Van kerkverband wisselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Speedy » 05 nov 2014 13:45

Anoniem_89 schreef:Mijn vrouw schrijft zich binnenkort uit bij de C.G.K. ben benieuwd wat voor riedeltje ze gaan ophangen. Zal zeker zeggen dat ze er flink naast zitten als ze haar proberen te overtuigen dat ze bij d'r eigen gemeente moet blijven. Kijken hoe men reageert :?


Man man man, wat ben jij toch negatief. Je vrouw hoort bij 1 vd meest progresieve kerken van Veenendaal, en het zou mij erg verbazen of er nog wat wordt gezegd. En het zou juist goed zijn als er nog wat gezegd zou worden. Maar ik vermoed dat ze een bewijs van lidmaatschap thuis gestuurd krijgt.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 05 nov 2014 17:06

Speedy schreef:Man man man, wat ben jij toch negatief. Je vrouw hoort bij 1 vd meest progresieve kerken van Veenendaal, en het zou mij erg verbazen of er nog wat wordt gezegd. En het zou juist goed zijn als er nog wat gezegd zou worden. Maar ik vermoed dat ze een bewijs van lidmaatschap thuis gestuurd krijgt.


Er zijn 2 C.G.K. hé.
Hoe weet jij welke zij vandaan komt? 8-[
Wat ik lees in de vragenrubriek is dat er vaak een gesprek plaatsvindt. Ik zou eigenlijk niet weten waarom. Ik heb toen we trouwden ook een gesprek gehad. Soms ging het nergens over. Als ik de 3FvE in handen heb lees ik soms met verbazing.
Is het niet apart te noemen dat iedere dominee zegt (ze zeggen elkaar na) dat je bij je eigen kerkverband moet blijven?
Ik hoor geen enkele zeggen; 'als je daar geroepen bent, ga dan, en laat je niet tegenhouden'.
Oké misschien was ik inderdaad wat TE negatief. Excuses.

Speedy
Majoor
Majoor
Berichten: 2280
Lid geworden op: 30 jan 2003 16:20

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Speedy » 06 nov 2014 09:27

Anoniem_89 schreef:Er zijn 2 C.G.K. hé.
Hoe weet jij welke zij vandaan komt? 8-[
Wat ik lees in de vragenrubriek is dat er vaak een gesprek plaatsvindt. Ik zou eigenlijk niet weten waarom. Ik heb toen we trouwden ook een gesprek gehad. Soms ging het nergens over. Als ik de 3FvE in handen heb lees ik soms met verbazing.
Is het niet apart te noemen dat iedere dominee zegt (ze zeggen elkaar na) dat je bij je eigen kerkverband moet blijven?
Ik hoor geen enkele zeggen; 'als je daar geroepen bent, ga dan, en laat je niet tegenhouden'.
Oké misschien was ik inderdaad wat TE negatief. Excuses.


Dank voor je reactie, het laatste stel ik op prijs.

Ik ken Veenendaal redelijk en nav wat jij in vaker in het algemeen hebt gezegd dan moet het die ene CGK zijn. Als je lid van een kerk bent maak je deel uit van een gemeenschap. En als je dan andere wegen zou gaan, dan zou het die taak van die gemeenschap moeten zijn (ambtsdragers en gewone leden) om met een persoon in gesprek te gaan. Dat is het jammer dat je vrouw/jij besloten hebt weg te gaan terwijl dat zij bij die gemeenschap hoort. Opmerkelijk vind ik vaak dat als je mensen jaren later spreekt die ooit zelf uit een kerk of gemeente zijn weggegaan, dat je dan moet horen 'niemand hield mij tegen, ze knikten en ik was weg'. Helaas zie je in veel Evangelische gemeenten en kerken dat de mens een nummer is geworden. Als je komt is het hieperdepiephoera, maar als je langzaam niet meer komt in de gemeente en je komt weinig meer, dan doet het niemand meer wat. Het is niet voor niks dat het individualisme en daarmee de eenzaamheid hoogtij viert.

