Van kerkverband wisselen

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor elbert » 26 mei 2014 09:21

Naar aanleiding van een preek over 1 Petrus 2 ("dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis") kwam bij mij de volgende vraag op:

Wat zou de Bouwmeester ervan vinden als de stenen zouden zeggen "laat ons maar schuiven"?

Ik ben benieuwd wat voor bouwwerk het dan zou worden.

En ik ken natuurlijk de tegenwerping: "ja, maar dit is een geestelijk huis en daar horen we als christen toch allemaal wel bij, dus wat heeft het wisselen van kerkverband ermee te maken?".
Maar dan vraag ik me af: is het je laten overschrijven van de ene naar de andere kerk dan wel altijd zo geestelijk? Word je dan wel gebouwd of probeer je zelf als steen te schuiven, bijvoorbeeld omdat de stenen waarnaast je in het bouwwerk ligt, je niet aanstaan? Is de bouw van dit geestelijk huis nu Gods werk, of proberen we toch er zelf met onze vingers aan te werken?
En is dat "bij dat geestelijk huis horen we als christen toch wel" niet een gedachte die we als excuus gebruiken om toch maar vooral onze eigen kerkelijke gang te gaan?
En zijn we er dan niet vooral mee bezig om zelf opgebouwd te worden i.p.v. dat Gods geestelijk huis gebouwd wordt?
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor alexander91 » 26 mei 2014 10:12

elbert schreef:Naar aanleiding van een preek over 1 Petrus 2 ("dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis") kwam bij mij de volgende vraag op:

Wat zou de Bouwmeester ervan vinden als de stenen zouden zeggen "laat ons maar schuiven"?

Ik ben benieuwd wat voor bouwwerk het dan zou worden.

En ik ken natuurlijk de tegenwerping: "ja, maar dit is een geestelijk huis en daar horen we als christen toch allemaal wel bij, dus wat heeft het wisselen van kerkverband ermee te maken?".
Maar dan vraag ik me af: is het je laten overschrijven van de ene naar de andere kerk dan wel altijd zo geestelijk? Word je dan wel gebouwd of probeer je zelf als steen te schuiven, bijvoorbeeld omdat de stenen waarnaast je in het bouwwerk ligt, je niet aanstaan? Is de bouw van dit geestelijk huis nu Gods werk, of proberen we toch er zelf met onze vingers aan te werken?
En is dat "bij dat geestelijk huis horen we als christen toch wel" niet een gedachte die we als excuus gebruiken om toch maar vooral onze eigen kerkelijke gang te gaan?
En zijn we er dan niet vooral mee bezig om zelf opgebouwd te worden i.p.v. dat Gods geestelijk huis gebouwd wordt?
Je zou kunnen zeggen dat een dode steen blijft zitten waar ie zit, en een levende steen ook beweging vertoont.

Meer serieus: in zekere zin ben ik het met je argumenten eens. Maar toch lijkt mij een dergelijke redenering nutteloos, en wellicht zelfs contraproductief. En dat om de volgende redenen. Mensen die willen schuiven voelen zich vaak tekortgedaan of gekwetst door hun huidige kerk. Mensen wisselen niet voor de lol of voor de bevrediging van een bepaalde behoefte. Daar zit iets achter, en vaak zoeken kerken daar niet naar. Kerken schieten in de verdediging; gaan argumenteren dat ze het toch echt wel goed doen, en uiteindelijk kiest men de juiste Bijbelteksten om het vooringenomen standpunt te bekrachtigen. Het wordt een verexcuserende kerk, terwijl de kerk schuldbelijdend moet zijn. Erken die fouten; ga ervanuit dat er fouten zijn gemaakt. Ga naast de ontevreden kerkganger staan en bekijk waar de onvrede vandaan komt en probeer daarin hulp te bieden. Vaak komt kerkwisselen voort doordat mensen alleen maar een "perfecte kerk" tegen zich hebben, en geen menselijke kerk. Soms lijkt het net of de kerk een goede naam heeft te verliezen. Maar een echte christelijke kerk heeft dat niet, want die bestaat uit zondaars.

