Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Faramir

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Faramir » 06 jun 2014 21:57

Jvslooten schreef:..ook een sektarisch systeem waarin achterdocht aangewakkerd wordt?

Als je het toe gaat passen op alles en iedereen behalve jezelf en je mensen gewoon niet geloofd op hun woord dan zeer zeker. Ik dank God dat ik niet zo in het geloof sta.

Jvslooten

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Jvslooten » 06 jun 2014 22:10

Faramir schreef:Als je het toe gaat passen op alles en iedereen behalve jezelf en je mensen gewoon niet geloofd op hun woord dan zeer zeker. Ik dank God dat ik niet zo in het geloof sta.
'Als' is een fictief en absurd scenario. Wat Spreeuw schetst heeft niks met wantrouwen te maken, of met "alles en iedereen niet geloven behalve jezelf". Als iemand geloof belijd dan mag je daar ook vruchten van verwachten, klaar. Zo simpel is het eigenlijk.

mohamed

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mohamed » 06 jun 2014 23:51

Spreeuw schreef:Bovendien, ook al komen de ouders elke zondag twee keer naar de kerk, dan nog kunnen ze ongelovig zijn. .

Faramir schreef:Prima dat jij dat geloofd, maar dan is elk gesprek op basis van enige redelijkheid volstrekt onmogelijk. Een sektarisch systeem waarin achterdocht aangewakkerd wordt.

Als mensen iedere zondag twee keer naar de kerk gaan moeten ze op zijn minst ergens in geloven nietwaar?

Het is bekend dat er maffiosi zijn die naar de kerk gaan en/of gedoopt zijn en ondanks dat toch nog mensen afpersen, vermoorden en/ of beroven voor hun broodwinning. Doordat zij naar de kerk gaan blijkt dat ze geloven, echter hebben ze de werken niet. Jakobus spreekt over een dood geloof in dat verband in zijn brief en stelt dat het niets is zonder goede werken. Kortom, als we geloven is dat goed, maar dan zijn we er nog niet.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2014 06:12

mealybug schreef:zoals ik al zei, cultuurchristenen...


Je wou zeggen dat Putin c.s., die een gevaarlijke verbinding is aangegaan met de ''kerk'' daar (ik kan dat dure horloge maar niet vergeten) geen vorm van 'cultuurchristendom' is?
En nee, waarom zou ik daar mijn excuses voor aan moeten bieden...
Al dat soort reli-politieke toneelstukjes gaan er bij nu eens toevallig niet in.

Ga je maar eens verdiepen in hoe dat pact de russische baptisten vervolgt en discrimineert, bij voorbeeld.
Die bekeerde Putin toch....


Je sprak over christenen - over de mensen.

Miljoenen martelaren omdat ze cultuur christenen waren ?

De protestantse martelaren waren echte integere gelovigen en 3000 km verderop zijn het nep-christenen ?

Bah

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mealybug » 07 jun 2014 08:01

rotterdam schreef:

Je sprak over christenen - over de mensen.

Miljoenen martelaren omdat ze cultuur christenen waren ?

De protestantse martelaren waren echte integere gelovigen en 3000 km verderop zijn het nep-christenen ?

Bah

Jij sprak helemaal niet over protestanten, maar oosteuropeanen/russisch orthodoxen.
Daarnaast lijkt je de doop als een genademiddel te beschouwen ipv een symbool.
Een kruisje naaien in een kussensloop of wat water op het hoofd van een pasgeborene redt niet.
Alleen geloof redt en behoudt.
God ziet het hart aan.
Hoe de baby opgroeide, nadat oma hem stiekem had laten ''dopen'', schrijf je dan ook niet.
En daar gaat het om.
Aangezien het nazi-leger van weleer ook grotendeels ''gedoopt'' was, en ja, zelfs Hitler zelf, kun je je misschien toch voorstellen hoe voorzichtig je moet zijn met het verbinden van symbolen die mensen onbewust hebben ondergaan ?
Laatst kwam ik in gesprek met een vrouw die een kruisje om haar nek droeg, en ik vroeg, ah je bent christelijk?
Ze wist niet eens wat Pinksteren inhield, I'm from england, so I'm christian..was de strekking...
Cultuur dus. (of misschien beter gezegd :''non-culture'')
Maar om terug te gaan naar het geloof van de ouders:
Iemand die belijdenis heeft gedaan, niet van de leer, maar van zijn aannemen van de losprijs voor Zijn zonden en daarvan getuigt, is mijns inziens pas een ''gelovige''.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2014 09:09

mealybug schreef:

Je sprak over christenen - over de mensen.

