Transsubstantiatieleer

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Yoshi

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Yoshi » 14 mar 2016 22:01

Ik weet het wel. :)

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8820
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor elbert » 15 mar 2016 09:04

Yoshi schreef:elbert: Het offer van Christus op Golgotha stond niet buiten tijd en ruimte, maar is daar en toen geschied.

Dat vindt jij.
Nee, dat vind ik niet alleen, dat staat in de Schrift:
Christus offert zichzelf niet dikwijls (Hebr. 9:25),
maar:
Hij is "eenmaal geofferd om de zonden van velen weg te dragen" (Hebr. 9:28)
Hij is "door Zijn eigen bloed eens en voor altijd binnengegaan in het heiligdom" (Hebr. 9:12)
"Het offer van het lichaam van Jezus Christus, is eens en voor altijd gebracht" (Hebr. 10:10).
Yoshi schreef:De transsubstantiatieleer is dan ook slechts een theorie om de werkelijke aanwezigheid van Jezus Christus in het brood en de wijn te kunnen bevatten. Andere theorieën zijn welkom ook binnen de katholieke Kerk, maar over het algemeen wordt de transsubstantiatieleer als duidelijkst/minst vage theorie verkozen.
Is de aanwezigheid van de Heilige Geest vaag, of is de transsubstantiatieleer vaag? Me dunkt het laatste. De transsubstantiatieleer (en de tegenwoordigstelling) is een poging om Christus aanwezig te laten zijn in het avondmaal zonder daarbij te denken aan Zijn Heilige Geest. Maar daar gaat het nu juist om!
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Yoshi

Re: Transsubstantiatieleer

Berichtdoor Yoshi » 15 mar 2016 09:27

Jouw interpretatie van de Schrift is ook een mening. Verder prima hoor. Maar ik hou er een andere interpretatie en dus mening op na.

Daarnaast toon je met je interpretatie slechts je onbegrip over het onderwerp. Ook dat is niet verrassend anders was je wel katholiek geworden. Toch kan het weinig kwaad om eens van buiten de eigen kaders een vraagstuk te bekijken.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 53 gasten