Preken dat een andere groep, waar je zelf niet bij hoort (dus: kerkwisselaars), foute beslissingen neemt, is in mijn ogen te makkelijk en veel te menselijk. Mensen zijn van nature xenofoob en proberen de schuld buiten zichzelf of de eigen groep te zoeken. Binnen de eigen groep is een dergelijk verhaal makkelijk te verkopen en is de kans groot dat iedereen met instemming meeknikt. Als christen moet je leren dat het juist andersom zit. De schuld ligt binnen onszelf. Dus niet als de farizeer op de hoek van de straat God danken dat hij niet is als die kerkwisselaars, maar beseffen dat we er allemaal schuld aan hebben.
Laatst gewijzigd door alexander91 op 26 mei 2014 11:43, 1 keer totaal gewijzigd.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Bambi

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Bambi » 26 mei 2014 11:26

elbert schreef:Naar aanleiding van een preek over 1 Petrus 2 ("dan wordt u ook zelf, als levende stenen, gebouwd tot een geestelijk huis") kwam bij mij de volgende vraag op:

Wat zou de Bouwmeester ervan vinden als de stenen zouden zeggen "laat ons maar schuiven"?

Ik ben benieuwd wat voor bouwwerk het dan zou worden.

En ik ken natuurlijk de tegenwerping: "ja, maar dit is een geestelijk huis en daar horen we als christen toch allemaal wel bij, dus wat heeft het wisselen van kerkverband ermee te maken?".
Maar dan vraag ik me af: is het je laten overschrijven van de ene naar de andere kerk dan wel altijd zo geestelijk? Word je dan wel gebouwd of probeer je zelf als steen te schuiven, bijvoorbeeld omdat de stenen waarnaast je in het bouwwerk ligt, je niet aanstaan? Is de bouw van dit geestelijk huis nu Gods werk, of proberen we toch er zelf met onze vingers aan te werken?
En is dat "bij dat geestelijk huis horen we als christen toch wel" niet een gedachte die we als excuus gebruiken om toch maar vooral onze eigen kerkelijke gang te gaan?
En zijn we er dan niet vooral mee bezig om zelf opgebouwd te worden i.p.v. dat Gods geestelijk huis gebouwd wordt?

Je zal maar in een kerk zitten, waar je iedere zondag te horen krijgt dat je moet afwachten tot er iets gebeurt.
En waar je iedere zondag te horen krijgt dat je niet weet of je uitverkoren bent.
Waar je relatie met God wordt veroordeeld, omdat je in hun ogen niet genoeg ellende-kennis hebt.
Dan moet je wel weg, voor je eigen zielenheil.

Deze discussie zou er niet eens geweest zijn, als de kerkleiders hadden begrepen dat ze met zijn allen de Gemeente van Christus vormen.
Dan waren er geen kerkscheuringen geweest.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Boaz » 26 mei 2014 11:47

Mijn ervaring is dat het vaak gaat over zaken als leer, en onderwerpen die Bambi hierboven ook noemt. Het zijn vaak zaken waar je met gesprekken niet uit komt.
Zo ken ik een stel dat kerkte in de Ger Gem, en zich tijdens de zwangerschap van het 1e kind zich gingen verdiepen in de doop, omdat ze het niet uit gewoonte wilden doen. Toen kwamen ze tot heel andere inzichten als wat hen geleerd werd in de kerk. Ze wilden blijven, maar hun kind niet laten dopen.
Gesprekken leverden niks op, ze werden zelfs in de ban gedaan.

Ook mijn eigen ervaring is dat je niet anders MAG denken, dat dat niet wordt getolereerd. In veel gevallen kan je dan niet anders dan vertrekken.

Ook kan ik me voorstellen dat je, wanneer je tot geloof komt, uiteindelijk vertrekt omdat je geestelijk onvoldoende wordt gevoed. Men blijft in veel kerken zondag aan zondag hangen in het onderwerp dat je 'bekeerd moet worden', en veel verder komt het niet.
Een mens kan niet op melk blijven leven, moet dan wel verder wil het gevoed worden.

