Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2014 21:05

Janneke7337 ;

Begrijp ik je goed ? Zodra iemand belijdt gelovig te zijn mag hij of zij de kinderen laten dopen ? Daar gaat het n.l over.[/quote]

Komt er nog een antwoord ?

Jvslooten

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Jvslooten » 06 jun 2014 21:06

rotterdam schreef:lees je de reacties niet op deze site ?
Hmm.. daar heb je een punt. Ik moet zeggen dat ik wel een wat selectievere lezer ben geworden inderdaad. 8)
rotterdam schreef:Overigens geloof ik het in jouw gemeente volgaarne.
Volgaarne.. wat een geweldig woord! Bedankt Rotterdam. ;/

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mealybug » 06 jun 2014 21:08

rotterdam schreef:Zoals ik al zei, cultuurchristenen...


Je wou zeggen dat Putin c.s., die een gevaarlijke verbinding is aangegaan met de ''kerk'' daar (ik kan dat dure horloge maar niet vergeten) geen vorm van 'cultuurchristendom' is?
En nee, waarom zou ik daar mijn excuses voor aan moeten bieden...
Al dat soort reli-politieke toneelstukjes gaan er bij nu eens toevallig niet in.

Ga je maar eens verdiepen in hoe dat pact de russische baptisten vervolgt en discrimineert, bij voorbeeld.
Die bekeerde Putin toch....

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2014 21:11

Spreeuw schreef:
Maar zal de GBS dat echt doelbewust hebben weggelaten?
(Misschien kunnen we dit beter aan de GBS zelf vragen.)


spreeuw : citeer het dankgebed na de doop eens en voorzie dat van commentaar

Faramir

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Faramir » 06 jun 2014 21:15

Indien je je kind laat dopen dan hecht je schijnbaar waarde aan de doop. Kan je dan ongelovig zijn?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mealybug » 06 jun 2014 21:19

Faramir schreef:Indien je je kind laat dopen dan hecht je schijnbaar waarde aan de doop. Kan je dan ongelovig zijn?


Nee hoor.
Je hecht waarde aan Gods Woord, die zegt dat je kind al geheiligd is in jou als gelovige.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Spreeuw » 06 jun 2014 21:20

Faramir schreef:Indien je je kind laat dopen dan hecht je schijnbaar waarde aan de doop. Kan je dan ongelovig zijn?


Natuurlijk kan dat. Dat ouders hun kinderen toch laten dopen kan te maken hebben met het feit dat ze nu eenmaal lid zijn van de kerk, terwijl ze verder niet of nauwelijks naar de kerk gaan.

Faramir

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Faramir » 06 jun 2014 21:24

Spreeuw schreef:Natuurlijk kan dat. Dat ouders hun kinderen toch laten dopen kan te maken hebben met het feit dat ze nu eenmaal lid zijn van de kerk, terwijl ze verder niet of nauwelijks naar de kerk gaan.

Hier zeg je twee verschillende dingen. Eerst zeg je dat zulke ouders ongelovig kunnen zijn. Daarna zeg je dat zulke ouders lid zijn van een kerk en (niet of) nauwelijks naar de kerk gaan.
Mensen die helemaal niets meer met het geloof hebben of de kerk in kwestie laten zich over het algemeen uitschrijven in de tegenwoordige tijd. Doen ze dat niet, dan zullen ze toch ergens nog wel een verbintenis met God en die geloofsgemeenschap voelen. Kortom, nog wel gelovige mensen maar wat minder kerkelijk actief.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3467
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor benefietdiner » 06 jun 2014 21:26

Spreeuw schreef:Maar zal de GBS dat echt doelbewust hebben weggelaten?
(Misschien kunnen we dit beter aan de GBS zelf vragen.)

Daar ben ik bijna 100% zeker van want de voormalig directeur van de GBS Dhr. L. M. P. Scholten was een Pietje Precies http://www.digibron.nl/search/detail/01 ... p-scholten dus zeker geen vergissing.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Spreeuw » 06 jun 2014 21:29

Faramir schreef:Hier zeg je twee verschillende dingen. Eerst zeg je dat zulke ouders ongelovig kunnen zijn. Daarna zeg je dat zulke ouders lid zijn van een kerk en (niet of) nauwelijks naar de kerk gaan.
Mensen die helemaal niets meer met het geloof hebben of de kerk in kwestie laten zich over het algemeen uitschrijven in de tegenwoordige tijd. Doen ze dat niet, dan zullen ze toch ergens nog wel een verbintenis met God en die geloofsgemeenschap voelen. Kortom, nog wel gelovige mensen maar wat minder kerkelijk actief.


