Het water dat (geen) scheiding brengt

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 10 mei 2014 11:14

Het water dat (geen) scheiding brengt?! - een broederdebat tussen baptisten en gereformeerden.

Geloofstoerusting & Stichting Heart Cry Nederland organiseren D.V. 20 juni 2014 een broederdebat over de doop. Ds. M. Ezinga (reformatorisch baptist) en ds. G.A. van den Brink (Hersteld Hervormde Kerk) bevragen elkaar op hun doopvisie en lichten toe waarom zij voor of tegen de kinderdoop zijn. In het woord ‘broederdebat’ komen twee aspecten van de ontmoeting naar voren: het is een debat (een openbaar geloofsgesprek), maar tussen broeders. Er zijn verschillen, maar er is ook een broederband door het geloof in Jezus Christus.

De reden voor dit debat is drieledig. In de eerste plaats willen we in een tijd van kerkelijke verdeeldheid – ondanks een verschillend inzicht m.b.t. de doop – openbaar uitspreken dat we elkaars broeders in Christus zijn en dat we samen het Evangelie willen uitdragen in ons vaderland. Er is, in de tweede plaats, veel verwarring over wat de Bijbel zegt over de doop; juist in een debat komt naar voren waar de kracht en de zwakte van een bepaalde visie ligt. Het helpt om helder te krijgen wat de belangrijkste Bijbelse gegevens zijn. Ten derde: met dit debat willen Geloofstoerusting & Stichting HeartCry het gesprek over de doop bevorderen. Het gesprek tussen ouders en hun kinderen, tussen kerkenraden en gemeenteleden, tussen ambtsdragers en catechisanten. Welke verschillen en welke overeenkomsten zijn er tussen kinderdoop en volwassendoop? Goed inzicht in de verschillende posities kan verwijdering en karikaturen voorkomen of wegnemen.

Locatie: Driestar Educatief, Gouda
Datum: D.V. vrijdag 20 juni 2014
Aanvang: 20.00 uur – inloop vanaf 19.30 uur
Sprekers: Ds. M. Ezinga & ds. G.A. van den Brink
Gastheer: Evangelist Arjan Baan
Organisatie:
Geloofstoerusting (http://www.geloofstoerusting.nl)
St. HeartCry (http://www.heartcry.nl)

Tijdens deze avond is er gelegenheid om vanuit het publiek verhelderingsvragen te stellen. De toegang is vrij; er zal een collecte worden gehouden ter bestrijding van de onkosten. Iedereen is hartelijk welkom. Wel willen we benadrukken dat we met wederzijds respect voor elkaar willen samen komen.

http://www.facebook.com/730327740321407

http://www.swotee.nl/events/23758/Het-W ... -Doopdebat

Anoniem_89

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 mei 2014 14:06

Balen dat ik niet kan :cry:

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 10 mei 2014 14:17

Anoniem_89 schreef:Balen dat ik niet kan :cry:

hier voor jou dan een verklaring: Vragen en antwoorden over de doop ds. M. Ezinga
http://www.refbap.nl/player/?preek=72

Anoniem_89

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 mei 2014 14:56

benefietdiner schreef:hier voor jou dan een verklaring: Vragen en antwoorden over de doop ds. M. Ezinga
http://www.refbap.nl/player/?preek=72


Ik sta achter de 'volwassendoop'.:mrgreen:
Zal wel een keer goed luisteren
Al heb ik al een keer een gesprek gehad een dominee van de CGK. :wink:

Faramir

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Faramir » 10 mei 2014 15:28

Ik sta ook achter het dopen van volwassenen. Ook achter het dopen van kinderen overigens.

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 10 mei 2014 16:51

@Anoniem_89 @Faramir,
Toch maar een keer luisteren dan, want het gaat niet over de volwassendoop maar over de geloofsdoop. :mrgreen:

Er wordt wel over volwassendoop gesproken omdat de meesten niet weten het verschil tussen volwassendoop en geloofsdoop.

Anoniem_89

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Anoniem_89 » 10 mei 2014 16:55

benefietdiner schreef:Er wordt wel over volwassendoop gesproken omdat de meesten niet weten het verschil tussen volwassendoop en geloofsdoop.



Je bedoelt toch in ieder geval bewuste bekering en de doop met de Heilige Geest?

Faramir

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor Faramir » 10 mei 2014 17:42

benefietdiner schreef:@Anoniem_89 @Faramir,
Toch maar een keer luisteren dan, want het gaat niet over de volwassendoop maar over de geloofsdoop. :mrgreen:

Er wordt wel over volwassendoop gesproken omdat de meesten niet weten het verschil tussen volwassendoop en geloofsdoop.

