Bekering: eenmalig of een proces

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Bambi

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Bambi » 02 aug 2014 14:23

Jvslooten schreef:
En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
(Rom. 8:30)
In het boek aan de Romeinen spreekt Paulus afwisselend tegen de Joden, de heidenen en hen beiden.
Daarom moet je goed opletten bij teksten tegen wie hij het heeft.

Als je Rom. 7:1 leest zie je dat Paulus in Rom. 8 praat tegen de Joden die Christen geworden zijn, want hij heeft het ook steeds over de wet waar ze aan onderworpen waren. En dat waren de heidenen niet:
Romeinen7:
1 Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft?

Dus de befaamde teksten die jij aanhaalt en die door vele dominees misbruikt wordt, om aan te tonen dat enkelen uit de heidenen van te voren uitverkoren waren, gaat niet over de heidenen, maar over de Joden die niet door God verhard zijn.

Waar bijv. in Romeien 11 over gesproken wordt.
En als je Rom. 11: 2 leest, zie je de vergelijking met Rom. 8:29 en is een extra bevestiging dat hij het in Rom. 8:29 en 30 over de Joden heeft.

Romeinen 8:
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Romeinen 11:
1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israëliet, uit het zaad Abrahams, van den stam Benjamin.
2 God heeft Zijn volk niet verstoten, hetwelk Hij te voren gekend heeft. Of weet gij niet, wat de Schrift zegt van Elia, hoe hij God aanspreekt tegen Israël, zeggende:
3 Heere! zij hebben Uw profeten gedood, en Uw altaren omgeworpen; en ik ben alleen overgebleven en zij zoeken mijn ziel.
4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.
5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.
6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.
7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
9 En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.
10 Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.
11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

Het komt er dus op neer dat een groot deel van de Joden verhard werden, de Joden die dat niet werden, werden de uitverkorenen genoemd die van te voren uitverkoren zijn.
En de heidenen werden als volk de uitverkorenen genoemd, die daarna geroepen worden en door het geloof in de Heere Jezus, behouden worden.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor mealybug » 02 aug 2014 14:40

Jvslooten schreef:De HEERE zal Zijn werk voor mij voltooien;
Uw goedertierenheid, HEERE, is voor eeuwig;
laat de werken van Uw handen niet los.

(Ps. 138:8)

En hen die Hij er van tevoren toe bestemd heeft, die heeft Hij ook geroepen, en hen die Hij geroepen heeft, die heeft Hij ook gerechtvaardigd, en hen die Hij gerechtvaardigd heeft, die heeft Hij ook verheerlijkt.
(Rom. 8:30)


Over voltooien gesproken, je tekst uit Rom, staat in de voltooid verleden tijd.

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor learsi » 02 aug 2014 15:19

Bambi schreef:In het boek aan de Romeinen spreekt Paulus afwisselend tegen de Joden, de heidenen en hen beiden.
Daarom moet je goed opletten bij teksten tegen wie hij het heeft.

Als je Rom. 7:1 leest zie je dat Paulus in Rom. 8 praat tegen de Joden die Christen geworden zijn, want hij heeft het ook steeds over de wet waar ze aan onderworpen waren. En dat waren de heidenen niet:
Romeinen7:
1 Weet gij niet, broeders! (want ik spreek tot degenen, die de wet verstaan) dat de wet heerst over den mens, zo langen tijd als hij leeft?

Dus de befaamde teksten die jij aanhaalt en die door vele dominees misbruikt wordt, om aan te tonen dat enkelen uit de heidenen van te voren uitverkoren waren, gaat niet over de heidenen, maar over de Joden die niet door God verhard zijn.

Waar bijv. in Romeien 11 over gesproken wordt.
En als je Rom. 11: 2 leest, zie je de vergelijking met Rom. 8:29 en is een extra bevestiging dat hij het in Rom. 8:29 en 30 over de Joden heeft.