Ik ben er van overtuigd dat de Heere het leven van mensen zo leid dat je niet zo maar ergens weg mag gaan omdat het ergens anders beter is. Ik heb het zelf meegemaakt dat in een tijd in je leven dat je je eigen keuzes wil maken dat er een prachtige weg lag. Dan wil je die weg gaan en dan is alles om je heen slecht en die mensen daar zijn hypocriet en ik heb gelijk en die zwart jakken zijn schijnheilig, etc. (Je moet de reacties hier maar op het forum lezen over het verleden van mensen). Totdat er een moment komt dat alles afgesneden wordt en dat de Heere laat zien dat je een taak hebt en dat je tegen alles wat je zelf wil moet gaan doen. En dan moet je aan het werk.

Daarom is het zo belangrijk dat je ten alle tijden met mensen in gesprek gaat en laat zien dat het ook anders kan. En dat mensen er op gewezen moeten worden dat ze de weg van de Heere moeten gaan. Dan maak je mee dat na een paar jaar er zo maar mensen op je stoep staan en nog eens willen praten en er dan veel meer duidelijk wordt. Er zijn er die weggaan en waarvan je ziet en hoort dat ze in hun leven gezegend worden. Er zijn er die na jaren nog even de ander de grond in moeten trappen en te laten zien hoe goed zij het met God hebben getroffen, maar eigenlijk is het vroom gewauwel. Op het gebied van kerkverlating worden veel fouten gemaakt (helaas), maar in veel heb ik van een oude ouderling geleerd zoek ze op, ga met ze praten en soms hoef je niks te zeggen ga er maar naast zitten. En nog kan het zijn dat je mensen spreekt die die ouderling hebben gekend en dat ze met grote achting over die man spreken. Waarom? Hij straalde de liefde van Christus uit!

Daarom hoop ik ook dat jouw vrouw en jij toch bezoek mogen ontvangen en dat dat bezoek op een goede manier mag gaan.
Mijn lijst van booswichten wordt elke dag, dat ik ouder word, kleiner en mijn register van dwazen steeds langer.

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 nov 2014 19:01

Speedy schreef:Dank voor je reactie, het laatste stel ik op prijs.

Ik ken Veenendaal redelijk en nav wat jij in vaker in het algemeen hebt gezegd dan moet het die ene CGK zijn. Als je lid van een kerk bent maak je deel uit van een gemeenschap. En als je dan andere wegen zou gaan, dan zou het die taak van die gemeenschap moeten zijn (ambtsdragers en gewone leden) om met een persoon in gesprek te gaan. Dat is het jammer dat je vrouw/jij besloten hebt weg te gaan terwijl dat zij bij die gemeenschap hoort. Opmerkelijk vind ik vaak dat als je mensen jaren later spreekt die ooit zelf uit een kerk of gemeente zijn weggegaan, dat je dan moet horen 'niemand hield mij tegen, ze knikten en ik was weg'. Helaas zie je in veel Evangelische gemeenten en kerken dat de mens een nummer is geworden. Als je komt is het hieperdepiephoera, maar als je langzaam niet meer komt in de gemeente en je komt weinig meer, dan doet het niemand meer wat. Het is niet voor niks dat het individualisme en daarmee de eenzaamheid hoogtij viert.

Ik was lid van een evangelische gemeente, daarna ben ik verhuist en heb ik heel lang gezocht naar een passende gemeente voor mezelf. Mijn vrouw ging al naar de C.G.K.
In het begin voelde ik me er wel enigszins thuis, maar na veel onderzoek en ik swieso al niet achter de kinderdoop stond, heb ik tegen mijn vrouw gezegd dat ik iets anders wilde zoeken. Na ons trouwen hebben we nog 1.5 jaar gezocht. Zij vond het enerzijds wel jammer dat ze daar wegging, andere kant, past een 'vrijere' gemeente toch meer bij haar zei ze zelf.
Dat je zegt dat mensen in een evangelische gemeente een nummer zijn herken ik totaal niet, dat zou ik zelf eerder zeggen over een reformatorische gemeente.
Met andere leden had ze toch al geen contact, haar vriendinnen waren al verhuist en naar andere gemeentes gegaan, alleen haar ouders en broers bleven achter. Dus ze heeft er niets.
Al snap ik dat je samen gemeente bent, ik vind niet dat iemand uit de kerk mag zeggen dat je niet mag over gaan naar een andere gemeente, dat slaat alles. Ze kunnen je hart niet zien en wie weet heeft God wel een beter plan of ander plan met zulke mensen.


