Transsubstantiatieleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor mealybug » 16 mei 2014 13:03

Marnix schreef:Spreeuw, je moet wel goed bedenken dat de HC is geschreven in een tijd dat katholieken en protestanten geen vrienden van elkaar waren, er waren misstanden, inquisitie enz waardoor men net was afgescheiden en de protestanten werden vervolgd. Vandaar een nogal kritische, negatieve houding richting alles wat katholiek was.


Die moederkerk toch....
maar goed, wat nu?
HC ontbinden?
Want als er 1 onwaarheid in staat....

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 13:21

Spreeuw schreef:wel is het zo dat zij geloven dat brood en wijn tijdens de eucharistie letterlijk worden veranderd in het lichaam en bloed van Christus. Dat lijkt me niet juist, want Zijn werkelijke lichaam en bloed heeft Christus op Golgotha gegeven. Is het dan toch niet het geval dat ze daarmee onbedoeld Christus' offer tijdens iedere eucharistie laten plaatsvinden?


Nee Spreeuw, dit is niet het geval, trouwens u vraagt altijd om een onderbouwing met teksten.
Wat let u ?
Dit is Mijn lichaam, dit is Mijn bloed.
Waarom staat er niet "dit betekend of dit symboliseert" i.p.v. "dit is". ?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 13:40

rotterdam schreef: Nee Spreeuw, dit is niet het geval, trouwens u vraagt altijd om een onderbouwing met teksten.
Wat let u ?
Dit is Mijn lichaam, dit is Mijn bloed.
Waarom staat er niet "dit betekend of dit symboliseert" i.p.v. "dit is". ?


Klopt. Deze tekst neem ik zo letterlijk als ik maar kan.
Jezus zei dat tegen Zijn leerlingen. Waar baseert u het op dat het "is" ook nog voor ons geldt?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 14:31

Spreeuw schreef:@Marnix
U geeft een heel wat beter antwoord dan degene die hiervoor al diverse keren in dit topic heeft gereageerd, die was simpelweg te beroerd om het uit te leggen. Aan uw reactie heb ik heel wat meer.

Ik denk inderdaad dat het aan het "is" ligt. Ook al gelovigen rooms-katholieken niet dat het offer van Christus zich in de eucharistie herhaald, wel is het zo dat zij geloven dat brood en wijn tijdens de eucharistie letterlijk worden veranderd in het lichaam en bloed van Christus. Dat lijkt me niet juist, want Zijn werkelijke lichaam en bloed heeft Christus op Golgotha gegeven. Is het dan toch niet het geval dat ze daarmee onbedoeld Christus' offer tijdens iedere eucharistie laten plaatsvinden?


Nee dat is niet zo. En een beetje meer liefdevol richting mijn katholieke broeder graag!
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23542
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Marnix » 16 mei 2014 14:32

mealybug schreef:
Die moederkerk toch....
maar goed, wat nu?
HC ontbinden?
Want als er 1 onwaarheid in staat....


Dat zou net zo onzinnig zijn om op basis van 1 verschil in leer een kerkverband als vals te bestempelen.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1920
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Pcrtje » 16 mei 2014 14:38

Ik wil hier straks wel op reageren - want ik wil er wel even voor gaan zitten -, mits mijn bijdrage wel serieus wordt ontvangen en er niet meteen zo beroerd op wordt gereageerd.
"Een libelle zweeft over het water..."

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 14:48

Marnix schreef:Nee dat is niet zo. En een beetje meer liefdevol richting mijn katholieke broeder graag!


Uw "katholieke broeder" beschuldigde mij van onoprechtheid, terwijl daar geen enkele aanleiding voor was. Meerdere malen had ik gezegd dat ik benieuwd was naar de argumentatie voor de transsubstantiatieleer. Ik citeer uw katholieke broeder: "Dan zoek je het toch lekker zelf uit." Over liefdevol gesproken.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 16:02

Spreeuw schreef:
Klopt. Deze tekst neem ik zo letterlijk als ik maar kan.
Jezus zei dat tegen Zijn leerlingen. Waar baseert u het op dat het "is" ook nog voor ons geldt?


