Ben ik uitverkoren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 09:19

MoesTuin schreef:voor dat het helemaal welles nietes wordt....

Wat een naar onderwerp is dit toch altijd.
Zo is het toch nooit bedoeld, om er een twistpunt van te maken.
Een naar onderwerp? Nee, het is een onderwerp waarin we God groot mogen maken om Wie Hij is en wat Hij doet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor MoesTuin » 17 jun 2014 09:20

Laten we dat dan ook doen, zoals ik beschreef eerder!
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
MoesTuin
Generaal
Generaal
Berichten: 4598
Lid geworden op: 02 feb 2014 16:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor MoesTuin » 17 jun 2014 09:23

MoesTuin schreef:Laten we dat dan ook doen, zoals ik beschreef eerder!


https://www.youtube.com/watch?v=IC-dvfW3Uz8
want wij hebben hier geen blijvende stad
maar zoeken de toekomende

De Heere Jezus zegt;
"Wie in Mij gelooft zal Hét Eeuwige Leven ontvangen"

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 10:19

MoesTuin schreef:
Ellende=>Verlossing=>Dankbaarheid


Is er 1 voorbeeld in het NT waar we lezen over iemands ellendebesef, voordat zijn verlossing plaatsvindt?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 11:06

mealybug schreef:Is er 1 voorbeeld in het NT waar we lezen over iemands ellendebesef, voordat zijn verlossing plaatsvindt?
Ja. Wil jij het voorbeeld geven of zal ik het doen?
Overigens is EVD geen ABC-tje (dus geen stationnetjesgeloof), dat wil ik er ook bij opmerken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 11:11

elbert schreef:Ja. Wil jij het voorbeeld geven of zal ik het doen?
Overigens is EVD geen ABC-tje (dus geen stationnetjesgeloof), dat wil ik er ook bij opmerken.


Ik weet niet wat een stationnetjes geloof is, ook van standenleer weet ik niets, want het pas iets wat de andere, pardon, nadere reformatie heeft gebracht.
Desalniettemin klinkt het alsof je ''non-classificatie'' een buffer moet gaan worden voor het te geven voorbeeld. :wink:
Dus zegt het maar, wie is het voorbeeld?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 11:25

Je zou kunnen denken aan de stokbewaarder (cipier) van Filippi (Hand. 16:29-31):

29 En toen hij om licht gevraagd had, sprong hij naar binnen en begon erg te beven, en hij viel voor Paulus en Silas neer;
30 en hij bracht hen naar buiten en zei: Heren, wat moet ik doen om zalig te worden?
31 En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten.

Nou kun je hier veel over zeggen, maar het belangrijkste in dit verband is wel dat hij weet dat hij ellendig is en hij op zoek is naar iets of iemand die hem kan redden.

Overigens is ellendekennis niet iets dat weggaat als je eenmaal tot geloof gekomen bent. Het is juist deel van je geloof: ik geloof dat ik verlost moest worden door Christus, omdat ik anders verloren lig en ga. Daarom zeg ik soms ook met Paulus dat ik de voornaamste zondaar ben (1 Tim. 1:15). Tja, dat staat in de tegenwoordige tijd en niet in de verleden tijd:

1 Tim. 1:15 Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste was ben.

Dus geen stationnetjesgeloof (eerst ellende, dan verlossing, dan dankbaarheid), maar alle drie tegelijkertijd.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 11:42

elbert schreef:Je zou kunnen denken aan de stokbewaarder (cipier) van Filippi (Hand. 16:29-31):

29 En toen hij om licht gevraagd had, sprong hij naar binnen en begon erg te beven, en hij viel voor Paulus en Silas neer;
30 en hij bracht hen naar buiten en zei: Heren, wat moet ik doen om zalig te worden?
31 En zij zeiden: Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten.

Nou kun je hier veel over zeggen, maar het belangrijkste in dit verband is wel dat hij weet dat hij ellendig is en hij op zoek is naar iets of iemand die hem kan redden.

Overigens is ellendekennis niet iets dat weggaat als je eenmaal tot geloof gekomen bent. Het is juist deel van je geloof: ik geloof dat ik verlost moest worden door Christus, omdat ik anders verloren lig en ga. Daarom zeg ik soms ook met Paulus dat ik de voornaamste zondaar ben (1 Tim. 1:15). Tja, dat staat in de tegenwoordige tijd en niet in de verleden tijd:

1 Tim. 1:15 Dit is een betrouwbaar woord en alle aanneming waard dat Christus Jezus in de wereld gekomen is om zondaars zalig te maken, van wie ik de voornaamste was ben.

Dus geen stationnetjesgeloof (eerst ellende, dan verlossing, dan dankbaarheid), maar alle drie tegelijkertijd.


