"Kies voor Jezus"

De Archiefkast van het Forum. Oude discussies zijn hier nog eens na te lezen.

Moderator: Moderafo's

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 05 mei 2014 21:52

Juist door voor Hem te kiezen eer je Hem. Of dacht je dat Hij meer geëerd wordt als we Hem niet geloven en liever ons eigen leven blijven leiden?

In onze doodstaat (waar wij van nature in liggen) kunnen wij niet voor Hem kiezen. Alleen door de toepassing van het werk van de Heilige Geest kunnen wij Zijn Woord gehoorzamen.
Efeze 2 getuigt ook van Gods werk. De keuze van de mens volgt.
Efeze 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.
Kantekening bij woord Dood = Dat is, niet alleen den tijdelijken en eeuwigen dood onderworpen; maar ook zonder enig leven en beweging in geestelijke zaken, gelijk dit woord dood zijn ook elders wordt opgenomen.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 22:12

Ronald schreef:Juist door voor Hem te kiezen eer je Hem.

Johannes 12:43
Want zij hadden de eer der mensen lief, meer dan de eer van God.
Hij eert ons ook, waarom horen we daar nooit iets over...

Cahier
Mineur
Mineur
Berichten: 170
Lid geworden op: 20 aug 2007 09:38

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Cahier » 05 mei 2014 22:18

naamloos schreef:Juist door voor Hem te kiezen eer je Hem. Of dacht je dat Hij meer geëerd wordt als we Hem niet geloven en liever ons eigen leven blijven leiden?

Het punt is dit:
Wanneer de keuze om voor God te kiezen zonder ingrijpen van God in iemands hart zou plaatsvinden, betekent dat God onderworpen wordt aan de wil van de mens. Hij mag jou immers niet weigeren aan de hemelpoort, want jij was zo goed om te geloven. Gods souvereiniteit is daarmee een wassen neus.
Eveneens wordt Jezus dan niet meer een redder maar een helper. Hij doet een beetje en jij doet een beetje (geloven is dan immers een goede werk dat jij kunt verrichten). Kortom jouw redding is dan evenmin 100% Gods werk.

Hierbij moet ik nog wel opmerken dat Gods verborgen wil, verborgen is en dat we niet moeten verlangen daar een inkijkje in te nemen (met name over wie behouden zijn of niet). Op Gods geopenbaarde wil hebben we ons daarom te richten. Deze komt veelal in de vorm van belofte en eis: doet dit en u zult leven. Daarom moet en mag er niet worden doorgeslagen naar een ziekelijke lijdelijkheid.
Een zin als "Kies voor Jezus" kan zeer gereformeerd zijn. Mozes roept immers ook het volk op tot kiezen: Deut. 30: 19. Het ongemak die ik bij deze leus heb komt dan ook voornamelijk doordat dit soort leuzen zo vaak wordt misbruikt door aanbieders van loze genade.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2014 22:32

Ronald schreef:In onze doodstaat (waar wij van nature in liggen) kunnen wij niet voor Hem kiezen. Alleen door de toepassing van het werk van de Heilige Geest kunnen wij Zijn Woord gehoorzamen.
Efeze 2 getuigt ook van Gods werk. De keuze van de mens volgt.
Efeze 2:1 En u heeft Hij mede levend gemaakt, daar gij dood waart door de misdaden en de zonden.
Kantekening bij woord Dood = Dat is, niet alleen den tijdelijken en eeuwigen dood onderworpen; maar ook zonder enig leven en beweging in geestelijke zaken, gelijk dit woord dood zijn ook elders wordt opgenomen.
Nou moet je niet net doen alsof je een lijk bent, met die twee dingen aan de zijkant van je hoofd kun je uitstekend horen. (Tenzij je doof bent)
We hebben hersens en we zijn in staat keuzes te maken, waar we verantwoordelijkheid voor dragen.
God weet beter dan wij hoe we eraan toe zijn, het weerhoud hem niet ons te roepen.
Hij neemt ons antwoord serieus hoor :!:
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 05 mei 2014 22:34

[/quote]Johannes 12:43
Want zij hadden de eer der mensen lief, meer dan de eer van God.
Hij eert ons ook, waarom horen we daar nooit iets over...[/quote]

Juist door voor Hem te kiezen eer je Hem.
Hier citeerde ik "naamloos". Zie eerder bericht van naamloos. Ik had de tekst gekopieerd ipv geciteerd.

