Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
dingo
Mineur
Mineur
Berichten: 192
Lid geworden op: 11 mar 2014 18:24
Contacteer:

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor dingo » 14 jun 2014 14:39

Een "cultuurchristen" valt in dezelfde categorie als "no true Scotsmen" en is dus een drogreden. Het wordt vaak gebruikt om een christen waar je het mee oneens bent, af te serveren.
Because there are rules does not mean the game is fair.

mohamed

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2014 15:36

dingo schreef:Een "cultuurchristen" valt in dezelfde categorie als "no true Scotsmen" en is dus een drogreden. Het wordt vaak gebruikt om een christen waar je het mee oneens bent, af te serveren.

Is dat zo? Ik heb het nog nooit gehoord. Kan je misschien een praktijkvoorbeeld benoemen?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor rotterdam » 14 jun 2014 15:40

mohamed schreef:Is dat zo? Ik heb het nog nooit gehoord. Kan je misschien een praktijkvoorbeeld benoemen?


Evangelisatie, missie of zending onder andersdenkende christenen is wellicht het beste voorbeeld.
Denken dat alleen jij en een, vaak klein, geselecteerd gezelschap het begrepen hebben en trachten met alle macht de ander "om te turnen".

mohamed

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mohamed » 14 jun 2014 17:03

mohamed schreef:Is dat zo? Ik heb het nog nooit gehoord. Kan je misschien een praktijkvoorbeeld benoemen?

rotterdam schreef:Evangelisatie, missie of zending onder andersdenkende christenen is wellicht het beste voorbeeld.
Denken dat alleen jij en een, vaak klein, geselecteerd gezelschap het begrepen hebben en trachten met alle macht de ander "om te turnen".

Het jodendom is ook een relatief kleine religie, maar zij evangeliseren niet. Alhoewel het af en toe wel schijnt te gebeuren is dat meer de uitzondering die de regel bevestigt.

Echter begrijp ik niet hoe dat een antwoord op mijn vraag is aan Dingo. Ik hoor de term 'cultuurchristen' namelijk bijna nooit.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mealybug » 14 jun 2014 17:27

rotterdam schreef:Haast goed

Boerse culturele gebruiken winnen het soms van fatsoen.

Dit alles nog geen reden om deze mensen cultuur christenen te noemen.


Hoe noem je dan mensen die de Overheid niet eens erkennen , wetten niet gehoorzamen, een ergernis en een aanstoot zijn voor anderen, en geen maat kennen?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 14 jun 2014 17:48

mealybug schreef:Hoe noem je dan mensen die de Overheid niet eens erkennen , wetten niet gehoorzamen, een ergernis en een aanstoot zijn voor anderen, en geen maat kennen?


Hoe noem je dan mensen die de Overheid niet eens erkennen , wetten niet gehoorzamen = wetsovertreders ?

Hoe noem je dan mensen die ergernis en een aanstoot zijn voor anderen, en geen maat kennen? =
Ergernis ; deze is moeilijker - jij geeft mij regelmatig ergernis toch noem ik je daardoor nog geen cultuur christen.
Geen maat kennen ? = wie stelt de maat ? jij of ik ?
Aanstoot ? = idem

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mealybug » 15 jun 2014 18:15

rotterdam schreef:Hoe noem je dan mensen die de Overheid niet eens erkennen , wetten niet gehoorzamen = wetsovertreders ?

Hoe noem je dan mensen die ergernis en een aanstoot zijn voor anderen, en geen maat kennen? =
Ergernis ; deze is moeilijker - jij geeft mij regelmatig ergernis toch noem ik je daardoor nog geen cultuur christen.
Geen maat kennen ? = wie stelt de maat ? jij of ik ?
Aanstoot ? = idem


Goed, als jij je cultuurchristendom zo graag verdedigd, schaar ik je er ook maar onder, dat zul je vast geen probleem vinden, dan.
En eh wat de maat betreft (laat ik dan toch ingaan op een van 4 onsamenhangende reacties), misschien jezelf afvragen wat God van dat wetsovertredende gedrag vindt?
Is dat een idee? :!:

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor Boerin » 15 jun 2014 19:05

Volgens mij betekent dat zoiets als seculiere christen, Dawkins zei dat ie er een was, ofwel gewoon ongelovig, maar de toeters en bellen zijn leuk.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mealybug » 15 jun 2014 19:09

Boerin schreef:Volgens mij betekent dat zoiets als seculiere christen, Dawkins zei dat ie er een was, ofwel gewoon ongelovig, maar de toeters en bellen zijn leuk.

Klopt.!

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 15 jun 2014 22:19

mealybug schreef:Goed, als jij je cultuurchristendom zo graag verdedigd, schaar ik je er ook maar onder, dat zul je vast geen probleem vinden, dan.