Daar kan ik me wel in vinden, natuurlijk.
Zolang er maar geen volgorde en voorwaarde omheengepreekt worden.
Dat de cipier begon te beven, was vanwege de aardbeving.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 11:49

elbert schreef:Nou kun je hier veel over zeggen, maar het belangrijkste in dit verband is wel dat hij weet dat hij ellendig is en hij op zoek is naar iets of iemand die hem kan redden.

Overigens is ellendekennis niet iets dat weggaat als je eenmaal tot geloof gekomen bent.


Toen Paulus nog onbekeerd was, was er geen greinitje ellendekennis aanwezig in hem.
Maar zijn bekering was dan ook misschien niet hetzelfde als de gebeurtenis waarbij hij Christus zag, die Zich aan hem openbaarde..en is al helemaal niet over te zetten op hoe het tegenwoordig zou ''moeten'' gaan....

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 17 jun 2014 12:00

mealybug schreef:Dat de cipier begon te beven, was vanwege de aardbeving.
Waarom beefden alle anderen dan niet? Ik neem aan dat ze ook de aardbeving hadden meegemaakt. Nee dat is het dus niet. Dit beven kwam van binnen uit deze man: er was binnen in hem iets gaande.
mealybug schreef:Toen Paulus nog onbekeerd was, was er geen greinitje ellendekennis aanwezig in hem.
Maar zijn bekering was dan ook misschien niet hetzelfde als de gebeurtenis waarbij hij Christus zag, die Zich aan hem openbaarde..en is al helemaal niet over te zetten op hoe het tegenwoordig zou ''moeten'' gaan....
Een Paulusbekering is geen modelbekering, dat ben ik met je eens. Want dan zouden we allemaal een verblindend licht om ons heen moeten krijgen en een letterlijke stem uit de hemel moeten horen. Dat was bij Paulus blijkbaar nodig, bij ons niet.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Boerin
Generaal
Generaal
Berichten: 4537
Lid geworden op: 17 okt 2013 15:20

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Boerin » 17 jun 2014 20:32

Spreeuw schreef:
En dat is ook de vraag voor dit topic: "Hoe weet je of je wel of niet uitverkoren bent?"

Je weet dat je gered bent als je Jezus hebt aangenomen en vergeving hebt gevraagd voor je zonden en Hij in je leeft en je Hem volgt, of je uitverkoren bent weet je als je zelf je uitverkiezing bevestigt.
2 Petrus 1:3-11
Zijn goddelijke kracht immers heeft ons met alles, wat tot leven en godsvrucht strekt, begiftigd door de kennis van Hem, die ons geroepen heeft door zijn heerlijkheid en macht; 4 door deze zijn wij met kostbare en zeer grote beloften begiftigd, opdat gij daardoor deel zoudt hebben aan de goddelijke natuur, ontkomen aan het verderf, dat door de begeerte in de wereld heerst. 5 Maar schraagt om deze reden met betoon van alle ijver door uw geloof de deugd, door de deugd de kennis, 6 door de kennis de zelfbeheersing, door de zelfbeheersing de volharding, door de volharding de godsvrucht, 7 door de godsvrucht de broederliefde en door de broederliefde de liefde (jegens allen). 8 Want als deze dingen bij u aanwezig zijn en overvloedig worden, laten zij u niet zonder werk of vrucht voor de kennis van onze Here Jezus Christus. 9 Want bij wie zij niet zijn, die is verblind in zijn bijziendheid, daar hij de reiniging van zijn vroegere zonden heeft vergeten. 10 Beijvert u daarom des te meer, broeders, om uw roeping en verkiezing te bevestigen; want als gij dit doet, zult gij nimmer struikelen. 11 Want zó zal u rijkelijk worden verleend de toegang tot het eeuwige Koninkrijk van onze Here en Heiland, Jezus Christus.
Zach91
I'm a 23 year undergrad. I know everything, so it's futile to argue with me.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 17 jun 2014 20:46

elbert schreef:Waarom beefden alle anderen dan niet? Ik neem aan dat ze ook de aardbeving hadden meegemaakt. Nee dat is het dus niet. Dit beven kwam van binnen uit deze man: er was binnen in hem iets gaande.