Romeinen 8:
29 Want die Hij te voren gekend heeft, die heeft Hij ook te voren verordineerd, den beelde Zijns Zoons gelijkvormig te zijn, opdat Hij de Eerstgeborene zij onder vele broederen.
30 En die Hij te voren verordineerd heeft, dezen heeft Hij ook geroepen; en die Hij geroepen heeft, dezen heeft Hij ook gerechtvaardigd; en die Hij gerechtvaardigd heeft, dezen heeft Hij ook verheerlijkt.

Romeinen 11:
1 Ik zeg dan: Heeft God Zijn volk verstoten? Dat zij verre; want ik ben ook een Israëliet, uit het zaad Abrahams, van den stam Benjamin.
2 God heeft Zijn volk niet verstoten, hetwelk Hij te voren gekend heeft. Of weet gij niet, wat de Schrift zegt van Elia, hoe hij God aanspreekt tegen Israël, zeggende:
3 Heere! zij hebben Uw profeten gedood, en Uw altaren omgeworpen; en ik ben alleen overgebleven en zij zoeken mijn ziel.
4 Maar wat zegt tot hem het Goddelijk antwoord? Ik heb Mijzelven nog zeven duizend mannen overgelaten, die de knie voor het beeld van Baäl niet gebogen hebben.
5 Alzo is er dan ook in dezen tegenwoordigen tijd een overblijfsel geworden, naar de verkiezing der genade.
6 En indien het door genade is, zo is het niet meer uit de werken; anderszins is de genade geen genade meer; en indien het is uit de werken, zo is het geen genade meer; anderszins is het werk geen werk meer.
7 Wat dan? Hetgeen Israël zoekt, dat heeft het niet verkregen; maar de uitverkorenen hebben het verkregen, en de anderen zijn verhard geworden.
8 (Gelijk geschreven is: God heeft hun gegeven een geest des diepen slaaps; ogen om niet te zien, en oren om niet te horen) tot op den huidigen dag.
9 En David zegt: Hun tafel worde tot een strik, en tot een val, en tot een aanstoot, en tot een vergelding voor hen.
10 Dat hun ogen verduisterd worden, om niet te zien; en verkrom hun rug allen tijd.
11 Zo zeg ik dan: Hebben zij gestruikeld, opdat zij vallen zouden? Dat zij verre; maar door hun val is de zaligheid den heidenen geworden, om hen tot jaloersheid te verwekken.
12 En indien hun val de rijkdom is der wereld, en hun vermindering de rijkdom der heidenen, hoeveel te meer hun volheid!

Het komt er dus op neer dat een groot deel van de Joden verhard werden, de Joden die dat niet werden, werden de uitverkorenen genoemd die van te voren uitverkoren zijn.
En de heidenen werden als volk de uitverkorenen genoemd, die daarna geroepen worden en door het geloof in de Heere Jezus, behouden worden.


Wie spreekt Paulus volgens jou aan als hij het woord "broeders" schrijft in de Rom. brief?

Verder ben ik het niet eens met je opmerking dat hij de ene keer tegen deze groep en de andere keer tegen een andere groep praat.
Hij heeft het over Joden en heidenen en de brief is gericht tot de gemeente te Rome.

h.g.
Learsi

Bambi

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Bambi » 02 aug 2014 15:54

learsi schreef:
Wie spreekt Paulus volgens jou aan als hij het woord "broeders" schrijft in de Rom. brief?

