Van kerkverband wisselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Anoniem_89

Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 06 mei 2014 14:10

Deze vraag heb ik ook meer dan een week geleden gesteld in de vragenrubriek, maar er komt (nog) geen antwoord.
Dus gooi ik 'm ook maar op het forum.


Kan iemand mij vertellen waarom het niet goed is als men van kerkverband zou wisselen?
Ik hoor alleen dat je moet blijven, daar waar God je geplaatst heeft.
Waarom mogen dominees wel naar een andere plaats toe?

Hoe zit het dan met de volgende bijbeltekst als het gaat om waar God je geplaatst heeft;
Johannes 3,8
De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’

En het is toch ook goed om elders je gaven/talenten in te zetten.

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 14:21

Anoniem_89 schreef:Deze vraag heb ik ook meer dan een week geleden gesteld in de vragenrubriek, maar er komt (nog) geen antwoord.
Dus gooi ik 'm ook maar op het forum.


Kan iemand mij vertellen waarom het niet goed is als men van kerkverband zou wisselen?
Ik hoor alleen dat je moet blijven, daar waar God je geplaatst heeft.
Waarom mogen dominees wel naar een andere plaats toe?

Hoe zit het dan met de volgende bijbeltekst als het gaat om waar God je geplaatst heeft;
Johannes 3,8
De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’

En het is toch ook goed om elders je gaven/talenten in te zetten.

Hoe zit het dan als je trouwt met iemand uit een ander kerkverband? ieder in je eigen kerkje blijven zitten, of toch maar samen een kerk uitzoeken, met als gevolg dat minimaal één van beiden zal moeten switchen?
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 06 mei 2014 14:38

StillAwake schreef:Hoe zit het dan als je trouwt met iemand uit een ander kerkverband? ieder in je eigen kerkje blijven zitten, of toch maar samen een kerk uitzoeken, met als gevolg dat minimaal één van beiden zal moeten switchen?


Je kunt ook afwisselend naar beide kerken gaan, hoor je nog eens iets anders.
Daarom kent de PKN het gastlidmaatschap.

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 14:44

rotterdam schreef:Je kunt ook afwisselend naar beide kerken gaan, hoor je nog eens iets anders.
Daarom kent de PKN het gastlidmaatschap.

Dat is niet raadzaam!
Je krijgt dan een verdeeld gezin, als er kinderen komen.

Gebruikersavatar
Ayla
Sergeant
Sergeant
Berichten: 373
Lid geworden op: 14 mar 2014 09:35

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Ayla » 06 mei 2014 14:47

In de vragenrubriek is daar ontzettend veel over te vinden!
Ik heb begrepen (uit de antwoorden) dat men er op tegen is dat je zomaar van kerk(verband)
wisselt. Bij trouwen of verhuizen zijn ze er wat soepeler in. Ik denk dat er wel redenen
kunnen zijn om van kerk(verband) te wisselen, maar nooit lichtvaardig.
Ik denk dat kerkshoppen/hoppen niet zo verstandig is, want het is wel de bedoeling dat je
een gemeente met elkaar vormt, en dat kan niet als je overal en nergens kerkt.
~❥ Visit many good books, but live in the Bible -- C.H. Spurgeon ❥ ~

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 14:48

rotterdam schreef:Je kunt ook afwisselend naar beide kerken gaan, hoor je nog eens iets anders.
Voor een bepaalde periode kan dat wellicht, maar op langere termijn wil je toch bij een gemeente gaan horen, en moet je alsnog kiezen. En inderdaad met kinderen is het zeker niet aan te raden om steeds te wisselen.
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 06 mei 2014 14:48

schelpje3 schreef:Dat is niet raadzaam!
Je krijgt dan een verdeeld gezin, als er kinderen komen.


Nee neem ze mee naar de hervormde kerk - dan komt er een scheuring, is je halve familie PKN en de rest HHK. :D

Nee serieus Schelpje, neem je kinderen gewoon mee, de ene week naar kerk A en de andere week naar kerk B.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 06 mei 2014 14:50

mona schreef:Voor een bepaalde periode kan dat wellicht, maar op langere termijn wil je toch bij een gemeente gaan horen, en moet je alsnog kiezen. En inderdaad met kinderen is het zeker niet aan te raden om steeds te wisselen.


In mijn optie hoor je bij beide gemeenten.
En Mona, ik wissel niet steeds, vaste prik, twee kerken.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor alexander91 » 06 mei 2014 14:51

Anoniem_89 schreef:Deze vraag heb ik ook meer dan een week geleden gesteld in de vragenrubriek, maar er komt (nog) geen antwoord.
Dus gooi ik 'm ook maar op het forum.


Kan iemand mij vertellen waarom het niet goed is als men van kerkverband zou wisselen?
Ik hoor alleen dat je moet blijven, daar waar God je geplaatst heeft.
Waarom mogen dominees wel naar een andere plaats toe?