O.K. u gaat er dus vanuit dat de transsubstantiatie tijdens het laatste avondmaal werkelijk heeft plaatsgevonden ?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 16:13

rotterdam schreef: O.K. u gaat er dus vanuit dat de transsubstantiatie tijdens het laatste avondmaal werkelijk heeft plaatsgevonden ?


Ja, dat is een goede. Ik moet u zeggen dat ik het antwoord even niet weet, zonder dat ik het meer bestudeerd heb. Ik denk niet dat de transsubstantiatie tijdens het laatste avondmaal heeft plaatsgevonden. Ik wil het nog wel nader bestuderen.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Katlheen » 16 mei 2014 16:21

Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor André-J30 » 16 mei 2014 18:12

Blader hier eens doorheen en lees wat interessant lijkt:
http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php ... stantiatie

Of lees meer direct: http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php ... atie#al283

Om over na te denken: Was de HG bij Jezus' doop een duif of niet? Zijn brood en wijn vlees en bloed of niet?

En ook: Mat. 26:26 . En als zij aten, nam Jezus het brood, en gezegend hebbende, brak Hij het, en gaf het den discipelen, en zeide: Neemt, eet, dat is Mijn lichaam. En refereerd Hij dan niet naar:
Joh. 6:35 En Jezus zeide tot hen: Ik ben het Brood des levens; die tot Mij komt, zal geenszins hongeren, en die in Mij gelooft, zal nimmermeer dorsten.
Joh. 6:51 Ik ben dat levende Brood, dat uit den hemel nedergedaald is; zo iemand van dit Brood eet, die zal in der eeuwigheid leven. En het Brood, dat Ik geven zal, is Mijn vlees, hetwelk Ik geven zal voor het leven der wereld.
Joh. 6:53 Jezus dan zeide tot hen: Voorwaar, voorwaar zeg Ik ulieden: Tenzij dat gij het vlees des Zoons des mensen eet, en Zijn bloed drinkt, zo hebt gij geen leven in uzelven.
Joh. 6:54 Die Mijn vlees eet, en Mijn bloed drinkt, die heeft het eeuwige leven; en Ik zal hem opwekken ten uitersten dage.

Leg het accent eens anders: "dit is" maar "dit is"

Voor de liefhebber: http://www.neocalvinisme.nl/hb/knl/knl12.html

Ook het boek van J.A. Jungmann "Missarium Sollemnia" over de ontwikkeling van de Eucharistie (HA) sinds oude tijden is zeer informatief en leerzaam ... maar taaaaaai. :(

Faramir

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Faramir » 16 mei 2014 18:12


Klop.

Of op:
http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php

En in het Engels met wat verwijzingen naar oud christelijke geschriften/kerkvaders;
http://scripturecatholic.com/the_eucharist.html

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 18:30

Spreeuw schreef:
Ja, dat is een goede. Ik moet u zeggen dat ik het antwoord even niet weet, zonder dat ik het meer bestudeerd heb. Ik denk niet dat de transsubstantiatie tijdens het laatste avondmaal heeft plaatsgevonden. Ik wil het nog wel nader bestuderen.


Dat maakt u eerdere opmerking heel vreemd

Spreeuw schreef: Klopt. Deze tekst neem ik zo letterlijk als ik maar kan.
Jezus zei dat tegen Zijn leerlingen. Waar baseert u het op dat het "is" ook nog voor ons geldt?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 18:39

André-J30 schreef:
Om over na te denken: Was de HG bij Jezus' doop een duif of niet? Zijn brood en wijn vlees en bloed of niet?



Ik heb nagedacht.

en dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde in lichamelijke gedaante als een duif. En er kwam een stem uit de hemel die zei: U bent Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen!

Dit is duidelijk "in de gedaante van een duif".

En terwijl zij aten, nam Jezus brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het hun en zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam.

Dit is toch iets heel anders hoor

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 18:47

rotterdam schreef:Dat maakt u eerdere opmerking heel vreemd

Spreeuw schreef: Klopt. Deze tekst neem ik zo letterlijk als ik maar kan.
Jezus zei dat tegen Zijn leerlingen. Waar baseert u het op dat het "is" ook nog voor ons geldt?


Ik moet het nader bestuderen, zei ik.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 65 gasten