"JE" cultuurchristendom ? verdedigen ?

Ongelooflijk - de groeten hoor en blijf vooral maar in je illusie van "JOUW" waarheid geloven. ](*,)

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor alexander91 » 16 jun 2014 08:06

De vraag is misschien wel welk christendom niet door cultuur wordt bepaald. Van traditionele kerken is het vaak wel duidelijk (daar erkent men het), maar ook christenen die overal tegenaanschoppen en netzolang scheiden tot ze de waarheid hebben, en helaas ook nog maar alleen zijn, zijn kinderen van hun tijd, en dus cultuurchristenen. De tegenwoordige cultuur centreert zich rond het individu, en dat zie je ook in het christendom: mensen die het individu boven alles stellen, zelfs binnen het geloof. Dat de gemeenschap er schade mee wordt toegebracht, dat is geen enkel probleem meer, zolang het individu zijn geweten maar schoon weet te houden.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

JeeWee
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3751
Lid geworden op: 24 aug 2008 15:23
Locatie: Aggenebbishausen
Contacteer:

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor JeeWee » 16 jun 2014 08:35

Spreeuw schreef:Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?



Jij gebruikt RefoWeb wel bizar vaak als zoekmachine!
Probeer google eens. Dan kom je bijvoorbeeld een leuk stukje van dr. W. Dekker tegen. Ik ben bang dat het voor de gemiddelde Refoweb-lezer te lang zal zijn, maar toch:


Dr. W. Dekker, hoofd vorming en educatie IZB schreef:Het woord ‘cultuurchristendom' wordt vandaag vaak negatief gebruikt. Er wordt dan mee bedoeld, dat we in Europa eeuwenlang een vermenging gezien hebben van het christelijk geloof met een geheel van gewoonten en gedragingen, die te maken hadden met oorspronkelijk heidendom, volksgeloof en eigentijdse denkbeelden. Deze vermenging werd christendom genoemd, maar de kritische vraag klinkt: was het evangelie zelf in deze vermenging niet vaak onherkenbaar geworden? Soms wordt verondersteld, dat we nu in een andere fase zijn terechtgekomen van de geschiedenis van Europa. Het cultuurchristendom is de verdwijning nabij en misschien is dat niet zo erg, want nu komt er ruimte voor het echte , pure christelijke geloof. Het aantal christenen in de toekomst zal kleiner zijn dan weleer, maar het zullen andere christenen zijn, mensen bij wie het geloof diep zit en bij wie het geloof het hele leven doortrekt. Ik chargeer een beetje, maar deze gedachtegang kom ik toch in allerlei variaties tegen in kerkelijke blaadjes en theologische boeken.

Zuivere gelovigen?
Ik vind dat op deze gedachtegang wel wat valt af te dingen. In de eerste plaats denk ik, dat het geloof niet anders kan bestaan dan in de gestalte van een bepaalde cultuur, in de tweede plaats was er in de culturele gestalten voorheen ook veel echt geloof, in de derde plaats verwacht ik totaal niet, dat mensen in de toekomst meer zuivere gelovigen zullen worden. Ik ben er namelijk met de Heidelbergse Catechismus (zondag 44) van overtuigd, dat de allerheiligsten nog maar een klein beginsel van gehoorzaamheid hebben. Dat was voorheen zo en dat zal ook nooit anders worden.

Twee ervaringen
In de afgelopen weken had ik twee geheel verschillende ervaringen met cultuurchristendom. Ik las het boek van Jannetje Koelewijn over het leven van haar ouders. Het boek heet De hemel bestaat niet. Het is een soort documentaire van het christendom in Bunschoten in het midden van de twintigste eeuw, zoals de schrijfster daar door eigen ervaringen en op grond van het verhaal van haar ouders tegenaan kijkt. Het gaat over een gereformeerde wereld vermengd met allerlei dorpseigenaardigheden, kleinburgerlijkheid en vooroordelen over allen die anders zijn. Ik vond het confronterend, omdat ik er ook veel van herkende. Gelukkig zij, die het badwater van het kind weten te onderscheiden. Ik kan echter ook o zo goed de mensen begrijpen, die het niet gelukt is. Ook cultuurchristendom in een gereformeerde gestalte heeft God verduisterd. Mensen, die op deze manier buitenkerkelijk zijn geworden, zijn minstens zozeer slachtoffer als schuldige.