Miljoenen martelaren omdat ze cultuur christenen waren ?

De protestantse martelaren waren echte integere gelovigen en 3000 km verderop zijn het nep-christenen ?



Jij sprak helemaal niet over protestanten, maar oosteuropeanen/russisch orthodoxen.

Ik maak een vergelijking - begrijp je dat niet ?

Daarnaast lijkt je de doop als een genademiddel te beschouwen ipv een symbool.
Een kruisje naaien in een kussensloop of wat water op het hoofd van een pasgeborene redt niet.
Alleen geloof redt en behoudt.
God ziet het hart aan.
Hoe de baby opgroeide, nadat oma hem stiekem had laten ''dopen'', schrijf je dan ook niet.

Dat weet ik niet dus kan ik er ook niets over schrijven
#-o

Aangezien het nazi-leger van weleer ook grotendeels ''gedoopt'' was, en ja, zelfs Hitler zelf, kun je je misschien toch voorstellen hoe voorzichtig je moet zijn met het verbinden van symbolen die mensen onbewust hebben ondergaan ?
Laatst kwam ik in gesprek met een vrouw die een kruisje om haar nek droeg, en ik vroeg, ah je bent christelijk?
Ze wist niet eens wat Pinksteren inhield, I'm from england, so I'm christian..was de strekking...
Cultuur dus. (of misschien beter gezegd :''non-culture'')
Maar om terug te gaan naar het geloof van de ouders:
Iemand die belijdenis heeft gedaan, niet van de leer, maar van zijn aannemen van de losprijs voor Zijn zonden en daarvan getuigt, is mijns inziens pas een ''gelovige''.


Ja dat weten we - je verwerpt de verbondsleer - je komt toch altijd weer terug, via een zijweg of een U-bocht op je stokpaardje de volwassendoop. Dat hebben we al een keer of duizend van je mogen vernemen. ](*,)

Dat je denkt op basis of iemand een correcte interlectuele beschrijving kan geven van Pinksteren een oordeel denkt te kunnen geven over iemands hart is m.i. een hoogmoed die z,n weerga niet kent.

Voor de rest niets nieuws onder de zon, je blijft bij je verschrikkelijke standpunt dat de miljoenen martelaren onder het Sovjet bewind nep christenen waren.

Ik, en ik weet, gelukkig het overgrote deel van de christenheid zal je veroordelen voor deze onheilige uitspraak.

mohamed

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mohamed » 07 jun 2014 09:55

Intellect is zonder 'r' en met dubbel 'l' beste Rotterdam. Was u niet van spellingpolitie?

Ik ga een kruisje naaien in mijn kussensloop, voor mijn gemoedsrust. :mrgreen:

Faramir

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor Faramir » 07 jun 2014 10:15

mohamed schreef:Als mensen iedere zondag twee keer naar de kerk gaan moeten ze op zijn minst ergens in geloven nietwaar?

Dat lijkt mij in ieder geval een hele logische aanname.
Het is bekend dat er maffiosi zijn die naar de kerk gaan en/of gedoopt zijn en ondanks dat toch nog mensen afpersen, vermoorden en/ of beroven voor hun broodwinning. Doordat zij naar de kerk gaan blijkt dat ze geloven, echter hebben ze de werken niet.

Ook dat zijn gelovigen, dat klopt. Evenals de dominee's die de martelaren van Gorcum hebben laten martelen en vermoorden nadat ze een dispuut verloren hadden. Of de Nederlanders die grof geld aan de slavenhandel verdiende. Ze geloven maar houden er een merkwaardige manier op na. Deels hebben ze de werken niet, maar wie weet op andere terreinen wel.
Jakobus spreekt over een dood geloof in dat verband in zijn brief en stelt dat het niets is zonder goede werken. Kortom, als we geloven is dat goed, maar dan zijn we er nog niet.

