Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mealybug » 19 jun 2014 08:31

elbert schreef:Zoek eens in de Bijbel op "allerheiligste" en je vindt hits. Dat gaat dan wel niet over personen, maar de uitdrukkingen heilig en allerheiligst bestaan in de Bijbel dus wel (denk aan het heilige en het heilige der heiligen).
Bovendien is de term in de HC een technische term om aan te geven dat christenen meer of minder gevorderd kunnen zijn in de navolging van Christus. Dat is equivalent met kinderen in het geloof en leraren (Hebr. 5:12-14).

Als de Bijbel nooit praat over allerheiligste mensen moeten wij dat in de uitleg ook niet zo gaan doen dat we eerst weer moeten zoeken wat er mee bedoeld wordt, want dan is het geen uitleg , maar juist het tegenovergestelde.
geloof is ook niet met technische termen in een systeem vast te leggen, denk ik.

Franca Treur 's boek is niet hetzelfde als de persoon zelf, die houdt van de tale kannaans, maar niet gelooft, om maar een voorbeeld te noemen.
Een ander feit is dat ze de geloofsbelijdenis heeft afgelegd, maar nu niet gelooft, hoe noem je zo iemand dan?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor elbert » 19 jun 2014 10:55

mealybug schreef:Als de Bijbel nooit praat over allerheiligste mensen moeten wij dat in de uitleg ook niet zo gaan doen dat we eerst weer moeten zoeken wat er mee bedoeld wordt, want dan is het geen uitleg , maar juist het tegenovergestelde.
Ik neem aan dat je vanaf nu de woorden genadebedeling, geloofsdoop en genademiddel (om er maar een paar te noemen) ook niet meer gebruikt, omdat die ook niet in de Bijbel voorkomen? :wink:

Als je de Bijbel uitlegt, moet je soms woorden gebruiken die niet direct zo in de Bijbel terug te vinden zijn. Dat is inherent aan de taal en het uitleggen.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mealybug » 19 jun 2014 11:59

elbert schreef:Ik neem aan dat je vanaf nu de woorden genadebedeling, geloofsdoop en genademiddel (om er maar een paar te noemen) ook niet meer gebruikt, omdat die ook niet in de Bijbel voorkomen? :wink:

Als je de Bijbel uitlegt, moet je soms woorden gebruiken die niet direct zo in de Bijbel terug te vinden zijn. Dat is inherent aan de taal en het uitleggen.

Het gaat over het maken van verbindingen.
In de Bijbel is er geen vermelding van de verbinding ''allerheiligst'' en ''mens''.
Jij maak die wel.
In de Bijbel is wel een vermelding van de het verband tussen doop en geloof, b.v.
Je moet een verschil maken tussen theologische en bijbelse gegevens.
Ik ben inderdaad erg op mijn hoede voor verbindingen die niet in de bijbel voorkomen, want het Boek is compleet en behoeft geen toevoeging .
Onderzoekt alles, behoudt het goede.
De interpretatie van een paar mannen die zelfs de overduidelijke woorden van Paulus omtrent lang haar voor de man naast zich neer legden, mag ik toch wel onderzoeken ? :wink:

Nu heb ik je vraag beantwoord, beantwoord je de mijne ook /
Een ander feit is dat ze de geloofsbelijdenis heeft afgelegd, maar nu niet gelooft, hoe noem je zo iemand dan?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor elbert » 19 jun 2014 12:54

mealybug schreef:Het gaat over het maken van verbindingen.
In de Bijbel is er geen vermelding van de verbinding ''allerheiligst'' en ''mens''.
Jij maak die wel.
In de Bijbel is wel een vermelding van de het verband tussen doop en geloof, b.v.
Je moet een verschil maken tussen theologische en bijbelse gegevens.
Ik ben inderdaad erg op mijn hoede voor verbindingen die niet in de bijbel voorkomen, want het Boek is compleet en behoeft geen toevoeging .
Dit heeft niet zoveel met toevoegingen maken, maar met theologische interpretatie. Je interpreteert net zo goed als ik, alleen geef ik dat toe en jij niet. ;)
Theologisch gezien is het heel goed mogelijk om de verbinding te leggen tussen kinderen en leraren in het geloof en allerheiligste mensen, zeker als dat is wat je bedoelt. Dat is een kwestie van taalgebruik, niets meer en niets minder.
mealybug schreef:Nu heb ik je vraag beantwoord, beantwoord je de mijne ook /
Een ander feit is dat ze de geloofsbelijdenis heeft afgelegd, maar nu niet gelooft, hoe noem je zo iemand dan?
Iemand die niet (meer) gelooft.
Tja, in je vraag staat niets over cultuur, dus gezien je voorgaande opmerkingen durf ik het niet aan om dat nog in de naam te noemen. :mrgreen:
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mealybug » 19 jun 2014 13:25