Wat gaande was, was dat hij als cipier verantwoordelijk was voor de gevangenen , hij stond op punt om de hand aan zichzelf te slaan.
Als ze zouden ontsnapt zijn, zou de cipier daar de verantwoordelijkhied voor dragen.
Hij vroeg Paulus wat er gebeurd was en pas na de hele nacht uitleg gekregen te hebben van wie Christus was, kwam de man tot geloof.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 18 jun 2014 07:08

mealybug schreef:Wat gaande was, was dat hij als cipier verantwoordelijk was voor de gevangenen , hij stond op punt om de hand aan zichzelf te slaan.
Als ze zouden ontsnapt zijn, zou de cipier daar de verantwoordelijkhied voor dragen.
Hij vroeg Paulus wat er gebeurd was en pas na de hele nacht uitleg gekregen te hebben van wie Christus was, kwam de man tot geloof.
Het onderstreepte vroeg hij helemaal niet.
Hij vroeg dit: "Heren, wat moet ik doen om zalig te worden?" (vers 30).
Hij wist dus drommels goed dat deze heren vastzaten omdat ze Joden waren die een bepaalde heilsleer verkondigden (vers 17-20). Wat dat precies inhield, wist hij nog niet, maar gezien de uitzonderlijke omstandigheden (er was na de aardbeving geen gevangene ontsnapt, terwijl je dat wel zou verwachten) wist hij dat hier mensen waren die God/goden vertegenwoordigden en die dus ook wisten hoe je gered kon worden. Dat dat nodig was, had hij inmiddels wel door.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor mealybug » 18 jun 2014 10:11

elbert schreef:''Het onderstreepte vroeg hij helemaal niet.''
Hij vroeg dit: "Heren, wat moet ik doen om zalig te worden?" (vers 30).


Er staat ook helemaal niet dat hij kinderen had, maar zijn huis, die midden in de nacht uit bed gehaald werden om ondergedompeld te worden.
Toch wordt ook dat geleerd.

Dit beven kwam van binnen uit deze man: er was binnen in hem iets gaande.

Paulus had hem net verteld geen zelfmoord te plegen, want ze waren er allemaal nog, niet ontsnapt.

Als een en ander de cipier in zijn hart al was duidelijk gemaakt, zou hij toch ook niet de hele nacht nog onderwijs nodig gehad hebben, voordat hij en zijn familie tot geloof zouden komen.
De aardbeving maakte hem doodsbang , en het feit dat de gevangenen geheel gehoorzaam niet waren gevlucht waren voor hem de reden dat er wel heel iets bijzonders aan de hand was.

Het geloof van de cipier en niet iets mystieks wat in hem gaande was, zorgde ervoor dat hij en zijn familie behouden zouden worden.Zo zie ik het ongeveer.
Wat zegt jij tegen iemand die jou vraagt wat hij moet doen om gered te worden?

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor elbert » 18 jun 2014 10:43

We moeten goed op de tekst letten. Er staat dat de man zelfmoord wilde plegen omdat hij dacht dat de gevangenen ontsnapt waren. Voor een cipier in die tijd was dat iets waar blijkbaar de doodstraf op stond. Hij was dus niet bang voor de aardbeving zelf, want die treden in Filippi wel vaker op.

Bovendien staat er dat hij pas begon te beven nadat Paulus hem had toegeroepen zichzelf niet om te brengen, de cipier om licht had gevraagd en de gevangenis was binnengegaan.
Verder wordt voor het woord beven hier een woord gebruikt dat op slechts 2 andere plekken in het NT wordt gebruikt (in Hand. 7:32 en Hebr. 12:21), die beide over ontmoetingen van God met Mozes gaan, waarbij Mozes ontzet was dat hij God ontmoette.
Tot slot spreekt hij Paulus en Silas aan met "heren" (kurios), waardoor hij, de cipier, zich als ondergeschikte opstelt ten opzichte van de 2 gevangenen. Dat zegt ons wel iets, toch?

Dit heeft niets met mystiek te maken, maar wel met het feit dat er binnen in deze man vrees was ontstaan: voor de God die hij (nog) niet kende en voor degenen die deze God vertegenwoordigden. Hij wist dat deze mensen een heilsleer verkondigden en hij wist ook dat hij gered moest worden.
Dat hij en zijn huis(gezin) daarna onderwijs nodig hadden van de apostelen, spreekt daarbij voor zich, want hij wist nog zo weinig. Maar de vonk van de kennis die hij nodig had, was er al wel en zou door het onderwijs nog verder aangewakkerd worden tot het vuur van het geloof in Jezus Christus.

mealybug schreef:Wat zegt jij tegen iemand die jou vraagt wat hij moet doen om gered te worden?
Vermoed je dat ik wat anders zou zeggen dan in Hand. 16:31 staat? Nee hoor: "Geloof in de Heere Jezus Christus en u zult zalig worden, u en uw huisgenoten."

En dan nu terug naar het topic. Hoe weet je of je uitverkoren bent? Alleen als je in de Heere Jezus Christus gelooft, dus op Hem vertrouwt tot redding. Want God heeft je dan doen zien dat je zonder Zijn Zoon niet kunt, omdat je anders verloren zou gaan vanwege je zonden en Hij heeft je bovendien laten zien dat je alleen in Zijn Zoon leven hebt.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 82 gasten