In Johannes 12:43 gaat het niet om de eer van God aan ons, maar dat de farizeeën niet voor hun geloof durfde uit te komen, omdat dat ten koste zou gaan van hun positie. Zij hadden de eer van de mensen lief. Er wordt in bij deze tekst in de kanttekeningen verwezen naar Johannes 5:44 Hoe kunt gij geloven, gij die eer van elkander neemt (zoekt), en de eer die van God alleen is, niet zoekt?

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 22:43

Ronald schreef:

In Johannes 12:43 gaat het niet om de eer van God aan ons, maar dat de farizeeën niet voor hun geloof durfde uit te komen, omdat dat ten koste zou gaan van hun positie. Zij hadden de eer van de mensen lief. Er wordt in bij deze tekst in de kanttekeningen verwezen naar Johannes 5:44 Hoe kunt gij geloven, gij die eer van elkander neemt (zoekt), en de eer die van God alleen is, niet zoekt?


En toch geloofden ook velen van de leiders in Hem, maar vanwege de Farizeeën beleden zij het niet, opdat zij niet uit de synagoge geworpen zouden worden.
Hoeveel mensen zijn er nu niet, die geloven dat o.a.kinderdoop en zondagsheiliging niet bijbels zijn, maar durven daar niet voor uit te komen omdat ze anders de kerk uitgeworpen zouden worden?
Er is niets veranderd , wat dat betreft....

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2014 22:48

Cahier schreef:Het punt is dit:
Wanneer de keuze om voor God te kiezen zonder ingrijpen van God in iemands hart zou plaatsvinden, betekent dat God onderworpen wordt aan de wil van de mens.
Niet waar, want Hij heeft gezegd dat het zijn wil is dat we voor Hem kiezen. Hij wil niet dat er iemand verloren gaat.
Dus als iemand voor Hem kiest dan zijn we in Zijn wil.
Cahier schreef:Hij mag jou immers niet weigeren aan de hemelpoort, want jij was zo goed om te geloven. Gods souvereiniteit is daarmee een wassen neus.
Wat Hij belooft doet hij ook, daar heeft hij zichzelf vrijwillig toe verplicht. Dus niks geen wassen neus.
En wat is nou weer 'je was zo goed om te geloven', dat heeft niks met 'goed' zijn te maken.
Geloven is nou eenmaal de weg waarin God ons het goede geeft, dat heeft Hij zelf bedacht hoor.
Cahier schreef:Eveneens wordt Jezus dan niet meer een redder maar een helper. Hij doet een beetje en jij doet een beetje (geloven is dan immers een goede werk dat jij kunt verrichten). Kortom jouw redding is dan evenmin 100% Gods werk.
Hoe krijg je tverzonnen, als je je Redder aanneemt is zijn werk opeens een beetje jouw werk :?:
Cahier schreef:Hierbij moet ik nog wel opmerken dat Gods verborgen wil, verborgen is en dat we niet moeten verlangen daar een inkijkje in te nemen (met name over wie behouden zijn of niet). Op Gods geopenbaarde wil hebben we ons daarom te richten. Deze komt veelal in de vorm van belofte en eis: doet dit en u zult leven. Daarom moet en mag er niet worden doorgeslagen naar een ziekelijke lijdelijkheid.
Een zin als "Kies voor Jezus" kan zeer gereformeerd zijn. Mozes roept immers ook het volk op tot kiezen: Deut. 30: 19. Het ongemak die ik bij deze leus heb komt dan ook voornamelijk doordat dit soort leuzen zo vaak wordt misbruikt door aanbieders van loze genade.
Loze genade, wat mag dat wel inhouden? Hij houdt je niet voor de gek hoor!
Verborgen wil en geopenbaarde wil, geef me eens een tekstverwijzing?
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 05 mei 2014 22:48