Ongekunsteld
Ik bekeek ook op DVD de filmdocumentaire Paul dans sa vie, die gaat over een boer, die met zijn twee ongetrouwde zusters een klein familiebedrijfje voortzet aan de uiterste westkust van Normandië totdat de moderne tijd ook hier zover oprukt, dat het niet langer gaat. Vlakbij de boerderij staat de Dorpskerk. De boer stapt zo vanuit z'n overall in z'n zondagse pak en staat dan als voorlezer in de kerk. Een van de zusters gaat rond met het collectemandje. Alles wekt de indruk een volstrekte eenheid te zijn. Oprechte eenvoudige mensen met een oprecht eenvoudig geloof. In alles onopgesmukt. Cultuurchristendom, maar zonder enig gevoel van vervreemding op te roepen. Op een gegeven moment zegt de pastoor: ‘Zalig de eenvoudigen'.
Het gaat hier niet om romantiek. Het gaat om het ongekunstelde.

Volgens mij is dat het verschil met het boek van Jannetje Koelewijn. In de gereformeerde wereld, die zij beschrijft gaat het evenzeer als in het dorpje in Normandië om ongeschoolde hard werkende mensen. In die zin zou je ze allebei ‘eenvoudig' kunnen noemen. Maar de gereformeerde kerkelijke cultuur maakte onderscheid waar er voor God geen onderscheid is en daardoor ging de ene eenvoudige zich boven de andere verheffen en kreeg heel het christelijke leven iets gekunstelds. Laten christenen vooral ongekunstelde mensen zijn, kinderlijk en oprecht. De eigenaardigheden van hun cultuur onderstrepen dan slechts hun eenvoudige leven met God.

Cultuurchristendom. Hoeft niet verkeerd te zijn.
Geloof ziet het onzichtbare, gelooft het ongelooflijke en ontvangt het onmogelijke...

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mealybug » 16 jun 2014 08:58

Niet te lang, maar wel totaal mee oneens.
Alleen al die onbijbelse classificering van ''allerheiligsten'' uit HC 44
Waar vind ik in de bijbel dat er onderscheid is in de mate van heiligheid?
Je volgt Hem uit gehoorzaamheid, of je volgt Hem niet.
Cultuurchristendom niet verkeerd?
Wel degelijk, mijns inziens.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor mealybug » 18 jun 2014 20:06

ik botste nog even aan tegen het ultieme prototype cultuurchristen:

Jullie weten vast wel wie het is. :idea:

"Het schrijven was een emotioneel proces. Ik heb er van januari tot augustus bijna fulltime aan gewerkt en in die periode zijn alle emoties wel zo''n beetje gepasseerd. Ja, boosheid ook. Af en toe ben ik fel in mijn bewoordingen, ik heb geen heilige huisjes gespaard, wilde geen concessies doen. Toch houd ik ontzettend veel van de wereld die ik beschrijf. Het is mijn wereld. De tale Kanaans is mij even dierbaar als het Zeeuws. Tegelijk besef ik dat ik iets heel wezenlijks, het geloof, niet deel met mijn familie. Dat maakt me tot een buitenstaander.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Wat houdt de term "cultuurchristenen" precies in?

Berichtdoor elbert » 19 jun 2014 08:03

mealybug schreef:Niet te lang, maar wel totaal mee oneens.
Alleen al die onbijbelse classificering van ''allerheiligsten'' uit HC 44
Waar vind ik in de bijbel dat er onderscheid is in de mate van heiligheid?
Zoek eens in de Bijbel op "allerheiligste" en je vindt hits. Dat gaat dan wel niet over personen, maar de uitdrukkingen heilig en allerheiligst bestaan in de Bijbel dus wel (denk aan het heilige en het heilige der heiligen).
Bovendien is de term in de HC een technische term om aan te geven dat christenen meer of minder gevorderd kunnen zijn in de navolging van Christus. Dat is equivalent met kinderen in het geloof en leraren (Hebr. 5:12-14).
Je moet dus niet te snel roepen dat iets onbijbels is en al helemaal niet als je niet geïnteresseerd bent in wat er in de HC bedoeld wordt.
mealybug schreef:Cultuurchristendom niet verkeerd?
Wel degelijk, mijns inziens.
Het christelijke aan cultuurchristendom is niet verkeerd, maar het gebrek aan christelijk geloof eraan wel.
mealybug schreef:ik botste nog even aan tegen het ultieme prototype cultuurchristen:
Ik zou Franca Treur niet het ultieme prototype van een cultuurchristen willen noemen. Want in haar boeken rekent ze juist af met het christelijk geloof. Ik zou bij een cultuurchristen eerder denken aan iemand die vooral een brave burger is, die opkomt voor goed fatsoen en die misschien ook nog wel af en toe (met kerst bijvoorbeeld) naar de kerk gaat om de sfeer te proeven, maar aan de inhoud van het christelijk geloof zelf voorbijgaat.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 43 gasten