Cahier schreef:Het punt is dit:
Wanneer de keuze om voor God te kiezen zonder ingrijpen van God in iemands hart zou plaatsvinden, betekent dat God onderworpen wordt aan de wil van de mens.
Niet waar, want Hij heeft gezegd dat het zijn wil is dat we voor Hem kiezen. Hij wil niet dat er iemand verloren gaat.
Dus als iemand voor Hem kiest dan zijn we in Zijn wil.
Cahier schreef:Hij mag jou immers niet weigeren aan de hemelpoort, want jij was zo goed om te geloven. Gods souvereiniteit is daarmee een wassen neus.
Wat Hij belooft doet hij ook, daar heeft hij zichzelf vrijwillig toe verplicht. Dus niks geen wassen neus.
En wat is nou weer 'je was zo goed om te geloven', dat heeft niks met 'goed' zijn te maken.
Geloven is nou eenmaal de weg waarin God ons het goede geeft, dat heeft Hij zelf bedacht hoor.
Cahier schreef:Eveneens wordt Jezus dan niet meer een redder maar een helper. Hij doet een beetje en jij doet een beetje (geloven is dan immers een goede werk dat jij kunt verrichten). Kortom jouw redding is dan evenmin 100% Gods werk.
Hoe krijg je tverzonnen, als je je Redder aanneemt is zijn werk opeens een beetje jouw werk
Cahier schreef:Hierbij moet ik nog wel opmerken dat Gods verborgen wil, verborgen is en dat we niet moeten verlangen daar een inkijkje in te nemen (met name over wie behouden zijn of niet). Op Gods geopenbaarde wil hebben we ons daarom te richten. Deze komt veelal in de vorm van belofte en eis: doet dit en u zult leven. Daarom moet en mag er niet worden doorgeslagen naar een ziekelijke lijdelijkheid.
Een zin als "Kies voor Jezus" kan zeer gereformeerd zijn. Mozes roept immers ook het volk op tot kiezen: Deut. 30: 19. Het ongemak die ik bij deze leus heb komt dan ook voornamelijk doordat dit soort leuzen zo vaak wordt misbruikt door aanbieders van loze genade.
Loze genade, wat mag dat wel inhouden? Hij houdt je niet voor de gek hoor!
Verborgen wil en geopenbaarde wil, geef me eens een tekstverwijzing?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)