[/quote]Nou moet je niet net doen alsof je een lijk bent, met die twee dingen aan de zijkant van je hoofd kun je uitstekend horen. (Tenzij je doof bent)
We hebben hersens en we zijn in staat keuzes te maken, waar we verantwoordelijkheid voor dragen.
God weet beter dan wij hoe we eraan toe zijn, het weerhoud hem niet ons te roepen.
Hij neemt ons antwoord serieus hoor :!:[/quote]

Gods Woord zegt in Efeze 2 dat van nature het Woord niks uitwerkt. Als ik terugkijk op mijn eigen leven, dan zie ik dat God mij oren heeft gegeven om Zijn liefelijke Stem te horen. Als het aan mij gelegen had, dan had ik Zijn evangelieboodschap nog steeds niet verstaan. Dan had ik niet ingegaan op Zijn nodiging, dan had ik Hem tot een leugenaar gemaakt. Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus ( uit genade zijt gij zalig geworden,. (Efeze 2:4-5)

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 05 mei 2014 22:54

Het Woord werkt niks uit, totdat God de wedergeboorte schenkt en de gelovige het Offer aanneemt.

Ronald
Verkenner
Verkenner
Berichten: 84
Lid geworden op: 04 mei 2014 11:25

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor Ronald » 05 mei 2014 22:55

Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 22:57

@ Cahier.
Ben jij ook van die verwerpelijke leer, die zegt dat gehoorzamen en geloven ook al bij goede werken hoort die wij niet zelf kunnen doen, o.i.d.?
Jezelf bekeren kan niet, want dat behoort tot werkheiligheid, zeggen ze.

Gebruikersavatar
mealybug
Generaal
Generaal
Berichten: 6823
Lid geworden op: 09 jul 2012 20:15
Locatie: iKapa

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mealybug » 05 mei 2014 22:59

Ronald schreef:Want uit genade zijt gij zalig geworden door het geloof, en dat niet uit u, het is Gods gave.



dat dat staat niet in dezelfde naamval (grieks) als het geloof, waar de gereformeerde leer van zegt dat het daarnaar verwijst.
Zoek maar eens op!
De genade is allereerst de gave.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 05 mei 2014 23:49

Ronald schreef:Gods Woord zegt in Efeze 2 dat van nature het Woord niks uitwerkt. Als ik terugkijk op mijn eigen leven, dan zie ik dat God mij oren heeft gegeven om Zijn liefelijke Stem te horen. Als het aan mij gelegen had, dan had ik Zijn evangelieboodschap nog steeds niet verstaan. Dan had ik niet ingegaan op Zijn nodiging, dan had ik Hem tot een leugenaar gemaakt. [i]Maar God, Die rijk is in barmhartigheid, door Zijn grote liefde waarmede Hij ons liefgehad heeft, Ook toen wij dood waren door de misdaden, heeft ons levend gemaakt met Christus ( uit genade zijt gij zalig geworden,. (Efeze 2:4-5)
Als ik terug kijk op mijn leven, dan kan ik me geen tijd in m'n leven herinneren dat ik niet Gods kind wilde zijn.
Ik heb twee puberjaren gehad waarin ik eigen wegen ging, maar ik was als de dood voor de hel, dus besloot ik me daarvan te bekeren en daarna heb ik me aan Hem overgegeven.
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)

mohamed

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor mohamed » 06 mei 2014 00:09

Angst is een slechte raadgever.

naamloos
Generaal
Generaal
Berichten: 4547
Lid geworden op: 02 jan 2014 02:58

Re: "Kies voor Jezus"

Berichtdoor naamloos » 06 mei 2014 00:46

mohamed schreef:Angst is een slechte raadgever.
Het maakt Jezus niet uit hoor uit welk motief iemand komt. Wie tot Hem komt zal hij beslist niet uitwerpen.
En raad eens, Hij heeft mijn angst verandert in liefde en blijdschap. (trouwens, naar mijn idee moet je wel gek zijn als je niet bang bent voor de hel)
Alle spreken over Boven komt van beneden, ook het spreken dat beweert van Boven te komen. (Kuitert)


Terug naar “Archief”

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 76 gasten