Verder ben ik het niet eens met je opmerking dat hij de ene keer tegen deze groep en de andere keer tegen een andere groep praat.
Hij heeft het over Joden en heidenen en de brief is gericht tot de gemeente te Rome.

h.g.
Learsi

Broeders is algemeen tegen de Christenen, wat niet wil zeggen als hij broeders zegt, dat hij het iedere keer tegen Christenen en heidenen heeft.
Als jij het niet eens bent met het feit dat Paulus de ene keer tegen de heidenen spreekt, de andere keer tegen de Joden en weer een andere keer tegen beiden, dan moet je de Romeinen maar eens rustig en tekst voor tekst lezen.
Want als je bijv. Romeinen 11: 13 leest, zie je dat hij daarna weer verder spreekt tegen de heidenen:

13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;

learsi
Majoor
Majoor
Berichten: 1518
Lid geworden op: 08 feb 2009 23:29

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor learsi » 02 aug 2014 17:18

Bambi schreef:Broeders is algemeen tegen de Christenen, wat niet wil zeggen als hij broeders zegt, dat hij het iedere keer tegen Christenen en heidenen heeft.
Als jij het niet eens bent met het feit dat Paulus de ene keer tegen de heidenen spreekt, de andere keer tegen de Joden en weer een andere keer tegen beiden, dan moet je de Romeinen maar eens rustig en tekst voor tekst lezen.
Want als je bijv. Romeinen 11: 13 leest, zie je dat hij daarna weer verder spreekt tegen de heidenen:

13 Want ik spreek tot u, heidenen, voor zoveel ik der heidenen apostel ben; ik maak mijn bediening heerlijk;


Hij zegt het er speciaal bij.
Verder doet hij dat nergens.
Als hij het over broeders zijnde de Joden heeft noemt hij dit in 9.3 er nog speciaal bij.
Heb alle broeder teksten ff bekeken.
Ze gaan allen over leden van de gemeente zonder specificatie van Jood of heiden.

h.g.
Learsi

h.g.
Learsi

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Teus » 03 aug 2014 21:13

André-J30 schreef:

Als ik overtuigd "God-dienaar" ben, waarom moet ik mij dan bekeren?
Zou je niet moeten spreken van bekeren maar van toekeren?

In het licht van het "Shema": Dàt is dagelijkse toekering. Je bent bekeerd of je bent als God-dienaar opgevoed. Daarom richt je je dagelijks op God om te leven naar zijn Wil. Met "lek en gebrek", dat wel. Maar waarvan zou je je moeten bekeren. Je wilt groeien
.

@André,

Bekeren is je van de zonden, deze wereld, geheel omkeren naar God met het verlangen dat Hij je zonden wilt vergeven en je leven wilt leiden. Dat je je vertrouwen op Hem stelt.
God komt dan met de wedergeboorte, Hij wil dat nog liever dan degene die zich bekeerd.
Dan gaat God met je verder.
Vrijwel altijd is het is eenmalig dat je het doet. Het kan dat je ver afgedwaald ben in de zonden voor een langere tijd. Dan zou je het opnieuw bekeren kunnen noemen omdat je God tijdelijk de rug toegekeerd heb. Maar voor God is het anders, Die heeft je in die tijd niet losgelaten. Hij wil wel dat je je zonden belijd, eigenlijk bekeer je je dan weer, zo zou je het kunnen noemen, omdat Hij weer zo verheugd is dat je terug komt omdat Hij zo graag weer Zijn liefde aan je kwijt wil, Hij kan weer Vader over je zijn. Hij is dat al die tijd geweest, van Zijn kant, maar Hij wilt dat jij dat zo ervaart.
Wat een wonderlijke God hebben we toch.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Teus » 03 aug 2014 21:24

naamloos schreef: ]Je moet je elke keer bekeren als je fout zit, dat is toch niet zo moeilijk te begrijpen?
Ik mag hopen dat een christen zich niet continu hoeft te bekeren, want dat zou inhouden dat ie steeds verkeerde wegen gaat.
Dat een christen (vaak) struikelt staat buiten kijf, maar struikelend achter Jezus aan is iets anders dan eigen wegen gaan.