[quote="elbert"]

Interpreteren is ergens een bepaalde betekenis aan geven.
Verbindingen maken die er niet zijn, is iets heel anders, dat worden toevoegingen.
Als er bij iedere doop in de Bijbel sprake is van geloof, wanneer deze doop plaatsvindt, is de verbinding geoorloofd.
Wanneer het woord allerheiligst nooit voor mensen wordt gebruikt, moeten wij dat ook niet doen.
Had dan geformuleerd, ''verst gevorderd, vast voedsel verdragend''.

Dan blijf je echt bij het sola scriptura.

Iemand die belijdenis heeft afgelegd, en daarna afvalt van het geloof, durf je daar niet eens een naam aan te geven?
Gaan we dergelijke ''honden die terugkeerden tot hun braaksel'' nog helpen en ondersteunen in de krant om hun volgende boek helpen te promoten?
Of hopen we dat ze nog terugkeert tot de groep, indien dat mogelijk ware?Is geloven een kwestie van ''ik geloof het wel'', of van het aannemen van het eenmalige Offer?
Dat wilde ik eigenlijk bespreken .

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 13:27

Het is en blijft een vaag begrip, maar voor mij is cultuurchristen een christen die zegt wel te geloven,
en ook wel christelijke 'dingen' doet, maar het hart er niet bij heeft, en eigenlijk net zo hard met de wereld meeleeft.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor benefietdiner » 19 jun 2014 13:39

Ayla schreef:Het is en blijft een vaag begrip, maar voor mij is cultuurchristen een christen die zegt wel te geloven,
en ook wel christelijke 'dingen' doet, maar het hart er niet bij heeft, en eigenlijk net zo hard met de wereld meeleeft.

En wanneer leef je met 'de wereld' mee, ik bedoel waar begint wereld dat en waar eindigt wereld.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor Ayla » 19 jun 2014 13:42

benefietdiner schreef:En wanneer leef je met 'de wereld' mee, ik bedoel waar begint wereld dat en waar eindigt wereld.


Dat is inderdaad net zo'n vaag begrip. Waar ik eigenlijk op doel zijn mensen die soms wel naar de kerk gaan, zich ook wel christen noemen, misschien ook wel christelijke 'dingen' doen (zitten bij een christelijk koor oid), maar ondertussen wel tot diep in de nacht dronken in clubs hangen, seks hebben met Jan en alleman, etc.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Jvslooten

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor Jvslooten » 19 jun 2014 17:55

Bijzondere vraag: wat is nu een cultuurchristen? Een cultuurchristen is in ieder geval iemand die voor christen doorgaat, maar het desondanks niet is. Dat brengt ons tot een veel belangrijkere vraag: wat is een christen? Een Christen is iemand met een waar geloof in Christus Jezus. De Heere Jezus Zelf noemt in de gelijkenis van de zaaier, zij het met niet zoveel woorden, verschillende kenmerken. Het meest zichtbare kenmerk is dat een Christen vrucht draagt; echte vrucht, in honderd-, zestig- of dertigvoud. Jezus gebruikt hiervoor het beeld van een korenhalm. Hoe meer vrucht een korenhalm draagt, hoe verder ze doorbuigt, naar de grond. Dat is de houding van een Christen: verootmoedigd, en nederig van hart. Och, soms kan het lijken alsof er in de 'cultuurchristen' ook wel vrucht gevonden wordt. „Het kwam meteen op” zegt de Schrift. Ja, soms lijken ze zo veelbelovend. Maar: „het had geen wortel”. Dat brengt ons meteen bij een volgend kenmerk: de wortel. Een ware christen is door het geloof verbonden aan Christus Jezus. Die leeft in nauwe gemeenschap met Hem. Hoe anders is het met de cultuurchristen: zei hebben een stenen hart, waar geen plek is om te 'wortelen'. De Scheut van Isaï wordt daar niet gevonden. Soms komt er nog wel iets op, ja, maar de zon doet het spoedig verbranden. Het kan de beproeving niet weerstaan. Het is nodig, dat het stenen hart verbroken wordt, opdat er in verbondenheid met Jezus vrucht gevonden wordt. Al het andere is op z'n best 'cultuurchristendom'.

mohamed

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mohamed » 19 jun 2014 18:05

Jezus heeft het nooit over christenen gehad, maar over ware Israëlieten, zie Joh 1,48.

