen 2 laat zien dat we eerst dienen te kiezen en gehoorzamen, voordat de belofte van de gave van de Geest wordt gegeven.
‘Wat moeten WIJ doen, broeders?’ 38 Petrus antwoordde: ‘Keer u af van uw huidige leven en laat u dopen onder aanroeping van Jezus Christus om vergeving te krijgen voor uw zonden. Dan zal de heilige Geest u geschonken worden, 39 want voor u geldt deze belofte, evenals voor uw kinderen en voor allen die ver weg zijn en die de Heer, onze God, tot zich zal roepen.’
Ook Efe 1;13 zegt toch dat we verzegeld worden met de heilige Geest NADAT we tot geloof zijn gekomen?

Als God alles maar moet doen, zoals bepaalde lieden leren, zouden we nooit schuldig kunnen staan bij het Oordeel en kunnen zeggen, U hebt niet gewild, in plaats van dat Hij zegt tot ons :""Gij hebt niet gewild''.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Teus » 16 jul 2014 12:23

mona schreef: Het blijft altijd Gods begin, en Hij schakelt de mens in! (die gaat dus iets doen wat hij zelf nooit zou doen)

Je werkt met de uitverkiezing waar wij niets mee te maken hebben.
De uitverkiezing is een grote muur, maar er zit een poort in.
Dus maar afwachten wat God doet?
Het is eigenlijk maar flauwe kul, wat God zegt in Zijn Woord, vindt je niet?
We hebben het er wel eens eerder over gehad, weet je nog?
mona schreef:Ik heb dat eens heel mooi door Henk Binnendijk uit horen uitleggen.
http://www.youtube.com/watch?v=7qqJudZQNOw

luister vooral vanaf de vierde minuut over de bijbelse waarheid, die heel vaak twee componenten bevat.
En dat is hier ook zo.


@Mona, die kooi staal al eeuwen open voor iedereen en er zijn er vele die niet ingestapt zijn.
Wilde God dan niet dat ze het eeuwig Leven zouden beërven?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mona » 16 jul 2014 12:58

Teus, ik weet niet hoe je mijn berichten leest, maar je interpreteert ze in ieder geval verkeerd.
Wij hebben niet te beginnen met Gods uitverkiezing maar met Gods uitnodiging.
Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mona » 16 jul 2014 13:03

Teus schreef:Het is eigenlijk maar flauwe kul, wat God zegt in Zijn Woord, vindt je niet?
Dit vind ik zo akelig zulke opmerkingen. Ik vind Gods Woord geen flauwe kul. Liever niet zulke dingen zeggen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor elbert » 16 jul 2014 13:10

Teus schreef:@Elbert, God heeft ons een vrije wil gegeven, ook om tot Hem te komen, Hier ging het om.
God zegt meer dan 100 keer, Hij roep zelfs op om ons te bekeren. Bekeren is radicaal je leven aan God wijden en breken met het aardse leven en de wedergeboorte is het gevolg hier van en dat doet God. Dit wil God van ons en het is wat we zelf kunnen, Zou God iets van mensen verwachten wat we niet kunnen. Je kunt hier voor kiezen want er zijn mensen die er gewoon niet voor kiezen. In Lucas 13 staat "indien gij u niet bekeerd zult gij desgelijks vergaan".
Het is onze vrije wil. De Heilige Geest staat hier nog buiten. Op het moment dat je gekozen hebt trekt God door de Heilige Geest. Zoals jij het zegt, vallen we automatisch in de zo gruwelijk mis gevatte, uitverkiezing.
Het punt dat ik wil maken is dit: de oproep tot bekering impliceert geen vrije wil.
Eerder is het zo dat God door de oproep tot bekering ons tot Hem trekt, ons overtuigt door Woord en Geest en we als gevolg daarvan tot de goede keuze komen.
Dit is gewoon Bijbels: Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God. (Rom. 10:17).
De leer van de vrije wil zegt: "zo is dan het geloof uit de vrije wil en de vrije wil uit het onwedergeboren hart van de mens en pas daarna mag/kan God wat doen".

De Bijbel zegt dat niemand tot God kan komen tenzij de Vader hem trekt. Daar is geen woord Chinees bij.
Moet je dan maar af zitten wachten, zoals de tegenwerping luidt? Welnee, dat is net zo min Bijbels. Bijbels is dat we acht slaan op het Woord van God en dat gaan geloven, dus ook de oproep tot bekering. Wanneer we dat doen, dan is dat het teken dat God krachtig in ons aan het werk is.
Afbeelding
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Jvslooten

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 13:10

Teus schreef:Het is onze vrije wil. De Heilige Geest staat hier nog buiten. Op het moment dat je gekozen hebt trekt God door de Heilige Geest. Zoals jij het zegt, vallen we automatisch in de zo gruwelijk mis gevatte, uitverkiezing.
Ohja, die gruwelijke, misgevatte uitverkiezing. :roll:

Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en er geloofden zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven.
-Hand. 13:48


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 37 gasten

cron