@Naamloos,
Mag ik vragen, dat doe ik al, weten, wanneer jij het nodig denkt te vinden je te bekeren en wanneer je zonden te belijden? Wat is voor jou het verschil?
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Teus » 03 aug 2014 21:32

Spreeuw schreef: Je haalt een m.i. zeer interessante Bijbeltekst aan. Wat wordt er precies bedoeld met het "niet kunnen zondigen"? Want ook christenen kunnen nog in de zonde vallen. Misschien wordt met deze tekst bedoeld datgene wat niet tot een zondig leven behoort. Graag zou ik hier nog wat meer informatie over willen lezen.

Zeker Spreeuw, christenen kunnen zondigen.
Voor God kan een christen niet meer zondigen, ze zijn allemaal vergeven, ook de komende, God komt er nooit meer op terug. Een oprecht christen is door God Geheiligd in Jezus Christus, mooi is dat hé, Hij ziet Zijn kinderen als Heilig.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Teus » 03 aug 2014 21:39

Spreeuw schreef:Wat ik me nog wel afvraag: kan iemand die gerechtvaardigd is, later weer compleet in zonde vallen en God de rug toekeren?


Jazeker kan dat Spreeuw maar is tijdelijk hij komt altijd weer terug bij God.
Omdat God hem nooit meer los laat.
Kijk maar naar de gelijkenis van "de verloren zoon".
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4620
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Spreeuw » 05 aug 2014 11:51

Teus schreef:Wat ik me nog wel afvraag: kan iemand die gerechtvaardigd is, later weer compleet in zonde vallen en God de rug toekeren?

Spreeuw schreef:Jazeker kan dat Spreeuw maar is tijdelijk hij komt altijd weer terug bij God.
Omdat God hem nooit meer los laat.
Kijk maar naar de gelijkenis van "de verloren zoon".


Dus keert een gerechtvaardigd mens nooit definitief God de rug toe?

Gebruikersavatar
Teus
Majoor
Majoor
Berichten: 2406
Lid geworden op: 15 dec 2011 13:14

Re: Bekering: eenmalig of een proces

Berichtdoor Teus » 05 aug 2014 20:44

Spreeuw schreef:Wat ik me nog wel afvraag: kan iemand die gerechtvaardigd is, later weer compleet in zonde vallen en God de rug toekeren?

Teus schreef:Jazeker kan dat Spreeuw maar is tijdelijk hij komt altijd weer terug bij God.
Omdat God hem nooit meer los laat.
Kijk maar naar de gelijkenis van "de verloren zoon".


Spreeuw schreef:Dus keert een gerechtvaardigd mens nooit definitief God de rug toe?

Gerechtvaardigde mensen komen natuurlijk altijd bij hun Heiland terug, Hij zal ze nooit meer laten gaan. Ik geloof niet dat deze mensen overlijden, dat kunnen alleen gerechtvaardigden, zonder dat ze ervoor weer mogen getuigen van hun Verlosser. Ik denk zelfs dat ze zich niet lang in de wereld kunnen ophouden. Als je De Liefde van God ervaren hebt kun je m.i. niet lang zonder.
Misschien heb je het zelf ook wel eens gehad dat je je schaamt voor God, omdat je fout gegaan bent of Hem niet vertrouwd heb. Je kunt dan denken "het valt wel mee" en die schaamte wegdrukken, de Heilige Geest doven. Het kan zijn dat God je gaat beproeven en als het ware Zijn Handen een beetje meer van je aftrekt. Hij laat je nooit los en blijft net zoveel van je houden, dit begrijp ik niet maar straks begrijp ik het volkomen.
Dan staat Hij constant op de uitkijk of je terug komt.
Als je dan terug komt dan zegt Hij niet "Waarom heb je me dan verlaten" of "heb je me nu wel nodig" nee, Hij omarmd je met Zijn Liefde en Zijn Trouw, zo blij is Hij weer dat je terug bent.
„Doch een ongeestelijk mens aanvaardt niet hetgeen van de Geest Gods is.” 1 Kor.2:14a


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 74 gasten