Transsubstantiatieleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 18:50

rotterdam schreef: Nee Spreeuw, dit is niet het geval, trouwens u vraagt altijd om een onderbouwing met teksten.
Wat let u ?
Dit is Mijn lichaam, dit is Mijn bloed.
Waarom staat er niet "dit betekend of dit symboliseert" i.p.v. "dit is". ?


Waarom is dit volgens u trouwens niet het geval? Zou u daar nog nader op in kunnen gaan?

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Ronald » 16 mei 2014 18:51

In Johannes 3 "het gesprek met Nicodemus" sprak Jezus over de wedergeboorte.
Nicodemus nam deze woorden letterlijk" (vers 4) Hoe kan een mens geboren worden, nu oud zijnde? Kan hij ook andermaal in zijner moeders buik ingaan en geboren worden? en werd daarop gecorrigeerd door de Heere Jezus.

Bij de transsubstantiatieleer nemen de RK de woorden: Neemt eet, dat is Mijn lichaam..... ook letterlijk. De protestanten daarentegen nemen deze woorden geestelijk.

Ook binnen de protestantenbeweging zijn op andere gebieden ook meningsverschillen mbt het letterlijk of figuurlijk (geestelijk) nemen van teksten.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 18:52

Spreeuw schreef:
Ik moet het nader bestuderen, zei ik.



Vol verwachting klopt mijn hart maar wellicht is het beter om eerst de brief van Jacobus en de Bijbel te behandelen?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 18:55

Spreeuw schreef:
Waarom is dit volgens u trouwens niet het geval? Zou u daar nog nader op in kunnen gaan?


Even teruglezen dat heeft Faramir heel helder uitgelegd.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 18:57

rotterdam schreef: Even teruglezen dat heeft Faramir heel helder uitgelegd.


Tja, dat de RKK het niet zo bedoelt, is me inmiddels wel helder.
Maar wordt Christus' offer in de Mis niet onbedoeld herhaald?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4622
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 18:58

rotterdam schreef:Vol verwachting klopt mijn hart maar wellicht is het beter om eerst de brief van Jacobus en de Bijbel te behandelen?


Alles een voor een is het beste, lijkt me.
Het valt me op dat u steeds de "Jakobus-kwestie" aanhaalt. Ligt deze kwestie u zo diep?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 19:09

Spreeuw schreef:
Alles een voor een is het beste, lijkt me.
Het valt me op dat u steeds de "Jakobus-kwestie" aanhaalt. Ligt deze kwestie u zo diep?


Ja heel diep - dat reformatorische christenen moeten nadenken of er een stuk uit de Bijbel moet worden verwijderd is mij een gruwel.
Sorry maar mooier kan ik het niet maken.
Ik was totaal onthutst.

Gebruikersavatar
André-J30
Sergeant
Sergeant
Berichten: 342
Lid geworden op: 16 mar 2014 18:27

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor André-J30 » 16 mei 2014 19:57

André-J30 schreef:Om over na te denken: Was de HG bij Jezus' doop een duif of niet? Zijn brood en wijn vlees en bloed of niet?
rotterdam schreef:Ik heb nagedacht.en dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde in lichamelijke gedaante als een duif. En er kwam een stem uit de hemel die zei: U bent Mijn geliefde Zoon, in U heb Ik Mijn welbehagen! Dit is duidelijk "in de gedaante van een duif".En terwijl zij aten, nam Jezus brood en toen Hij het gezegend had, brak Hij het en gaf het hun en zei: Neem, eet, dit is Mijn lichaam.Dit is toch iets heel anders hoor.
Het is misschien niet helemaal duidelijk wat ik bedoel? Ik probeer de overeenkomst te maken tussen de verschijnings-vorm en hetgeen wordt uitgebeeld. Net zomin als de duif de Heilige Geest is, is het brood het lichaam en de wijn het bloed van Jezus. Toch is er een hele sterke identificatie daarmee ...
Ga maar eens na hoe vaak het beeld van de duif symbool staat voor de Heilige Geest.
Een prachtig lied dat dit weergeeft (klik eerst op [Meer weergeven] om de tekst te volgen (de ontknoping zit n.l. in het laatste woord!) :o )
http://www.youtube.com/watch?v=dwsiXzcYFis

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 23:13

André-J30 schreef:Net zomin als de duif de Heilige Geest is, is het brood het lichaam en de wijn het bloed van Jezus.


