Gaat dan henen, onderwijst al de volken

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor rotterdam » 17 jun 2014 20:19

Missie (zending) is het geheel van activiteiten die uitgaan van een kerk tot verbreiding van het evangelie in woord, sacrament en daad te midden van niet-christelijke volkeren. Het woord missie komt van het Latijnse missio dat zending betekent.
Op het eerste Pinksterfeest in Jeruzalem begon de apostolische arbeid tot evangelieverkondiging zoals opgedragen door Christus aan Zijn volgelingen in Matheus 28 “Gaat dan henen, onderwijst al de volken, dezelve dopende in den Naam des Vaders, en des Zoons, en des Heiligen Geestes; lerende hen onderhouden alles, wat Ik u geboden heb”.
Er zijn echter ook kerken en/of groeperingen die het tot hun taak rekenen te evangeliseren onder andersdenkende christenen.
Wordt het zo langzamerhand geen tijd om deze, m.i. alleen maar verwarring veroorzakende activiteiten, te staken en te komen tot onderlinge afspraken over wederzijds respect en acceptatie ?

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor Boaz » 17 jun 2014 20:51

Ik ken geen groeperingen die dat doen, maar jij zult ze wellicht kennen, anders had je dit topic niet geopend.
Ik verbaas me er over, wat een verspilling van tijd en moeite! God heeft Zijn kinderen in heel veel kerken zitten, ben ik stellig van overtuigd, er zal ons straks niet worden gevraagd van welke kerk we waren, maar of we geloofd hebben in de Zoon en Hem echt lief hadden..

Ik moest er direct aan denken dat we in 'mijn' kerk met Kerst werden gevraagd allemaal een gast mee te nemen naar een van de Kerstdiensten. Er was één restrictie: we mochten geen 'schaapjes stelen' van andere kerken, maar 'moesten' buiten-kerkelijke mensen mee vragen.
Ik vond het een fantastisch initiatief, en uiteindelijk zaten we inderdaad met ruim 2 x zoveel mensen in de Kerst diensten dan andere jaren.

Dus om in te gaan op je stelling: helemaal mee eens. Laten we ons richten op de verlorenen, nu kan het nog.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor naamloos » 17 jun 2014 21:03

rotterdam schreef:Er zijn echter ook kerken en/of groeperingen die het tot hun taak rekenen te evangeliseren onder andersdenkende christenen.
Wat versta jij onder evangeliseren?
Evangeliseren is toch gewoon de mensen van Jezus vertellen, dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leven heeft!
Ik ga er vanuit dat anders denkende christenen dat weten en geloven, anders heten het geen christenen.

Ik ken verder ook geen groeperingen die dat doen, volgens mij leeft dat hier helemaal niet hoor.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor rotterdam » 18 jun 2014 06:54

naamloos schreef:

Wat versta jij onder evangeliseren?
Evangeliseren is toch gewoon de mensen van Jezus vertellen, dat iedereen die in Hem gelooft eeuwig leven heeft!

Ik ken verder ook geen groeperingen die dat doen, volgens mij leeft dat hier helemaal niet hoor.

Boaz ; Ik ken geen groeperingen die dat doen



Klopt, eens evangeliseren is het goede nieuws brengen. De blijde boodschap.

Ik kom vaak in Afrika, soms bekruipt me het vermoeden dat evangelisatie onder andersdenkenden christenen de laatste jaren de hoofdactiviteit is. De vijver is leeggevist dus richt men zich hierop.

Nederland ; Wat te denken van de Jehova getuigen, stichting "in de rechte straat" ?
Zie b.v.; http://www.inderechtestraat.nl/nl/proje ... _tongeren/

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor benefietdiner » 18 jun 2014 08:44

rotterdam schreef:Wordt het zo langzamerhand geen tijd om deze, m.i. alleen maar verwarring veroorzakende activiteiten, te staken en te komen tot onderlinge afspraken over wederzijds respect en acceptatie ?
Je bent niet de eerste die zo gedacht heeft. Tientallen misschien wel honderdtallen zij je voor gegaan. Al jou voorgangers dus hebben een boek, geschrift of credo opgesteld waarin zij hebben willen verwoorden hoe tot onderlinge afspraken, wederzijds respect en acceptatie te komen.

