Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Teus » 16 jul 2014 13:12

mona schreef:Teus, ik weet niet hoe je mijn berichten leest, maar je interpreteert ze in ieder geval verkeerd.
Wij hebben niet te beginnen met Gods uitverkiezing maar met Gods uitnodiging.
Ik hoop dat ik zo duidelijk genoeg ben.

Nee niet duidelijk genoeg.
God, nodigt al eeuwen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mona » 16 jul 2014 13:22

Teus schreef:God, nodigt al eeuwen.
En Hij trekt ook al eeuwen.
elbert schreef:Eerder is het zo dat God door de oproep tot bekering ons tot Hem trekt, ons overtuigt door Woord en Geest en we als gevolg daarvan tot de goede keuze komen.
Dit is gewoon Bijbels: Zo is dan het geloof uit het gehoor en het gehoor door het Woord van God. (Rom. 10:17).
van harte mee eens.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mealybug » 16 jul 2014 13:50

Jvslooten schreef:Ohja, die gruwelijke, misgevatte uitverkiezing. :roll:


-Hand. 13:48

Inderdaad, Dus niet:
Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven, geloofden er.

Eerst geloof, vervolgens verzegeld.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Teus » 16 jul 2014 14:27

Teus schreef:God, nodigt al eeuwen.
mona schreef:En Hij trekt ook al eeuwen.

Inderdaad, maar je kunt het negeren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Teus » 16 jul 2014 14:30

Teus schreef:Het is eigenlijk maar flauwe kul, wat God zegt in Zijn Woord, vindt je niet?
mona schreef:Dit vind ik zo akelig zulke opmerkingen. Ik vind Gods Woord geen flauwe kul. Liever niet zulke dingen zeggen.


Leg mij dan eens uit wat het betekend dat God vele malen oproept om ons te bekeren.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Jvslooten

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 15:05

Teus schreef:Aha...daar is ie weer met zijn gevaarlijke bedoelingen.
Schreeuwen is zwakte, vsloten
Je geloofd dus niet in Gods alwetendheid.
Het wordt tijd dat je er eens in verdiept wat het betekend.
Waarom suggereer je dat ik gevaarlijke bedoelingen heb? Waarom suggereer je dat ik schreeuw? Waarom suggereer je dat ik niet in Gods alwetendheid geloof? Ik ben je suggestieve gedoe een beetje zat Teus.

Jvslooten

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 15:06

Jvslooten schreef:Ohja, die gruwelijke, misgevatte uitverkiezing. :roll:


-Hand. 13:48
mealybug schreef:Inderdaad, Dus niet:
Als nu de heidenen dit hoorden, verblijdden zij zich, en prezen het Woord des Heeren; en zovelen, als er geordineerd waren tot het eeuwige leven, geloofden er.
Leg eens uit, wat is het verschil? Weet je wel wat ´´geordineerd´´ betekend?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23566
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Marnix » 16 jul 2014 16:12

Er geloofden zoveel als er bestemd waren tot het eeuwige leven. Daar is niets mis mee Teus. Het houdt alleen niet in dat de rest geen keuze had, dan ze toch al waren voorbestemd om niet te geloven en het evangelie dus niet konden aanvaarden.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Cathy
Majoor
Majoor
Berichten: 1543
Lid geworden op: 13 sep 2002 17:18
Locatie: Krimpen aan den IJssel

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Cathy » 16 jul 2014 16:31

Teus schreef:Het is onze vrije wil. De Heilige Geest staat hier nog buiten. Op het moment dat je gekozen hebt trekt God door de Heilige Geest.


Hier geloof ik ook niets van. Mijn ervaring is dat God door Zijn Geest mijn hoofd en hart bewerkt heeft zodat ik wilde kiezen. Pas achteraf zie je dat duidelijker.
Wij hebben geen vrije wil zoals Elbert al uitlegde, wij hebben een eigen wil die omgebogen moet worden.
Samen bidden, samen zoeken,
naar het plan van onze Heer.

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Teus » 16 jul 2014 19:58

Marnix schreef:Er geloofden zoveel als er bestemd waren tot het eeuwige leven. Daar is niets mis mee Teus. Het houdt alleen niet in dat de rest geen keuze had, dan ze toch al waren voorbestemd om niet te geloven en het evangelie dus niet konden aanvaarden.

Juist, God weet uiteraard van te voren al wie wel of niet kiest.
Maar dat wil niet zeggen dat we met de uitverkiezing moeten werken.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mealybug » 16 jul 2014 20:18

Jvslooten schreef: Weet je wel wat ´´geordineerd´´ betekent?

Maar om je uit de brand te helpen: tetagmenoi betekent op zijn positie zetten.
Als je 2 verzen terug leest zie je dit:
46 Maar Paulus en Barnabas zeiden onomwonden(tegen de joden): ‘De boodschap van God moest het eerst onder u worden bekendgemaakt, maar aangezien u die afwijst en uzelf het eeuwige leven niet waardig acht, zullen we ons tot de heidenen wenden.