Met het veroordelen van de persoon die van kerkverband wisselt, komt een kerk niets verder. Laat men onderzoeken waarom mensen weggaan, en daar lering uit trekken.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor elbert » 26 mei 2014 12:27

alexander91 schreef:Je zou kunnen zeggen dat een dode steen blijft zitten waar ie zit, en een levende steen ook beweging vertoont.
Uit de door mij geciteerde tekst wordt de levende steen ingebouwd tot een geestelijk huis en heeft die steen niet opeens benen gekregen. ;)
alexander91 schreef:Meer serieus: in zekere zin ben ik het met je argumenten eens. Maar toch lijkt mij een dergelijke redenering nutteloos, en wellicht zelfs contraproductief. En dat om de volgende redenen. Mensen die willen schuiven voelen zich vaak tekortgedaan of gekwetst door hun huidige kerk. Mensen wisselen niet voor de lol of voor de bevrediging van een bepaalde behoefte. Daar zit iets achter, en vaak zoeken kerken daar niet naar. Kerken schieten in de verdediging; gaan argumenteren dat ze het toch echt wel goed doen, en uiteindelijk kiest men de juiste Bijbelteksten om het vooringenomen standpunt te bekrachtigen. Het wordt een verexcuserende kerk, terwijl de kerk schuldbelijdend moet zijn. Erken die fouten; ga ervanuit dat er fouten zijn gemaakt. Ga naast de ontevreden kerkganger staan en bekijk waar de onvrede vandaan komt en probeer daarin hulp te bieden. Vaak komt kerkwisselen voort doordat mensen alleen maar een "perfecte kerk" tegen zich hebben, en geen menselijke kerk. Soms lijkt het net of de kerk een goede naam heeft te verliezen. Maar een echte christelijke kerk heeft dat niet, want die bestaat uit zondaars.
Ik ben het helemaal met je eens, maar wil er wel bij opmerken dat dit iets is wat je van 2 kanten kunt bekijken:
- mensen vinden dat de kerk tekortschiet, voelen zich te kort gedaan en vertrekken naar "iets beters" of "bouwen iets beters op". Zie bijvoorbeeld de Doleantie.
- de kerk vindt dat de leden tekortschieten en "kijkt" ze weg (ook daar zijn voorbeelden van te noemen) of veroordeelt ze als ze vertrekken.

Ik heb dus niet willen suggereren dat het probleem altijd aan 1 kant zit, nl. de vertrekkende gemeenteleden. Sterker nog, ik denk dat het probleem vaak aan 2 kanten zit. De vraag is wel of de opbouw van het "geestelijk huis" waar de apostel het over heeft, altijd gediend is bij het vertrek van gemeenteleden. Of de schuld nu bij die gemeenteleden ligt, of bij de kerk waartoe ze behoren, laat ik hier in het midden, want dat is nog niet eens het belangrijkste. Het gaat niet om de zelfrechtvaardiging (van de kerk of de leden), maar om de opbouw van het geestelijk huis. Mij lijkt dat die het meest gediend is als men zo lang als dat kan bij elkaar blijft, ook al is dat lang niet altijd prettig voor ieder persoonlijk. Want opbouw van de gemeente gebeurt ook middels de gaven die God aan een ieder persoonlijk geeft. Als die gaven vertrekken met die personen, krijg je mogelijk 2 eenzijdige kerken, waar het allebei scheef zit, de 1 teveel naar "links" en de ander teveel naar "rechts", om die termen maar te gebruiken. We hebben elkaar dus nodig.
Bambi schreef:Je zal maar in een kerk zitten, waar je iedere zondag te horen krijgt dat je moet afwachten tot er iets gebeurt.
En waar je iedere zondag te horen krijgt dat je niet weet of je uitverkoren bent.
Waar je relatie met God wordt veroordeeld, omdat je in hun ogen niet genoeg ellende-kennis hebt.
Dan moet je wel weg, voor je eigen zielenheil.
Als je zieleheil in gevaar komt, moet je inderdaad weg. Maar als dat zo is, is de kerk waar je het over hebt, vals, nietwaar? Dan zul je wel met goede argumenten moeten komen, want dat zou betekenen dat het evangelie wat er in die kerk verkondigd is, een vals evangelie is. Het lijkt me dat die lat vrij hoog ligt. Want elke kerk heeft wel iets waarin men niet helemaal zuiver is, maar om te kunnen concluderen dat de kerk vals is, heb je wel wat meer criteria nodig. Dan komen we op de kenmerken van wat waar en vals is.
Boaz schreef:Ook kan ik me voorstellen dat je, wanneer je tot geloof komt, uiteindelijk vertrekt omdat je geestelijk onvoldoende wordt gevoed. Men blijft in veel kerken zondag aan zondag hangen in het onderwerp dat je 'bekeerd moet worden', en veel verder komt het niet.
Een mens kan niet op melk blijven leven, moet dan wel verder wil het gevoed worden.
Ik snap wat je bedoelt, maar heb er wel een kritische vraag bij: gaat het in de kerk nu om jou, of om de opbouw van Gods geestelijk huis?
Het gaat toch niet alleen om mijn eigen geestelijk welbevinden?
En stel dat het in die kerk alleen maar zou gaan over "dat je bekeerd moet worden", is dat dan voldoende reden om te vertrekken? Dat lijkt mij een lastige vraag waar ik niet zomaar ja of nee op zou willen antwoorden. Een eenzijdige prediking is nl. niet zomaar een vrijbrief om te vertrekken.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Bambi