En… weetje…. het is hun niet gelukt.

Wat wel gelukt is, is verdeeldheid.

Wat voor onderlinge afspraak zou rotterdam willen gaan opstellen?

Ik kan je al voorspellen, gezien de geschiedenis, het is bij voorbaat mislukt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor naamloos » 18 jun 2014 09:21

rotterdam schreef:Nederland ; Wat te denken van de Jehova getuigen,
De J.G. loochenen dat Jezus Gods zoon is, hen zie ik niet als anders denkende christenen.

Bestaat er een grotere leugenaar dan iemand die ontkent dat Jezus de christus is? De antichrist is ieder die de Vader en de Zoon niet erkent. Ieder die de Zoon niet erkent, heeft ook de Vader niet. Wie de Zoon erkent, heeft ook de Vader.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor Boerin » 18 jun 2014 09:29

Boaz schreef:Er was één restrictie: we mochten geen 'schaapjes stelen' van andere kerken, maar 'moesten' buiten-kerkelijke mensen mee vragen.

Och ja, schaapjes stelen. Er kwamen eens mensen van een andere evangelische gemeente naar onze kerk voor een tijd, later kerkhopten ze natuurlijk weer naar een andere en toen werd m'n ex beschuldigd van schapen stelen. Ik moest zo lachen toen die vent dat tegen me zei: Hij steelt schapen, ik zie dat dan ook zo levendig voor me, net een Louis de Funes film met die kippendief die de kerk inging. Ben toch blij dat we m'n gereformeerde oom een keer mee hebben genomen naar een evangelische dienst. In al die 80 jaar had ie nog nooit z'n hart aan de Heer gegeven en hij wist geeneens of ie gered was.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Faramir

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor Faramir » 18 jun 2014 09:39

rotterdam schreef:Er zijn echter ook kerken en/of groeperingen die het tot hun taak rekenen te evangeliseren onder andersdenkende christenen.

Je ziet het hier op het forum ook wel eens. En dan beweren de mensen in dit topic het ook nog niet te herkennen.

Ik heb zelf een sticker op de deur. Ziet er ongeveer zo uit;
Afbeelding

Voorkomt gelijk zeurderige verkopers van energie en weet ik het.
Maar voor in de stad en op internet werkt dat natuurlijk niet. Helaas.
Wordt het zo langzamerhand geen tijd om deze, m.i. alleen maar verwarring veroorzakende activiteiten, te staken en te komen tot onderlinge afspraken over wederzijds respect en acceptatie ?

Ik denk van wel. Maar bepaalde christelijke groeperingen laten geen mogelijkheid onbenut om hun disrespect/minachting voor andere christelijke stromingen tentoon te spreiden. De haat en afkeer tegen alles wat anders is wordt ze met de paplepel ingegoten ook vanaf de kansel. Zie bijvoorbeeld alle dooptopics hier op dit forum.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor mealybug » 18 jun 2014 09:40

Boerin schreef: Ben toch blij dat we m'n gereformeerde oom een keer mee hebben genomen naar een evangelische dienst. In al die 80 jaar had ie nog nooit z'n hart aan de Heer gegeven en hij wist geeneens of ie gered was.


