Gemeenschap der heiligen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4619
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor Spreeuw » 31 mei 2014 17:48

Wat houdt de gemeenschap der heiligen precies in?

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor Ronald » 01 jun 2014 13:53

HC zondag 21 vraag 55:
Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al Zijn schatten en gaven gemeenschap hebben. Ten andere, dat elk zich moet schuldig weten zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.

Anoniem_89

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor Anoniem_89 » 01 jun 2014 14:37

Ronald schreef:HC zondag 21 vraag 55:
Wat verstaat gij door de gemeenschap der heiligen?
Eerstelijk, dat de gelovigen, allen en een iegelijk, als lidmaten aan den Heere Christus en al Zijn schatten en gaven gemeenschap hebben. Ten andere, dat elk zich moet schuldig weten zijn gaven ten nutte en ter zaligheid der andere lidmaten gewilliglijk en met vreugde aan te wenden.


Kan er een bijbelse bron bij?


Hand. 2
43 De vele tekenen en wonderen die de apostelen verrichtten, vervulden iedereen met ontzag. 44 Allen die het geloof hadden aanvaard, bleven bijeen en hadden alles gemeenschappelijk. 45 Ze verkochten al hun bezittingen en verdeelden de opbrengst onder degenen die iets nodig hadden. 46 Elke dag kwamen ze trouw en eensgezind samen in de tempel, braken het brood bij elkaar thuis en gebruikten hun maaltijden in een geest van eenvoud en vol vreugde. 47 Ze loofden God en stonden in de gunst bij het hele volk. De Heer breidde hun aantal dagelijks uit met mensen die gered wilden worden.



En 1 Kor. 12 bijvoorbeeld.

Ik vraag me eerlijk gezegd vaak af waarom mensen heel veel op de HC gooien als ze een antwoord willen weten.
Zonder zelf een tekst uit de bijbel te gebruiken.
De HC lijkt m.i. haast een vervanging van de bijbel als ik soms reacties lees.

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor Ronald » 01 jun 2014 14:43

Anoniem_89 schreef:

Ik vraag me eerlijk gezegd vaak af waarom mensen heel veel op de HC gooien als ze een antwoord willen weten.
Zonder zelf een tekst uit de bijbel te gebruiken.
De HC lijkt m.i. haast een vervanging van de bijbel als ik soms reacties lees.


Het antwoord van de HC vindt zijn oorsprong in de Bijbel. Bij het bovenstaande antwoord liggen wel liefst 13 bijbelteksten aan ten grondslag.

Oftewel de HC zorgt voor een gebalanceerd antwoord en vergelijkt daarmee ook meerdere schriften.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor mealybug » 01 jun 2014 14:52

Spreeuw schreef:Wat houdt de gemeenschap der heiligen precies in?

Laten we eerst maar eens focussen op het gemeenschappelijke.....Zolang we elkaar de tent uitvechten, zie ik bar weinig gemeenschapszin.
Maar goed, dit weer de zoveelste instelling die de zuivere gemeente aangaat, niet een mix van eerlijk onbekeerden, bekommerden, verhardden, cultuur- en naamchristenen, en een paar procent die wel deelnemen aan het H A.
dat de HC vaak wordt geciteerd en niet de Bijbel is omdat de HC erin gestampt wordt, op tienerleeftijd al, en de Bijbel niet.
Anders zou Spreeuw de vraag ook niet stellen..

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor alexander91 » 01 jun 2014 14:56

Je wilt dus eerst kaf van koren scheiden voordat je aan gemeenschap der heiligen doet? Dan kom je er nooit aan toe en sluit je waarschijnlijk teveel mensen buiten...
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor MoesTuin » 01 jun 2014 17:08

1 Johannes 1 vers 5-7 schreef:5 God is licht en in Hem is in het geheel geen duisternis.
6 Indien wij zeggen, dat wij gemeenschap met Hem hebben en in de duisternis wandelen, dan liegen wij en doen de waarheid niet;
7 maar indien wij in het licht wandelen, gelijk Hij in het licht is, hebben wij gemeenschap met elkander; en het bloed van Jezus, zijn Zoon, reinigt ons van alle zonde.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor mealybug » 01 jun 2014 17:54

alexander91 schreef:Je wilt dus eerst kaf van koren scheiden voordat je aan gemeenschap der heiligen doet? Dan kom je er nooit aan toe en sluit je waarschijnlijk teveel mensen buiten...


Ik krijg toch echt de indruk dat de gemeente in 1 Cor 5 moest bestaan uit alleen heiligen, zuivert het zuurdesem uit.
11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.
12 Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?
13 Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij dezen boze uit ulieden weg.

