Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost...?"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Rozijn
Majoor
Majoor
Berichten: 1557
Lid geworden op: 18 sep 2013 15:58

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Rozijn » 16 mei 2014 11:49

Och nee, ik maakte maar een grapje...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 12:22

Faramir schreef:Zowel de theorie van de katholieke Kerk/oosters-orthodoxe Kerken alsook de 3 verschillende theorieën van Luther, Calvijn en Zwingli zijn prima bijbels te onderbouwen.

Dat is ook niet het punt. Het punt is dat er in antwoord 80 van de HC een onjuiste weergave wordt gegeven van de eucharistie.


Heel goed antwoord Faramir, er is inderdaad geen sluitende onderbouwing te geven voor de diverse theorieën. Tenminste niet als je objectief wilt blijven.

Het is de Heere die ons nodigt aan Zijn tafel, Hij is zelf aanwezig. ( Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.) en daar zijn we het allemaal over eens.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 12:32

rotterdam schreef: Heel goed antwoord Faramir, er is inderdaad geen sluitende onderbouwing te geven voor de diverse theorieën. Tenminste niet als je objectief wilt blijven.

Het is de Heere die ons nodigt aan Zijn tafel, Hij is zelf aanwezig. ( Want waar twee of drie in Mijn Naam bijeengekomen zijn, daar ben Ik in hun midden.) en daar zijn we het allemaal over eens.


Het is maar wat u een "heel goed antwoord" noemt. De werkelijkheid is dat het een pure verdraaiing van de Bijbelse waarheid is. Er is maar 1 theorie Bijbels te onderbouwen, er is slechts 1 Bijbel, geen 5. God is Dezelfde tot in alle eeuwigheid. Zijn Woord is onveranderlijk. De ene Bijbel is niet voor tweeërlei, laat staan voor "vijfderlei", uitleg vatbaar. Ons verstand is verduisterd, en daarom zijn er dwalingen ontstaan, ook op dit punt. Onze opdracht is om Gods Woord te bestuderen, te overdenken en bovenal te bidden om de verlichting met de Heilige Geest, opdat Gods wil werkelijk bekend wordt, ook omtrent het Heilig Avondmaal, zij het met ons beperkte verstand.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 12:57

Spreeuw schreef:
Het is maar wat u een "heel goed antwoord" noemt. De werkelijkheid is dat het een pure verdraaiing van de Bijbelse waarheid is. Er is maar 1 theorie Bijbels te onderbouwen, er is slechts 1 Bijbel, geen 5. God is Dezelfde tot in alle eeuwigheid. Zijn Woord is onveranderlijk. De ene Bijbel is niet voor tweeërlei, laat staan voor "vijfderlei", uitleg vatbaar. Ons verstand is verduisterd, en daarom zijn er dwalingen ontstaan, ook op dit punt. Onze opdracht is om Gods Woord te bestuderen, te overdenken en bovenal te bidden om de verlichting met de Heilige Geest, opdat Gods wil werkelijk bekend wordt, ook omtrent het Heilig Avondmaal, zij het met ons beperkte verstand.


Welke waarheid Spreeuw ? Uit de Bijbel ? Diezelfde Bijbel waar u eigenhandig 5 hoofdstukken wilt uitscheuren ?
Is elke andere interpretatie bij u een dwaling ?

38 En Johannes antwoordde Hem: Meester, wij hebben iemand gezien die demonen uitdreef in Uw Naam, iemand die ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Maar Jezus zei: Verbied het hem niet, want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam en kort daarna kwaad van Mij zal kunnen spreken.
40 Want wie niet tegen ons is, die is voor ons.
41 Want wie u een beker water te drinken zal geven in Mijn Naam omdat u discipelen van Christus bent, voorwaar, Ik zeg u: hij zal zijn loon beslist niet verliezen.

Bambi

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Bambi » 16 mei 2014 13:18

rotterdam schreef:
38 En Johannes antwoordde Hem: Meester, wij hebben iemand gezien die demonen uitdreef in Uw Naam, iemand die ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Maar Jezus zei: Verbied het hem niet, want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam en kort daarna kwaad van Mij zal kunnen spreken.
40 Want wie niet tegen ons is, die is voor ons.
41 Want wie u een beker water te drinken zal geven in Mijn Naam omdat u discipelen van Christus bent, voorwaar, Ik zeg u: hij zal zijn loon beslist niet verliezen.

Dit is nu een mooi voorbeeld waarbij je ziet hoe de Heere Jezus denkt over de verkrampte mening van gelovigen.
Hier kun je ook het antwoord uithalen, hoe de Heere Jezus over 'de Passion' denkt.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 13:22

Bambi schreef:Dit is nu een mooi voorbeeld waarbij je ziet hoe de Heere Jezus denkt over de verkrampte mening van gelovigen.


applaus voor Bambi =D> =D> =D>

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 16 mei 2014 15:18

rotterdam schreef:Welke waarheid Spreeuw ? Uit de Bijbel ? Diezelfde Bijbel waar u eigenhandig 5 hoofdstukken wilt uitscheuren ?
Is elke andere interpretatie bij u een dwaling ?