Daarmee ben ik het eens. Maar dat komt een beetje in de knel met datgene wat hier gerespecteerd dient te worden; geloof alleen, sola fide.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mealybug » 07 jun 2014 10:35

rotterdam schreef:Ja dat weten we - je verwerpt de verbondsleer - je komt toch altijd weer terug, via een zijweg of een U-bocht op je stokpaardje de volwassendoop.

Ach ja, en zo komt jouw lege stokpaardjes argument ook telkens weer terug.
nooit eens een schriftuurlijke onderbouwing. ](*,)

Gal 3:16.
Er is sprake van een verbond gemaakt met "hun vaderen". Dit zijn toch niet de vaderen van hen die zich geestelijk Israël plegen te noemen? Israëls vaderen hebben het eerste verbond vernietigd en met Israëls Huis wordt daarom een nieuw verbond gemaakt. Met hen met wie dit nieuwe gemaakt wordt, is ook het oude gemaakt. Is het oude met Israël gemaakt, dan ook het nieuwe.

Als Paulus trouwens leert dat niet de bloedllijn vanaf Abraham, maar het levendmakend geloof van Abraham nu de reddende faktor is, waarom ga je dan toch weer terug naar een bloedlijn?
Zijn er niet voldoende vooorbeelden van gelovige kinderen uit atheistische ouders en nog meer andersom , waarvan helaas schrijnende voorbeelden genoeg op het forum hier?

mohamed

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor mohamed » 07 jun 2014 13:09

mohamed schreef:Als mensen iedere zondag twee keer naar de kerk gaan moeten ze op zijn minst ergens in geloven nietwaar?

Faramir schreef:Dat lijkt mij in ieder geval een hele logische aanname.

Ja mij ook. ;)
mohamed schreef:Het is bekend dat er maffiosi zijn die naar de kerk gaan en/of gedoopt zijn en ondanks dat toch nog mensen afpersen, vermoorden en/ of beroven voor hun broodwinning. Doordat zij naar de kerk gaan blijkt dat ze geloven, echter hebben ze de werken niet.

Faramir schreef:Ook dat zijn gelovigen, dat klopt. Evenals de dominee's die de martelaren van Gorcum hebben laten martelen en vermoorden nadat ze een dispuut verloren hadden. Of de Nederlanders die grof geld aan de slavenhandel verdiende. Ze geloven maar houden er een merkwaardige manier op na. Deels hebben ze de werken niet, maar wie weet op andere terreinen wel.

Een dood geloof is een dood geloof. Een beetje de werken hebben kan niet, althans daar geloof ik niet in.
mohamed schreef:Jakobus spreekt over een dood geloof in dat verband in zijn brief en stelt dat het niets is zonder goede werken. Kortom, als we geloven is dat goed, maar dan zijn we er nog niet.

Faramir schreef:Daarmee ben ik het eens. Maar dat komt een beetje in de knel met datgene wat hier gerespecteerd dient te worden; geloof alleen, sola fide.

Ik respecteer het sola fide wel, maar geloof zelf wat anders. Of mag je dat hier ook niet uitspreken?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2014 18:36

mealybug schreef: nooit eens een schriftuurlijke onderbouwing.

?


Schriftuurlijke onderbouwing ? Bijbelteksten afschieten om je reeds bestaande
persoonlijke mening te verdedigen bedoel je.
Nee daar doe ik inderdaad niet aan mee.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mogen kinderen van ongelovige ouders gedoopt worden?

Berichtdoor rotterdam » 07 jun 2014 18:42

mohamed schreef:Intellect is zonder 'r' en met dubbel 'l' beste Rotterdam. Was u niet van spellingpolitie?

Ik ga een kruisje naaien in mijn kussensloop, voor mijn gemoedsrust. :mrgreen:


Nee hoor ik ben niet van de spellingspolitie / gebruik vanwege verblijf in het buitenland geen laptop maar een klein toetsenbord.

Heb je mijn verhaal over dat kussensloop goed gelezen ? Begrijp je wat het is onder vervolging te moeten leven ?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 66 gasten