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor Ronald » 01 jun 2014 19:20

Bedankt Mealybug, voor dit schriftgedeelte.
In de kanttekening staat bij de woorden "buiten zijn": dat is, nog vreemd van de gemeente van Christus, en van het geloof, Efeze 2:2.
Volgens mij zijn dan allen die gehoorzaam zijn aan het Evangelie van Jezus Christus door het geloof, die is een broeder en zuster.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor mealybug » 01 jun 2014 21:08

alexander91 schreef:Je wilt dus eerst kaf van koren scheiden voordat je aan gemeenschap der heiligen doet? Dan kom je er nooit aan toe en sluit je waarschijnlijk teveel mensen buiten...

Nee, die mensen sluiten zichzelf buiten doordat ze niet reageren op het ''heden wanneer gij Zijn stem hoort''..
''Toe wat aarzelt gij nog''?
Maar goed, dat is waarschijnlijk te veel ''initiatief van de mens zelf ''....

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor alexander91 » 02 jun 2014 09:50

alexander91 schreef:Je wilt dus eerst kaf van koren scheiden voordat je aan gemeenschap der heiligen doet? Dan kom je er nooit aan toe en sluit je waarschijnlijk teveel mensen buiten...
mealybug schreef:
Ik krijg toch echt de indruk dat de gemeente in 1 Cor 5 moest bestaan uit alleen heiligen, zuivert het zuurdesem uit.
11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.
12 Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?
13 Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij dezen boze uit ulieden weg.
Dat is de theorie, en hoe is de praktijk? Wijs jij aan wie zuurdesem is? Volgens mij eindig je dan uiteindelijk zonder gemeente. Een dergelijke uitleg van deze teksten klopt dus m.i. niet. Christus zelf sprak ook al over het scheiden van kaf van de koren.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Jvslooten

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor Jvslooten » 02 jun 2014 09:57

alexander91 schreef:Dat is de theorie, en hoe is de praktijk? Wijs jij aan wie zuurdesem is? Volgens mij eindig je dan uiteindelijk zonder gemeente. Een dergelijke uitleg van deze teksten klopt dus m.i. niet. Christus zelf sprak ook al over het scheiden van kaf van de koren.
Mee eens. De Schrift zegt: ''Laat ze beiden te zamen opwassen tot den oogst, en in den tijd des oogstes zal ik tot de maaiers zeggen: Vergadert eerst dat onkruid, en bindt het in busselen, om hetzelve te verbranden; maar brengt de tarwe samen in mijn schuur.'' De kinderen van de boze en de kinderen van het Licht groeien samen op. Er is één verschil; de kinderen van het Licht verheffen in dit leven al hun harten tot de hemel, waar God is, terwijl de kinderen van de boze vasthouden aan het slijk, waaruit ze genomen zijn.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor mealybug » 02 jun 2014 10:00

alexander91 schreef: Dat is de theorie, en hoe is de praktijk? Wijs jij aan wie zuurdesem is? Volgens mij eindig je dan uiteindelijk zonder gemeente. Een dergelijke uitleg van deze teksten klopt dus m.i. niet. Christus zelf sprak ook al over het scheiden van kaf van de koren.


Theorie en praktijk horen in overeenstemming te zijn, toch/
Zuurdesem en ''koren en kaf'' hebben heel verschillende betekenissen.
Zuurdesem is een ingredient tijdens de wording van het deeg, kaf en koren zijn eindprodukten van het gestorven zaad.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4544
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Gemeenschap der heiligen

Berichtdoor naamloos » 02 jun 2014 10:10

11 Maar nu heb ik u geschreven, dat gij u niet zult vermengen, namelijk indien iemand, een broeder genaamd zijnde, een hoereerder is, of een gierigaard, of een afgodendienaar, of een lasteraar, of een dronkaard, of een rover; dat gij met zodanig een ook niet zult eten.
12 Want wat heb ik ook die buiten zijn te oordelen? Oordeelt gijlieden niet die binnen zijn?
13 Maar die buiten zijn oordeelt God. En doet gij dezen boze uit ulieden weg.

Het gaat hier toch om openlijke zonden, dat lijkt me zo moeilijk niet.
Mensen die belijden in Jezus te geloven en waarbij -voor zover men weet- van dergelijke dingen geen sprake is, daar blijf je gewoon vanaf.
Die accepteer je als een lid van het lichaam van Christus. (dus die ga je ook niet met een vroom verhaaltje veroordelen)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 25 gasten