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Bambi » 26 mei 2014 12:54

elbert schreef:Als je zieleheil in gevaar komt, moet je inderdaad weg. Maar als dat zo is, is de kerk waar je het over hebt, vals, nietwaar? Dan zul je wel met goede argumenten moeten komen, want dat zou betekenen dat het evangelie wat er in die kerk verkondigd is, een vals evangelie is. Het lijkt me dat die lat vrij hoog ligt. Want elke kerk heeft wel iets waarin men niet helemaal zuiver is, maar om te kunnen concluderen dat de kerk vals is, heb je wel wat meer criteria nodig. Dan komen we op de kenmerken van wat waar en vals is.

In iedere kerk zijn er dingen die niet kloppen, dat is waar.
Maar als de kerkleiders met elkaar hadden onderzocht wat de Bijbelse Waarheid was en niet hun kop in de wind hadden gegooid en vele kerkscheuringen veroorzaakt hadden, had je nu als kerkganger niet de verschillende denominaties waar je uit kan kiezen.
Dan hadden de verschillende denkwijzes gewoon in één kerk gezeten en had een ieder zich er thuis kunnen voelen.

Dat kun je dus de kerkganger niet verwijten.

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Boaz » 26 mei 2014 13:20

Boaz schreef:
Ook kan ik me voorstellen dat je, wanneer je tot geloof komt, uiteindelijk vertrekt omdat je geestelijk onvoldoende wordt gevoed. Men blijft in veel kerken zondag aan zondag hangen in het onderwerp dat je 'bekeerd moet worden', en veel verder komt het niet.
Een mens kan niet op melk blijven leven, moet dan wel verder wil het gevoed worden.


Elbert schreef:
Ik snap wat je bedoelt, maar heb er wel een kritische vraag bij: gaat het in de kerk nu om jou, of om de opbouw van Gods geestelijk huis?
Het gaat toch niet alleen om mijn eigen geestelijk welbevinden?
En stel dat het in die kerk alleen maar zou gaan over "dat je bekeerd moet worden", is dat dan voldoende reden om te vertrekken? Dat lijkt mij een lastige vraag waar ik niet zomaar ja of nee op zou willen antwoorden. Een eenzijdige prediking is nl. niet zomaar een vrijbrief om te vertrekken.


Dat lijkt aardig gesteld, maar is iets waar iemand die met dit probleem zit, uiteindelijk weinig mee kan.
De opbouw van Gods geestelijk huis, bestaat nl uit personen, die in de kerk komen om God te ontmoeten, aanbidden en te groeien in geloof. Geloof wat niet gevoed wordt kan niet groeien of sterft zelfs af.
Dat is ernstig, heel ernstig, en zeker reden genoeg om te vertrekken, helemaal als er ook kinderen zijn waar je de verantwoording voor hebt.
De volwassene kan zich nog voeden met preken op internet, maar een kind hoort voornamelijk wat er in de kerk word gepredikt en moet het daarmee 'doen'.