Hoe zit het dan met de volgende bijbeltekst als het gaat om waar God je geplaatst heeft;
Johannes 3,8
De wind waait waarheen hij wil; je hoort zijn geluid, maar je weet niet waar hij vandaan komt en waar hij heen gaat. Zo is het ook met iedereen die uit de Geest geboren is.’

En het is toch ook goed om elders je gaven/talenten in te zetten.

De vraag is denk ik waarom men van kerkverband wisselt. Veelal gebeurt dat door vervelende persoonlijke ervaringen met bepaalde mensen/groepen. Dat is in mijn ervaring meestal de onderliggende reden. En als men zich er niet prettig voelt, dan gaat men ook meer zaken bevragen, en daarmee krijgt men dan vervolgens ook meer inhoudelijke/theologische argumenten om naar een "zuiverdere" kerk over te stappen. Met dergelijke argumenten kan men de andere mensen in de betreffende kerk aanvallen, zonder dat de eigen persoonlijke problemen boven water hoeven te komen. Die zijn namelijk pijnlijk, en men zal dit veelvuldig ontkennen lijkt mij, maar aan de felheid kun je vaak merken dat het conflict vaak veel persoonlijker van aard is dan dat het een theologisch probleem (oid) is.

Dus terugkerend op de vraag: als de reden stiekem toch wel meer persoonlijk is (is lastig te ontdekken, want zelfreflectie is niet een goede eigenschap van de mens (mijne ook niet)) dan dat het lijkt, dan vind ik dat je niet moet wisselen van kerkverband. En je kunt jezelf er wel van overtuigen dat de later bijgezochte theologische argumenten genoeg basis is voor een switch, maar daarmee houdt je jezelf voor de gek. Ik denk dat juist de lichte dwang om trouw te blijven aan je omgeving, ervoor zorgt dat je gaat meedoen in een groepsdynamiek. En dat is soms niet prettig, en daar gebeuren altijd nare dingen. Maar dat gebeurt overal. Als je je oorspronkelijke groep verlaat vanwege persoonlijke redenen, dan zul je dat bij de volgende groep waarschijnlijk ook doen.

Ik denk dat een goede richtlijn voor het wisselen van kerkverband is dat je je oude kerkverband in vrede, respect en welwillendheid kunt achterlaten. Dus problemen uitgepraat, agree to disagree wellicht, etc. Op die manier kun je juist een schakel worden tussen oud en nieuw kerkverband, en wie weet wat voor positiefs dat teweeg kan brengen. Maar ja, dit is een mogelijkheid die ik bedenk van de vele mogelijkheden. In elk geval moet je goed en eerlijk je eigen menselijke beweegredenen nagaan en deze bij God leggen. Bidden is de beste oplossing.

mbt Joh 3:8; ik denk dat je hierbij moet nagaan of je eigen wil met die van Geest overeenkomt. Is het tot eer van God? Toont het liefde tot Hem en tot je naaste? Of is het verzadiging van het eigen vlees? En als de Geest gaat sturen, dan is er weinig aan te doen. De Geest gaat waarheen Hij wil.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

schelpje3
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 11426
Lid geworden op: 23 apr 2010 13:57

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor schelpje3 » 06 mei 2014 14:53

rotterdam schreef:
Nee neem ze mee naar de hervormde kerk - dan komt er een scheuring, is je halve familie PKN en de rest HHK. :D

Nee serieus Schelpje, neem je kinderen gewoon mee, de ene week naar kerk A en de andere week naar kerk B.

Ik zou daar maar niet mee grappen rotterdam, vanwege deze kerksplitsing zijn er gezinnen en families van elkaar losgescheurd. :?
Een gezin hoort een eenheid te zijn.
Als je als ouders zo een voorbeeld aan je kinderen geeft, heeft dat als gevolg dat zij een lidmaatschap niet zo serieus nemen of gaan zwalken.
Ook mis ik in deze mening: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen?
We zitten niet ergens toevallig!

Gebruikersavatar
mona
Majoor
Majoor
Berichten: 1990
Lid geworden op: 04 mei 2012 21:06

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mona » 06 mei 2014 14:55

rotterdam schreef:n mijn optie hoor je bij beide gemeenten.
En Mona, ik wissel niet steeds, vaste prik, twee kerken.
Voor mij ook elke zondag twee kerken, zoals ik al in een ander topic aangaf. Maar het voldoet mij niet. Ik wil bij een gemeente horen. Maar misschien heb jij die behoefte minder? Dat kan ook natuurlijk.
In welke twee kerkverbanden kerk jij Rotterdam?
Spiegeltje, spiegeltje aan de wand,
hoe staat het met mijn binnenkant?

