Ben ik uitverkoren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Lord Mcgold
Verkenner
Verkenner
Berichten: 60
Lid geworden op: 13 jun 2014 11:39

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Lord Mcgold » 17 jun 2014 06:56

Ik geloof niet in de uitverkiezing

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor MoesTuin » 17 jun 2014 07:36

Lord Mcgold schreef:Ik geloof niet in de uitverkiezing


Uitverkiezing, het is een lastig onderwerp, je kan het beter anders zien / omschrijven, want

De mens kan het verlossende evangelie woord net zo moeilijk maken als hij wil.

Te makkelijk is ook niet goed.

Gods genade is groter dan de mens zijn schuld.
Vergeet dat nóóit!
Wat denken we wel, wij kleine mensen, dat de grote rechtvaardige almachtige God onze schulden niet aankan?
Wat denken we dan klein van de Heere God
Wat zijn we dan toch hoogmoedig.
De Heere Jezus kwam juist naar de aarde tot redding van mensen!

Voor mij is het hebben van een persoonlijke relatie vanuit het hart (niet alleen verstand) met de Heere Jezus de maatstaf en het Woord van de Heere God, de Bijbel.
Voor jou ook?
Indien ja, dan is er niks aan de hand lijkt mij want,
Geen enkele kerk van welke richting of leer dan ook kan je niet behouden
Enkel de Heere Jezus is de Weg, de Waarheid en het Leven, als je je een schaapje mag weten van Zijn kudde

In Romeinen 10 staat het zo helder, een ware vertroosting en bemoediging

8b Nabij u is het woord, in uw mond en in uw hart, namelijk het woord des geloofs, dat wij prediken.
9 Want indien gij met uw mond belijdt, dat Jezus Heer is, en met uw hart gelooft, dat God Hem uit de doden heeft opgewekt, zult gij behouden worden;
10 want met het hart gelooft men tot gerechtigheid en met de mond belijdt men tot behoudenis.
11 Immers het schriftwoord zegt: Al wie op Hem zijn geloof bouwt, zal niet beschaamd uitkomen.


https://www.youtube.com/watch?v=lAnh-xom7lU

Als ik Hem maar kenne,
Hem de mijne weet,
als mijn hart zich Hem gewenne,
nimmermeer zijn trouw vergeet,
vrees ik niet voor lijden,
voel slechts deemoed, liefde en verblijden.

en nu?
Wat verwacht ik o Heere
Mijn Hoop die is op U!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4623
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Spreeuw » 17 jun 2014 07:37

Lord Mcgold schreef:Ik geloof niet in de uitverkiezing


Waarom niet? Zonder uitverkiezing zou niemand behouden kunnen worden.

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor MoesTuin » 17 jun 2014 08:03

Spreeuw schreef:
Waarom niet? Zonder uitverkiezing zou niemand behouden kunnen worden.


We hebben allemaal schuld voor de Heere God
Het probleem met de uitleg van de uitverkiezing in sommige Reformatorische kerken is, dat men stelt dat de mens niet uit zich zelf tot God kan komen.
Dat kan ook niet, dat kan enkel in oprecht geloof en schuldbesef, door het Verzoendend Bloed van de Heere Jezus.
De Heilige Geest werkt in harten van mensen.
Maar de mens dient ook zelf zeker een actieve geloofsdaad te verrichten en persoonlijk zijn haar hart hiervoor open te stellen.
In sommige Reformatorische kerken laat men de mens maar aan een touwtje bungelen door te stellen
kort gezegd, dat een mens zelf niet kan kiezen (= tot wedergeboorte komen) om te geloven in God maar hier voor door God moet zijn "uitverkoren". Hierdoor leven mensen hun hele leven lang in twijfel en angst: "ben ik wel uitverkoren?". De "uitverkiezing" is gebaseerd op een onjuiste interpretatie.

De Heilige Geest werkt in mensenharten en als je dat ontdekken mag, ja dan kan je antwoorden hierop, zelf onder Zijn Leiding, het mag, de weg is vrij, de toegang is vrij, genade overal, gratis, niet goedkoop, duur betaald, zing maar mee, vanuit je eigen hart. Ook U Ook Jij bent van Mij zegt de Heere dan....

https://www.youtube.com/watch?v=bWgiImWNOwM

Heer ik geef me aan U volkomen schreef:1.Heer, ik geef me aan U volkomen,
'k leg mijn al hier voor U neer,
opdat Gij in mij zoudt wonen
met uw Geest o Heer!
Al de liefde van mijn harte
zij U voortaan toegewijd!
'k Vrees geen moeite meer of smarte,
daar Gij met mij zijt.

refrein
Glorie, glorie, Halleluja!
'k Leg mijn al aan Jezus' voet,
en nu is mijn heil volkomen,
door het dierhaar bloed.