_________________

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor alexander91 » 26 mei 2014 13:47

Misschien wordt deze discussie nog eens het meest interessant en leerzaam als:
(1) iedereen die ooit van kerkverband gewisseld is, argumenten bedenkt tegen het wisselen van kerkverband; en
(2) iedereen die nog nooit (echt) van kerkverband gewisseld is, argumenten bedenkt voor het wisselen of waarom mensen dat doen.

Wil je waarde hechten aan een discussie als deze, dan moet je er ook voor open staan dat de eindconclusie tegen het eigen handelen in het verleden in gaat. Bedenk ook dat een discussie het inbrengen van argumenten is, en daarbij is de discussie het meeste gebaat als je ze voor beide kanten weet te bedenken, en er niet iets persoonlijks van maakt in de trant van 'ik verdedig mijn standpunt'.

Ikzelf vind namelijk dat er zeker goede redenen bestaan om te veranderen van kerkverband, maar anderszijds zou het erg karig zijn als dat de enige oplossing was voor als men zich niet op zijn/haar gemak voelt binnen een bepaalde kerk.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor elbert » 26 mei 2014 13:49

Boaz schreef:Dat lijkt aardig gesteld, maar is iets waar iemand die met dit probleem zit, uiteindelijk weinig mee kan.
De opbouw van Gods geestelijk huis, bestaat nl uit personen, die in de kerk komen om God te ontmoeten, aanbidden en te groeien in geloof. Geloof wat niet gevoed wordt kan niet groeien of sterft zelfs af.
Dat is ernstig, heel ernstig, en zeker reden genoeg om te vertrekken, helemaal als er ook kinderen zijn waar je de verantwoording voor hebt.
De volwassene kan zich nog voeden met preken op internet, maar een kind hoort voornamelijk wat er in de kerk word gepredikt en moet het daarmee 'doen'.
Toch maar weer doorvragen:
1. wie bepaalt of het geloof niet gevoed wordt? Is dat een kwestie van leerstelligheden? Of van gevoel? Of van frustratie?
2. wat is volgens de Bijbel reden genoeg om te vertrekken?
3. In de kerken waar je op doelt, zitten duizenden mensen die zich gevoed weten door de prediking. Hoe rijm je dat met een ander persoon die dat niet zo ervaart? Want ze kunnen niet allebei gelijk hebben, lijkt me?
alexander91 schreef:Misschien wordt deze discussie nog eens het meest interessant en leerzaam als:
(1) iedereen die ooit van kerkverband gewisseld is, argumenten bedenkt tegen het wisselen van kerkverband;
Nou, ik ben een keer gewisseld, al was het dan i.v.m. mijn huwelijk en stond het betreffende kerkverband dicht tegen mijn oorspronkelijke kerkverband aan. Ik ben in elk geval niet uit onvrede van kerk gewisseld.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

rotterdam
Generaal
Generaal
Berichten: 4636
Lid geworden op: 07 aug 2013 07:24

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor rotterdam » 26 mei 2014 14:07

elbert schreef:In de kerken waar je op doelt, zitten duizenden mensen die zich gevoed weten door de prediking. Hoe rijm je dat met een ander persoon die dat niet zo ervaart? Want ze kunnen niet allebei gelijk hebben, lijkt me?


Uiteraard kunnen beiden gelijk hebben.
Dit zijn louter persoonlijke ervaringen.
Heeft niets te maken met goed of slecht, gelijk of ongelijk, ware of valse kerk enz.

Gebruikersavatar
alexander91
Majoor
Majoor
Berichten: 1624
Lid geworden op: 24 jan 2013 15:17

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor alexander91 » 26 mei 2014 14:28

elbert schreef:Nou, ik ben een keer gewisseld, al was het dan i.v.m. mijn huwelijk en stond het betreffende kerkverband dicht tegen mijn oorspronkelijke kerkverband aan. Ik ben in elk geval niet uit onvrede van kerk gewisseld.