Ik ben er van overtuigd dat de Heere het leven van mensen zo leid dat je niet zo maar ergens weg mag gaan omdat het ergens anders beter is. Ik heb het zelf meegemaakt dat in een tijd in je leven dat je je eigen keuzes wil maken dat er een prachtige weg lag. Dan wil je die weg gaan en dan is alles om je heen slecht en die mensen daar zijn hypocriet en ik heb gelijk en die zwart jakken zijn schijnheilig, etc. (Je moet de reacties hier maar op het forum lezen over het verleden van mensen). Totdat er een moment komt dat alles afgesneden wordt en dat de Heere laat zien dat je een taak hebt en dat je tegen alles wat je zelf wil moet gaan doen. En dan moet je aan het werk.

Zelf ben ik er wél van overtuigd dat ik ergens ben weggegaan en dat het beter is geworden als het gaat om het dienen van God. Daarnaast zie ik het probleem niet, het leert je over kerkmuren heen te kijken en je bent immers toch broers en zussen van elkaar.

Daarom is het zo belangrijk dat je ten alle tijden met mensen in gesprek gaat en laat zien dat het ook anders kan. En dat mensen er op gewezen moeten worden dat ze de weg van de Heere moeten gaan. Dan maak je mee dat na een paar jaar er zo maar mensen op je stoep staan en nog eens willen praten en er dan veel meer duidelijk wordt. Er zijn er die weggaan en waarvan je ziet en hoort dat ze in hun leven gezegend worden. Er zijn er die na jaren nog even de ander de grond in moeten trappen en te laten zien hoe goed zij het met God hebben getroffen, maar eigenlijk is het vroom gewauwel. Op het gebied van kerkverlating worden veel fouten gemaakt (helaas), maar in veel heb ik van een oude ouderling geleerd zoek ze op, ga met ze praten en soms hoef je niks te zeggen ga er maar naast zitten. En nog kan het zijn dat je mensen spreekt die die ouderling hebben gekend en dat ze met grote achting over die man spreken. Waarom? Hij straalde de liefde van Christus uit!
Daarom hoop ik ook dat jouw vrouw en jij toch bezoek mogen ontvangen en dat dat bezoek op een goede manier mag gaan.


Ik zal het gesprek wel positief tegemoet gaan, ik zie wel hoe het gaat en kom er dan wel op terug.
Er zijn wel tientallen van die gemeente naar een andere (evangelische) gemeente overgestapt. Geen idee waarom, misschien beleven ze hun geloof er vrijer?

Wat ik zelf jammer vind aan een refokerk is dat iedereen na het eerste lied gaat zingen, in een zaal met 1500 mensen sta ik dan als enige.
En dat tijdens een ontmoetingsdienst, waar ze nota bene de hele dienst Opwekking zingen.. Dan denk ik echt, wil je niet blij zijn, of uit respect voor Hem staan? Waarom zitten, komt zo over van, ik wacht wel tot ik wat ontvang, rustig zittend.. achteroverhangend...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 06 nov 2014 19:29

Anoniem_89 schreef:alleen haar ouders en broers bleven achter. Dus ze heeft er niets.


Jij hoeft zondag geen koffie te gaan drinken bij de familie :mrgreen:

Dan denk ik echt, wil je niet blij zijn, of uit respect voor Hem staan? Waarom zitten,

Ga naar de orthodoxe kerk - mag je ruim 1,5 uur staan.