Ik geloof niet dat het twee verschillende dingen zijn. Ga jij er voetstoots vanuit dat zij "gelovig" zijn?
Bovendien, ook al komen de ouders elke zondag twee keer naar de kerk, dan nog kunnen ze ongelovig zijn. Ze laten hun kinderen dopen omdat dit in de kerk gebruikelijk is.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2014 21:34

Spreeuw schreef:Natuurlijk kan dat. Dat ouders hun kinderen toch laten dopen kan te maken hebben met het feit dat ze nu eenmaal lid zijn van de kerk, terwijl ze verder niet of nauwelijks naar de kerk gaan.


Nu even duidelijk worden Spreeuw : waar denk je aan 2 x per zondag of mag het minder. Regelmatige kerkgang als voorwaarde voor de doop ?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 06 jun 2014 21:38

Spreeuw schreef:
Ik geloof niet dat het twee verschillende dingen zijn. Ga jij er voetstoots vanuit dat zij "gelovig" zijn?
Bovendien, ook al komen de ouders elke zondag twee keer naar de kerk, dan nog kunnen ze ongelovig zijn. Ze laten hun kinderen dopen omdat dit in de kerk gebruikelijk is.


Open deur / het enige wat je kunt doen is het de ouders vragen en als ze bevestigd antwoorden ? Wat dan ?

Faramir

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Faramir » 06 jun 2014 21:45

Spreeuw schreef:Ik geloof niet dat het twee verschillende dingen zijn. Ga jij er voetstoots vanuit dat zij "gelovig" zijn?

Ik wel. Het is overigens ook niet aan mij om daar een oordeel over te vellen. Dus als ik regelmatig iemand in de kerk tegenkom en die meebid in de kerkbanken dan ga ik ervan uit dat diegene gelovig is. Als iemand op straat tegen mij verteld dat hij/zij gelovig is maar zelden tot nooit naar de kerk gaat dan neem ik zonder meer aan dat hij/zij gelovig is. Ikheb geen enkele, maar dan ook geen enkele reden of motief om dat niet aan te nemen namelijk.
Bovendien, ook al komen de ouders elke zondag twee keer naar de kerk, dan nog kunnen ze ongelovig zijn. .

Prima dat jij dat geloofd, maar dan is elk gesprek op basis van enige redelijkheid volstrekt onmogelijk. Een sektarisch systeem waarin achterdocht aangewakkerd wordt.

Jvslooten

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Jvslooten » 06 jun 2014 21:47

rotterdam schreef:Regelmatige kerkgang als voorwaarde voor de doop ?
Nee. Wel dat ze met de mond Christus belijden en door hun leven deze belijdenis niet tegenspreken. Overigens heb ik persoonlijk niet het idee dat een 'slordige' kerkgang zich goed laat combineren met een godzalig leven, en acht het daarom ook noodzakelijk dat de herders der gemeente aan zulke uitzonderlijke gevallen ook uitzonderlijke aandacht besteden, waarmee ik overige niet wil impliceren dat eventuele geschillen, in het geval dat deze zich voordoen, dienen te worden 'uitgevochten' over de rug van het kind. Dat is nadrukkelijk niet de bedoeling.

Jvslooten

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Jvslooten » 06 jun 2014 21:53

Faramir schreef:Ik heb geen enkele, maar dan ook geen enkele reden of motief om dat niet aan te nemen namelijk. (...) Prima dat jij dat geloofd, maar dan is elk gesprek op basis van enige redelijkheid volstrekt onmogelijk. Een sektarisch systeem waarin achterdocht aangewakkerd wordt.
Oei oei..
Hoe noem je dit dan:
22 Velen zullen op die dag tegen Mij zeggen: Heere, Heere, hebben wij niet in Uw Naam geprofeteerd, en in Uw Naam demonen uitgedreven, en in Uw Naam veel krachten gedaan?
23 Dan zal Ik hun openlijk zeggen: Ik heb u nooit gekend; ga weg van Mij, u die de wetteloosheid werkt!

..ook een sektarisch systeem waarin achterdocht aangewakkerd wordt?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 78 gasten