2.Heer, mijn wil leg 'k voor U neder,
neem hem aan nu voor altijd;
dat niets kwaads hem immer weder
van de uwe scheid'!
Heer, tot U breng ik mijn leven,
hoor nu mijn geloften aan;
'k heb mijn al aan U gegeven,
neem het Heiland, aan.

refrein
Glorie, glorie, Halleluja!
'k Leg mijn al aan Jezus' voet,
en nu is mijn heil volkomen,
door het dierhaar bloed.

3.Heer, mijn God, bestuur mijn wegen,
strijden wil ik slechts voor U!
Jezus' bloed kocht ook mijn leven,
Hem behoor ik nu.
Openbaar u zelf aan mij, Heer,
als mijn eeuwig trouwe Vriend!
Tot in 't stervensuur bewaar mij,
voor altijd uw kind.

refrein
Glorie, glorie, Halleluja!
'k Leg mijn al aan Jezus' voet,
en nu is mijn heil volkomen,
door het dierhaar bloed.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Faramir

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2014 08:07

Spreeuw schreef:Waarom niet? Zonder uitverkiezing zou niemand behouden kunnen worden.

Dat is natuurlijk slechts zo in het systeem waarin uitverkiezing zo'n prominente rol speelt. Als je niet in uitverkiezing geloofd dan geloof je logischerwijs ook niet in het systeem van uitverkiezing. Het lijkt me logisch dat Mcgold dus geloofd dat je behouden kan worden buiten de uitverkiezing om.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 08:17

Faramir schreef:Het lijkt me logisch dat Mcgold dus geloofd dat je behouden kan worden buiten de uitverkiezing om.
Een behoud waar God niet voor gekozen heeft, wat moet ik me daarbij voorstellen?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2014 08:19

elbert schreef:Een behoud waar God niet voor gekozen heeft, wat moet ik me daarbij voorstellen?

Ik denk dat je best in staat bent om daar zelf wat dingen bij te bedenken.
Bijvoorbeeld dat God per definitie mensen de vrije keuze laat en dat accepteert. Op dat God per definitie voor elk mens kiest maar dat het aan de mens is om het te accepteren of af te wijzen. enz enz.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 08:21

Lord Mcgold schreef:Ik geloof niet in de uitverkiezing

Niet in een persoonlijke uitverkiezing, wel in die van alle mensen nu, versus alleen de israelieten toen.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 08:36

Faramir schreef:Ik denk dat je best in staat bent om daar zelf wat dingen bij te bedenken.
Bijvoorbeeld dat God per definitie mensen de vrije keuze laat en dat accepteert. Op dat God per definitie voor elk mens kiest maar dat het aan de mens is om het te accepteren of af te wijzen. enz enz.
Inderdaad, ik ben in staat om deze dingen te bedenken. Maar als ik dan wat verder nadenk en daar de Bijbel naast leg, dan kom ik tot de conclusie dat er dan niemand behouden wordt, want de leer van een vrije wil of vrije keuze kom ik nergens tegen in de Bijbel. Wel het woord bevrijding en verlossing, maar dat impliceert dat de mens oorspronkelijk niet vrij is.

Daarom ben ik zo blij dat God ons niet aan onszelf en onze keuze overlaat (we hebben in Adam immers al gekozen?), maar ook ervoor heeft gekozen om in de eerste plaats Zijn Zoon naar de wereld te sturen om verzoening tot stand te brengen en in de tweede plaats met Zijn Woord en Geest in ons hart te werken, zodat we die verzoening ook gaan geloven en daaruit leren leven. Zijn keuze gaat aan die van ons vooraf en gaat daar bovenuit. Wij kiezen nooit voor Hem buiten Hem om.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2014 08:45

elbert schreef:Inderdaad, ik ben in staat om deze dingen te bedenken. Maar als ik dan wat verder nadenk en daar de Bijbel naast leg, dan kom ik tot de conclusie dat er dan niemand behouden wordt.

Wellicht omdat je al vanuit een bepaald kader de bijbel leest. Dan is het vrij logisch dat je datgene wat je erin wil lezen erin leest en dat wat je er niet in wil lezen er niet in leest. Maar het kan prima dat er meerdere elkaar tegensprekende principes uit de bijbel te halen zijn.
Daarom ben ik zo blij dat God ons niet aan onszelf en onze keuze overlaat (we hebben in Adam immers al gekozen?), maar ook ervoor heeft gekozen om in de eerste plaats Zijn Zoon naar de wereld te sturen om verzoening tot stand te brengen en in de tweede plaats met Zijn Woord en Geest in ons hart te werken, zodat we die verzoening ook gaan geloven en daaruit leren leven. Zijn keuze gaat aan die van ons vooraf en gaat daar bovenuit. Wij kiezen nooit voor Hem buiten Hem om.