Ik ben er ook helemaal voor dat als iemand tot geloof komt hij/zij zich laat dopen. (indien dat nog niet gebeurd is)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 10 mei 2014 17:49

Faramir schreef:Ik ben er ook helemaal voor dat als iemand tot geloof komt hij/zij zich laat dopen. (indien dat nog niet gebeurd is)
Anoniem_89 schreef: Je bedoelt toch in ieder geval bewuste bekering en de doop met de Heilige Geest?
:jaknikken: d:)b

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8821
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor elbert » 10 mei 2014 19:48

benefietdiner schreef:Er wordt wel over volwassendoop gesproken omdat de meesten niet weten het verschil tussen volwassendoop en geloofsdoop.
Tja, en die termen (volwassendoop en geloofsdoop) dekken de lading niet van wat er bedoeld wordt. Wat er bedoeld wordt, is belijdenisdoop.
(en dat in tegenstelling tot verbondsdoop).
Het verschil is subtiel, maar doet er wel degelijk toe.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
benefietdiner
Kolonel
Kolonel
Berichten: 3468
Lid geworden op: 22 jan 2012 14:06

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor benefietdiner » 10 mei 2014 21:13

elbert schreef:Tja, en die termen (volwassendoop en geloofsdoop) dekken de lading niet van wat er bedoeld wordt. Wat er bedoeld wordt, is belijdenisdoop.
Dat mag ook.
elbert schreef:(en dat in tegenstelling tot verbondsdoop).
Het verschil is subtiel, maar doet er wel degelijk toe.

Dat is waar want het verbond (besnijdenis) is vervult in Jezus dé Gezalfde, die is er voor in de plaats gekomen.
Wij (heidenen) hebben een nieuw verbond, dé vervulling van het Mozaitische verbond Jezus Christus is Heer.

Je komt toch ook elbert?
Dan kun je vast Ds. van den Brink wat bijstaan. :roll:

Locatie: Driestar Educatief, Gouda
Datum: D.V. vrijdag 20 juni 2014
Aanvang: 20.00 uur – inloop vanaf 19.30 uur
Sprekers: Ds. M. Ezinga & ds. G.A. van den Brink
Gastheer: Evangelist Arjan Baan

Ik zie je, tot dan. :D

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2014 21:27

elbert schreef: Wat er bedoeld wordt, is belijdenisdoop.
(en dat in tegenstelling tot verbondsdoop).
Het verschil is subtiel, maar doet er wel degelijk toe.


Er is alleen een verbondsbeker, als we het strict bijbels houden.
Het oude verbond werd door de bloedlijn bepaald, het lichamelijke ,zichtbare en stoffelijke, maar het nieuwe verbond door het geestelijke, onzichtbare en onvergankelijke geloof.
Daarom noemde Jezus het ook beter dan het oude verbond.
Als de verbondsdoop het teken zou zijn, zou het net als de besnijdenis onder het oude verbond , de lading niet dekken, en dat doet het dus ook niet.

Dit is het nieuwe verbond....lucas 22:20 Evenzo nam Hij ook de drinkbeker na het gebruiken van de maaltijd en zei: Deze drinkbeker is het nieuwe verbond in Mijn bloed, dat voor u vergoten wordt.

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor EdW » 10 mei 2014 21:52

Ik ga niet, omdat ik (ondanks alle goede en mooie voornemens) bang ben dat het debat toch teveel een 'strijd' wordt.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor mealybug » 10 mei 2014 21:58

EdW schreef:Ik ga niet, omdat ik (ondanks alle goede en mooie voornemens) bang ben dat het debat toch teveel een 'strijd' wordt.

Die jij natuurlijk niet wilt verliezen :wink:

Gebruikersavatar
EdW
Mineur
Mineur
Berichten: 109
Lid geworden op: 29 apr 2014 09:34

Re: Het water dat (geen) scheiding brengt

Berichtdoor EdW » 10 mei 2014 22:10

mealybug schreef: Die jij natuurlijk niet wilt verliezen :wink:

Haha! :D Die reactie voelde ik al aankomen toen ik mijn antwoord typte. :wink:

Tja, misschien is dat wel juist wat mij tegenstaat, dat we allemaal graag in het kamp van de winnaars willen horen.
Want God heeft Zijn Zoon niet in de wereld gezonden opdat Hij de wereld zou veroordelen, maar opdat de wereld door Hem behouden zou worden (Joh. 3:17)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 81 gasten