38 En Johannes antwoordde Hem: Meester, wij hebben iemand gezien die demonen uitdreef in Uw Naam, iemand die ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Maar Jezus zei: Verbied het hem niet, want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam en kort daarna kwaad van Mij zal kunnen spreken.
40 Want wie niet tegen ons is, die is voor ons.
41 Want wie u een beker water te drinken zal geven in Mijn Naam omdat u discipelen van Christus bent, voorwaar, Ik zeg u: hij zal zijn loon beslist niet verliezen.


Wat is de reden dat u deze Bijbeltekst citeert?

Er is maar één waarheid. De Bijbel is de Waarheid. Zoals ik al eerder schreef: als er slechts één waarheid is, dan zijn er niet meerdere waarheden. Wat zegt Jezus? Ik ben "de" Waarheid (Joh. 14:6). Niet één van de vele waarheden. Er is dus slechts één waarheid, ook als het gaat over het Heilig Avondmaal. Voor God is slechts één waarheid mogelijk, namelijk die van Zijn onfeilbaar Woord. Alles is één bij de HERE.

Lees Efeziërs 4:4-6.

4 één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping,
5 één Here, één geloof, één doop,
6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.


Ziet u? Alles is één! Wilt u nog steeds volhouden dat er meerdere theorieën "bijbels te onderbouwen" zijn?

Wat het opnemen van de Jakobusbrief in de canon betreft: ik heb geschreven dat ik dit probleem nog eens onder de loep wil nemen. Ik heb nog geen definitief oordeel gegeven over het al dan niet verwijderen van deze brief uit de canon.

Riska

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Riska » 16 mei 2014 15:47

Spreeuw schreef:Wat het opnemen van de Jakobusbrief in de canon betreft: ik heb geschreven dat ik dit probleem nog eens onder de loep wil nemen. Ik heb nog geen definitief oordeel gegeven over het al dan niet verwijderen van deze brief uit de canon.

Valt er wat te regelen dan? Het is opgenomen in de canon - punt uit!

Maar wat heeft dat te maken met zondag 1 van de HC???

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor rotterdam » 16 mei 2014 15:55

Spreeuw schreef:
38 En Johannes antwoordde Hem: Meester, wij hebben iemand gezien die demonen uitdreef in Uw Naam, iemand die ons niet volgt; en wij hebben het hem verboden, omdat hij ons niet volgt.
39 Maar Jezus zei: Verbied het hem niet, want er is niemand die een kracht doen zal in Mijn Naam en kort daarna kwaad van Mij zal kunnen spreken.
40 Want wie niet tegen ons is, die is voor ons.
41 Want wie u een beker water te drinken zal geven in Mijn Naam omdat u discipelen van Christus bent, voorwaar, Ik zeg u: hij zal zijn loon beslist niet verliezen.


Wat is de reden dat u deze Bijbeltekst citeert?

Ja die is er ; ook de discipelen dachten de absolute wijsheid in pacht te hebben.

4 één lichaam en één Geest, gelijk gij ook geroepen zijt in de ene hoop uwer roeping,
5 één Here, één geloof, één doop,
6 één God en Vader van allen, die is boven allen en door allen en in allen.


Ziet u? Alles is één! Wilt u nog steeds volhouden dat er meerdere theorieën "bijbels te onderbouwen" zijn?

Wat het opnemen van de Jakobusbrief in de canon betreft: ik heb geschreven dat ik dit probleem nog eens onder de loep wil nemen. Ik heb nog geen definitief oordeel gegeven over het al dan niet verwijderen van deze brief uit de canon.

Alleen al, door uw suggestie komt u buiten de eenheid te staan.

[/quote]

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 12:11

Ondanks alle terechte en onterechte kritiek die er is op de Heidelbergse Catechismus, wordt de Heidelbergse Catechismus nog altijd het "troostboek van de kerk" genoemd.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 12:15

rotterdam schreef:Alleen al, door uw suggestie komt u buiten de eenheid te staan.


Natuurlijk niet. Voor de HERE is er maar 1 juiste uitleg. Dat wij meerdere theorieën kennen over een Schriftgedeelte of leerstuk, komt doordat wij mensen door onze zonde het juiste zicht kwijt kunnen raken.
Laatst gewijzigd door Spreeuw op 17 mei 2014 12:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 17 mei 2014 12:15

Door wie?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor rotterdam » 17 mei 2014 12:18

Spreeuw schreef:Natuurlijk niet. Voor de HERE is er maar 1 juiste uitleg.


Wie zegt dat?

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 12:20

rotterdam schreef:Ja die is er ; ook de discipelen dachten de absolute wijsheid in pacht te hebben.


Nee, wij hebben niet alle wijsheid in pacht. Daar gaat het ook helemaal niet om in dit kader. Het gaat erom dat er niet verschillende theorieen over 1 leerstuk allemaal juist kunnen zijn. Er is er of 1 juist, of ze zijn allemaal onjuist. Er is geen middenweg bij God. Voorbeeld: Jezus zegt: "Ik ben de Waarheid." Er is er dus slechts 1, Die de Waarheid is.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 17 mei 2014 12:22

rotterdam schreef: Wie zegt dat?


Dat zegt de HERE Zelf!


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 38 gasten