Van kerkverband wisselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mealybug » 24 mei 2014 13:46

rotterdam schreef:
Het begrip "sola Scriptura" komt n.l. niet voor in de Bijbel.
Het is ook een interpretatie.


Als verschillende boeken , gebundeld in de Bijbel , leren dat er niets moet worden toegevoegd of weggelaten van hetgeen erin geschreven is, lijkt me dat voor de meesten wel te begrijpen...

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 24 mei 2014 14:02

mealybug schreef:Als verschillende boeken , gebundeld in de Bijbel , leren dat er niets moet worden toegevoegd of weggelaten van hetgeen erin geschreven is, lijkt me dat voor de meesten wel te begrijpen...


De apostel Paulus zegt het zelfs uitdrukkelijk, dat niet alleen het geschreven woord maar van belang is, bijv. in 2 Tess. 2:15 zegt Paulus: Zo dan, broeders, staat vast en houdt de inzettingen, die u geleerd zijn, hetzij door ons woord, hetzij door onzen zendbrief. Aan het einde van het evangelie van Johannes staat : (Joh. 21-25) "En er zijn nog vele andere dingen, die Jezus gedaan heeft, welke, zo zij elk bijzonder geschreven wierden, ik acht, dat ook de wereld zelve de geschrevene boeken niet zou bevatten. Amen."

Uit dit alles blijkt, dat niet alles wat Christus en de Apostelen gepredikt hebben, in de Bijbel staat opgetekend. Het is door hen slechts mondeling overgeleverd. Men vindt het ook terug in het getuigenis van de eerste christenen.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2014 15:30

rotterdam schreef:
Sola scriptura dus ? Dat is opmerkelijk.

Het begrip "sola Scriptura" komt n.l. niet voor in de Bijbel.
Het is ook een interpretatie.

Niet erg absoluut overigens - jij, Luther en Calvijn komen met dezelfde "Scriptura" in de hand toch tot heel verschillende conclusies. :D


Nee, maar de Bijbel leert wel dat je beter je leer op de Bijbel kan baseren dan zelf wat bedenken omdat "sola scriptura" niet letterlijk in de Bijbel staat. En voor de 100e keer, als ik dan Bijbelse onderbouwingen zie dat Maria maagd was maar dat niet bleef en het enige tegenargument is dat iemand een paar eeuwen later bedacht dat ze best altijd maagd geweest kon zijn, hou ik het liever bij wat de Bijbel zegt.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 24 mei 2014 16:08

Marnix schreef:
En voor de 100e keer, als ik dan Bijbelse onderbouwingen zie dat Maria maagd was maar dat niet bleef en het enige tegenargument is dat iemand een paar eeuwen later bedacht dat ze best altijd maagd geweest kon zijn, hou ik het liever bij wat de Bijbel zegt.


Goed dan ik ook voor de 100e keer ; "wat de Bijbel zegt" is een loze kreet.

Het heeft allemaal te maken met interpretatie.

Uiteraard kunnen Maarten Luther en Johannus Calvijn en 1,6 miljard Roomsen en Orthodoxen zich vergissen.

Maar dat je als eenling zonder de eeuwenoude leer (Hebr. 12;1 Daarom dan ook, alzo wij zo groot een wolk der getuigen rondom ons hebben liggende) van de kerk meent de waarheid in pacht te kunnen hebben is vreemd.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Marnix » 24 mei 2014 23:01

Die tekst staat hier los van, die geloven de andere christenen ook. En het zegt niets over het aanroepen van heiligen en creeeren van dogma's buiten de Bijbel om. Als we naar meerderheden gaan kijken kunnen we binnenkort beter het atheisme of de islam gaan aanhangen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om wat God in zijn woord zegt. En dan is daar niets terug te vinden over Maria-voor-altijd-maagd.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mealybug » 24 mei 2014 23:04

Marnix schreef:Die tekst staat hier los van, die geloven de andere christenen ook. En het zegt niets over het aanroepen van heiligen en creeeren van dogma's buiten de Bijbel om. Als we naar meerderheden gaan kijken kunnen we binnenkort beter het atheisme of de islam gaan aanhangen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om wat God in zijn woord zegt. En dan is daar niets terug te vinden over Maria-voor-altijd-maagd.


precies.
En het belang ervan heb ik ook nooit begrepen.
het leidt alleen maar af van waar het werkelijk om gaat.
Hij is onze Middelaar tot wie wij bidden en niemand anders.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 25 mei 2014 06:26

Marnix schreef:Die tekst staat hier los van, die geloven de andere christenen ook. En het zegt niets over het aanroepen van heiligen en creeeren van dogma's buiten de Bijbel om. Als we naar meerderheden gaan kijken kunnen we binnenkort beter het atheisme of de islam gaan aanhangen. Maar daar gaat het niet om. Het gaat om wat God in zijn woord zegt. En dan is daar niets terug te vinden over Maria-voor-altijd-maagd.