Nee dat allerbelangrijkste moment in een mensenleven krijgt daar geen aandacht, er is ook geen ''sacrament'' voor, maar er wordt wel over gepreekt.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor naamloos » 18 jun 2014 11:11

Rotterdam schreef:Er zijn echter ook kerken en/of groeperingen die het tot hun taak rekenen te evangeliseren onder andersdenkende christenen.
Faramir schreef:Je ziet het hier op het forum ook wel eens. En dan beweren de mensen in dit topic het ook nog niet te herkennen.
Vandaar mijn vraag wat wordt verstaan onder evangeliseren. (mensen bekent maken dat Jezus eeuwig leven geeft aan iedereen die in Hem gelooft)
Hier op het forum zijn volgens mij alle mensen daar wel mee bekent, dus wat jij bedoelt :?: :?: :?:
Meningsverschillen over bepaalde leerstukken valt hier (wat mij betreft) niet onder.
En zeker herken ik dat niet, of dacht je nou echt dat onze gemeentes bij andere christelijke gemeentes hun zienswijze aan het opdringen zijn, en andersom!
En een forum is er voor discussie, daar doe jij net zo goed aan mee.
Faramir schreef:Ik denk van wel. Maar bepaalde christelijke groeperingen laten geen mogelijkheid onbenut om hun disrespect/minachting voor andere christelijke stromingen tentoon te spreiden. De haat en afkeer tegen alles wat anders is wordt ze met de paplepel ingegoten ook vanaf de kansel. Zie bijvoorbeeld alle dooptopics hier op dit forum.
Toe maar, gooi het er maar uit! Vergeet je eigen vriendelijke reacties niet ....
Als je andersdenkend gelijk stelt met haat, minachting en disrespect, dan kan het forum wel opgedoekt worden.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor rotterdam » 18 jun 2014 11:27

benefietdiner schreef:

tot onderlinge afspraken, wederzijds respect en acceptatie te komen.

En… weetje…. het is hun niet gelukt.

Wat wel gelukt is, is verdeeldheid.

Wat voor onderlinge afspraak zou rotterdam willen gaan opstellen?

Ik kan je al voorspellen, gezien de geschiedenis, het is bij voorbaat mislukt.


Je moet blijven hopen (dromen) (proberen).

Ben jij het met me eens ?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor benefietdiner » 18 jun 2014 12:28

rotterdam schreef:Je moet blijven hopen (dromen) (proberen).

Ben jij het met me eens ?

Je hebt vast wel van ‘de paplepel’ vernomen hier op refoweb.
Ik heb geprobeerd er van af te komen.
Het lukt mij steeds niet!
Ben ik dan toch geprogrammeerd vraag ik mij af?
Onafhankelijk denken blijkt moeilijk of misschien wel onmogelijk.

Maar uhem....... paplepelgeloof is dat wat :mrgreen:

Teurlijk niet want eenieder die met de paplepel geloof meekrijgt word vrijheid ontnomen en…. misschien wel mishandeld.

Ach met woorden kun je zoveel doen……

En wat denk je met brillen, daar zijn er ook zoooooooveel van.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor schelpje3 » 18 jun 2014 12:50

In het licht van het protestantisme, is het katholieke geloof een dwaling.
Dus dan voelt men zich geroepen om dit recht te gaan zetten.
Ik denk zelf dat het gemakkelijker is om een ongelovig mens, een heiden, met het evangelie in aanraking te brengen, dan iemand die een ander (verkeerd) geloof aanhangt.
Dan moet iemand zo'n omslag in denken en handelen gaan maken.
En ervan overtuigd raken dat wat hij tot dan toe geloof heeft, en beleden, fout was.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23582
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2014 08:36

Jezus bidt: Laat hen allen één zijn, Vader. Zoals u in mij bent en ik in u, laat hen zo ook in ons zijn, opdat de wereld gelooft dat u mij hebt gezonden.