Hier doelde ik op met "niet (echt) gewisseld". In zekere zin ben je dus wel gewisseld van kerkverband, maar niet zoals het bedoeld wordt in dit topic. Je bent overgegaan van de een naar de ander.

Maar zelfs dan is de vraag interessant, waarom koos je voor de een en niet voor de ander? Koos je samen met je vrouw voor wat bij jullie paste of waar jullie je het prettigst bij voelden, of om andere redenen?

Ik heb een zelfde soort situatie meegemaakt met mijn vrouw overigens. Zij (GerGem) zat in een andere kerk als ik (Geref bond), en we kozen bewust voor geref. bond omdat we daar voelden thuis te zijn. De keuze werd makkelijk gemaakt doordat er van de andere kerk geen versie aanwezig was in de stad waar we nu wonen, maar zelfs al was die er, dan hadden we voor de geref. bond gekozen. Daar voelen we verbondenheid met de prediking en een eenheid tussen de kerkgangers ondanks de grote verschillen qua leeftijden en afkomst. (en natuurlijk is het ook hier niet altijd koek en ei). Bij de GerGem hadden we die ervaring niet. Typerend vind ik zelfs dat ik in de enkele jaren dat ik daar ook regelmatig een dienst bij heb gewoond nooit enige aanspraak heb gehad. Heel anders was dat toen we voor het eerst in onze nieuwe gemeente kwamen. Mensen kwamen op je af en waren oprecht geinteresseerd (is ook logisch; als je gasten over de vloer hebt ga je die toch niet negeren!?). Men lijkt in de GerGem soms zo erg verzand te zijn met de onzekerheid van de eigen heilsstaat dat men geen tijd meer heeft om een vreemdeling te begroeten. Dat heeft voor mij de keuze makkelijk gemaakt, hoewel ik anderszijds graag met mensen uit die kerk in gesprek ga.
"an argument is what convinces reasonable men and a proof is what it takes to convince even an unreasonable man." Alexander Vilenkin

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4541
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor naamloos » 26 mei 2014 14:46

elbert schreef:Toch maar weer doorvragen:
1. wie bepaalt of het geloof niet gevoed wordt? Is dat een kwestie van leerstelligheden? Of van gevoel? Of van frustratie?
Kwestie van 'vrucht'. Werkt het iets goeds uit, of verschrompelt het, of ... (aangenomen dat het tot wedergeboorte en geloof is gekomen)
In iemand die groeit ga je de karaktertrekken van Jezus herkennen :D Gal.5:22 en 1 Kor.3 :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Boaz
Kapitein
Kapitein
Berichten: 1016
Lid geworden op: 26 jun 2012 18:51

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Boaz » 26 mei 2014 15:04

@ Elbert:

Net zo goed als dat een ander niet kan voelen dat ik honger heb en moet eten, kan een ander niet bepalen of ik geestelijk wordt gevoed in een gemeente, dus laten we dat nu maar niet ter discussie stellen. Dan is het einde zoek. Neem nu maar aan dat het mogelijk is dat iemand ergens niet wordt gevoed.

Zo is het ook nauwelijks interessant dat/of anderen misschien wel worden gevoed. (En soms is dat ook nog maar de vraag..) De een heeft melk nodig, de ander vast voedsel. De een kan meer aan dat een ander, dat kan te maken hebben met geestelijke rijpheid, intellect, levenservaring of wat dan ook. Dat heeft soms totaal niets te maken met 'gelijk hebben'.. in gevallen waarbij de leer een grote rol speelt kan dat anders liggen.

Soms groeien mensen op in een bepaald kerkverband en hebben nog nooit buiten die kerkmuren gekeken. Daar voelen ze zich fijn/veilig/of wat dan ook, dus daar blijven ze.
Ikzelf heb in zowel NL op verschillende plaatsen gewoond, en in het buitenland. Dat heeft mijn kijk op zaken wel veranderd. Onderwerpen (qua leer) waar ik eerst niet over nadacht, kwamen onder de loep door omstandigheden en ik bemerkte dat er verschillend tegenaan werd gekeken. En soms kwam ik daarna tot heel andere conclusies als wat er werd geleerd in mijn kerk. En daar is, zoals je waarschijnlijk wel weet, vaak weinig ruimte voor.

