Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost...?"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost...?"

Berichtdoor Spreeuw » 06 mei 2014 21:45

De Heidelbergse Catechismus (HC) begint met de vraag (Zondag 1): "Wat is uw enige troost, zowel in leven als in sterven?" Kort samengevat luidt het antwoord: "Dat ik met lichaam en ziel, zowel in leven als in sterven, mijn getrouwe Zaligmaker Jezus Christus toebehoor."

Het valt mij op dat de HC christocentrisch inzet. Andere belijdenisgeschriften beginnen bijvoorbeeld met het doel van ons leven. De HC begint direct met de bevinding: "Wat is uw enige troost...?". Het antwoord is christocentrisch: het gaat om de Zaligmaker Jezus Christus, dat we Hem toebehoren.

Mijn vraag is: in hoeverre onderscheidt de HC zich van andere belijdenisgeschriften?

Voor de volledigheid, hierbij een link naar de HC (via de site van de PKN): http://www.pkn.nl/Lists/PKN-Bibliotheek ... n-2009.pdf

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Cahier » 06 mei 2014 21:56

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: in hoeverre onderscheidt de HC zich van andere belijdenisgeschriften?


Het is denk ik een beetje appels met peren vergelijken. De HC is immers een leerboekje en heeft daarom al een heel ander karakter dan de DL. Een vergelijking tussen andere catechismi lijkt mij daarom interessanter; en dat zijn niet altijd belijdenisgeschriften. Denk bijv. aan het leerboekje van Hellenbroek of aan de catechismus van Marten Micron.

Riska

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Riska » 07 mei 2014 19:01

In de classis die voor het eerst gezamenlijk was - dus Hervormd en Gereformeerd - heeft een predikant Zondag 1 genoemd als HET fundament van de PKN.
Hij zei letterlijk: als de PKN dat zou vergeten, zakt de bodem onder de kerk weg en heeft het geen reden van bestaan meer.

De HC is een leerboek inderdaad - en niet op zich een geloofsbelijdenis. Die wordt er wel in behandeld - De Apostolische Geloofsbelijdenis.

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Cahier » 12 mei 2014 21:24

Ieder antwoord in de heidelbergse catechismus is een belijdenisantwoord, waarin de zuivere christelijke (dat is gereformeerde) leer wordt beleden. In principe kan men zelfs dikke dogmatische boekwerken als belijdenissen zien. Alleen is niet iedere "belijdenis" een door de kerken aanvaard belijdenisgeschrift of is geschikt om als een belijdenisgeschrift voor de kerken dienst te doen.
Laatst gewijzigd door Cahier op 13 mei 2014 18:15, 1 keer totaal gewijzigd.

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 11:32

Spreeuw schreef:Mijn vraag is: in hoeverre onderscheidt de HC zich van andere belijdenisgeschriften?

Volgens mij is het meer een catechismus dan een belijdenis.
Maar goed, mocht je het als belijdenis zien dan onderscheid het zichzelf volgens mij ten opzichte van andere belijdenissen dat er een aantoonbare fout (drogreden) in zit.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 11:37

Faramir schreef:Volgens mij is het meer een catechismus dan een belijdenis.
Maar goed, mocht je het als belijdenis zien dan onderscheid het zichzelf volgens mij ten opzichte van andere belijdenissen dat er een aantoonbare fout (drogreden) in zit.


Maakt niet veel uit. Vergelijk het met andere catechismi.
Dat de HC christocentrisch begint is een fout, bedoel je? Of bedoel je dat de HC de Paapse Mis een vervloekte afgoderij noemt (Zondag 30, Vr.+Antw. 80)?

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 11:39

Dat laatste. Een aantoonbare foute weergave van de katholieke leer (en die is op dat punt echt niet veranderd) om vervolgens plat te branden. Heel bijzonder en vrij uniek voor een belijdenis.

Spreeuw
Generaal
Generaal
Berichten: 4612
Lid geworden op: 08 jul 2013 09:02

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Spreeuw » 14 mei 2014 11:42

Faramir schreef:Dat laatste. Een aantoonbare foute weergave van de katholieke leer (en die is op dat punt echt niet veranderd) om vervolgens plat te branden. Heel bijzonder en vrij uniek voor een belijdenis.


Waarom? Er wordt beredenerend waarom de Mis een "vervloekte afgoderij" genoemd wordt. Deugen de argumenten die de HC noemt niet?

Faramir

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Faramir » 14 mei 2014 11:49

Spreeuw schreef:
Waarom? Er wordt beredenerend waarom de Mis een "vervloekte afgoderij" genoemd wordt. Deugen de argumenten die de HC noemt niet?