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Katlheen » 06 nov 2014 20:11

Wij doen ook aan knielen, is weer eens wat anders :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mealybug » 06 nov 2014 20:14

Katlheen schreef:Wij doen ook aan knielen, is weer eens wat anders :mrgreen:

Toen mensen dat voor de apostelen deden, zeiden zij, Doe dat niet, want wij zijn ook maar mensen, net als jullie.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 06 nov 2014 20:53

mealybug schreef:
Katlheen ; Wij doen ook aan knielen, is weer eens wat anders :mrgreen:

Toen mensen dat voor de apostelen deden, zeiden zij, Doe dat niet, want wij zijn ook maar mensen, net als jullie.


Mooi hoor psalm 95 vers 3

Zijn' is de zee; z' is door Zijn kracht
Met al het droge voortgebracht;
't Moet alles naar Zijn wetten horen.
Komt, buigen w' ons dan biddend neer;
Komt, laat ons knielen voor den HEER,

Die ons gemaakt heeft en verkoren.

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 nov 2014 21:08

rotterdam schreef:Jij hoeft zondag geen koffie te gaan drinken bij de familie :mrgreen:

Ow dat doe ik wel regelmatig hoor. Onze dienst is vaak een uur later uit, dus komen we dan. Of we gaan een keer mee met hen.

Ga naar de orthodoxe kerk - mag je ruim 1,5 uur staan.

Geen probleem hoor.
Het gaat ook niet om de hele tijd te staan, maar één liedje wat 5 minuten duurt van een dienst van 1.5 uur is wel erg kort. En dan nog mensen die klagen als de dienst wat langer duurt.. tja..

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 07 nov 2014 07:28

Anoniem_89 schreef:Geen probleem hoor.
Het gaat ook niet om de hele tijd te staan, maar één liedje wat 5 minuten duurt van een dienst van 1.5 uur is wel erg kort.


Nu begrijp ik je niet meer - je wilde toch staan vanwege je blijdschap en/of uit respect voor "Hem" ?

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23581
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Marnix » 07 nov 2014 09:16

Anoniem89 schreef:Ik zal het gesprek wel positief tegemoet gaan, ik zie wel hoe het gaat en kom er dan wel op terug.
Er zijn wel tientallen van die gemeente naar een andere (evangelische) gemeente overgestapt. Geen idee waarom, misschien beleven ze hun geloof er vrijer?

Wat ik zelf jammer vind aan een refokerk is dat iedereen na het eerste lied gaat zingen, in een zaal met 1500 mensen sta ik dan als enige.
En dat tijdens een ontmoetingsdienst, waar ze nota bene de hele dienst Opwekking zingen.. Dan denk ik echt, wil je niet blij zijn, of uit respect voor Hem staan? Waarom zitten, komt zo over van, ik wacht wel tot ik wat ontvang, rustig zittend.. achteroverhangend...


Dat doet men omdat men dat gewend is. En niet zo gewend is om te bewegen op muziek.... Dan is staan inderdaad prettiger ;) Je moet alleen oppassen om er dingen achter te zoeken die er niet achter zitten. Zitten voelt vanuit wat jij gewend bent niet fijn maar voor anderen voelt dat misschien anders. Daarnaast gaat het bij zitten niet om ontvangen maar om geven, maar dat terzijde. Ik ben vaak genoeg in evangelische gemeenten geweest en regelmatig hoor ik dan: Als je wil gaan staan, ga staan, wil je zitten, ga zitten. Dat mag je helemaal zelf weten. Als zitten zo oneerbiedig, passief en verkeerd zou zijn, waarom zegt men dan ook daar dat je ook mag zitten? En die mensen die dan gaan zitten, zijn die dan niet eerbiedig? Zijn ze passief, afwachtend, respectloos naar God?