De positie die eigenlijk voor de joden was, wordt ingenomen door de heidenen.
Laatst gewijzigd door mealybug op 16 jul 2014 20:31, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor mealybug » 16 jul 2014 20:21

Cathy schreef:Hier geloof ik ook niets van. Mijn ervaring is dat God door Zijn Geest mijn hoofd en hart bewerkt heeft zodat ik wilde kiezen. Pas achteraf zie je dat duidelijker.
Wij hebben geen vrije wil zoals Elbert al uitlegde, wij hebben een eigen wil die omgebogen moet worden.


Waarom worden we dan toch opgeroepen over onze wil te heersen?

Jvslooten

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Jvslooten » 16 jul 2014 20:26

Teus schreef:Juist, God weet uiteraard van te voren al wie wel of niet kiest.
Maar dat wil niet zeggen dat we met de uitverkiezing moeten werken.

Kleine correctie: God weet al van te voren wie Hij kiest. Jezus zei: "Ik weet wie Ik uitverkoren heb" (Joh. 13:18), en: "Niet u hebt Mij uitverkoren, maar Ik heb u uitverkoren, en Ik heb u ertoe bestemd" (Joh. 15:16).

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Teus » 16 jul 2014 21:28

Teus schreef:Aha...daar is ie weer met zijn gevaarlijke bedoelingen.
Schreeuwen is zwakte, vsloten
Je geloofd dus niet in Gods alwetendheid.
Het wordt tijd dat je er eens in verdiept wat het betekend.
Jvslooten schreef:Waarom suggereer je dat ik gevaarlijke bedoelingen heb? Waarom suggereer je dat ik schreeuw? Waarom suggereer je dat ik niet in Gods alwetendheid geloof? Ik ben je suggestieve gedoe een beetje zat Teus.


@vsloten, je hebt uitspraken en interpretaties die niet goed zijn, niet overeen komen met het Evangelie of Gods Woord. Je hebt uitspraken of teksten uit boeken of weet ik waar vandaan waarmee je het voedsel voor jonge schapen vertrapt. Ik adviseer je meer info te raadplegen over dergelijke Bijbelteksten of uitspraken van personen., God raadplegen is het allerbeste.
In het verleden heb ik wel eens iets geschreven, gedreven door de Heilige Geest, iets waardoor ik verheugd werd en God voor dankte en jij was het die het de grond in trapte.
Dit is zeer pijnlijk vsloten, het is weliswaar een beproeving voor mij, satan gebruikt jou, maar jij geeft hem grond.
Ik heb het je mogen vergeven door het bij God te brengen maar ik blijf wel op mijn hoede.
Als je met Grote tekst komt, komt dat schreeuwend over.
Mijn excuses als je je beledigd voelt over je geloof in Gods alwetendheid maar ik kan het niet hebben als iemand het over de uitverkiezing heeft.
Als je weet, door de relatie met God, hoe Hij door zijn onbegrijpelijke Liefde en wil dat iedereen tot hem komt, dat je ervaart hoe Hij van een mens kan houden en wat Zijn Liefde inhoud. Dat Hij in de mensen een welbehagen heeft, onbegrijpelijk toch? Dat Hij alleen maar zijn Grote Vaderhart wil tonen aan iedereen, dat het Zijn enige verlangen, ja Zijn enige verlangen is om een Vader te zijn voor jou, mij en iedereen. Hij heeft Zijn enige Zoon gegeven heeft Die niets misdaan had, nog niet geneigd had om kwaad over Zijn Vader te denken, helemaal niets, voor jou en mij en iedereen. Hij heeft het verdriet van Zijn Zoon aan moeten zien, denk je dat God niet geleden heeft? Het was Zijn Zoon die aan het kruis hing en de drinkbeker moest drinken met onze rotzooi. Hij heeft ons naar Zijn evenbeeld gemaakt om Hem te dienen en het Beste te geven maar hebben Hem verlaten. Nu wil Hij ons terug en heeft alles gegeven wat Hij nog had en gaan we dan zeggen dat Hij moet komen om ons te bekeren?
Gaan wij dan zeggen God moet het doen?
Hij heeft alles gedaan maar verlangt 1 ding van ons, 1 ding en meer niet, dat we naar Hem zien, dat Hij de Eer krijgt. Hij wil er om gevraagd zijn omdat Hij als eerste Zijn Vaderhart wil tonen. Is het dan niet zeer pijnlijk voor God en Jezus Christus dat we nog meer van Hen verlangen, is het niet genoeg geweest?
Dit maakt voor mij de situatie pijnlijk, niet alleen persoonlijk maar mijn Vader wordt niet serieus genomen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Inwendige strijd (Romeinen 7:13-25)

Berichtdoor Teus » 16 jul 2014 21:32

Teus schreef:Het is onze vrije wil. De Heilige Geest staat hier nog buiten. Op het moment dat je gekozen hebt trekt God door de Heilige Geest.


Cathy schreef:Hier geloof ik ook niets van. Mijn ervaring is dat God door Zijn Geest mijn hoofd en hart bewerkt heeft zodat ik wilde kiezen. Pas achteraf zie je dat duidelijker.
Wij hebben geen vrije wil zoals Elbert al uitlegde, wij hebben een eigen wil die omgebogen moet worden.

Dus God wilde die mensen niet die onbekeerd gestorven zijn? Hij heeft hun wil niet omgebogen.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 34 gasten