Herhaling van zetten.
Overigens hebben meerderheden er niets mee te maken, er zijn meer christenen dan atheïsten en moslims in de wereld.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mealybug » 25 mei 2014 08:52

rotterdam schreef:
Herhaling van zetten.
Overigens hebben meerderheden er niets mee te maken, er zijn meer christenen dan atheïsten en moslims in de wereld.

''Naamchristenen'' bedoel je..
De ware volgelingen zouden gehaat en vervolgd gaan worden, waren Jezus' eigen woorden.Voor zover ik de kerkgeschiedenis bestudeer is juist de kerk anderen gaan haten, martelen en vervolgen.
Niet alles wat zich kerk noemt, is Kerk.

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 25 mei 2014 12:53

mealybug schreef:''Naamchristenen'' bedoel je..
De ware volgelingen zouden gehaat en vervolgd gaan worden, waren Jezus' eigen woorden.Voor zover ik de kerkgeschiedenis bestudeer is juist de kerk anderen gaan haten, martelen en vervolgen.
Niet alles wat zich kerk noemt, is Kerk.


Dan heb toch niet erg opgelet in de les.
Hoe heb je het lef voorbij te gaan aan de miljoenen martelaren?
Heel smerig.

De kerk in Rusland van 1921-1939 ;
In de eerste vijf jaar na de revolutie werden 28 bisschoppen en 1200 priesters geëxecuteerd. In 1921 bedroeg het aantal omgebrachte geestelijken, volgens officiële opgaven, 1215 (in werkelijkheid waren het er meer). In 1922 werden er 8.000 priesters en kloosterlingen vermoord. Tussen 1917 en 1930 werden er 8.287 geestelijken en monniken omgebracht, waaronder 31 bisschoppen. Tussen 1917 en 1935 werden er 130.000 orthodoxe priesters gearresteerd. Hiervan werden er 95.000 ter dood gebracht. Tussen 1918 en het einde van de jaren 1930 werden 42.000 geestelijken gedood. In 1932 werden ca. 10.000 kloosterlingen die hun geloof in Christus en hun roeping niet wilden verloochenen gearresteerd. Tijdens de Grote Zuivering van 1937-1938 werden er 168.300 geestelijken gearresteerd. Meer dan 100.000 hiervan werden geëxecuteerd. In 1937 werden 136.900 orthodoxe geestelijken gearresteerd, 85.300 van hen werden doodgeschoten. In 1938 werden er 28.300 gearresteerd en 21.500 doodgeschoten, in 1939 1.500 gearresteerd, 900 doodgeschoten, in 1940 5.100 gearresteerd, 1.100 van hen geëxecuteerd.

En veel Westerse christenen doen nog steeds of het martelaarschap iets uit het verleden is. Het tegendeel is echter waar: sinds begin deze eeuw worden er jaarlijks zo'n 100.000 christenen -11 per uur- vanwege hun geloof vermoord, christenen zijn de meest vervolgde religieuzen op de wereld.

Maar ja, dat zullen wel allemaal naamchristenen zijn dus valt het wel mee.

Excuses lijken mij op z'n plaats MB.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mealybug » 25 mei 2014 13:21

rotterdam schreef:Excuses lijken mij op z'n plaats MB.

tsja het is wat met die Russisch orthodoxen.
Heeft Putin al excuses aangeboden voor al die slachtpartijen van de KGB c.s.?
Of maken cadootjes ook veel goed?

''Patriarch Kirill, primaat van de russisch orthodoxe kerk, raakte maart 2012 in opspraak naar aanleiding van zijn eigen officiële web site. Toen iemand op een foto uit 2009 aan de pols van de geestelijke een Breguethorloge van $30.000 ontwaarde, schreef hij hierover op zijn web blog. Korte tijd later was het horloge van de foto verdwenen, maar in de glans van de houten tafel was het spiegelbeeld goed zichtbaar. De patriarch ontkende desgevraagd in alle toonaarden dat hij ooit een dergelijk horloge had bezeten of gedragen, maar moest uiteindelijk publiekelijke excuses maken.''
Zo iemand heet een leugenaar, dacht ik.

Afbeelding

Ik ga natuurlijk niemand oordelen op zijn ''ware christelijkheid'' .
Die heeft nl. niets te maken met allerlei genootschappen, maar is iets tussen hem en God.
Het heilige Roomse Rijk heeft er tientallen miljoenen omgebracht.

Daar worden Pol Pot en Stalin stil van.