Dat lijkt me nogal een open deur. Natuurlijk deugt de argumentatie niet op dat punt. Het zet een vals beeld neer van de eucharistie en bestrijd die vervolgens.

Dat is vrij uniek voor een belijdenis. En jou wou weten wat de HC nou uniek maakt. Ik denk dat dat een van de puntjes is.

Verscheidene protestantse geloofsgemeenschappen hebben dat inmiddels toegegeven. Enige tijd geleden waren er binnen het protestantisme ook geluiden om vraag en antwoord 80 aan te passen of te schrappen. De algemene denkwijze is dat het er nu enkel nog in staat om geschiedkundige redenen.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 11:51

Spreeuw schreef:Waarom? Er wordt beredenerend waarom de Mis een "vervloekte afgoderij" genoemd wordt. Deugen de argumenten die de HC noemt niet?


Kijk Spreeuw, jij wilt de brief van Jacobus uit de canon verwijderen, je kunt je beter inzetten om deze gedateerde "vraag en antwoord" uit de HC te schrappen.

Waarom ? omdat het onjuist is ?
Weet ik niet, wat ik wel weet is dat het raar onbeschoft taalgebruik is.

Riska

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Riska » 14 mei 2014 11:52

De HC is geschreven toen de Reformatie nog maar net enige vorm begon te krijgen.
Toen was men dus nog 'anti' RK en dat is verwoord in de HC.
Het is goed dat velen nu inzien dat het een fout was dit op te nemen in de HC.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 11:52

Faramir schreef:Verscheidene protestantse geloofsgemeenschappen hebben dat inmiddels toegegeven. Enige tijd geleden waren er binnen het protestantisme ook geluiden om vraag en antwoord 80 aan te passen of te schrappen. De algemene denkwijze is dat het er nu enkel nog in staat om geschiedkundige redenen.


100% juist

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 12:22

Even voor mijn begrip, dus vraag 80 klopt niet, wat is dan wel een juiste weergave van de eucharistie? (ik weet er niet zo veel vanaf dus ik vind het heel interessant)
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor rotterdam » 14 mei 2014 12:28

Ayla schreef:Even voor mijn begrip, dus vraag 80 klopt niet, wat is dan wel een juiste weergave van de eucharistie? (ik weet er niet zo veel vanaf dus ik vind het heel interessant)


Dit is betreffende vraag en antwoord ;

Vraag 80 ; Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren ende Paapse Mis?

Antwoord 80 ; Het Avondmaal des Heeren betuigt ons, dat wij volkomen vergeving van al onze zonden hebben door de énige offerande van Jezus Christus, die Hijzelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft , en dat wij door den Heiligen Geest Christus worden ingelijfd , die nu naar zijn menselijke natuur niet op de aarde, maar in den hemel is, ter rechterhand Gods zijns Vaders , en daarvan ons wil aangebeden zijn.Maar de Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de Mis priesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is de Mis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Begin Heidelbergse Catechismus: "Wat is uw enige troost.

Berichtdoor Ayla » 14 mei 2014 12:49

rotterdam schreef:Dit is betreffende vraag en antwoord ;

Vraag 80 ; Wat onderscheid is er tussen het Avondmaal des Heeren ende Paapse Mis?

Antwoord 80 ; Het Avondmaal des Heeren betuigt ons, dat wij volkomen vergeving van al onze zonden hebben door de énige offerande van Jezus Christus, die Hijzelf eenmaal aan het kruis volbracht heeft , en dat wij door den Heiligen Geest Christus worden ingelijfd , die nu naar zijn menselijke natuur niet op de aarde, maar in den hemel is, ter rechterhand Gods zijns Vaders , en daarvan ons wil aangebeden zijn.Maar de Mis leert, dat de levenden en de doden niet door het lijden van Christus vergeving der zonden hebben, tenzij dat Christus nog dagelijks voor hen van de Mis priesters geofferd worde, en dat Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is, en daarom ook daarin moet aangebeden worden; en alzo is de Mis in den grond ander niet, dan een verloochening der enige offerande en des lijdens van Jezus Christus, en een vervloekte afgoderij.


Ja, weet ik, (toch bedankt voor het opzoeken ;-))maar ik vroeg me af wát er dan niet aan klopt? Het is toch zo (voor zover ik weet!) dat Rooms-Katholieke mensen menen dat 'Christus lichamelijk onder de gestalte des broods en wijns is'? Welk deel van het antwoord klopt niet dan?
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 41 gasten