Ben ik uitverkoren?

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

janpep
Sergeant
Sergeant
Berichten: 251
Lid geworden op: 01 apr 2005 00:03
Locatie: Alphen aan den Rijn
Contacteer:

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor janpep » 27 jun 2014 15:26

Nathan schreef:Ik vrees dat mijn bijbelkennis wat te hoog gegrepen is voor dit gereformeerde forum.

Ja, dat zal het zijn.

Gebruikersavatar
gravo
Majoor
Majoor
Berichten: 2017
Lid geworden op: 12 jan 2009 23:20

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor gravo » 28 jun 2014 11:31

Om de vraag in de topictitel te beantwoorden: ja!

gravo
'Von Gott wissen wir nichts. Aber dies Nichtwissen ist Nichtwissen von Gott'
(Franz Rosenzweig, Der Stern der Erlösung)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor benefietdiner » 28 jun 2014 12:08

gravo schreef:Om de vraag in de topictitel te beantwoorden: ja!

gravo

De inhoud van het topictitel vraagt dan verder hoe je dat weet uitverkoren te zijn.
Ik weet ook behouden te zijn terwijl ik geen Israëliet ben, dus kan ik niet uitverkoren zijn.
Daarom spreek ik ook niet over ‘uitverkoren zijn’ maar ‘behouden zijn in Christus door het geloof’.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Spreeuw » 29 jun 2014 14:47

benefietdiner schreef:De inhoud van het topictitel vraagt dan verder hoe je dat weet uitverkoren te zijn.
Ik weet ook behouden te zijn terwijl ik geen Israëliet ben, dus kan ik niet uitverkoren zijn.
Daarom spreek ik ook niet over ‘uitverkoren zijn’ maar ‘behouden zijn in Christus door het geloof’.


Dat is niet mogelijk. Behouden worden gaat niet buiten de uitverkiezing om.

Efeziërs 1:4.
Hij heeft ons immers in Hem uitverkoren vóór de grondlegging der wereld, opdat wij heilig en onberispelijk zouden zijn voor zijn aangezicht. (NBG'51)

Waren de Efeziërs Israëlieten?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor benefietdiner » 29 jun 2014 14:55

Spreeuw schreef:Behouden worden gaat niet buiten de uitverkiezing om.

Niet Israël wel voor de heiden.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Spreeuw » 29 jun 2014 14:56

benefietdiner schreef:Niet Israël wel voor de heiden.


Waarom geldt het dan niet voor beiden?

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3460
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor benefietdiner » 29 jun 2014 15:05

Spreeuw schreef:Waarom geldt het dan niet voor beiden?

God had en heeft één volk uitverkoren, dat was en is Israël. Uit dit volk is de Christus voort gekomen. Met dit voltooide werk is dat volk niet afgeschreven. Voor de heiden (wij dus) is er geen uitverkiezing want God laat zich verbidden. Als wij heiden tot God bidden wil Hij zich ook laten verbidden en zal Hij van Zijn voornemen afzien. Het besluit ligt bij ons of wij in Hem geloven of niet. En….. voor de duidelijkheid: dat is Bijbelse remonstrantie.Mattheüs 7:1-29.

AfbeeldingHet is niet zoals deze lopende band waarop alle poppetjes uiteindelijk richting het vuur gaan en er af en toe een poppetje net op tijd van de band wordt geplukt door een hand van bovenaf. Wat een vreselijk beeld van God is dit! Het lijkt dan net alsof God de meeste mensen naar de hel laat gaan en slechts een enkeling redt. Nergens in de Bijbel vind je dit beeld van God terug. Integendeel, God wil juist dat alle mensen zalig worden.

De uitverkiezing is geen blokkade of muur waardoor je niet tot God kunt komen, maar is een poort tot zaligheid. Het is alsof aan de voorzijde van deze poort staat: 'Komt tot Mij.' Als je door die poort gegaan bent, staat als het ware aan de achterzijde van die poort: 'Ik heb je uitverkoren.'
benikweluitverkoren.nl

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23543
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Ben ik uitverkoren?

Berichtdoor Marnix » 04 jul 2014 08:24

Probleem is dat mensen vaak vanuit Gods soevereiniteit redeneren in de zin van:

Als God wil dat alle mensen behouden worden worden alle mensen behouden. Als lang niet alle mensen behouden worden is dat Gods wil want anders zou Hij mensen wel willen redden maar dat niet kunnen dus dan zou Hij niet almachtig zijn. En God is almachtig, alles wat gebeurt is Zijn wil dus als velen verloren gaan is dat ook Gods wil. Kort door de bocht en het klopt voor een groot deel niet (hoewel de uitgangspositie dat God almachtig is, wel klopt... maar de gevolgtrekkingen niet)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 49 gasten