Mariaverering in de RK-Kerk

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor rotterdam » 20 mei 2014 06:05

Ayla schreef:bizar
terwijl in de bijbel daar echt helemaal niets over staat
De enige weg tot de Vader is Hij


Wat denk jij, Ayla, in dit verband, over onderstaande teksten uit Openbaringen.

Op 5,8 - En toen Het de boekrol genomen had, wierpen de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen zich vóór het Lam neer. Zij hadden elk een citer en gouden schalen vol reukwerk. Dit zijn de gebeden van de heiligen.

Op 8,3 - En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan. Aan hem werd veel reukwerk gegeven, opdat hij dat samen met de gebeden van alle heiligen op het gouden altaar vóór de troon zou leggen.

Op 8,4 - En de rook van het reukwerk steeg, met de gebeden van de heiligen, uit de hand van de engel op tot vóór God.

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1926
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Pcrtje » 20 mei 2014 07:26

Ayla schreef:[...] terwijl in de bijbel daar echt helemaal niets over staat?
Zoals ik al zei: de RKK kent geen sola scriptura. Maar een deel van de heiligenverering wordt inderdaad gebaseerd op de teksten die Rotterdam nu aanhaalt.
"Een libelle zweeft over het water..."

Faramir

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Faramir » 20 mei 2014 07:52

Ayla schreef:Sorry, ik zeg dit echt niet met de bedoeling om je te kwetsen maar het is toch te bizar om haar als voorspreekster, helpster, bijstand en middelares te zien terwijl in de bijbel daar echt helemaal niets over staat?

Waarom zou dat bizar zijn? Los van het feit dat er uit de bijbel best wel een en ander over uit te halen valt. Is het door jou aangehangen sola scriptura dan niet even bizar aangezien dat geen bijbels dogma is, sterker nog met zichzelf in tegenspraak?
En als kers op de taart zien sommigen haar als medeverlosseres!

Dat is een stukje volksgeloof wat niet door de katholieke Kerk erkend wordt.
Ik snap dat echt niet, waarom is de Heere Jezus niet genoeg? Hij is onze voorspraak, hulp, bijstand en middelaar! De enige weg tot de Vader is Hij, en we hebben geen middelares nodig om tot Jezus te mogen gaan! We moeten in Zijn armen vluchten, tijd met Hem doorbrengen, elke seconde die je aan Maria besteedt ten nadele van Christus is schade, want Hij is het die redt, en niemand anders!

Dus jij vraagt nooit anderen om voor jou te bidden, en jij zal nooit voor anderen bidden? In jouw gemeente wordt ook nooit gebeden voor de hulpbehoevenden en dergelijke? Heel bijzonder.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 08:28

rotterdam schreef:
Wat denk jij, Ayla, in dit verband, over onderstaande teksten uit Openbaringen.

Op 5,8 - En toen Het de boekrol genomen had, wierpen de vier dieren en de vierentwintig ouderlingen zich vóór het Lam neer. Zij hadden elk een citer en gouden schalen vol reukwerk. Dit zijn de gebeden van de heiligen.

Op 8,3 - En er kwam een andere engel, die met een gouden wierookvat bij het altaar ging staan. Aan hem werd veel reukwerk gegeven, opdat hij dat samen met de gebeden van alle heiligen op het gouden altaar vóór de troon zou leggen.

Op 8,4 - En de rook van het reukwerk steeg, met de gebeden van de heiligen, uit de hand van de engel op tot vóór God.


Maar, zijn dat de gebeden van de heiligen op aarde? Of ook van de gestorven heiligen? Ik weet dat Saul als hij in het nauw zit ook om hulp vraagt bij een overleden profeet, Samuel. Dat wordt niet echt als een goede daad van hem gezien. Jezus Christus is onze voorsprak bij de Vader. Hij is mens geweest, is op alle vlakken beproefd geweest net als wij en begrijpt onze moeiten en zwakheden. Hij leefde volmaakt. Hij is de Zoon van God en de mensenzoon. Hij is de weg naar de Vader. Waarom dan hulp vragen aan heiligen als Hij daar zit en voor ons pleit? Ik ben blij dat ik me altijd tot Hem mag richten en niet tot andere mensen die, hoe goed ze ook leefden, toch ook beperkte mensen zijn.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Faramir

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Faramir » 20 mei 2014 08:40

Er zijn zo ontzettend veel plaatsen in de Schrift die zouden kunnen verwijzen naar het aanroepen van heiligen;

Matteüs 27
47 Sommigen die daar stonden, hoorden dat en zeiden: ‘Hij roept Elia.’ 48 Meteen rende een van hen weg om een spons te halen, doopte die in wijn, stak hem op een rietstok en wilde Hem te drinken geven. 49 Maar de anderen zeiden: ‘Niet doen! Laten we eens kijken of Elia Hem komt redden.’