Als we gaan proberen medechristenen te "bekeren" en hen het evangelie te verkondigen missen we niet alleen een kans op het ongelovigen te vertellen. We stralen verdeeldheid uit, onenigheid. Jezus bidt om eenheid omdat Hij weet dat de verdeeldheid onder christenen een blokkade is bij echte evangelisatie. En dan vragen we ons af waarom de kerken Nederland leeglopen.... mensen verlaten de kerk, moe van alle onderlinge discussies. En nieuwe mensen komen er weinig bij.... eenheid is inderdaad een heel belangrijk streven. Maar zo moeilijk voor mensen. Want dan moet je soms eigen gewoonten, eigen trots, alles wat jezelf wil laten varen. En dat willen we vaak niet. Dat zie je alleen in eigen kerk al vaak. Snij een onderwerp aan, bijvoorbeeld wat er gezongen moet worden in de kerk.... en iedereen gaat zeggen wat hij/zij wil. Oude berijming, alleen Psalmen, wel opwekking of geen opwekking, wel band of geen band. Prima.... maar daarna zie je vaak de verdeeldheid pas echt. Als we opwekking zingen kom ik niet meer. Of ik zing niet mee. Als we geen opwekking gaan zingen stap ik over naar een progressievere kerk. Alleen aan eigen belang denken en niet aan dat van de ander. Het is maar een voorbeeld. En Jezus bidt: Laat hen één zijn zoals Wij, opdat de wereld gelooft dat U mij gezonden heeft. En wij ons maar afvragen waarom de wereld dat niet wil geloven....
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Gaat dan henen, onderwijst al de volken

Berichtdoor gravo » 04 jul 2014 09:48

Boerin: "Ben toch blij dat we m'n gereformeerde oom een keer mee hebben genomen naar een evangelische dienst. In al die 80 jaar had ie nog nooit z'n hart aan de Heer gegeven en hij wist geeneens of ie gered was."

mealybug: "Nee dat allerbelangrijkste moment in een mensenleven krijgt daar geen aandacht, er is ook geen ''sacrament'' voor, maar er wordt wel over gepreekt."

Waar ik me aan stoor is het nauwelijks verholen triomfalisme van de ene christen die de andere de maat neemt. Hier wordt toch min of meer gezegd dat er geen enkele ruimte in de traditionele kerken is voor het plaatsvinden, erkennen en beleven van het heil van God. "Het allerbelangrijkste moment in een mensenleven krijgt daar geen aandacht". Toe maar.

Ik beschouw dit soort praat gewoon als commerciële taal van concurrerende christenen. Alle platte wetten van de markt en de competitie komen naar voren. Ik geef gelijk toe dat de traditionele kerken heel vaak ook hoogmoedig en met het recht van de sterkste hebben geopereerd. En daarbij medechristenen ook vaak hebben gekleineerd. Maar gaan we nu hetzelfde terug doen? Is God nu met de hele santekraam verhuisd naar de evangelische beweging? En geeft ons dat het recht om gebieden voor christenen als "onbewoonbaar verklaard" te benoemen? Om te suggereren dat God daar niet meer is?

Ik zie liever dat we ons realiseren dat God niet aan tijd of plaats is gebonden. En ook niet aan de manier waarop mensen Hem eer bewijzen.
Alsof God zich de routekaart laat lezen door ons, christenen, zo overtuigd van ons eigen gelijk. God kan overal zijn. Niet gehinderd door armoedige omstandigheden (zowel natuurlijk als geestelijk), niet gehinderd door de fouten, eigenaardigheden of zelfs uitwassen waarmee mensen hun geloof doordenken en vormgeven. God is volstrekt onafhankelijk van ons denken en doen.

Het lijkt heel wat, die energie die we steken in onze theologie, in onze geloofsovertuiging, in onze ijver, zending, overtuigingskracht, christelijke vormen, normen en waarden.

Maar het zijn allemaal geen criteria voor God. Hij is volstrekt Dezelfde. Hij is wie Hij is. In elke situatie roepen wij Dezelfde aan. Altijd krijgen wij hetzelfde antwoord van God: Welkom!

Het gaat God om het innerlijk. Hij wil in ons wonen. Dichtbij, in ons hart. De drijfveer is liefde.
Als de liefde weg is, ja, dan moet je je echt zorgen gaan maken.

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 38 gasten