Gebruikersavatar
StillAwake
Generaal
Generaal
Berichten: 7930
Lid geworden op: 27 aug 2013 13:47

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor StillAwake » 06 mei 2014 14:56

schelpje3 schreef:Ik zou daar maar niet mee grappen rotterdam, vanwege deze kerksplitsing zijn er gezinnen en families van elkaar losgescheurd. :?
Een gezin hoort een eenheid te zijn.
Als je als ouders zo een voorbeeld aan je kinderen geeft, heeft dat als gevolg dat zij een lidmaatschap niet zo serieus nemen of gaan zwalken.
Ook mis ik in deze mening: Heere, wat wilt Gij dat wij doen zullen?
We zitten niet ergens toevallig!

Eens.
Hoewel een vriendin van mijn vrouw inderdaad indertijd vanwege haar man naar de Gereformeerde Bond is overgestapt, maar principieel niet meekon met de HHK. Ze zitten nu alsnog in gescheiden kerken.
Rotterdam brengt het grappig, maar het is keihard de waarheid in sommige levens.
Geef me de rust om te accepteren wat ik niet kan veranderen.
Geef me de moed om te veranderen wat ik kan.
Geef me de wijsheid om het verschil te zien.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4549
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2014 15:28

alexander91 schreef:De vraag is denk ik waarom men van kerkverband wisselt. Veelal gebeurt dat door vervelende persoonlijke ervaringen met bepaalde mensen/groepen. Dat is in mijn ervaring meestal de onderliggende reden. En als men zich er niet prettig voelt, dan gaat men ook meer zaken bevragen, en daarmee krijgt men dan vervolgens ook meer inhoudelijke/theologische argumenten om naar een "zuiverdere" kerk over te stappen. Met dergelijke argumenten kan men de andere mensen in de betreffende kerk aanvallen, zonder dat de eigen persoonlijke problemen boven water hoeven te komen. Die zijn namelijk pijnlijk, en men zal dit veelvuldig ontkennen lijkt mij, maar aan de felheid kun je vaak merken dat het conflict vaak veel persoonlijker van aard is dan dat het een theologisch probleem (oid) is.

Dus terugkerend op de vraag: als de reden stiekem toch wel meer persoonlijk is (is lastig te ontdekken, want zelfreflectie is niet een goede eigenschap van de mens (mijne ook niet)) dan dat het lijkt, dan vind ik dat je niet moet wisselen van kerkverband .... knip
Waar baseer je dat 'veelal' op, enkel op jouw ervaring of meer algemeen? In de kringen waar ik kom hoor ik het alleen maar andersom.
Mensen kunnen goed met elkaar opschieten en ze houden van elkaar. Het probleem dat sommigen ervaren, is dat ze nauwelijks geestelijk gevoed worden.
En daarom willen ze weg, maar de band die de mensen uit die gemeentes met elkaar hebben houdt ze tegen.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Gebruikersavatar
Pcrtje
Majoor
Majoor
Berichten: 1927
Lid geworden op: 14 mei 2012 15:48

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Pcrtje » 06 mei 2014 15:36

Ayla schreef:In de vragenrubriek is daar ontzettend veel over te vinden!
Ik heb begrepen (uit de antwoorden) dat men er op tegen is dat je zomaar van kerk(verband)
wisselt. Bij trouwen of verhuizen zijn ze er wat soepeler in. Ik denk dat er wel redenen
kunnen zijn om van kerk(verband) te wisselen, maar nooit lichtvaardig.
Ik denk dat kerkshoppen/hoppen niet zo verstandig is, want het is wel de bedoeling dat je
een gemeente met elkaar vormt, en dat kan niet als je overal en nergens kerkt.
Het wérkelijke probleem volgens de predikanten - maar dat wordt natuurlijk nooit gezegd - is dat men de leden die men nog heeft zoveel mogelijk onder de duim wil houden. Oftewel: macht. De kerken lopen immers al zo hard leeg! Het kleine beetje macht dat er nog over is in de enorm geslonken kerkverbanden moet koste wat het kost behouden worden. En dat doet men door te citeren uit religieuze boeken, in dit geval de Bijbel.
"Een libelle zweeft over het water..."

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Boaz » 06 mei 2014 15:52

Naamloos schreef:\
Waar baseer je dat 'veelal' op, enkel op jouw ervaring of meer algemeen? In de kringen waar ik kom hoor ik het alleen maar andersom.
Mensen kunnen goed met elkaar opschieten en ze houden van elkaar. Het probleem dat sommigen ervaren, is dat ze nauwelijks geestelijk gevoed worden.
En daarom willen ze weg, maar de band die de mensen uit die gemeentes met elkaar hebben houdt ze tegen.


Ik ken heel wat mensen die van kerkverband zijn veranderd, en ik ben er één van.
De reden is de door Naamloos genoemde: de oppervlakkigheid van de preken stond me vreselijk tegen, en toen i zelf de Bijbel grondig ging lezen kwam ik tot heel andere theologische overtuigingen dan het kerkverband waar ik zat.

Prctje: Ik heb wel eens 'donderpreken' meegemaakt over het shoppen van kerkleden. Jammer dat ik daarin geheel een stuk zelfreflectie miste, geen vraag over het 'waarom' er van.. en ondertussen loopt de kerk verder leeg..


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 78 gasten