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor rotterdam » 20 mei 2014 08:50

Marnix schreef:
Maar, zijn dat de gebeden van de heiligen op aarde? Of ook van de gestorven heiligen?


Lees Openbaring 5 en 8 zelf dan zul je bemerken dat het hier gaat over gestorven heiligen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor mealybug » 20 mei 2014 09:36

Faramir schreef:Er zijn zo ontzettend veel plaatsen in de Schrift die zouden kunnen verwijzen naar het aanroepen van heiligen;

Matteüs 27
47 Sommigen die daar stonden, hoorden dat en zeiden: ‘Hij roept Elia.’ 48 Meteen rende een van hen weg om een spons te halen, doopte die in wijn, stak hem op een rietstok en wilde Hem te drinken geven. 49 Maar de anderen zeiden: ‘Niet doen! Laten we eens kijken of Elia Hem komt redden.’


Waarmee natuurlijk allerminst wordt gezegd dat dat goed is.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 09:42

rotterdam schreef:
Lees Openbaring 5 en 8 zelf dan zul je bemerken dat het hier gaat over gestorven heiligen.


ik heb het gelezen maar lees wat jij zegt daar niet in?
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor rotterdam » 20 mei 2014 10:09

Marnix schreef:
ik heb het gelezen maar lees wat jij zegt daar niet in?


Ja dat zou kunnen.

Wat is jouw verklaring voor dit deel van de R.K.K./orthodoxe/anglicaanse leer ?

Ruim 1,5 miljard dwalenden ?

Het bestaat n.l. al een paar jaar en er hebben heel wat theologen over nagedacht.

Of vermoed je kwade opzet ? Zo ja, waarom zouden ze dit doen?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor mealybug » 20 mei 2014 11:19

Pcrtje schreef:Zoals ik al zei: de RKK kent geen sola scriptura. Maar een deel van de heiligenverering wordt inderdaad gebaseerd op de teksten die Rotterdam nu aanhaalt.

Nu we het toch over Openbaringen hebben, wie denkt de RK kerk dat de hoer is uit Openbaring 17, die aan de vele wateren zit en ook op 7 bergen?


http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_heuvels_van_Rome

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor rotterdam » 20 mei 2014 11:48

mealybug schreef:Nu we het toch over Openbaringen hebben, wie denkt de RK kerk dat de hoer is uit Openbaring 17, die aan de vele wateren zit en ook op 7 bergen?


http://nl.wikipedia.org/wiki/Zeven_heuvels_van_Rome


Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat jij ons dat gaat vertellen :-({|=

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor mealybug » 20 mei 2014 11:54

rotterdam schreef:Ik heb zo'n donkerblauw vermoeden dat jij ons dat gaat vertellen :-({|=


Ik vraag deze keer iets.
Even niet persoonlijk en sarcastisch worden, maar to the point reageren aub.
Bij voorbaat dank 8)

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Katlheen » 20 mei 2014 12:05

Tja, in Noord-Brabant heb je een plaats genaamd Zevenbergen....
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor rotterdam » 20 mei 2014 12:29

mealybug schreef:Ik vraag deze keer iets.
Even niet persoonlijk en sarcastisch worden, maar to the point reageren aub.
Bij voorbaat dank 8)


Kom kerel, grapjas, je bijgevoegde link spreekt boekdelen. ](*,)

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23585
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Mariaverering in de RK-Kerk

Berichtdoor Marnix » 20 mei 2014 12:42

rotterdam schreef:
Ja dat zou kunnen.

Wat is jouw verklaring voor dit deel van de R.K.K./orthodoxe/anglicaanse leer ?

Ruim 1,5 miljard dwalenden ?

Het bestaat n.l. al een paar jaar en er hebben heel wat theologen over nagedacht.

Of vermoed je kwade opzet ? Zo ja, waarom zouden ze dit doen?


Ik vermoed geen kwade opzet, ook al ben ik het er niet mee eens. Mijn standpunt is dat we beter een voorbeeld kunnen nemen aan hen die in Jezus voetsporten traden maar in de eerste plaats aan Jezus... en je je gebeden beter tot Hem kan richten dan tot heiligen. Ik zie zo ook geen Bijbelse onderbouwing om dat anders te doen. Desalniettemin zie ik de katholieken, orthodoxen en anglicanen gewoon als broers en zussen en niet als afgedwaalden ;)
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot], Google Adsense [Bot] en 34 gasten