Een toga lijkt ineens heel bescheiden :lol:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 25 mei 2014 13:29

mealybug schreef:tsja het is wat met die Russisch orthodoxen.
Heeft Putin al excuses aangeboden voor al die slachtpartijen van de KGB c.s.?
Of maken cadootjes ook veel goed?

''Patriarch Kirill, primaat van de russisch orthodoxe kerk, raakte maart 2012 in opspraak naar aanleiding van zijn eigen officiële web site. Toen iemand op een foto uit 2009 aan de pols van de geestelijke een Breguethorloge van $30.000 ontwaarde, schreef hij hierover op zijn web blog. Korte tijd later was het horloge van de foto verdwenen, maar in de glans van de houten tafel was het spiegelbeeld goed zichtbaar. De patriarch ontkende desgevraagd in alle toonaarden dat hij ooit een dergelijk horloge had bezeten of gedragen, maar moest uiteindelijk publiekelijke excuses maken.''
Zo iemand heet een leugenaar, dacht ik.

O.K. je hebt gelijk al die priesters zijn terecht vermoord.

Ik ga natuurlijk niemand oordelen op zijn ''ware christelijkheid''

Je doet niet anders - oordelen ; het is je specialiteit
.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mealybug » 25 mei 2014 13:34

rotterdam schreef:
O.K. je hebt gelijk al die priesters zijn terecht vermoord.


Nee, de spiegelende houten tafel laat een weggeshopt horloge zien, waar de weledele patriarch glashard over loog.
Ik zeg helemaal niets over al dan niet (niet dus) ''terecht vermoorde priesters''.
Je leest zaken die er helemaal niet staan. :roll:

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 25 mei 2014 13:47

mealybug schreef:Ik zeg helemaal niets over al dan niet (niet dus) ''terecht vermoorde priesters''.
Je leest zaken die er helemaal niet staan. :roll:


Kom kletsmajoor - waarom kom je met dit verhaal op de proppen ?
We spreken over honderdduizenden vermoorde priesters en religieuzen omwille van het geloof en sleept er van alles bij "het horloge van de patriarch, de kgb, Poetin".

Rookgordijnen creëren dat is wat je doet.

Jouw opmerking was ;

''Naamchristenen'' bedoel je..
De ware volgelingen zouden gehaat en vervolgd gaan worden, waren Jezus' eigen woorden.Voor zover ik de kerkgeschiedenis bestudeer is juist de kerk anderen gaan haten, martelen en vervolgen.
Niet alles wat zich kerk noemt, is Kerk.


En zo'n opmerking is een schande.

Gebruikersavatar
Marnix
Maarschalk
Maarschalk
Berichten: 23588
Lid geworden op: 03 dec 2002 23:50

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Marnix » 26 mei 2014 08:46

Voor een deel waar, maar er zijn natuurlijk tal van mensen die zeggen christen te zijn maar alleen uit traditioneel oogpunt, ze doen er in praktijk niets mee. Dat werd gezegd.
En wat betreft Maria, "het is allemaal interpretatie" is dus niet waar. Het en zegt de Bijbel behoorlijk duidelijk en is een logische interpretatie van wat de Bijbel leert. Van de andere visie valt helemaal niets in de Bijbel te lezen. Het is geen interpretatie van wat in de Bijbel staat maar gebaseerd op heel andere geschriften uit een tijd ver na de Bijbel. En als we zo gaan beginnen kunnen we wel allemaal nieuwe dingen verzinnen die totaal geen Bijbelse onderbouwing hebben. Het geloof fijn naar menselijke maatstaven aanpassen.

Al die onzin rond Maria doet me denken aan een verhaal wat constant doorverteld wordt en iedere keer wat mooier wordt gemaakt en iemand steeds onwaarschijnlijker dingen deed / meemaakte.
“God cannot give us a happiness and peace apart from Himself, because it is not there. There is no such thing.”
― C.S. Lewis”

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor mealybug » 26 mei 2014 09:17

rotterdam schreef:Kom kletsmajoor - waarom kom je met dit verhaal op de proppen ?
We spreken over honderdduizenden vermoorde priesters en religieuzen omwille van het geloof en sleept er van alles bij "het horloge van de patriarch, de kgb, Poetin".

Rookgordijnen creëren dat is wat je doet.

Jouw opmerking was ;

''Naamchristenen'' bedoel je..
De ware volgelingen zouden gehaat en vervolgd gaan worden, waren Jezus' eigen woorden.Voor zover ik de kerkgeschiedenis bestudeer is juist de kerk anderen gaan haten, martelen en vervolgen.
Niet alles wat zich kerk noemt, is Kerk.
zoals the lord's army in uganda, b.v.

En zo'n opmerking is een schande.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 83 gasten