Het is gevaarlijk om te oordelen over dit soort cultuurgebonden zaken, over culturen die de jouwe niet zijn. Je kan de cultuur vreemd vinden omdat het niet jouw cultuur is maar dat zegt nog niets over het hart van die ander.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 nov 2014 18:41

rotterdam schreef:Nu begrijp ik je niet meer - je wilde toch staan vanwege je blijdschap en/of uit respect voor "Hem" ?

Ik bedoel te zeggen dat het voor veel mensen moeite schijnt te kosten om langer dan een lied te blijven staan. Soms lijkt het erop alsof iedereen als eerste wilt gaan zitten.

Anoniem89 schreef:Ik zal het gesprek wel positief tegemoet gaan, ik zie wel hoe het gaat en kom er dan wel op terug.
Er zijn wel tientallen van die gemeente naar een andere (evangelische) gemeente overgestapt. Geen idee waarom, misschien beleven ze hun geloof er vrijer?

Wat ik zelf jammer vind aan een refokerk is dat iedereen na het eerste lied gaat zingen, in een zaal met 1500 mensen sta ik dan als enige.
En dat tijdens een ontmoetingsdienst, waar ze nota bene de hele dienst Opwekking zingen.. Dan denk ik echt, wil je niet blij zijn, of uit respect voor Hem staan? Waarom zitten, komt zo over van, ik wacht wel tot ik wat ontvang, rustig zittend.. achteroverhangend...


Marnix schreef:Dat doet men omdat men dat gewend is. En niet zo gewend is om te bewegen op muziek.... Dan is staan inderdaad prettiger ;) Je moet alleen oppassen om er dingen achter te zoeken die er niet achter zitten. Zitten voelt vanuit wat jij gewend bent niet fijn maar voor anderen voelt dat misschien anders. Daarnaast gaat het bij zitten niet om ontvangen maar om geven, maar dat terzijde. Ik ben vaak genoeg in evangelische gemeenten geweest en regelmatig hoor ik dan: Als je wil gaan staan, ga staan, wil je zitten, ga zitten. Dat mag je helemaal zelf weten. Als zitten zo oneerbiedig, passief en verkeerd zou zijn, waarom zegt men dan ook daar dat je ook mag zitten? En die mensen die dan gaan zitten, zijn die dan niet eerbiedig? Zijn ze passief, afwachtend, respectloos naar God?

Het is gevaarlijk om te oordelen over dit soort cultuurgebonden zaken, over culturen die de jouwe niet zijn. Je kan de cultuur vreemd vinden omdat het niet jouw cultuur is maar dat zegt nog niets over het hart van die ander.

Het gaat toch niet iets wat men gewend is? Als de heilige Geest ons vervuld van Zijn liefde dan uit je dat toch? Ik kan me niet voorstellen dat mensen dan gaan zitten. Natuurlijk hoef je niet de hele tijd te staan, maar wat langer dan één enkel lied vind ik zelf wel respectvoller.
Of als je Jezus in je hart ervaart, voel ik zelf blijdschap die ik graag wil uitdelen, die ik laat zien. Dan trek je toch ook geen droevig gezicht? :roll:

Katlheen
Majoor
Majoor
Berichten: 1885
Lid geworden op: 08 okt 2005 15:56

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Katlheen » 09 nov 2014 20:47

Tenzij je een Klaaglied zingt :mrgreen:
Wij veroordelen dogmatisch andere dogma's.

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 09 nov 2014 20:57

Hahaha
Wat zouden wij te klagen moeten hebben? :mrgreen:

Gebruikersavatar
BladeStraight
Luitenant
Luitenant
Berichten: 739
Lid geworden op: 13 okt 2014 14:45

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor BladeStraight » 09 nov 2014 21:47

Anoniem_89 schreef:Geen probleem hoor.
Het gaat ook niet om de hele tijd te staan, maar één liedje wat 5 minuten duurt van een dienst van 1.5 uur is wel erg kort.




Een maar? Kaart het anders aan bij de kerkenraad.
“You contribute nothing to your salvation except the sin that made it necessary.”
― Jonathan Edwards


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 45 gasten