Sorry maar ik geloof dat de Heilige Geest de gedaante van de duif werkelijk heeft aangenomen, exact zoals in de Bijbel te lezen valt "dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde in lichamelijke gedaante als een duif".

mohamed

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor mohamed » 17 mei 2014 00:35


Faramir schreef:Klop.

Of op:
http://rkdocumenten.nl/rkdocs/index.php

En in het Engels met wat verwijzingen naar oud christelijke geschriften/kerkvaders;
http://scripturecatholic.com/the_eucharist.html

Interessant om te lezen. Ik wil ook wel eens van dat brood eten, kan ik dan gewoon naar een mis gaan ergens op een zondag?

mohamed

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor mohamed » 17 mei 2014 00:38

André-J30 schreef:Net zomin als de duif de Heilige Geest is, is het brood het lichaam en de wijn het bloed van Jezus.

rotterdam schreef:Sorry maar ik geloof dat de Heilige Geest de gedaante van de duif werkelijk heeft aangenomen, exact zoals in de Bijbel te lezen valt "dat de Heilige Geest op Hem neerdaalde in lichamelijke gedaante als een duif".

Toch staat er duidelijk dat dit een teken voor Johannes de Doper zou zijn (Joh 1:32-33 vgl: Matt 3:16; Mark 1:10; Luk 3:22).

Faramir

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2014 07:45

mohamed schreef:[
Interessant om te lezen. Ik wil ook wel eens van dat brood eten, kan ik dan gewoon naar een mis gaan ergens op een zondag?

Dat zou je kunnen doen, niemand die je tegenhoud. Over het algemeen wordt het echter niet als respectvol of netjes geacht om ter communie te gaan als je niet katholiek bent.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor mealybug » 17 mei 2014 07:56

mohamed schreef:Interessant om te lezen. Ik wil ook wel eens van dat brood eten, kan ik dan gewoon naar een mis gaan ergens op een zondag?

Ik moet denken aan de vrouw bij de waterput, die tot Jezus zei: ''van dat water wil ik ook wel drinken''
Was zij eigenlijk wel joods, katholiek, of gereformeerd of ten minste gedoopt?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor rotterdam » 17 mei 2014 08:21

mealybug schreef:Ik moet denken aan de vrouw bij de waterput, die tot Jezus zei: ''van dat water wil ik ook wel drinken''
Was zij eigenlijk wel joods, katholiek, of gereformeerd of ten minste gedoopt?


Het hele evangelie in een paar zinnetjes;

Maar er komt een tijd, en die tijd is nu gekomen, dat wie de Vader echt aanbidt, hem aanbidt in geest en in waarheid. De Vader zoekt mensen die hem zo aanbidden, want God is Geest, dus wie hem aanbidt, moet dat doen in geest en in waarheid.’ De vrouw zei: ‘Ik weet wel dat de messias zal komen’ (dat betekent ‘gezalfde’), ‘wanneer hij komt zal hij ons alles vertellen.’ Jezus zei tegen haar: ‘Dat ben ik, degene die met u spreekt.’

mohamed

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor mohamed » 17 mei 2014 10:42

mohamed schreef:[
Interessant om te lezen. Ik wil ook wel eens van dat brood eten, kan ik dan gewoon naar een mis gaan ergens op een zondag?

Faramir schreef:Dat zou je kunnen doen, niemand die je tegenhoud. Over het algemeen wordt het echter niet als respectvol of netjes geacht om ter communie te gaan als je niet katholiek bent.

Niet respectvol tegenover wie en waarom niet?


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Google [Bot] en 71 gasten