Ik blijf zeggen dat het roepen van predikanten dat je door God ergens geplaatst bent geen steek houdt; men trekt het uit de kas tevoorschijn wanneer het uitkomt. Wil je de gang de andere kant opmaken, word je met open armen binnen gehaald.

Wat je 2e vraag betreft: de Bijbel biedt niet overal een pasklaar antwoord op. Ik ken geen tekst die zegt dat je niet mag veranderen van kerkverband.

Gebruikersavatar
elbert
Moderator
Berichten: 8804
Lid geworden op: 26 mei 2004 13:00

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor elbert » 26 mei 2014 15:42

Boaz schreef:Ik ken geen tekst die zegt dat je niet mag veranderen van kerkverband.
Misschien is dat wel omdat er in de tijd van de Bijbel maar 1 kerk was? De algemeen christelijke. En gezien de brieven van de apostelen was er toch behoorlijk wat verschil tussen de onderlinge gemeenten met soms ook flink wat heibel. Toch sprak men elkaar wel aan als gemeente van de Heere. En niet: "ik voel me hier niet thuis, ik ga noodgedwongen naar een andere gemeente".
Als christenen belijden we 1 algemene christelijke kerk. Dat belijden we met de mond, maar in de praktijk van alledag rijden we graag een straatje om om bij "de goeie" kerk te komen.
Eigenlijk is dat waar ik de vinger bij wilde leggen, want wat jullie (alexander91, Boaz, naamloos enz) verwoorden herken ik ook best wel (ik kerk ook liever bij de ene gemeente dan bij de andere), maar er wringt Bijbels gezien wel iets met onze voorkeuren, zeker als we die gemeenten waar we toch niet zo graag komen, toch ook als gemeenten van de Heere blijven zien.
Laat de woorden van mijn mond en de overdenking van mijn hart welgevallig zijn voor Uw aangezicht, HEERE, mijn rots en mijn Verlosser! (Ps. 19:15)

Anoniem_89

Re: Van kerkverband wisselen

Berichtdoor Anoniem_89 » 26 mei 2014 15:51

elbert schreef:]Misschien is dat wel omdat er in de tijd van de Bijbel maar 1 kerk was? De algemeen christelijke. En gezien de brieven van de apostelen was er toch behoorlijk wat verschil tussen de onderlinge gemeenten met soms ook flink wat heibel. Toch sprak men elkaar wel aan als gemeente van de Heere. En niet: "ik voel me hier niet thuis, ik ga noodgedwongen naar een andere gemeente".
Als christenen belijden we 1 algemene christelijke kerk. Dat belijden we met de mond, maar in de praktijk van alledag rijden we graag een straatje om om bij "de goeie" kerk te komen.
Eigenlijk is dat waar ik de vinger bij wilde leggen, want wat jullie (alexander91, Boaz, naamloos enz) verwoorden herken ik ook best wel (ik kerk ook liever bij de ene gemeente dan bij de andere), maar er wringt Bijbels gezien wel iets met onze voorkeuren, zeker als we die gemeenten waar we toch niet zo graag komen, toch ook als gemeenten van de Heere blijven zien.


Sommige gemeentes het het gewoon een saaie boel.
Dat is gewoon wat ik ervan denk.

Wij hadden afgelopen zondag een bijzondere dienst 2 meiden lieten zich dopen (volwassendoop), een kind (baby) werd gedoopt (kinderdoop), en 2 kinderen werden opgedragen.

Ik hou niet van kerken waar je 1 lied staande gaat zingen en de rest van de dienst achterover zit om na 1.5 uur naar huis te gaan.
Moet een beetje 'leven' in zitten en ook dat je zelf inbreng hebt.
En niet alleen de dominee dus...


1 Kor. 14:26
26 Broeders en zusters, wat betekent dit voor uw samenkomsten? Wanneer u samenkomt draagt iedereen wel iets bij: een lied, een onderwijzing, een openbaring, een uiting in klanktaal of de uitleg daarvan. Laat alles tot opbouw van de gemeente zijn.


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 50 gasten