Prima dat jij dat geloofd en dat je je daar gelukkig bij voelt.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 08:48

Faramir schreef:Wellicht omdat je al vanuit een bepaald kader de bijbel leest.
Wellicht lees ik de Bijbel niet in het kader van de veronderstelling dat de mens een vrije wil of keuze heeft. Of: niet meer.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Faramir

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Faramir » 17 jun 2014 08:49

elbert schreef:Wellicht lees ik de Bijbel niet in het kader van de veronderstelling dat de mens een vrije wil heeft. Of: niet meer.

Juist. Ieder hanteert zijn eigen kadertjes en leest wat hij/zij wil lezen in de bijbel.
begrippen als 'bijbels' en 'onbijbels' zijn dan ook vrij betekenisloze begrippen geworden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 08:58

elbert schreef:Inderdaad, ik ben in staat om deze dingen te bedenken. Maar als ik dan wat verder nadenk en daar de Bijbel naast leg, dan kom ik tot de conclusie dat er dan niemand behouden wordt, want de leer van een vrije wil of vrije keuze kom ik nergens tegen in de Bijbel. Wel het woord bevrijding en verlossing, maar dat impliceert dat de mens oorspronkelijk niet vrij is.




“Daarom, al zou ik volle vrijmoedigheid in Christus hebben om u te gelasten wat betaamt, toch geef ik ter wille van de liefde de voorkeur aan een verzoek.” Filemon 8-9. En verder in vers 14: “Maar ik heb niets buiten uw voorkennis willen doen, opdat wat goeds gij doet, niet uit dwang, maar vrijwillig zij.”

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 09:01

mealybug schreef:“Daarom, al zou ik volle vrijmoedigheid in Christus hebben om u te gelasten wat betaamt, toch geef ik ter wille van de liefde de voorkeur aan een verzoek.” Filemon 8-9. En verder in vers 14: “Maar ik heb niets buiten uw voorkennis willen doen, opdat wat goeds gij doet, niet uit dwang, maar vrijwillig zij.”
Context? Het ontvangen van een weggelopen slaaf door een wedergeboren medechristen (die dus een vrijgemaakte wil heeft).
Heeft dat ook maar iets te maken met het behoud van mensen? Volgens mij niet.

Een betere tekst lijkt me: Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn. (Joh. 8:36)
Of:
Maar Gode zij dank, dat gij wel dienstknechten der zonde waart, maar dat gij nu van harte gehoorzaam geworden zijt aan het voorbeeld der leer, tot hetwelk gij overgegeven zijt; (Rom. 6:17)

Hoe kun je God danken voor het feit dat je van een dienstknecht van de zonde veranderd bent in een gehoorzaam kind van Hem, als je gelooft dat het uiteindelijk je eigen keuze was?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor MoesTuin » 17 jun 2014 09:16

voor dat het helemaal welles nietes wordt....

Wat een naar onderwerp is dit toch altijd.
Zo is het toch nooit bedoeld, om er een twistpunt van te maken.

Hoe het ook zij, het gaat hierom

Afbeelding

Ellende=>Verlossing=>Dankbaarheid

de 1 leest de bijbel sus en de ander weer zo.
Maar de Heere God werkt door dwars door wat dan ook heen.
De Heere Jezus die woont in je hart persoonlijk, daar gaat het ten diepste om en is het belangrijkste
de vraag is niet, hoe moet ik de bijbel lezen?
de vraag is dan ook, woont de Heere Jezus in jou hart?
Pas als dat waarlijk het geval is, vallen al die andere regeltjes moeten bijzaken weg, en wordt het leven in Zijn dienst, en worden regeltjes, overtuiging, leven uit overtuiging, leven tot eer van Hem en ga je alles met andere ogen bezien!

https://www.youtube.com/watch?v=NZll7QgkBy0

Sinds Jezus nu woont in mijn hart schreef:
De weg van het licht.

1. O, hoe zalig vertroost mij de Heilige Geest,
Sinds Jezus nu woont in mijn hart.
Hoe verblijdt mij Gods trouw, ja zijn liefde het meest,
Sinds Jezus nu woont in mijn hart.

2. Hoe is alles veranderd, al 't oud' is voorbij,
Sinds Jezus nu woont in mijn hart.
Ja, ik weet, 'k ben Gods kind en dat maakt mij zo blij,
Sinds Jezus nu woont in mijn hart.

3. 'k Ben verlost uit de strik nu en 'k voel mij bevrijd,
Sinds Jezus nu woont in mijn hart.
Al mijn vreugd' is thans Jezus en 'k volg Hem verblijd,
Sinds Jezus nu woont in mijn hart.

Koor. Sinds Jezus nu woont in mijn hart,
Sinds Jezus nu woont in mijn hart,
Ga ik voort zonder klacht, ook bij moeite en smart,
Want Jezus vervult nu mijn hart.
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 77 gasten