Jvslooten

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor Jvslooten » 19 jun 2014 18:08

mohamed schreef:Jezus heeft het nooit over christenen gehad, maar over ware Israëlieten, zie Joh 1,48.

Toevallig, Paulus ook. :wink:

mohamed

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mohamed » 19 jun 2014 18:13

mohamed schreef:Jezus heeft het nooit over christenen gehad, maar over ware Israëlieten, zie Joh 1,48.

Jvslooten schreef:Toevallig, Paulus ook. :wink:

Niet toevallig denk ik want toeval is niet afkomstig van God (1 Sam 6,9). ;)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor rotterdam » 19 jun 2014 19:34

De vraag is "Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?"

Het is in ieder geval zo dat niemand dit van zichzelf zegt maar altijd van een ander.
Dus de vraag is "op zeker" een veroordeling.
Het zegt "ik ben een echte christen maar de ander is namaak".

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mealybug » 19 jun 2014 19:43

rotterdam schreef:De vraag is "Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?"

Het is in ieder geval zo dat niemand dit van zichzelf zegt maar altijd van een ander.
Dus de vraag is "op zeker" een veroordeling.
Het zegt "ik ben een echte christen maar de ander is namaak".

Alweer mis.
Eat this:


''De bekende atheïstische bioloog Richard Dawkins, die een paar jaar geleden een boek schreef dat God een misvatting is, noemt zichzelf een cultuurchristen. Dat staat vermeld in een voorpublicatie van een lezing die hij binnenkort gaat houden in de VS. Met 'cultuurchristen' wil hij zeggen dat zijn identiteit gevormd is door het christendom, omdat die veel invloed heeft gehad op de maatschappij. "Dit is een christelijk land. Ik ben net zozeer een cultuurchristen als mijn vrienden die zichzelf cultuurmoslims of cultuurjoden noemen."

bron :CIP

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3464
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor benefietdiner » 20 jun 2014 08:23

Jvslooten schreef:Bijzondere vraag: wat is nu een cultuurchristen? Een cultuurchristen is in ieder geval iemand die voor christen doorgaat, maar het desondanks niet is. Dat brengt ons tot een veel belangrijkere vraag: wat is een christen? Een Christen is iemand met een waar geloof in Christus Jezus. De Heere Jezus Zelf noemt in de gelijkenis van de zaaier, zij het met niet zoveel woorden, verschillende kenmerken. Het meest zichtbare kenmerk is dat een Christen vrucht draagt; echte vrucht, in honderd-, zestig- of dertigvoud. Jezus gebruikt hiervoor het beeld van een korenhalm. Hoe meer vrucht een korenhalm draagt, hoe verder ze doorbuigt, naar de grond. Dat is de houding van een Christen: verootmoedigd, en nederig van hart. Och, soms kan het lijken alsof er in de 'cultuurchristen' ook wel vrucht gevonden wordt. „Het kwam meteen op” zegt de Schrift. Ja, soms lijken ze zo veelbelovend. Maar: „het had geen wortel”. Dat brengt ons meteen bij een volgend kenmerk: de wortel. Een ware christen is door het geloof verbonden aan Christus Jezus. Die leeft in nauwe gemeenschap met Hem. Hoe anders is het met de cultuurchristen: zei hebben een stenen hart, waar geen plek is om te 'wortelen'. De Scheut van Isaï wordt daar niet gevonden. Soms komt er nog wel iets op, ja, maar de zon doet het spoedig verbranden. Het kan de beproeving niet weerstaan. Het is nodig, dat het stenen hart verbroken wordt, opdat er in verbondenheid met Jezus vrucht gevonden wordt. Al het andere is op z'n best 'cultuurchristendom'.

Als je de er zoveel bij verzint, bij de gelijkenis die je aanhaalt (zie o.a. het rood gemaakte) kun je van de Bijbel een toverboek maken waar alles naar eigen inzicht in past.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 65 gasten